Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Jeg og barnefar er kjærester, og frem til nå har vi vært samboere og har hatt felles økonomi. Nå skal han jobbe et annet sted og vi må bo hver for oss (vi har 1 barn som blir boende hos meg i huset vårt). Vi eier leiligheten 50/50 med hvert vårt lån, resten må vi finne en ordning på. Når vi ikke bor i samme hus ønsker vi ikke lenger å ha felles økonomi. Han tjener ca 30-50% mer enn meg. Han må selv betale for å leie eller eie en leilighet nr 2 der han jobber (han får også skattefradrag som pendler), og reise mellom hjem og jobb (også fradragsberettiget så vidt jeg vet). Jeg får barnetrygden på min konto som jeg disponerer. Hva er det rettferdig at vi deler på av kostnader ut over dette? Objektivt sett. Tenker da på kostnader feks tilknyttet mat for barnet, og han selv når han er hjemme, strøm, Internett, interiør/møbler til hjemmet, fritidsaktiviteter for barnet, klær/utstyr til barnet osv. Anonymous poster hash: fff56...8f0
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Sett barnetrygden på konto "øremerket" utstyr til barnet - type klær, sykler, ski etc. Han må jo også bidra på hjemmebane, ellers så må du vurdere å ta over lånet på deg selv, og han betale "bidrag" til deg og barnet, evt litt ekstra som husleie. Anonymous poster hash: 8972a...364
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Jeg synes dette høres rart ut. Skal han betale 50% på lånet og that's it? Han burde betale hvertfall nærmere 50% av utgiftene på felles leilighet, og mat og utstyr til barnet. Ellers burde han betale mat i helgene. Anonymous poster hash: 4d685...ca2
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Han må betale halvparten av lånet og felleskostnader, i tillegg til andre løpende utgifter på leiligheten. Etter min menig burde han også betale halvparten av strøm, Internett og utgifter til barnet. Hvis ikke får han betale bidrag. Anonymous poster hash: 38391...30f
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Høres helt merkelig ut. Den beste løsningen må vel være å ha felles økonomi. Dere har jo felles hjem og barn. Anonymous poster hash: b462a...557
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Skal han ha annen adresse slik at du tenker å søke stønader som alenemor? Anonymous poster hash: fc5d2...019
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Jeg syns han bør betale like mye som deg av fellesutgifter som mat, strøm, forsikring, bil osv.. Du får jo aleneansvar for hus og hjem og evt sykt barn, nattevåk osv så syns virkelig ikke du skal komme dårligere ut av det økonomisk. Kommer jo selvsagt også an på hvor mye merkostnader han får og hvorfor han velger å ta en jobb utenbys. Opprett en felleskonto hvor dere overfører like mye hver måned samt barnetrygden som dere kan bruke til alt av fellesutgifter på. Anonymous poster hash: 4ba4e...f36
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Takk for gode innspill. Oppsummert så er det rettferdig at han betaler 50% på alt med hus/hjem (lån, renter, Internett, strøm, vedlikehold, møbler, utstyr mm)? Og 50% av alle kostnader ifm barnet? Da barnetrygd inkludert så det må settes av og ikke gå inn i min økonomi. Men jeg vet jo ikke hva maten til barnet koster, så da må vi jo sette av en sum bare, hvor mye bør man da beregne? Også at han bør kjøpe litt mat når han er hjemme. Må selvsagt se an hvor mye han har til rådighet siden han har en del ekstra kostnader med sitt hjem nr 2 og reise, men greit å ha et utgangspunkt. Han får pendlerstatus (som nevnt ift skattefradrag) så han er registrert på felles adresse,altså ved vårt felles hus. Så ta det med ro, skal ikke lure meg til noe som helst fra det offentlige. Han byttet jobb av eget ønske og ikke pga arbeidsledighet. Det høres sikkert rart ut for noen å ha delt økonomi, men vi bor jo mesteparten av tiden atskilt. Orker ikke kranglereller irritasjoner omkring pengebruk og ulike prioriteringer vi er når vi ikke har en felles hverdag. HI Anonymous poster hash: fff56...8f0
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #9 Skrevet 6. januar 2014 Dytter litt jeg, i håp om flere svar. Takk til dere som har svart. Anonymous poster hash: fff56...8f0
MrsMilla Skrevet 6. januar 2014 #10 Skrevet 6. januar 2014 Se statistikk på ssb :-) mtp kostnader nøkternt budsjett mat, klær etc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå