Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Har brukt mme uten melkeproteiner til datteren min siden hun var ca 6 uker pga alvorlig reflux.. Hun får også medisiner ( prøvd zantac, nexium) og nå får hun omeprazol (losec) morgen og kveld, men hun er ikke bedre. Men hun slipper å få opp vond magesyre da, så det er bra.. Hun får grøt men det kommer opp igjen det og.. Jeg syns det er dumt å ha henne på melkefri diett hvis det ikke hjelper usnsett. Vet noen om det er ugunstig for barnet å få melkefritt og om det kan skape problemer senere når hun skal begynne med melkeproteiner siden hun ikke har fått det fra begynnelsen av? Eller går det stort sett problemfritt? Har ikke helt troen på at hun reagerer på melkeproteiner.. :/

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144109565-mme-uten-melk-og-reflux/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet er vel egentlig om hun er intolerant mot melkeproteiner eller ikke (regner med at det er snakk om intoleranse, og ikke allergi - som typisk er mer opplagt). Siden hun får medisiner, regner jeg med at dere har fått en diagnose? Hva er denne basert på utover reflux, som vel kan ha flere årsaker?

Hvis hun faktisk er allergisk/intolerant, har du nok uansett ikke noe valg. Med melkefri diett må du bl.a passe på at hun får nok kalsium, gjennom MME evt. med kalsiumtilskudd. Her kan du finne mer info om hva en må passe på ved melkefri diett: http://foodallergies.about.com/od/dairy/tp/balanceddairy.htm

Hvor gammel er datteren din? Vår datter ble satt på melkefri diett da hun var ni måneder. Hun hadde også refluxliknende symptomer de første seks mnd. og alvorlig forstoppelse i forkant av at hun fikk diagnosen. Nå er hun snart tre år, og har gått på melkefri diett siden. Men hun sliter fremdeles veldig med avføringen og er ofte oppblåst i magen. Jeg er derfor også begynt å lure på om hun har fått rett diagnose.

Det vanskelige med intoleranse synes jeg at symptomene er til dels diffuse, kommer ikke nødvendigvis umiddelbart og kan skyldes flere ting. Det gjør også at jeg synes utprøving er vanskelig. Men det er likevel viktig å prøve med jevne mellomrom om barnet er blitt mer tolerant.

Har nettopp lest en interessant artikkel som jeg fant på nettet, som omtaler både symptomer og utprøvingsmetoder: http://www.ctajournal.com/content/3/1/23

Intoleranse på voksne skal ihvertfall ubehaget forsvinne når inntaket slutter (ila uka ihvertfall). Man skulle jo tro at det er lignende med barn også. Sterk mat og endel grønnsaker kan gi endel luft i magen også.... vanskelig det der

Kmama: ja vi har fått diagnosen reflux.. Har en sønn fra før som også hadde reflux, men vi fikk ikke beskjed om å kutte melkeproteiner med han. Han fikk omeprazol og vokste det av seg rundt 1 års alder. Men datteren min har mer alvorlig reflux. Jeg spurte barnelegen hvorfor vi skulle kutte melkeproteiner og han sa at trenden i dag var å kutte for det har vært bevist effekt hos noen med reflux. Men spm mitt er egentlig ikke om hun er intolerant eller ikke, men hva som er konsekvensen av at hun står på en slik diett hvis hun ikke er intolerant.. Vil det være problematisk for henne den dagen vi begynner med med melkeproteiner hvis hun ikke er intolerant? At kroppen ikke har vært vant til å få det ..

Har dere prøvd å gi melk til datteren deres? Hvordan reagerer hun da?

Hos barn som er intolerante er det vanlig at kroppen av seg selv etter hvert tåler mer og mer melkeproteiner. Om melkefri diett kan gjøre et barn intolerant mot melk, vet jeg dessverre ikke. Generelt sett tror jeg et melkefritt kosthold over tid kun anbefales hvis det er helt nødvendig, men det tror jeg er mest pga faren for kalsium-/vitaminmangel.

Vi har aldri gitt ren melk til datteren vår, men det har hendt at hun har fått produkter med melk/ost. Det kan se ut som at hun reagerer med luftsmerter om kvelden, dårlig matlyst og treg mage/forstoppelse, men alt dette kan også skyldes andre ting, og det hender at hun har de samme problemene selv når hun ikke har fått melkeproteiner i seg. Vi mistenker derfor at det er flere, evt. andre ting hun ikke tåler.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...