Gå til innhold

Når sitter de selv og hvordan lærte de det?

Jente-86

Anbefalte innlegg

Har ei veldig sterk jente på straks 6 mnd som gjør alt hun kan for å få sitte. HS har sagt at all sitting der vi støtter henne går greit, men at vi ikke må sette henne alene på gulvet. Litt spent på når hun lærer å sitte selv. Hvordan og når skjedde det med deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjedde plutselig med eldste utan at vi gjorde noko forsøk på å lære henne det. Ho var vel 6-7 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn jente sitter selv, og begynte å gjøre det da hun var 6 mnd.MEN hun satte seg ikke selv opp, for hun kryper ikke enda (er nå7,5 mnd) Så det var vi som satte henne opp og ettersom hun var veldig stødig,fikk hun bare sitte til hun ikke ville mer.

Hun legger seg ned fra sittestilingen,så hun sitter ikke så lenge i gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var nesten åtte måneder da. Vi gjorde ingenting i forkant:) Dagen etter begynte hun også å krabbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hadde liten interesse for å sitte, tror hsn var 11 mnd. Han var alt for opptatt med å krabbe rundt frem til det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn jente sitter selv, og begynte å gjøre det da hun var 6 mnd.MEN hun satte seg ikke selv opp, for hun kryper ikke enda (er nå7,5 mnd) Så det var vi som satte henne opp og ettersom hun var veldig stødig,fikk hun bare sitte til hun ikke ville mer.

Hun legger seg ned fra sittestilingen,så hun sitter ikke så lenge i gangen

Man skal ikke sette opp barna slik. De skal ikke sitte før de setter seg opp selv.

Anonymous poster hash: 4fd61...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Storebror her satt stødig på rumpa uten støtte når han var 7 mnd gammel, men det var kun til måltidene. Man skal ikke sette barna slik før de klarer det selv, for det er ikke bra for ryggen deres og fører f eks lett til at de blir rumpeakere i stedet for å lære seg å krabbe. Han begynte å krabbe 8,5 mnd gammel, og da satte han seg selv på rumpa hele tiden :)

Lillebror er 8,5 mnd gammel nå og langt mer ustabil i kjernemuskulaturen enn hva storebror var på samme alder. Vi må pakke/polstre med puter for å få ham til å sitte stødig under måltidene, ergerlig når han tippet 9 kg og måtte ut av newbornsetet for der satt han så fint... Han gynger i krabbestilling for tida så regner med at han knekker krabbekoden i løpet av en måneds tid, men å sitte stødig alene tror jeg er et godt stykke unna enda :)

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om hun var rundt 6 mnd, la seg først på siden og så heiste hun seg opp i sittende stilling, og etterhvert så lærte hun også å krabbe utfra sittestillingen. En skal ikke "sette barnet opp" midt på gulvet, men de kan fint sitte i vanlig høystol o.l. under måltider. Men ikke for lenge. 

Anonymous poster hash: 9b484...0d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nærmer seg åtte måneder og sitter sånn halvgreit når vi setter ham opp på gulvet, men det er ikke noe vi gjør, egentlig. Han får sette seg opp selv når han er klar for det. Sitter fortsatt litt vinglete i tripptrappen, vi støtter opp med håndkle.

Han har ålet seg fremover lenge, og nå ser det ut til at han prøver seg på krabbing når han har riktig underlag (ikke glatt parkett, mao). Regner med at når han begynner med krabbingen, så finner han ut av sittingen også. Storebror satte seg heller ikke opp selv før han begynte å krabbe, men jeg mener å huske at han satt stødigere i stolen i samme alder.

En fysioterapeut forklarte meg at én ting er musklaturen når man setter dem opp før de velge å gjøre det selv, men en annen viktig ting er at hvis de ikke kommer seg ned på gulvet igjen fra sittestillingen, blir de veldig passive. Synes det var logisk når hun sa det. Er såklart ingen krise at de sitter litt, men hvis det går på bekostning av krabbing/kryping/bevegelse, så bør man kanskje gjøre noen endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår var ca 8,5 mnd da han lærte seg å sitte. 

Han begynte å prøve å klatre opp på ting og så satt han seg opp ved hjelp av å støtte seg på ting han klatret på...

Etter noen uker satt han seg rett opp fra gulvet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...