Gå til innhold

kan noen berolige meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i uke 38. Jeg både vet og kjenner på kroppen at fødsel nærmer seg. Jeg har født 2 ganger før, og nå tar panikkangsten helt overhånd! Jeg ligger og skjelver om natta, sliter med å puste og det trykker til i brystet. (Jeg vet d er angst og ikke noe annet). Sover toppen to til tre timer er jeg heldig. Har hjertebank og svetter som en gris. Det er faktisk helt grusomt!

Noen som kan berolige meg med ett eller annet?

Anonymous poster hash: d259d...129

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med jordmor, hun kan nok hjelpe deg å bli trygg, husk at du har gjortt dette før, og kroppen vet hva den skal gjøre :-)

Skrevet

Er gravid i uke 38. Jeg både vet og kjenner på kroppen at fødsel nærmer seg. Jeg har født 2 ganger før, og nå tar panikkangsten helt overhånd! Jeg ligger og skjelver om natta, sliter med å puste og det trykker til i brystet. (Jeg vet d er angst og ikke noe annet). Sover toppen to til tre timer er jeg heldig. Har hjertebank og svetter som en gris. Det er faktisk helt grusomt!

Noen som kan berolige meg med ett eller annet?

Kjære deg: Dette går bra. Når angsten tar overhånd, kan du heldigvis kontrollere pusten din, og det vil automatisk dempe angsten din. Pust inn mens du dunker lett på brystet: 1-2-3-4 (hvert tall=ca. 1 sekund), hold pusten mens du teller i samme rytme: 1-2-3-4. Pust ut mens du teller i samme rytme: 1-2-3-4, og hold pusten mens du teller i samme rytme: 1-2-3-4. Tenk at du puster i en firkant. Denne pusteøvelsen fikk jeg fra en bok av en psykiater som heter Ingav Wilhelmsen. Under riene brukte jeg forresten en variant av denne. Jeg klarte ikke holde pusten, men pustet inn i lystgassmasken sakte: 1-2-3-4, og sakte ut 1-2-3-4.

Øv deg på denne, så har du kontroll på angsten din. Da er det bare smertene igjen. De er tidsbegrenset, og det finnes smertestillende for dem. Det er heller ikke sikkert det blir så vondt siden dette er din tredje fødsel. Smertene varer ikke evig, og de er ikke ukontrollerbare.

Under fødselen vil du ha folk rundt deg som er profesjonelle og omsorgsfulle. Dette går helt fint, og bare om noen uker er du helt sikkert ferdig med det, og har en liten og nydelig baby. Babyen er ganske hjelpeløs i begynnelsen, men det er ikke du. Du er en voksen kvinne, en omsorgsfull mor som har båret babyen frem i hele ni måneder.

Jeg tenker på deg, og ønsker deg lykke til. Den pusteøvelsen anbefaler jeg til alle. Det er fantastisk å vite at du faktisk kan kontrollere pusten din, og dermed din egen angst. For svimmelhet etc. ved angst kommer gjerne av hyperventileringen. Og nå slipper du den.

Anonymous poster hash: ce698...4a5

Skrevet

Kontakt sykehuset og få hjelpe, det gjorde jeg med mine to siden jeg ble traumatisert på min førstefødte. Skal du på et større sykehus? De har veldig god kompetanse på nettopp det du føler nå, og kan hjelpe deg! Ikke noe å velge på, ring nå!

Husk at dette går veldig bra, nå er det bare hjelp til å holde fokus du trenger :-)

Skrevet

Åh snille damer! Så gode dere er som tar dere tid til å svare :)

Jeg skal definitivt bruke den pusteteknikken :) endelig har jeg fått noe å jobbe med :)

Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...