Gå til innhold

Hvorfor søker enkelte barn mer voksen kontakt enn andre ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste par innlegg her om barn som søkte mer voksen kontakt enn hadde lek med barna.

Hvorfor er det enkelte barn som gjør det ?

Min eldste sønn var også slik, fikk aldri noe generel forklaring på det, det ble bare nevnt i foreldre samtale engang og jeg tenkte egentlig aldri noe mer over det at det skulle være unormalt på noe vis, siden min sønn er litt forsiktig å sjenert av seg til å begynne med tenkte jeg det var grunnen.

Fortsetter under...

Skrevet

Noen barn søker kontakt med andre voksne fordi de ikke blir sett av foreldrene, tror jeg.

Selv søkte jeg ofte til voksne da jeg vokste opp fordi jeg følte meg anderledes enn andre barn. Jeg har som voksen fått vite at jeg er langt over gjennomsnittet intelligent. Etter å ha lest en del om intelligente barn, så kjenner jeg meg igjen i mye av det mange av dem sliter med.

Man er et barn følelsesmessig, som samtidig mentalt gjerne er mange år foran sine jevnaldrende. Man forstår gjerne større sammenhenger, noe som kan gjøre noen av de mest "banale" lekene fort kjedelige.

Altså, jeg likte å leke jeg også, men av og til kunne noen barneleker bli for kjedelige, jeg forstod liksom ikke hva som var så morsomt med dem. Da kunne det være mer interessant å snakke med en voksen, eller til og med bare å lytte til en voksen samtale.

Det høres rart ut når det skrives slik, men vanskelig å forklare på annen måte.

Jeg var også litt forsiktig og sjenert i tillegg, og da føltes det ofte tryggere å være med voksne.

Så det kan være en kombinasjon av ting som er årsaken, tror jeg.

Anonymous poster hash: 95f0c...ad2
Skrevet

Min gutt gjorde det lenge i barnehagen når han begynte der.

Han trakk seg unna ungene å var heller med de voksne.

Han følte vel en trygghet med de voksne som han ikke følte med barna,selv om han var veldig vant med å være med andre barn.

Han holdt på sånn minst en måned.

Anonymous poster hash: 5334b...6e1
Skrevet

Jenta vår var ekstrem på dette frem til hun var ca fire. Kunne sette seg på fanget til vilt fremmede, innlede samtale med hvermansen osv. Nå er hun ikke sånn lengre, men Jan enda som nettop fylt 5 til tider bli veldig opptatt av andre voksne.

Hun er definitivt SETT, som enebarn, enebarnebarn, eneoldebarn, enetantebarn..

Det var litt belastende å vite at mange trakk konklusjonen at hun søkte til voksne pga at hun ikke ble sett hjemme ( følte særlig at det var nyutdannede pedagoger som svarte for denne tankegangen når jeg bragte tema på bane her inne... Very textbook)

Hun har bare vært sånn, men har samtidig elsket å leke med andre barn, og ikke minst oss foreldrene. Jeg tenker heller at hun bare har vært av den oppfatning at alle andre voksne sikkert finner henne like henførende som oss i familien ;)

Anonymous poster hash: 1aa77...e0c

Skrevet

Mitt barn søker mer voksenkontakt og mer kontakt med eldre barn. Hun har vanskeligheter med å tilpasse seg sosialt med jevnaldrende fordi hun er det man kaller "høyt begavet". Er i samarbeid med både barnehagen og PPT ang. dette. Det er PPT som har utredet henne og nå jobbes det, blandt annet, med sosiale ferdigheter for å få innpass hos barn på samme alder.

Anonymous poster hash: 9450e...6e5
Skrevet

Min har alltid foretrukket voksne fremfor barn. Har måttet hjelpe han i gang med vennskap og lagt til rette for at han skal finne interesse i jevngamle barn. Han har ikke hatt behov for nærhet fra andre voksne enn oss nærmeste, men han har bare vært mer interessert i det de voksne driver med. I barnehagen var dagens høydepunkt når vaktmesteren stakk innom, eller når en av de ansatte tømte oppvaskmaskinen. Sitte på gulvet og leke med biler tror jeg aldri han har gjort. 

Noen barn bare er sånn uten grunn, mens for andre kan det tyde på andre bakenforliggende årsaker. I vårt tilfelle heller det nok mot en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse (han utredes i disse dager for aspergers med innslag av tvang). I etterpåklokskapens lys ser vi jo at det kanskje var litt utenfor normalen at han viste så lite interesse for andre barn, men når han samtidig fremsto som langt mer moden enn sine jevnaldrende var det jo samtidig logisk at han syntes lek med dem ble kjedelig. Når de kjørte biler og fingermalte tegnet han byer i fugleperspektiv og diskuterte astrologi med personalet :-/ 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...