Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Han nekter å spise kjøtt og fisk av noen art bortsett fra fiskeboller i hvit saus (for guds skyld ikke hjemmelagde!) og pølser. INGEN grønnsaker går ned, hverken rå eller kokt. Hans kosthold er i stor grad basert på kornvarer. Weetabix, brødskiver (med smør, vil helst ikke ha pålegg...), pasta (uten noe som helst), frukt ( i alle varianter, han elsker frukt...) supper og smoothier som jeg lager selv. Han får bjellandsene sine en gang i uka... :-) favoritten :-) lager i tillegg grove vafler og pannekaker med mye proteiner, grovt mel, cottage cheese osv. Han drikker litt melk, men mest juice, vann og tynn tynn saft. Han er mye syk (type forkjørelser) og vi har vært til utredning hos barnelege fordi jeg har vært redd for at han manglet næringsstoffer grunnet det ensidige kostholdet. Han manglet jern, og fikk jerndrikk. HVORDAN kan jeg få han til å spise kylling og fisk f eks? Og grønnsaker? Jeg føler jeg har brukt opp alle triks i boka. Hvis vi spiser f eks laks og poteter til middag med agurgsalat, så spiser han poteter med litt smør.. Og så spiser han brød til kveld i stedet... Han kan til nød ta ost på brødskiva. Og Han spiser egg i suppa. Hvor håpløst høres dette ut? Jeg prøver så godt jeg kan men har dårlig samvittighet når jeg ser hva andre fireåringer nyter av gourmetmat... Dette er hvertfall høykarbo på høyt nivå! :-) Anonymous poster hash: bef00...f70
monson Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Han liker sikkert potetstappe(?) hva med å blande inn blomkål og litt brokoli. Jeg mener brokoli skal ha jern i seg. (Men, det er det bare å sjekke ut) Noe annet som er godt, og sundt er søtpotet (egentlig ikke en potet, men de ligner.Også er de er mye sunnere.) Du kan lage de i ovnen, koke de eller lage stappe av de, inkl noen andre grønnsaker. Når det gjelder kjøtt å fisk, så kan du jo prøve å gjømme de så godt inne i maten han liker fra før av. Og ikke "tving" han til å spise for mye av det. Men, bare sånn at han får nok i seg til at han begynner å bli vandt med å liker smakene og konsistensen.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Hei, vet ikke om jeg har noen råd til deg, men synes ikke det høres så helt ille ut heller!! Gutten spiser jo frukt, brød, enig i at det blir mye karbo.....har det samme problemet selv med min 6 åring, bare hakket verre tror jeg. Hun liker pannekaker og taco, dansk saltpølse og eple. Brød. Men i tillegg så spiser hun ekstremt lite, nå må vi sette i gang tiltak hjemme for det begynner å synes, hun er blek og har ringer under øynene....vært hos lege for sjekk av ernæringsstatus, men manglet merklig nok ingenting.... Bare henger meg på og følger denne:) Anonymous poster hash: 86985...fe2
scarecrow2011 Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Mose grønnsaker inn i suppa? Eks blomkål eller gulrot i tomatsuppa? Eller lage nytt navn på mat. Eks hulkensuppe ( grønn aspargessuppe), daidaros slimguffe om ertepure, kaptein sabeltanns skattekiste om fisk i folie med grønnsaker. La han bli med å lage mat. Smake rå grønnsaker. Min på samme alder spiser ikke blandet salat, men får hun hjelpe til kan hun fort spise en hel paprika og en halv salat ++.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #5 Skrevet 6. januar 2014 Vi har vært der vi også. Rådet vi fikk var å slutte å mase og legge press på ungen. Gjøre måltidene hyggelige, ufarlige og -for barnet- velsmakende. Altså fortsette å lage skikkelige middager og spise samlet ved bordet. Viktig at de voksne sier at maten er god. Ikke overdreven halleluja-stemning. Men samtidig alltid ha et eller annet innbakt i serveringen som han synes er trygt og godt å spise. Og helst med jevne mellomrom ett eller annet nytt som kan virke trygt å prøvesmake på. Dette er ikke uvanlig, og det går ofte over, men det kan ta flere år! Viktig å være tålmodige. Og slutte å ha dårlig samvittighet. Jeg synes faktisk ikke kostholdet til gutten din høres så ille ut. Han spiser jo frukt! Og egg. Og tydeligvis suppe (hvilken?). Vårt barn spiste ikke dette en gang på det verste! Får du i han jerntilskudd og kanskje vitamintilskudd og tran, så kan han fint klare seg på dette kostholdet i noen år til han blir eldre. For til slutt våkner etterhvert lysten til å prøve ny mat. Hva som skjer aner jeg ikke, kanskje smaksløkene modnes? Eller de glemmer at mat var "skummelt", og i stedet blir overrasket over at noen typer ny mat smaker godt! Du gjør mye riktig allerede. Fiskeboller er jo også fisk og protein. Velg typene med mest fisk. Kan du ikke la han få et par fiskeboller i tillegg til en liten laksebit når dere har laks til middag da? Og et par-tre kjøttboller i tillegg til en bitteliten bit med biff når det står på menyen? Ja, det er "feil" i følge "læreboka", men den boka er skrevet for barn med et normalt forhold til mat. Superkresne barn har kommet skjevt ut og fortjener å få hjelp til å få i seg næringen de trenger. Vi har også jukset inn grønnsaker i mat hvor det er mulig. Gulrot kan rives eller moses og blandes inn i mye, også pannekakerøre! Vi gikk fra et barn som skrapte av og kastet alt som lignet på fyll på pizzaen til det kun var en tynn, hvit lefse igje,n til et barn som spiser hjemmelaget pizza med skinke med god apetitt. (Og i det hjemmelagete pizzafyllet er det masse tomat, løk og gulrot. Men det vet ikke barnet selv enda.) Det tok 5 år. Å spise sammen med jevngamle venner er forresten en god ide. Barnet vårt har ofte blitt inspirert til å tørre å smake nye retter på besøk hos venner. Anonymous poster hash: 9c065...346
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 Putt litt grønnsaker (gulerot, hjertesalat, sukkererter, brokoli, mais) og kesam i smoothieen, ingen som merker dette trikset her i huset. Prøv å paner kjøtt/fisk. Det hjalp på tilvenningen til vår gutt. Han var glad i skorper, så det hjalp at det "lignet" på brød. Anonymous poster hash: 55600...cb7
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #7 Skrevet 6. januar 2014 Det er mye jern i potet. I gamle dager overlevde man på sild og potet, mer trenger man faktisk ikke. La han drikke appelsinjuice om han spiser potet så skal du se at jernet stiger. Liker han nøtter? Omega 3 i valnøtter. Anonymous poster hash: e358b...5ee
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #8 Skrevet 6. januar 2014 er deres egen feil Anonymous poster hash: 7b195...253
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #9 Skrevet 6. januar 2014 Hjemmelagde kyllingkjøttboller Supper med tomat, brokkoli og alle mulige grønnsaker. Bruk mye fløte, rømme, smør og krydder for å gjemme grønnsakssmaken. Kjør suppa helt glatt med en stavmikser så ingenting synes. Server med noe han liker godt som han får ta på selv, feks makaroni, pasta, revet ost, egg etc. Det samme kan du prøve med stapper. Hvis han liker potet lager du potetstappe tilsatt feks persillerot, sellerirot og masse fløte, smør og krydder. Hjemmelaget tomatsaus med løk, hvitløk og tomat. Kjøres glatt med stavmikser og serveres med pasta eller i lasagne. Alt dette er ting min litt kresne fireåring elsker. Anonymous poster hash: f5318...2d4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #10 Skrevet 6. januar 2014 er deres egen feil Anonymous poster hash: 7b195...253 Og du er tydeligvis uvitende. Anonymous poster hash: 15ce3...bc1
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #11 Skrevet 6. januar 2014 er deres egen feil Anonymous poster hash: 7b195...253 dust.. Anonymous poster hash: 216b2...341
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #12 Skrevet 6. januar 2014 er deres egen feil Anonymous poster hash: 7b195...253 Og på hvilken måte hjelper denne kommentaren denne familien? Finnes det noen mat du ikke liker? Er det dine foreldres feil? Og hva med familier hvor et søsken er superkresent, og det andre spiser alt? Hvem sin "feil" er det da? Anonymous poster hash: 9c065...346
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå