Gå til innhold

Vikarbyrå og NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man jobber i et vikarbyrå i en bedrift OG er registrert hos NAV som arbeidssøkende. Kan man da takke nei til fast jobb hvis man får tilbud om det der man jobber som vikar?

Mister man ikke da alle rettigheter hos NAV, for man er jo egentlig ikke arbeidssøkende når man får tilbud om en jobb?

Jeg trodde ikke man kunne det, men reglene kan ha blitt forandret siden jeg var under NAV.

Anonymous poster hash: 90da2...a51
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opp

Skrevet

Reell arbeidssøker

Du må:

• Være arbeidsfør 
  • Være tilgjengelig og raskt kunne ta stilling til tilbud om arbeid eller tiltak, og kunne tiltre på kort varsel. Du må oppgi oppholdsadresse, slik at skriftlig henvendelse fra NAV når fram til deg. Dersom du har barn som trenger tilsyn, må du kunne skaffe tilsyn på kort varsel.
  • Som hovedregel være villig til å ta ethvert arbeid hvor som helst i Norge. Du kan ikke stille krav til arbeidssted eller type arbeid, slik at det blir vanskelig å skaffe arbeid.
  • Som hovedregel være villig til å arbeide full tid. Dersom du har deltidsarbeid, må du være villig til å slutte i dette for å ta i mot tilbud om fullt (mer) arbeid.
  • Selv aktivt søke arbeid. NAV kan kreve at du dokumenterer avtalt jobbsøkingsaktivitet.
  • Holde CV-en din oppdatert på nav.no

Tidsbegrenset bortfall av dagpenger

Du mister dagpengene i 8 uker hvis du uten rimelig grunn:

• Unnlater å søke eller ta imot tilbud om arbeid hvor som helst i landet fra NAV eller arbeidsgiver

Man kan med andre ord ikke takke nei til fast jobb uten at det får konsekvens for dagpengene, men det er jo avhengig av at nav får vite at man har fått tilbud om jobb.. Om arbeidsgiver eller noen andre melder fra vil du miste dagpengene - gjentar det seg at du takker nei flere ganger til jobb risikerer du å miste dagpengene helt.... Risikabelt å takke nei med andre ord......... 

Anonymous poster hash: 64569...3cf

Skrevet

Takk for svar. Var dette jeg også trodde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...