Gå til innhold

Dere som sa det skal mye til før man blir fratatt barnet av bft.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bror som nylig mistet sitt barn til barne og familie tjenesten.

Han har fast jobb, helt grei inntekt,en plass å bo, bil, rein leilghet å reine klær samt hygiene til sitt barn å seg selv.

Mor til barnet mistet omsorgen da hun var uegnet som mor, omgikk personer som var kriminelle og uegnet sammen med et barn, bft lot barnefar få full omsorg for barnet, han bor hjemme hos sine foreldre, alltså vår far og hans kone.

Jeg har alltid irritert meg litt over den ekstra hjelpen min bror har fått med sin sønn, jeg sa det til pappa at han og kona syr puter under armene på broren min og at dem gjorde han en bjørne tjeneste, men dem synes dette var koselig å stas å få være så nære omsorgs person til barnet.

Pappa og kona endte opp i skillsmisse for 6mnd siden så min bor har måtte tatt sin sønn mye selv, ( som forøvrig er ganske normalt når man har satt et barn til verden). Jeg har hjulpet min bror å tatt barnet da han måtte jobbe kveld, og helg arbeid. bft mottok bekymringsmelding fra barnehagen som mente mitt onkel barn hadde psykisk forstyrrende atferd.

Før helgen ble barnet hentet av bft på barnehagen da barnevernet på nytt hadde fått melding fra barnehagen at barnet har uegnet og psyisk ustabil oppførsel.

Jeg sitter igjen med utrolig mange ubesvarte spørsmål hvordan dette kan skje, Min bror er kanskje en slabbedask som har fått mye hjelp og støtte men han er hverken voldelig, han drikker aldri rundt sitt barn og han drikker egentlig veldig lite generelt ( 2 - 3 ganger i året max ). Ikke har det vært vold der, ikke har han blitt utsatt for overgrep på noe vis.

Bft har heller ikke vært på hjemmebesøk til min bror for å se hvordan barnet egentlig har det.

Er det slik samfunn vi er i nå at vi må bare godta at barnevernet kan bestemme ut i fra en kort observasjon og bekymrigsmeldinger at barnet har det best hos vilt fremmemde mennesker enn det hjemmet og omsorgspersonene man har hatt i livet sitt i 5år ?

Anonymous poster hash: 017f4...a9f
Skrevet

Om broren din er en slabbedask som selv trenger mye hjelp og støtte så høres det ikke helt greit ut at han skal ha aleneansvar for et barn.

Å ha omsorg for og å oppdra et barn er MYE mer enn å holde seg unna rus og vold. Om barnet viser tegn på psykisk ustabilitet så har noe alvorlig gått galt, mest sannsynligvis en form for tilknytningsforsryttelse og psykisk omsorgvssvikt.

Anonymous poster hash: 1dfc1...4d5
Skrevet

Når det er kommet inn TO beskrymringsmeldinger fra barnehagen så nekter jeg å tro at det er uten grunn.Sorry.

Skrevet

Helt enig med de over her.. 

Anonymous poster hash: 86d4d...dba
Gjest Julia1984
Skrevet

Her er det nok MYYE mer til historien som du enten ikke opplyser om eller vet.

Flott at barnevernet aksjonerer!

Skrevet

Virker som om dette barnet er traumatisert etter å ha mistet sin trygge base for 6 mnd siden og føler usikkerhet og har en relativt ustabil hverdag hvor h*n bytter omsorgsperson konstant. Slike ting gir gjerne ustabil adferd og psykiske skader hos en unge. Så Utifra det lille du kommer med av informasjon er min første tanke at det er bra barnevernet har involvert seg....

Skrevet

Det hjelper ikke med god hygiene, rene klær etc....krever mye mer å gi et barn en trygg oppvekst. Bare utfra det du skriver høres dette ut som en riktig avgjørelse

Anonymous poster hash: 1a846...e4e

Skrevet

Veldig rart om barnet er tatt fra far uten nærmere undersøkelser enn bekymringsmeldinger fra bhg. Både bhg og bv må mistenke grov omsorgssvikt. 

Du sier to meldinger - hva skjedde etter første? Er ikke BUP inne i bildet? Ble det ikke foreslått tiltak fra bhg før eller iallfall etter første melding? Var far imot tiltak? Hva ligger i psykisk ustabil oppførsel? 

Om det fremstår som helt uforståelig for dere begge og dere selv aldri har opplevd barnet som bhg beskriver bør han skaffe en skikkelig god advokat snarest, om han så må gå i banken å få ett lån.

Men det høres ut som det må ligge noe mer bak. Bv henter ikke plutselig bare ett barn fordi bhg mener at barnet er ustabil i oppførselen. 

Anonymous poster hash: fdfb7...532
Skrevet

Faren har alltid vært inn i bilde til sin sønn å hatt primer omsorgen. Dem hadde til å starte med 50-50 han å x dama, men x dama er svært ung, bare 20år ( min bror er 25år) samt prioriterte det å feste å være med venner enn å ta barnet. Alltså ut i fra det min bror sa så tok hun barnet de ukene hun skulle men hun fant på mange unnskyldinger for å bytte, og spurte ofte om ikke min bror kunne ta barnet bare den ene dagen. Hun hadde en uengnet omgangskrets så bft ga full omsorg til min bror da han engang hentet ut barnet fra mors bolig da barnet var i samme leilighet som barnemor og en som ruser seg til vanlig ( om han var ruset da eller ikke vet jeg ikke. ) Barnet begynte fra den tiden å få vanskeligheter så bft ble kontaktet, barnet ble observert i barnehagen å i atferd. Bft bestemte da at barnet skulle være hos barnefar 100% å barnets mor kunne ha omsorg med barnet 2 x i uken men ikke overnatting. Besteforeldre og jeg har bidratt når han jobbet helger og overtid om kvelden ( da barnet uansett sover men må ha noen der i huset til å passe på.) Besteforeldre har kanskje bidratt litt vell mye mer enn meg, som den daglige rutinene, middag, legge, stelle, leke.Jeg har et veldig åpet og ærlig forhold til min bror, grunnen til at jeg sier slabbedask er fordi han har fått for mye hjelp til omsorgen av sitt eget barn, han har hatt det for lett. Jeg har også hatt nær kontakt med mitt onkel barn, han er veldig kontakt søkende og han knytter seg ikke så lett til nye personer, fks barnehageansatte og han trengte en god tid for å ville leke med de andre barna, han søkte litt voksen kontakt over å leke med barna,men han var ellers en blid og gla gutt, veldig enkelt å ha med å gjøre.

HI

Skrevet

Det er iverksatt et akuttvedtak da, på grunnlag av siste bekymringsmelding og på grunnlag av barneverntjenestens kjennskap til barnet fra før. Heldigvis er terskelen mindre for akuttvedtak når man allerede har sett én gang at barnet lever under omsorgsforhold som ikke er gode nok. Da er det jo sånn at det er desto viktigere å sørge for at barnet ivaretas godt. 

Hvis dette skjedde fredag, må barneverntjenesten i morgen sørge for godkjenning av akuttvedtaket i fylkesnemda for sosiale saker. Dessuten må de forberede en sak for videre omsorgsovertakelse hvis nye undersøkelser fører til at de fortsatt er bekymret. Det er altså ikke sånn at dette kun vurderes kommunalt hvis barnet ikke tilbakeføres til broren din. 

Skrevet

Sønnen min også søker voksenkontakt istedenfor å være så mye med de andre barna i barnehagen,men barnevernet tar han ikke fra meg av den grunn.

Anonymous poster hash: 9e48a...9d5
Skrevet

Faren har alltid vært inn i bilde til sin sønn å hatt primer omsorgen. Dem hadde til å starte med 50-50 han å x dama, men x dama er svært ung, bare 20år ( min bror er 25år) samt prioriterte det å feste å være med venner enn å ta barnet. Alltså ut i fra det min bror sa så tok hun barnet de ukene hun skulle men hun fant på mange unnskyldinger for å bytte, og spurte ofte om ikke min bror kunne ta barnet bare den ene dagen. Hun hadde en uengnet omgangskrets så bft ga full omsorg til min bror da han engang hentet ut barnet fra mors bolig da barnet var i samme leilighet som barnemor og en som ruser seg til vanlig ( om han var ruset da eller ikke vet jeg ikke. ) Barnet begynte fra den tiden å få vanskeligheter så bft ble kontaktet, barnet ble observert i barnehagen å i atferd. Bft bestemte da at barnet skulle være hos barnefar 100% å barnets mor kunne ha omsorg med barnet 2 x i uken men ikke overnatting. Besteforeldre og jeg har bidratt når han jobbet helger og overtid om kvelden ( da barnet uansett sover men må ha noen der i huset til å passe på.) Besteforeldre har kanskje bidratt litt vell mye mer enn meg, som den daglige rutinene, middag, legge, stelle, leke.Jeg har et veldig åpet og ærlig forhold til min bror, grunnen til at jeg sier slabbedask er fordi han har fått for mye hjelp til omsorgen av sitt eget barn, han har hatt det for lett. Jeg har også hatt nær kontakt med mitt onkel barn, han er veldig kontakt søkende og han knytter seg ikke så lett til nye personer, fks barnehageansatte og han trengte en god tid for å ville leke med de andre barna, han søkte litt voksen kontakt over å leke med barna,men han var ellers en blid og gla gutt, veldig enkelt å ha med å gjøre.

HI

Utfra det du skriver så er dette et barn som har stor ballast til å være så liten. Hit og dit, ulike omsorgspersoner, en far som ikke helt klarer å være far, far som må ha hjelp fra andre for å klare sine oppgaver som far, en fraværende mor, besteforeldre som flytter ut osv.

Fryktelig ustabilt!

Anonymous poster hash: 1dfc1...4d5

Skrevet

Avsnitt!

Anonymous poster hash: b55c1...885
Skrevet

Det skal mye til for at et barn blir tatt ut av hjemmet, altså hentet i bhg, uten varsel. Mistanke om grov omsorgssvikt som vold eller seksuelt misbruk...

De har retningslinjer å forholde seg til og kan ikke bare kjøre på.

Anonymous poster hash: 57de1...113

Skrevet

Det SKAL mye til, så her følger det nok endel med til historien som du ikke vet. Husk at du utelukkende har hans versjon, er nok mye både barnevernet og barnehage vet og opplever som din bror ikke forteller deg.

Anonymous poster hash: 68698...4bd
Skrevet

Med den bakgrunnshistorien og en barnehage som mener barnet viser bekymringsfulle tegn synes jeg ikke det er så veldig rart at bv reagerer. Men hadde nok trodd de vill tatt et besøk først, før de tok gutten bort. Blir jo bare enda mer ustabilitet for barnet.

Anonymous poster hash: c6e04...a55
Skrevet

To bekymringsmeldinger fra barnehagen er veldig alvorlig. Det er noe bv tar alvorlig da personalet i bhgen er utdannet innenfor fagområdet. Far kan ikke ta seg tilstrekkelig av barnet. Det skal mye mer til enn rene klær og mat for å møte et barns behov.

Anonymous poster hash: 78e38...727

Skrevet

Jeg vet det ofte er slik at man ser ikke alt det som andre ser når det er ens egene,men jeg kan ikke forstå at barnet har det bedre i fremmed omsorg enn hos sin egen fars omsorg som han har kjent i 5år.

La oss si at barnet har blitt for mye frem å tilbake, og blitt usikker på sine omsorgspersoner fordi det har vært for mange med å vært gla i han å tatt vare på han, burde ikke barnevernet støttet enn å ta barnet ut av hjemmet ?

Jeg bare synes dette er en fryktelig lei sak, dem kunne i det minste kommet på hjemmebesøk for å sett hvordan gutten har det hjemme? Jeg er så utrolig lei meg på den lille sine vegner, jeg sliter med å få sove, jeg spiser dårlig, jeg tenker heletiden på hvor onkelbarnet mitt er,hvordan han har det, om han er engstelig. Huff, jeg blir helt sprø av dette. Vi skal inn til fylkesnemda på onsdagen, eller det vil si, min bror og x dama skal. Ikke vil bft gi meg noe informasjon heller fordi det er jo ikke jeg som er mor til barnet. Er rimelig sikker på det ikke har vært hjemme besøk fra bft da jeg har snakket veldig mye med en stk frustret og knust bestefar og far til dette barnet som sitter der uvitende å tror dem har øddlagt barnet uten å vite hvordan pågrunn av dommen barnevernet har gitt ut i fra bekymringsmeldingene.

HI

Skrevet

Kan du prøve å få nevøen din hjem til deg i beredskapshjem? Eller enda bedre, farmor, tror det er henne barnet savner.

Anonymous poster hash: 95e18...b4a
Skrevet

Jeg har en bror som nylig mistet sitt barn til barne og familie tjenesten.

Han har fast jobb, helt grei inntekt,en plass å bo, bil, rein leilghet å reine klær samt hygiene til sitt barn å seg selv.

Mor til barnet mistet omsorgen da hun var uegnet som mor, omgikk personer som var kriminelle og uegnet sammen med et barn, bft lot barnefar få full omsorg for barnet, han bor hjemme hos sine foreldre, alltså vår far og hans kone.

Jeg har alltid irritert meg litt over den ekstra hjelpen min bror har fått med sin sønn, jeg sa det til pappa at han og kona syr puter under armene på broren min og at dem gjorde han en bjørne tjeneste, men dem synes dette var koselig å stas å få være så nære omsorgs person til barnet.

Pappa og kona endte opp i skillsmisse for 6mnd siden så min bor har måtte tatt sin sønn mye selv, ( som forøvrig er ganske normalt når man har satt et barn til verden). Jeg har hjulpet min bror å tatt barnet da han måtte jobbe kveld, og helg arbeid. bft mottok bekymringsmelding fra barnehagen som mente mitt onkel barn hadde psykisk forstyrrende atferd.

Før helgen ble barnet hentet av bft på barnehagen da barnevernet på nytt hadde fått melding fra barnehagen at barnet har uegnet og psyisk ustabil oppførsel.

Jeg sitter igjen med utrolig mange ubesvarte spørsmål hvordan dette kan skje, Min bror er kanskje en slabbedask som har fått mye hjelp og støtte men han er hverken voldelig, han drikker aldri rundt sitt barn og han drikker egentlig veldig lite generelt ( 2 - 3 ganger i året max ). Ikke har det vært vold der, ikke har han blitt utsatt for overgrep på noe vis.

Bft har heller ikke vært på hjemmebesøk til min bror for å se hvordan barnet egentlig har det.

Er det slik samfunn vi er i nå at vi må bare godta at barnevernet kan bestemme ut i fra en kort observasjon og bekymrigsmeldinger at barnet har det best hos vilt fremmemde mennesker enn det hjemmet og omsorgspersonene man har hatt i livet sitt i 5år ?

Dette høres da veldig merkelig ut HI... Kan det være noe du ikke vet her?

Men naturligvis er det ikke nok med bare ytre tegn på omsorg. Kan jeg spørre hvordan han ellers er i samspillet med barnet?

Psykisk forstyrrende atferd er en underlig betegnelse som kan bety så mangt og garantert ha mange ulike årsaker, uten noe mer konkret er det umulig å si hva som har skjedd her.

At barnet er fjernet fra hjemmet betyr nok dog at de har rimelig godt grunnlag for å tro at det skyldes noe der, og ikke at barnet selv har en diagnose eller blir utsatt for vold, mobbing, seksuelt misbruk eller ander traumer utenfor hjemmet- som naturligvis også kunne forklare forstyrret atferd.

Anonymous poster hash: 802c2...4ee

Skrevet

Det er sikkert noe her som du ikke vet om. Siden han er ensom med barnet så... Overgrep kanskje? Det har garantert en veldig god grunn for å gripe inn. Veldig positivt at de gjør det også.

Anonymous poster hash: 4f179...67f
Skrevet

Det heter barnevern. Og er du en kvinne kaller du deg tante, ikke onkel.

Anonymous poster hash: 7831f...06c

Skrevet

barnvernet gjør masse feil,men ingen her inne ser det. så ikke forvent støtte herfra

Anonymous poster hash: c3a55...86c
Skrevet

Er helt sikker noe broren din ikke ønsker og dele med deg, og barnevernet henter ALDRI barn uten grunn.

Skrevet

Dersom barnet viser "psykisk forstyrrende atferd" (merkelig uttrykk, men det var egentlig hele posten din full av) så HAR ikke barnet det trygt og godt. Da sliter barnet med noe som omsorgspersonene ikke ser/ikke vil se/ikke evner å se og da har barnet det bedre i en stabil omsorgssituasjon hos mennesker som evner å se barnets behov.

der skal MYE til, og bv henter ikke barn ut av hjem for noen andre grunner enn barnets beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...