Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 Den vi har tenkt å kjøpe finnes i rosa og blått. Har vist han bilde, og han syntes den rosa var veldig fin, og er veldig bestemt på at det er den han vil ha. Hva hadde dere gjort? Anonymous poster hash: 8d9c4...033
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #4 Skrevet 6. januar 2014 Det var min første innskytelse også. Men mannen er redd han kommer til å få høre fra andre barn at det er jentefarge og bli ertet for det, og at han da ikke vil ha den lenger. Sannsynligvis ikke nå når han er så liten, men den skal jo helst vare et par år... Anonymous poster hash: 8d9c4...033
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. januar 2014 #5 Skrevet 6. januar 2014 Min eldste gutt sykla på søstra sin rosa sykkel,han elsket fargen! Ei jente i barnehagen spurte hvorfor han hadde rosa sykkel,og da spurte jeg henne om hun likte rosa. joda,det gjorde hun jo..."og det gjør han og" svarte jeg da:-)hun skjønte den! La han få rosa, den kan lakkes etterhvert :-)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 Det var min første innskytelse også. Men mannen er redd han kommer til å få høre fra andre barn at det er jentefarge og bli ertet for det, og at han da ikke vil ha den lenger. Sannsynligvis ikke nå når han er så liten, men den skal jo helst vare et par år... Anonymous poster hash: 8d9c4...033 Da kan dere evt male den? Eller bytte med noen. Anonymous poster hash: bf496...ae6
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #7 Skrevet 6. januar 2014 Tusen takk for svar. Han har alltid fått velge farge på lekene sine selv tidligere, og har mye rosa, bl.a. med Hello Kitty på. Men akkurat denne ble vi litt mer usikre på. Muligheten for å lakke den tenkte jeg ikke på, jeg får nevne det for mannen og se hva han sier. Anonymous poster hash: 8d9c4...033
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #8 Skrevet 6. januar 2014 Sønnen min på 12 år har lilla sparkesykkel, eller den er jo ikke helt lilla da, men med lilla detaljer... I hans miljø er det helt greit, og temmelig kult. Fetteren på 10 år synes den var dødskul og kjøpte lik for bursdagspengene sine, han går på en annen skole en min sønn og første dagen han hadde med sin nye sparkesykkel ble han "pepet ut" fordi "gutter ikke har lilla sparkesykler!". Barn kan være nådeløse altså, men miljøet er forskjellig fra sted til sted. I barnehagen hvor jeg har barn er de veldig på dette med gutte- og jentefarge, andre steder er de kanskje ikke det? Anonymous poster hash: ec99b...c57
mamma_til_verdens_beste Skrevet 6. januar 2014 #10 Skrevet 6. januar 2014 (endret) Jeg hadde kjøpt den rosa. Min sønn er like gammel og har en rød som er blitt så bleka av sola at den også ser rosa ut. Han elsker sparkesykkelen sin, fikk den da han var 22 mnd. Endret 6. januar 2014 av mamma_til_verdens_beste
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #12 Skrevet 6. januar 2014 Det finnes ikke jente- og guttefarge. Kjøp rosa. Kul gutt! Anonymous poster hash: 2a10f...ff6
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #13 Skrevet 6. januar 2014 Fins ikke jente- og guttefarger, nei. Det er ikke barn som skaper den illusjonen, det er de voksne (som mannen din) som definer ting som enen jente- elle rgutteting. Min gutt har knall lilla parkdress - han har aldru hørt et knyst om at han ikke kan ha det når han er gutt. Har også alltid hatt ett og annet rødt eller rosa plagg. Syns forresten denne pappaen her er et supert forbilde: http://gawker.com/5938676/father-of-the-year-helps-dress+wearing-son-feel-comfortable-by-putting-on-a-skirt-himself Anonymous poster hash: cd5dc...1b8
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #14 Skrevet 6. januar 2014 Hvorfor er det en selvfølge at man kjøper den rosa? Gir dere ungen deres alt den peker på? Anonymous poster hash: 2957e...6f2
