mamma_til_verdens_beste Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 (endret) Juli...Fordelen er vel at vi stort sett har ferie på bursdagen hans, og kan være sammen med han. Samt at det går ca et halvt år mellom jul og bursdag. Passet bra i forhold til barnehageplass året etter.Ulempen er at nesten alle er bortreist på bursdagen hans, og feiringa i barnehagen blir enten lenge før, eller lenge etter selve bursdagen. Endret 5. januar 2014 av mamma_til_verdens_beste
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Har barn født i begynnelsen av januar og slutten av april. syns begge deler har vært helt greit, ingen fordeler eller ulemper med noen av delene. Om det skulle være noe, så er det at bursdagen nå i begynnelsen av januar kommer like brått på hvert år. Anonymous poster hash: 7b3ee...63b
me_87 Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 (endret) Han ble født i oktober. Ulempen var at det var ganske kaldt ute så du må kle masse på en liten gutt som hater av og påkledinger. Å han ble født så sent at vi ikke fikk barnehageplass før han ble 2 år. Endret 5. januar 2014 av me_87
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 August. Var ingen ulemper da han var nyfødt, fordelen var at det var passe varmt den første tiden sånn at det gikk greit å regulere temperaturen. (Var litt tungt å gå høygravid om sommeren da.) Ellers ville vi gjerne hatt ham i bhg fra 1,5 år, men måtte vente til han var 2 før vi fikk plass, siden vi syntes 1 år var for tidlig. Greit med litt avstand mellom bursdag og jul, men om jeg kunne velge hadde det blitt på våren/begynnelsen av sommeren i stedet for mot slutten, så han kunne fått sommerleker til bursdagen. Nå må han jo få dem utenom for å få brukt dem om sommeren. Egentlig bare bagateller alt sammen. Vi prøvde i 8 år og brydde oss lite om fødselsdato da han endelig kom. Anonymous poster hash: 573cd...624
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Min ble født i januar. En stor ulempe var at siden vi ikke har bil, så var det helt umulig å komme seg rundt med offentlig transport her i Oslo. Var utrulig kaldt hele tiden, og hver gang jeg prøvde å komme meg ut, så måtte jeg løfte barnevognen over snøskavler og dytte den gjennom ett tonn med snø. Håpløst. Samtidig som barnet mitt hatet barnevogn og illskrek i ett. Så fristet null å gå ut de første tre-fire månedene. En fordel var at han lå i ro på kafe o.l. ute. Siden han var så liten at han ikke hadde begynt å bevege seg masse, men likte å sitte på fanget mitt og ammes og observere verden. Fordelen var at det var blitt sommer og sol da han begynte å krabbe for alvor. Var derfor mulig å være mye ute om sommeren og la han ligge på et enormt pledd med barselgruppa slik at de alle kunne kose seg ute i sola. Når de er bitte-bitte små skal de jo ikke være mye ute i sola, men han var jo blitt fem-seks måneder da sola begynte ordentlig, så sånn sett var alderen genialt. Genialt også at han får være et år ekstra på småbarnsavd (økte ressurser der) siden han er født i januar. Og begynner skolen som eldst, noe forskning viser at barn får økt selvtillit av (siden de jo er et år eldre enn den yngst og da logisk nok får til mer). Anonymous poster hash: 767f2...506
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Ser nå at det jeg skrev over kan tolkes som om jeg lot min ligge i sola masse da han var 5 måneder. Jeg gjorde ikke det altså. Hengte opp solbeskytter over han og kjøpte et sånn mini-telt som ungen kunne være ute og leke i. Huden er veldig sart da de er 5-6 måneder og, men ikke like sart som da han var nyfødt. Anonymous poster hash: 767f2...506
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Ser nå at det jeg skrev over kan tolkes som om jeg lot min ligge i sola masse da han var 5 måneder. Jeg gjorde ikke det altså. Hengte opp solbeskytter over han og kjøpte et sånn mini-telt som ungen kunne være ute og leke i. Huden er veldig sart da de er 5-6 måneder og, men ikke like sart som da han var nyfødt. Anonymous poster hash: 767f2...506 Der kom jeg på en ulempe til med august. Han var jo fortsatt under 1 år mesteparten av sommeren etter, og da skal de helst ikke være i direkte sollys. Men han var jo blitt såpass stor at det ikke nyttet å holde ham i ro under en parasoll, uv-telt eller lignende. Det var en utfordring. Han godtok heller ikke å ha solhatt på, bare rev den av, men lue var greit, for det var han jo vant til. Så han gikk med tynn lue nesten hele den sommeren. Anonymous poster hash: 573cd...624
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 Juni - fordel - Bhg start, fint å ha utebursdag Ulempe - veeeldig varmt den sommeren, satt inne hele tiden nesten, Desember - ulempe - bursdag på nyttårsaften = alle opptatt, ingen på farssiden som kommer (gave blir gitt sammen med julegave eller ved familieselskap), minst i klassen, kaldt å trille når han var nyfødt. Fordel - lettere å ta med ut første sommeren. Mars - fordeler - ikke for kaldt eller for varmt til å trille, lett å pakke barnet i bæreseler å gå turer når våren, sommeren og høsten er her, bursdag rett før påske - alle kan komme. Ulempe - Bhg start. Må si jeg likte mars med nyfødt best, så juni og til slutt desember. Anonymous poster hash: fda7d...b70
NormaJean Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 Fått tidlig høst og sen vår. Syns definitivt det var best å få før sømmeren. Mest pga hvordan det ble året etter. Stor forskjell å ha en 1 åring på sommer og en på 9 mnd som bare krabber og spiser grus;)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 Januar: fordel: 6,5 år ved skolestart. Jeg hadde fått vekk den gravide looken når sommeren kom, men siden ungen krabbet overalt og reiste seg opp, ble det ikke noe soling på meg Negativt: bortoverregn den første måneden etter fødsel, ble lite trilleturer da, men vi tok det absolutt igjen. Mars: fordel: fint trillevær fra fødsel av. Jeg hadde også nå fått bort gravidlooken, og denne gang lå babyen i vogna si Nesten 6,5 ved skolestart. Ikke like lenge å vente til barnehagestart i august som ved januarbarnet, men glad begge var godt over året før de begynte i bhg. Hadde nok valgt mars igjen Anonymous poster hash: 048c9...a03
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #12 Skrevet 5. januar 2014 Mai anbefales Fått en i oktoer også, anbefales ikke Anonymous poster hash: 5515a...23d
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #13 Skrevet 5. januar 2014 Juli: Ulempe: det var fryktelig varmt det året Fordel: fikk barnehageplass til permisjonen var oppbrukt. Mars: Fordel: baby var litt større på sommeren Ulempe: far fikk sin permisjon kun på vinteren, som var kald, og han skulle nok gjerne hatt litt tid med baby på våren eller sommeren. Desember: Ulemper: det var kaldt det året så det ble få turer til å begynne med. Vi fikk ikke barnehageplass før barnet var 1 1/2, og det blei ulønna permisjon. Da var mange av de jeg hadde gått sammen med tilbake i jobb. H*n blir en av de yngste iklassen. Fordeler: Er veldig glad for at vi fikk h*n. Anonymous poster hash: d9054...182
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #14 Skrevet 5. januar 2014 Januar Ulemper - Det var glatt og kaldt å gå høygravid. Få jakker som passet, og de som passet stakk såpass ut at det ble kaldt på magen. Det var mye is og jeg var redd for å gå ute. Det var dessuten ekstra vanskelig pga bekkenløsning. - Man måtte kle på barnet veldig mye i starten, og som førstegangsmor var jeg alltid litt usikker på om det var for lite, passe eller mye. - Som sagt var det mye snø og is ute, og å gå med vogn var ikke lett. Husker det var så humpete mange steder at jeg var bekymret for at babyen skulle bli skadet av humpingen. - Bursdagen kommer veldig kort etter jul, blir litt raskt å begynne med bursdager osv, i tillegg er det litt kjedelig med gaver siden de får så mye til jul. Hadde vært bedre å fordele det litt utover. Fordeler - Babyen var ganske stor når sommeren kom, og kunne sitte på gresset og kose seg mer ute i varmen. - Barnet er eldst i barnehagen og er veldig klar for skolestart. April Fordeler - Greit å gå høygravid, ikke for varmt eller kaldt. - Kjempefint vær å trille turer i. - Lett å kle på babyen riktig mengde tøy. - Grei avstand mellom jul og bursdag. - Babyen var blitt ganske stor når vinteren kom, og hadde hele sommeren å vokse på. Ingen ulemper som jeg kan komme på, og absolutt min favorittmåned å få barn i. Anonymous poster hash: b0b56...da3
MammantilNurket Skrevet 5. januar 2014 #15 Skrevet 5. januar 2014 Juli: Flott med tanke på barnehageplass og at han har fylt 6 år før skolestart. Nydelig vær og det var deilig å nyte de siste ukene før fødsel på terrassen. Vi hadde forøvrig en nydelig sommer med fine turer, grilling osv. Kjæresten tok ut ferie så vi hadde flere uker hjemme sammen.
Mother Gothel Skrevet 5. januar 2014 #16 Skrevet 5. januar 2014 Desember Ulempe - Tett oppi julestria, vanskelig å planlegge bursdagsfeiring, yngst i klassen. Fordel - Det var ikke så varmt å gå gravid, lite folk på føden, fikk den beste julegaven! Juni Ulempe - Varmt, full fødeavdeling Fordel - Barnehagestart rett etter fylte ett år, det er midt i året
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #17 Skrevet 6. januar 2014 Tidlig i september. 3 ganger! Fordeler: Billigere å være høygravid på sommeren. Trengte ikke kjøpe dyre ytterjakker og slikt i gravidstørrelse. Mye fint å velge i blant vanlige sommerkjoler. Rakk vanlig sommerferie først, så litt jobb, også ny sommerferie når man gikk ut i permisjon. Føderushet på fødeavdelingen var over, ettersom fristen for garantert barnehageplass hadde gått ut. Fortsatt sommerfølelse og nydelig høstvær i ukesvis etter at babyen kom hjem. God tid til lange trilleturer midt på dagen når det var dagslys om vinteren. Baby rakk akkurat å bli gammel nok til å ligge i pulk til påskeferien. Neste sommer hadde babyen lært å krabbe, og koste seg med å utforske verden ute. Mine barn har aldri spist annet enn mat... Lærte å gå på høsten, og rakk å bli stø på det før vinteren kom. Greit å få barnehageplass likevel. Ulemper: Litt varmt å være høygravid om sommeren. Anonymous poster hash: 539ad...7eb
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #18 Skrevet 6. januar 2014 Mai anbefales :)Fått en i oktoer også, anbefales ikke Anonymous poster hash: 5515a...23d Hvorfor ikke oktober? Anonymous poster hash: 6f251...cf5
:)novemberbarn:) Skrevet 6. januar 2014 #19 Skrevet 6. januar 2014 Jeg fikk i november. Fordelen var at hun var stor når det var sommer. Ulempen var at det ble veldig kaldt den vinteren, så vi måtte være mye inne. Og mye klær når vi skulle i bilen. Hun er heller ikke seks når hun begynner på skolen. Jeg håper at nestemann kommer på en annen tid på året. Alt fra mai til august mår være fint tenker jeg.
Lilleboffen Skrevet 6. januar 2014 #20 Skrevet 6. januar 2014 Mars - det var et mildt år, så det var supert vær for trilleturer helt fra starten av. Også en fordel at han var nesten halvannet år før bhgstart, men en ulempe i det siden vi måtte ha en del ulønnet permisjon. En veldig fin måned å få barn i! Neste kommer i juli, og jeg gruer meg til bhgstart for h*n allerede siden h*n bare er rett over året når bhg begynner.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #21 Skrevet 6. januar 2014 Min første er født i midten av juni. Ser ingen ulemper med det, var fint mtp å ha nyfødt når det var varmt og man trengte lite klær, permisjonen passet perfekt til bhg start (han var da 1 år 2 mnd'er) og bursdag er da akkurat før fellesferien starter, så de fleste er fortsatt hjemme når bursdag skal feires. Var veldig fornøyd med juni-barn og siktet mot ca samme termin med nummer to. Det perfekte etter mitt synspunkt er april/mai. Midten av mai ble det! Så nå venter jeg nurk nr. to i midten av mai, kunne ikke vært mer fornøyd med timingen. Fordelen med våren er jo at man selv kommer litt i form før sommeren. Anonymous poster hash: d050a...73d
værdensheldigste Skrevet 6. januar 2014 #22 Skrevet 6. januar 2014 Mai, juni, september egentlig veldig fornøyd sålenge det ikke er for nærme jul...
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #23 Skrevet 6. januar 2014 Februar. Fordeler: - var ikke høygravid om sommeren, og var tilbake i form når neste sommer kom. - trilleturene ble gradvis lengre etterhvert som være ble bedre og gutten ble større. Når sommeren kom kunne vi kose oss masse ute. - var også praktisk å innføre fastføde om sommeren når vi spiste utendørs, litt mindre søl å vask. ;-) - 1,5 år ved barnehagestart synes jeg er en fordel. Han kunne gå både inne og ute med yttertøyet på og gjøre noenlunde rede for seg selv om han ikke kunne snakke. - 6,5 år ved skolestart. - gikk over til sportsvogn når det var sommer, mindre stress ift å holde han varm. Ulemper: - mannen måtte ta 6 mndr ulønnet perm frem til bhg-start. Han er veldig fornøyd med den lange permisjonen (de hadde det veldig gøy!), mindre med at den var ulønnet. Umulig å få bhg-plass utenom hovedopptak der vi bor. Finner egentlig ikke noe annet, hadde ikke noen problemer med å være høygravid i Julen eller å gå tur i februar. Vi får muligens problemer ved skolestart nå fordi han er ganske nerdete og vil trolig slite litt med å være eldst i klassen, men vi tar det når den tiden kommer. Det blir veldig avhengig av hvordan læreren håndterer det. Anonymous poster hash: bc67a...b52
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #24 Skrevet 6. januar 2014 August: fint å være høygravid om sommeren, mindre klær å tenke på. Fikk barnehage rett etter permisjon, men da var hun bare 12 mnd, så det kan jo og være negativt. Vi feirer barnebursdagene utendørs, og hun er verken eldst eller yngst i klassen. April: Fint å trille fra første stund. Vi trengte bare et par måneder ulønnet permisjon, og han fikk bli 16 mnd før han begynte i barnehage. En stor fordel. Lærte å gå utendørs, veldig fint å være ute sommer nummer to. Blant de eldste i sitt årskull. Fornøyd med begge måneder. Anonymous poster hash: afeaf...964
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #25 Skrevet 6. januar 2014 Juli, noe vi hadde både prøvd og planlagt på. Eneste som er dumt er at folk er på ferie på bursdagen hans. Feirer noen uker senere. Ellers er det bare positive sider ved det. Anonymous poster hash: d79fa...6d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå