Gå til innhold

Hvorfor er jeg misfornøyd med en C-karakter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått vite karakteren i dag og sitter her og føler meg som en stor idiot. Altså dum rett og slett. 

Har begynt på nye studier for ett år siden, har to barn som går i barnehage og er 33 år. Føler at jeg har endel livserfaring i forhold til de andre studentene, men jaggu stikker noen av de av med B mens jeg får C. 

C!!!! Da har du ikke fått med deg mer enn sånn akkurat passe. Og jeg som har jobbet så mye. 

Konkluderer derfor med at jeg ikke er glup nok til å se den store sammenheng og heller ikke uttrykke meg bra skriftlig. Kjører meg selv ned nå...jeg vet det...men det er det jeg sitter her og føler. 

Anonymous poster hash: 5091b...76e
Skrevet

C er da en bra karakter. Ikke tenk mer på det - du er flink!

Anonymous poster hash: f9d4d...39a
Skrevet

Hvorfor DU er misfornøyd kan da ikke vi svare på. Men er enig med deg i at karakteren c er et minimum når man er voksen og går inn for studiene, så jeg skjønner faktisk skuffelsen din.

Men det er lite du får gjort med det nå, det er bare til å ta samling i bånn og prøve å gjøre det bedre neste gang.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 15a61...b3d

Skrevet

Har ingen trøstens ord, men er helt likt her, gikk fullstendig i kjelleren av en C (er ferdig utdanna og avslutta med A, men likevel..). Shake it of, selv om det ikke er så enkelt. Det er jo faktisk en ok karakter. Litt ironisk at når andre forteller at de fikk C tenker jeg "så bra!" og gratulerer. Når jeg fikk C tenkte jeg helt motsatt :-P Har nok litt for høye forventninger til oss selv rett og slett.

Gratulerer! :-)

Skrevet

For å forbedre deg kan du prøve å be om tilbakemelding på oppgaven? Ikke sikkert at du får det, men verdt et forsøk. Jeg ville å tatt for meg gode oppgaver for å se og sammenligne. Man kan lære mye om hva som kreves for en B eller A oppgave med å lese de.

Skrevet

Jeg var kjempe fornøyd med C. Fikk C på alle eksamener unntatt 1, denne fikk jeg B på. Dette var over snittet  på studiet jeg tok. Skal innrømme det ble mange skippertak underveis :o

Anonymous poster hash: d7906...f01
Skrevet

Hi

Ja takk for mange oppmuntringer. Jeg tenker også sånn at en C er greit hos andre, men med meg selv ville jeg helst ha gjort det bedre.

Jeg vet også at med to små barn og ha alt ansvaret alene gjør at jeg kommer til et punkt hvor jeg må prioritere de også...ikke bare studiene. 

Men så har jeg faktisk prioritert studiene fremfor alt annet enn barna denne høsten da...føler liksom at det ikke er verdt det. 

Jeg fikk B på de første pugge-eksamene, men de to siste har vært mer "å sette i sammenheng"-eksamener. Det er der jeg sliter. Og fordi jeg ikke klarer å uttrykke meg klart og presist så føler jeg meg litt dum :(

Skrevet

Hva studerer du da? Det er vanlig å ha et par C i starten av studiet vel. Så skjønner man gangen i det, og plutselig renner det inn med B og A. Da kan du heller ta opp igjen den eksamen du fikk C på..?

Anonymous poster hash: d7906...f01
Skrevet

Hvis du har jobbet mye, så kanskje du fokuserer på feil ting? Jeg er foreleser og sensor og ser at det har mye å si om studentene klarer å bruke tiden sin smart. Ikke alt av pensum er like viktig, det gjelder å klare å se hva det er verd å bruke mye tid på og hva man kan nedprioritere.

På eksamen gjelder det også å vise tydelig hva du kan og hva du har forstått. Svar på alle oppgaver, svar på det det spørres om (det burde være en selvfølge, men veldig mange skriver ting som ikke er relevant i det hele tatt), og vis tydelig at du forstår hva det dreier seg om. Litt ekstra tekst som viser at du skjønner hva det handler om, kan i hvert fall i mitt dag unnskylde småfeil, men hvis det er gitt et veldig kort svar som er feil eller ufullstendig så vet man ikke om det skyldes uvitenhet eller slurvefeil.

Jeg vil også anbefale deg å prøve å forstå hvorfor du ikke gjorde det bedre denne gangen, for å kunne lære til neste gang. Veldig mange har mulighet til å få en begrunnelse for karakteren de har fått, men overraskende få benytter seg av denne muligheten.

Lykke til videre med studiene!

Anonymous poster hash: cf135...39d

Skrevet

For noen setter fagstoffet seg veldig lett enn for andre. Jeg trenger ikke lese mye for å få en A eller B. Skjønner derimot ikke hvorfor du orker henge deg oppi om det er C eller B du får. Bestått er bestått. Så kan man heller prøve bedre til neste innlevering/prøve/eksamen..

Anonymous poster hash: 3f23e...783
Skrevet

Hvis du har jobbet mye, så kanskje du fokuserer på feil ting? Jeg er foreleser og sensor og ser at det har mye å si om studentene klarer å bruke tiden sin smart. Ikke alt av pensum er like viktig, det gjelder å klare å se hva det er verd å bruke mye tid på og hva man kan nedprioritere.

På eksamen gjelder det også å vise tydelig hva du kan og hva du har forstått. Svar på alle oppgaver, svar på det det spørres om (det burde være en selvfølge, men veldig mange skriver ting som ikke er relevant i det hele tatt), og vis tydelig at du forstår hva det dreier seg om. Litt ekstra tekst som viser at du skjønner hva det handler om, kan i hvert fall i mitt dag unnskylde småfeil, men hvis det er gitt et veldig kort svar som er feil eller ufullstendig så vet man ikke om det skyldes uvitenhet eller slurvefeil.

Jeg vil også anbefale deg å prøve å forstå hvorfor du ikke gjorde det bedre denne gangen, for å kunne lære til neste gang. Veldig mange har mulighet til å få en begrunnelse for karakteren de har fått, men overraskende få benytter seg av denne muligheten.

Lykke til videre med studiene!

«i mitt fag»...

Skrevet

Ta en prat med veileder. C er ingen god karakter selv om det er ganske vanlig å få noen slengere med slike karakterer.

Anonymous poster hash: 995b6...3ba

Skrevet

Mitt råd er å sette deg inn i fagplanen for å se hva som kreves for å få A og B. Det har jeg gjort og har så langt fått A på alt.

Anonymous poster hash: bed6d...9ec
Skrevet

Hi

Ja takk for mange oppmuntringer. Jeg tenker også sånn at en C er greit hos andre, men med meg selv ville jeg helst ha gjort det bedre.

Jeg vet også at med to små barn og ha alt ansvaret alene gjør at jeg kommer til et punkt hvor jeg må prioritere de også...ikke bare studiene.

Men så har jeg faktisk prioritert studiene fremfor alt annet enn barna denne høsten da...føler liksom at det ikke er verdt det.

Jeg fikk B på de første pugge-eksamene, men de to siste har vært mer "å sette i sammenheng"-eksamener. Det er der jeg sliter. Og fordi jeg ikke klarer å uttrykke meg klart og presist så føler jeg meg litt dum :(

Ser nå at du sier du sliter med å sette i sammenheng og uttrykke deg klart og presist. Dette er noe jeg som sensor legger mye vekt på ved sensur, rett og slett fordi det er det som er viktigst når du skal benytte deg av kunnskapen i jobb senere. men dette kan også læres, og nå bør du bruke tid på å trene på dette frem mot neste eksamen! Finn deg noen å jobbe sammen med, diskuter sammenhenger og tren dere på å skrive svar på oppgaver. Vurder hverandres besvarelser og se hvordan teksten kan gjøres mer klar og presis.

Lykke til!

Skrevet

HI

Takk for råd, jeg får høre med skolen min. 

Kan jo legge til at dette er nettstudier, og jeg sitter hjemme hos meg selv og leser på egenhånd. Startet studiene med B i de to første semestrene, men det var mye pugging. De to siste eksamene har som sagt fokusert på at man setter ting i sammenheng og det er tydeligvis der jeg sliter. 

Jeg skal skrive til skolen og høre om karakteren min. Jeg har foreløpig bedt om en begrunnelse og så får jeg ta det videre derfra. 

Noen ganger føler jeg at det ligger litt i at jeg ikke er så flink i å uttrykke meg skriftlig, og det bør jeg jo øve meg på. Vet bare ikke hvordan :(

Skrevet

Mye kommer an på hvordan karakterene er fordelt. Vi har noen fag der halve klassen får A og andre der kanskje 2 av 100 grupper får en A, og der det kreves noe ekstra utover pensum for eksempel. 

Synes du skal be om begrunnelse og evt klage om du er uenig. Men så er det altså noen som skal få C og D og E også for å holde snittet på C. Det er bare det at disse karakterene snakkes det ikke høyt om.

Er selv toppstudent med stort sett A'er og litt B'er, så jeg ville også ha blitt veldig skuffet over en C. For meg representerer det også at "dette har du vist ikke skjønt helt". Men tenk på at de aller aller fleste har en C på eksamensbeviset. Det er ikke slik at du ikke får jobb etterpå på grunn av det.

Anonymous poster hash: 68333...d2a
Skrevet

Hi

Ser nå at du sier du sliter med å sette i sammenheng og uttrykke deg klart og presist. Dette er noe jeg som sensor legger mye vekt på ved sensur, rett og slett fordi det er det som er viktigst når du skal benytte deg av kunnskapen i jobb senere. men dette kan også læres, og nå bør du bruke tid på å trene på dette frem mot neste eksamen! Finn deg noen å jobbe sammen med, diskuter sammenhenger og tren dere på å skrive svar på oppgaver. Vurder hverandres besvarelser og se hvordan teksten kan gjøres mer klar og presis.

Lykke til!

HI

Takk for råd, ja, jeg tror jeg skal fokusere litt på dette med å uttrykke meg skriftlig. Kanskje det er der deg ligger...?

Skrevet

Mye kommer an på hvordan karakterene er fordelt. Vi har noen fag der halve klassen får A og andre der kanskje 2 av 100 grupper får en A, og der det kreves noe ekstra utover pensum for eksempel. 

Synes du skal be om begrunnelse og evt klage om du er uenig. Men så er det altså noen som skal få C og D og E også for å holde snittet på C. Det er bare det at disse karakterene snakkes det ikke høyt om.

Er selv toppstudent med stort sett A'er og litt B'er, så jeg ville også ha blitt veldig skuffet over en C. For meg representerer det også at "dette har du vist ikke skjønt helt". Men tenk på at de aller aller fleste har en C på eksamensbeviset. Det er ikke slik at du ikke får jobb etterpå på grunn av det.

Anonymous poster hash: 68333...d2a

HI

Ja, jeg har bedt om begrunnelse. Jeg tror ikke jeg kommer til å klage. Kan egentlig ikke se for meg at livet mitt blir bedre om jeg klager en C til en B, når jeg i utgangspunktet fikk en C. Jeg vet mye og jeg kan mye av faget mitt. Men om det kanskje ligger litt i hvordan jeg får dette ned på papiret...hva vet jeg?

Takk for råd og oppmuntring :)

Skrevet

Vet ikke hva du studerer, men på mitt studie er det viktig å sette ting i sammenheng (som du også skriver). Både individuelt, på gruppenivå og på samfunnsnivå (Bronfenbrenner). Vi må trekke inn flere fag i besvarelsen av en oppgave. Se det fra flere sider, trekke inn ulikt pensum, analysere og drøfte.

Struktur på oppgaven er viktig. Språk er også viktig. Kutte ut alle overflødige ord og nesten skrive litt stakkato. Være konsis og presis.

Å gå sammen noen i klassen for å skyggelese hverandre sin besvarelse er lurt.

Anonymous poster hash: bed6d...9ec
Skrevet

Hi

Lykke til!

HI

Takk for råd, ja, jeg tror jeg skal fokusere litt på dette med å uttrykke meg skriftlig. Kanskje det er der deg ligger...?

Jeg tror det har veldig mye å si. Selv mener jeg at det er altfor lite fokus på å lære å uttrykke seg godt i skolen. Man skriver stil etter stil, men de fleste holder seg på samme nivå. Jeg tror det eneste som nytter er å trene seg ved å prøve å forbedre en tekst man selv har skrevet. Stille seg spørsmålene:

- Er alle relevante opplysninger med?

- Er teksten bygget opp på en logisk måte, eller bør noe flyttes?

- Er det gjentakelser som kan unngås?

- Er hver enkelt setning klar og presis, eller bør jeg formulere det på en annen måte?

- Er teksten forståelig for noen som kan litt mindre om dette temaet enn jeg kan?

Det beste er å få noen andre til å lese gjennom om stille de kritiske spørsmålene. («Hva mener du egentlig her?») Og så prøver du å forbedre teksten til den er presis og tydelig også for den andre. Kanskje noen i familien din kan hjelpe deg med å lese gjennom noe du har skrevet og vise hva de synes er upresist?

Skrevet

Ikke alle greier å vise all kunnskapen en har tilegnet seg gjennom et semester med penn og papir på en 5-timers eksamen. Jeg er iallefall sånn.

Skrevet

Ikke alle greier å vise all kunnskapen en har tilegnet seg gjennom et semester med penn og papir på en 5-timers eksamen. Jeg er iallefall sånn.

Det stemmer, dessverre. Men det er likevel lurt å prøve å jobbe målrettet mot å forbedre det man ikke klarte sist, hvis man har ønske ombedre resultater neste gang. Alternativer er å fortsette på samme måte og så seg til ro med nivået man har havnet på.

Skrevet

Det stemmer, dessverre. Men det er likevel lurt å prøve å jobbe målrettet mot å forbedre det man ikke klarte sist, hvis man har ønske ombedre resultater neste gang. Alternativer er å fortsette på samme måte og så seg til ro med nivået man har havnet på.

Selvfølgelig, man gjør jo uansett sitt beste :) det var på ingen måte ment som en unnskyldning for å ikke jobbe hardt for å oppnå gode resultater, men mer som en forklaring for hvorfor resultatet denne gang kanskje ikke harmonerer med den kunnskap man mener man har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...