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #16 Skrevet 6. januar 2014 Vi kjøpte rød sykkel til vår nesten 3-åring, selv om han ønsket seg en rosa. En sykkel koster ganske mye og vi var redd den plutselig ville bli upopulær. Vi har tre gutter (som alle er glad i rosa) og har ellers gitt dem masse rosa klær og leker når de har ønsket seg det. Jeg følte meg feig som kjøpte den røde sykkelen da... Anonymous poster hash: 8d37e...9bd
Træægtrønder`n :) Skrevet 6. januar 2014 #17 Skrevet 6. januar 2014 Hvorfor er det en selvfølge at man kjøper den rosa? Gir dere ungen deres alt den peker på? Anonymous poster hash: 2957e...6f2 Gir ikke ungene alt de peker på, men hvis vi likevel skal kjøpe sparkesykkel så hadde jeg tatt hensyn til ungens ønske om farge. Hadde du kjøpt blått fordi ungen ikke skal få viljen sin?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #18 Skrevet 6. januar 2014 Hvorfor er det en selvfølge at man kjøper den rosa? Gir dere ungen deres alt den peker på? Anonymous poster hash: 2957e...6f2 Ehhh...det er jo ikke DET det er snakk om her. Barnet SKAL jo få en sparkesykkel. Og da kan han vel like godt få en rosa som en blå - det er jo den han liker. Hva skulle være grunnen til å nekte ham en rosa fordi den er den han "peker på"? Anonymous poster hash: cd5dc...1b8
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #19 Skrevet 6. januar 2014 Vi kjøpte rød sykkel til vår nesten 3-åring, selv om han ønsket seg en rosa. En sykkel koster ganske mye og vi var redd den plutselig ville bli upopulær. Vi har tre gutter (som alle er glad i rosa) og har ellers gitt dem masse rosa klær og leker når de har ønsket seg det. Jeg følte meg feig som kjøpte den røde sykkelen da... Anonymous poster hash: 8d37e...9bd Jeg hadde forresten kjøpt den rosa sparkesykkelen. De rosa sykkelen sønnen vår ønsket seg hadde kurv og blomster og var skikkelig over the top jentete... Anonymous poster hash: 8d37e...9bd
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #20 Skrevet 6. januar 2014 Vil du skade gutten? Nei? Kjøp den blå. Anonymous poster hash: c1ca0...11b
Gjest ronja røverdatter Skrevet 6. januar 2014 #21 Skrevet 6. januar 2014 En sparkesykkel til en toåring skal vel ikke vare så lenge, så kjøp rosa om det er det han vil ha. Om det hadde vært en dyr ting som skal vare lenge, så ville jeg nok tenkt meg om og vurdert hva han ville synes i framtiden. Vil han om et år absolutt ikke ha rosa? Og er ja da klar til å forlange at han fremdeles kommer til å bruke den rosa sykkelen fordi det er han som har valgt fargen? Hvis ikke hadde jeg nok gått for blått. Det samme om det er yngre brødre som skal arve denne sykkelen, vil de også ha rosa og er jeg klar for den kampen? Men det er vel sjelden at ting man kjøper til så små barn er så dyre og forventet brukstid er forholdsvis kort, dessuten er det nok lettere å "overtale" neste toåring til å bruke rosa sparkesykkel. Så jeg ville kjøpt rosa!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #22 Skrevet 6. januar 2014 Vil du skade gutten? Nei? Kjøp den blå. Anonymous poster hash: c1ca0...11b Hæ? Skade han? Anonymous poster hash: 8d9c4...033
Englenemine Skrevet 6. januar 2014 #23 Skrevet 6. januar 2014 Skade gutten???? Det er pga sånne foreldre som deg det skapes mobbing. Du , dine holdninger og hva du forteller ungene dine om farger til gutter/ jenter , gutte/ jenteleker ol gjør at noen unger kommer med drittpreiket i barnehagen til en gutt med rosa sekk, dress eller matboks.
Mamma4livet Skrevet 6. januar 2014 #24 Skrevet 6. januar 2014 Jeg skjønner godt at dere er litt i tvil. Dette er en sak med to sider, mener jeg. Det er voksnes ansvar å hjelpe til å endre stereotype holdninger til typiske jente og gutteting. På den andre siden så lever vi jo i dagens virkelighet der barn kan være svært ubarmhjertlige med hverandre. Jeg må faktisk ærlig innrømme at i dette tilfellet så vet jeg ikke helt hva vi hadde gjort i din situasjon.
Skylander Skrevet 6. januar 2014 #25 Skrevet 6. januar 2014 Bare kjøp rosa da vel, hvis det er den fargen han vil ha så
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå