Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 Jeg har store mandler. Plages i perioder (ca en gang i året) med disse velkjente gule proppene fra mandlene. Dette varer en periode, gjerne før og em stund etter forkjølelse, så går d over. Har sjelden (og aldri - bank i bordet) halsbetennelse. Kan ha bondt i halsen ett par dager inninellom, men jeg overlever lett Nå er jeg satt opp til operasjon for å fjerne dem om noen dager. Tenker egentlog at det er unødvendig med tanke på komplikasjoner og lignende. Er også hjemme i permisjon med baby på 6 mnd som jeg ammer enda. Hvordan blir det når jeg ikke skal klare å spise på ukesvis? Og ikke skal man gjøre så mye selv etterpå heller. Vi har ett barn til på 4 som også krever sitt.. Nei jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre at jeg legger min skjebne i deres hender! Ta godt vare på den Anonymous poster hash: 3cf89...78d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #2 Skrevet 6. januar 2014 Jeg har store mandler. Plages i perioder (ca en gang i året) med disse velkjente gule proppene fra mandlene. Dette varer en periode, gjerne før og em stund etter forkjølelse, så går d over. Har sjelden (og aldri - bank i bordet) halsbetennelse. Kan ha bondt i halsen ett par dager inninellom, men jeg overlever lett Nå er jeg satt opp til operasjon for å fjerne dem om noen dager. Tenker egentlog at det er unødvendig med tanke på komplikasjoner og lignende. Er også hjemme i permisjon med baby på 6 mnd som jeg ammer enda. Hvordan blir det når jeg ikke skal klare å spise på ukesvis? Og ikke skal man gjøre så mye selv etterpå heller. Vi har ett barn til på 4 som også krever sitt.. Nei jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre at jeg legger min skjebne i deres hender! Ta godt vare på den Anonymous poster hash: 3cf89...78d En gang i året hadde jeg kunnet leve med vs bivirkningene av en operasjon. Anonymous poster hash: e89bc...514
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #3 Skrevet 6. januar 2014 Siden mandler er en viktig del av immunforsvaret hadde jeg kun gjort det om det var STORE plager. Propper? Mener du mandelstener? Disse har ikke noe med sykdom å gjøre, selv om det er ubehagelig. Anonymous poster hash: 00ebe...16d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #4 Skrevet 6. januar 2014 Mandlene kan fint fjernes uten problem, og det er ikke en del man MÅ ha for å overleve. Samtidig er dem der for å beskytte infeksjonsforsvaret, og personlig ville ikke jeg fjernet dem uten at jeg hadde alvorlige plager. Slik du beskriver det er det ikke store plagene, og syk og vondt i halsen kan man få selv om man har mandler. Jeg ville ikke fjernet dem med det første, og heller ventet og se om det virkelig kom til plage og evt vurdere det på nytt med en senere anledning Trodde det skulle mye til for å få fjerne mandlene, da dette kan være en ganske risikofylt operasjon (overhode ikke meningen å skremme, så det må jeg på forhånd beklage). Så hadde det vært opp til meg ville jeg ikke anbefalt deg å legge deg under kniven. Det er for mye risiko i forhold til å leve med de bivirkningene du har ca. 1 gang i året Mvh Sykepleier Anonymous poster hash: 91e5d...1d6
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #5 Skrevet 6. januar 2014 Enig med de andre - jeg ville ikke fjernet dem når du bare er plaget en gang i året! Jeg ble kvitt alle mine halsproblemer etter at jeg endret kosthold til et som passet min kropp bedre, så det kan være noe å sjekke ut. Anonymous poster hash: de586...504
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 En gang i året er ikke mye. Jeg har det som deg og har ikke vurdert operasjon. Har venner som er betydelig mer plaget men som likevel må vente lenge så nei fra meg:) Anonymous poster hash: b0903...13c
moota m storebror&lillebror Skrevet 6. januar 2014 #7 Skrevet 6. januar 2014 Hva er grunnen til at du har blitt satt opp til operasjon da? Jeg hadde ikke gjort det med tanke på dine plager.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #8 Skrevet 6. januar 2014 Husk nå også at det er en nokså tøff rekonvalensperiode etter operasjonen med mye smerter, begrensninger i matinntak og risiko for blødninger.. Du vil sannsynligvis ikke klare å ta deg av barna - har dere lagt en plan for dette?? Ville ikke operert om jeg ikke hadde store problemer... Anonymous poster hash: 8d82c...4d9
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #9 Skrevet 6. januar 2014 Ser ut somndet ikke blir operasjon på meg... Jeg ble henvis pga følelse av å ikke få nok pust. For mange år siden. Legen mente jeg hadde kronisk tonsilitt og ble anbegfalt operasjon.. Pustegreienecer over. D va mer angst enn noe annet Anonymous poster hash: 3cf89...78d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #10 Skrevet 6. januar 2014 Jeg har også kronisk halsbetennelse og har blitt anbefalt å fjerne mandlene. Men siden jeg har hatt 2 halsbetennelser de siste 6 årene, er det absolutt til å leve med. Jeg hadde IKKE fjernet dem, om jeg var deg. I tillegg er det å fjerne mandler en større operasjon for voksne enn for barn. Voksne er større, og får dermed en større sårflate. MEGET ubehagelig har jeg hørt. Ikke gjør det. Anonymous poster hash: 330d2...92c
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #11 Skrevet 6. januar 2014 Jeg hang meg litt opp i at du ble henvist til operasjon for mange år siden. Hvorfor i alle dager venter du med å eventuelt avbestille operasjon 2 dager før? Det er lang venteliste på slike operasjoner og de klarer nok ikke å skaffe en ny kandidat på så kort varsel. Dette kunne du ha tatt en avgjørelse på for lenge siden. Anonymous poster hash: 4cb26...27e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #12 Skrevet 6. januar 2014 Jeg hang meg litt opp i at du ble henvist til operasjon for mange år siden. Hvorfor i alle dager venter du med å eventuelt avbestille operasjon 2 dager før? Det er lang venteliste på slike operasjoner og de klarer nok ikke å skaffe en ny kandidat på så kort varsel. Dette kunne du ha tatt en avgjørelse på for lenge siden. Anonymous poster hash: 4cb26...27e Jeg har vært satt opp til operasjon mange ganger. Har blitt sendt hjem fra sykehuset to ganger fordi de mente jeg var syk (forkjølt) og ikke kunne legges i narkose. Ene gangen hadde jeg blitt gravid og diverse andre ting. Har aldti avbestilt selv. Nå snakket jeg med astlegen for å få en ny kpnsultasjon på ØNH fpr å få avklart om operasjon var nødvendig. Hun misforsto og henvoste rett til operasjon. Fikk innkalling nettopp. Anonymous poster hash: 3cf89...78d
Gjest Skrevet 6. januar 2014 #13 Skrevet 6. januar 2014 Jeg har gjort det og hadde fint gjort det igjen. Sårlig når du snakker om pusteproblemer. Får et helt annet liv etter fjerneing. Med dagens metoder, så kommer du deg rask etter operasjon som er inn & ut samme dagen. Lykke til!
Siamese Hellhound Skrevet 6. januar 2014 #14 Skrevet 6. januar 2014 Er det nye metoder nå i det siste? Jeg fjernet mandlene for fem år siden, og det var fryktelig vondt etterpå - i nøyaktig to uker. Hadde ikke kunnet ta meg av baby samtidig, brukte sterke smertestillende og sov mye. Så jeg ville i hvertall ha ventet til jeg var ferdig med å amme, det er vel ikke sunt for babyen å få i seg sånne sterke smertestillende stoffer.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #15 Skrevet 6. januar 2014 DERE bestemmer?! "Skal jeg amputere foten eller ei, dere bestemmer!" Noen valg må man klare å ta selv her i livet. Anonymous poster hash: aaa8a...844
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #16 Skrevet 6. januar 2014 Jeg fjernet mandlene for ca 10 år siden pga uttallige halsbetennelser. Var sykemeldt i 2 uker etter operasjonen og det var veldig vondt de 2 ukene. Jeg var pigg i et par dager etter operasjonen og deretter mye dårligere. Var i et møte på jobben etter ca 1 uke, skikkelig neddopet. Har du sjelden problemer med betennelse eller pust ville jeg droppet dette - lett. Be fastlegen om ny henvisning til ØNH i stedet. Anonymous poster hash: 49ff1...8ac
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #17 Skrevet 6. januar 2014 DERE bestemmer?! "Skal jeg amputere foten eller ei, dere bestemmer!" Noen valg må man klare å ta selv her i livet. Anonymous poster hash: aaa8a...844 Når det er så vanskelig å bestemme seg, da blir det sånn. Folket har talt og jeg har ringt sykehuset Takk Anonymous poster hash: 3cf89...78d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #18 Skrevet 6. januar 2014 Jeg har store mandler. Plages i perioder (ca en gang i året) med disse velkjente gule proppene fra mandlene. Dette varer en periode, gjerne før og em stund etter forkjølelse, så går d over. Har sjelden (og aldri - bank i bordet) halsbetennelse. Kan ha bondt i halsen ett par dager inninellom, men jeg overlever lett Nå er jeg satt opp til operasjon for å fjerne dem om noen dager. Tenker egentlog at det er unødvendig med tanke på komplikasjoner og lignende. Er også hjemme i permisjon med baby på 6 mnd som jeg ammer enda. Hvordan blir det når jeg ikke skal klare å spise på ukesvis? Og ikke skal man gjøre så mye selv etterpå heller. Vi har ett barn til på 4 som også krever sitt.. Nei jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre at jeg legger min skjebne i deres hender! Ta godt vare på den Anonymous poster hash: 3cf89...78d En gang i året hadde jeg kunnet leve med vs bivirkningene av en operasjon. Anonymous poster hash: e89bc...514 Enig med hun over her. Jeg plages like lite som deg, men opplever det en til to ganger i året. Synes bivirkningene hørtes verre ut sist jeg sjekka. Anonymous poster hash: 0e3d8...c16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå