Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Jeg lurer ofte på om eller hvor mye ekstra jeg skal gi om jeg er ute og spiser. Dersom jeg er et sted der man må gå til disken og bestille og betale (og gjerne også finne fram bestikk etc. selv) gir jeg aldri noe ekstra, synes dilemmaet mer er der man blir servert og betaler ved bordet. Blant venner og familie ser jeg en tendens til at folk gir mindre tips enn før, har tipsing utspilt sin rolle, eller er det fortsatt vanlig å tipse en del? Påvirker servicen hvor mye du evt. tipser, eller synes du det er naturlig å tipse uansett? Samtidig som jeg føler mange tipser mindre enn før, kan jeg bli overrasket over hvor mye enkelte tipser, også om servicen ikke var noe mer enn man bør forvente. Og dersom jeg tipser lite/ingenting, synes jeg nesten det er litt ekkelt/flaut overfor servitøren. Selv om jeg selvsagt har betalt for det jeg har spist og drukket! Hva mener dere? Anonymous poster hash: 42e3f...ff9
moota m storebror&lillebror Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Om jeg er på en litt finere restaurant hender det jeg gir tips. Som regel gir jeg ikke tips i Norge. Når vi er i utlandet gir vi rikelig med tips i forhold til andre og i forhold til hva venner fra det landet mener vi bør gi. Er vi eks. i Kroatia og spiser og drikker for 270kr gir vi 300kr. Spiser vi for 530kr gir vi gjerne 600kr. Kommer selvfølgelig an på servicen, men vi reiser samme plass hvert år og går ofte på de samme stedene så får jo litt forhold til dem som jobber der også. Noen gganger gir vi noe mindre og betydelig mer når vi reiser.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Om jeg er på en litt finere restaurant hender det jeg gir tips. Som regel gir jeg ikke tips i Norge. Når vi er i utlandet gir vi rikelig med tips i forhold til andre og i forhold til hva venner fra det landet mener vi bør gi. Er vi eks. i Kroatia og spiser og drikker for 270kr gir vi 300kr. Spiser vi for 530kr gir vi gjerne 600kr. Kommer selvfølgelig an på servicen, men vi reiser samme plass hvert år og går ofte på de samme stedene så får jo litt forhold til dem som jobber der også. Noen gganger gir vi noe mindre og betydelig mer når vi reiser. Dette er så absolutt ikke rikelig med tips. Hilsen eks servitør som hadde minst 800-2000 i tips per vakt. Og det var på en cafe.. Det er helt vanlig å gi 10% i tips. Men er servicen rævva, så skal man selvagt ikke tipse... Anonymous poster hash: 4eb5f...987
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Å tipse i Norge er en uting synes jeg. Jeg gjør det dersom jeg føler jeg har fått ekstra god service, at servitøren har gitt litt mer enn forventet. Men som regel er det mye slett eller middels bra service og da gir jeg ikke. Anonymous poster hash: 33467...566
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Om jeg er på en litt finere restaurant hender det jeg gir tips. Som regel gir jeg ikke tips i Norge. Når vi er i utlandet gir vi rikelig med tips i forhold til andre og i forhold til hva venner fra det landet mener vi bør gi. Er vi eks. i Kroatia og spiser og drikker for 270kr gir vi 300kr. Spiser vi for 530kr gir vi gjerne 600kr. Kommer selvfølgelig an på servicen, men vi reiser samme plass hvert år og går ofte på de samme stedene så får jo litt forhold til dem som jobber der også. Noen gganger gir vi noe mindre og betydelig mer når vi reiser. Dette er så absolutt ikke rikelig med tips. Hilsen eks servitør som hadde minst 800-2000 i tips per vakt. Og det var på en cafe.. Det er helt vanlig å gi 10% i tips. Men er servicen rævva, så skal man selvagt ikke tipse... Anonymous poster hash: 4eb5f...987 Er det "vanlig" i gi 10 % i tips i Norge, eller refererte du nå til utlandet? Hilsen HI Anonymous poster hash: 42e3f...ff9
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Tips er vel inkludert i lønnen i Norge i alle fall. Det samme om du drar til Spania eller Hellas (der står det i menykortet - er gjerne ca 13 % etter hva jeg husker). Så man trenger ikke tipse så mye med mindre man opplever noe ekstraordinært synes jeg. Anonymous poster hash: 057cc...359
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Om jeg er på en litt finere restaurant hender det jeg gir tips. Som regel gir jeg ikke tips i Norge. Når vi er i utlandet gir vi rikelig med tips i forhold til andre og i forhold til hva venner fra det landet mener vi bør gi. Er vi eks. i Kroatia og spiser og drikker for 270kr gir vi 300kr. Spiser vi for 530kr gir vi gjerne 600kr. Kommer selvfølgelig an på servicen, men vi reiser samme plass hvert år og går ofte på de samme stedene så får jo litt forhold til dem som jobber der også. Noen gganger gir vi noe mindre og betydelig mer når vi reiser. Dette er så absolutt ikke rikelig med tips. Hilsen eks servitør som hadde minst 800-2000 i tips per vakt. Og det var på en cafe.. Det er helt vanlig å gi 10% i tips. Men er servicen rævva, så skal man selvagt ikke tipse... Anonymous poster hash: 4eb5f...987 Er det "vanlig" i gi 10 % i tips i Norge, eller refererte du nå til utlandet? Hilsen HI Anonymous poster hash: 42e3f...ff9 Der jeg jobbet ga de aller fleste 10%. Det samme sier mange andre jeg kjenner som jobber/har jobbet i utelivsbransjen. Servitører i Norge, hvertfall i byen jeg jobbet, har ganske greit med penger i løpet av en mnd, pga tipsen. Jeg jobbet masse ved siden av studier, og hadde mellom 5 - 10.000 i tips i mnd. Kommer litt ann på sesongen faktisk. Men i norge tipser de fleste mer ved bordservering enn f.eks i bar. Anonymous poster hash: 4eb5f...987
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Og til deg over her, NEI, tips er IKKE inkludert i lønnen... Irriterende at folk tror det.. Anonymous poster hash: 4eb5f...987
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 Og til deg over her, NEI, tips er IKKE inkludert i lønnen... Irriterende at folk tror det.. Anonymous poster hash: 4eb5f...987 Vel... JO! Når sjefen for hotell- og restaurantforbundet mener at tips er en uting og at det er inkludert allerede må man vel konkludere at det er inkludert i lønnen?? Fant også en oversikt over andre land. http://www.ba.no/nyheter/article6756745.ece http://www.abcnyheter.no/reise/faktainnhold/081219/tips-guide Kan du underbygge din påstand vil jeg gjerne se dokumentasjon for det. Det er lavtlønnet arbeid å jobbe i restaurant, ja, men så krever det jo heller ikke noe utdanning. Anonymous poster hash: 057cc...359
moota m storebror&lillebror Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 Om jeg er på en litt finere restaurant hender det jeg gir tips. Som regel gir jeg ikke tips i Norge. Når vi er i utlandet gir vi rikelig med tips i forhold til andre og i forhold til hva venner fra det landet mener vi bør gi. Er vi eks. i Kroatia og spiser og drikker for 270kr gir vi 300kr. Spiser vi for 530kr gir vi gjerne 600kr. Kommer selvfølgelig an på servicen, men vi reiser samme plass hvert år og går ofte på de samme stedene så får jo litt forhold til dem som jobber der også. Noen gganger gir vi noe mindre og betydelig mer når vi reiser. Dette er så absolutt ikke rikelig med tips. Hilsen eks servitør som hadde minst 800-2000 i tips per vakt. Og det var på en cafe.. Det er helt vanlig å gi 10% i tips. Men er servicen rævva, så skal man selvagt ikke tipse... Anonymous poster hash: 4eb5f...987 Er det "vanlig" i gi 10 % i tips i Norge, eller refererte du nå til utlandet?Hilsen HI Anonymous poster hash: 42e3f...ff9 Der jeg jobbet ga de aller fleste 10%. Det samme sier mange andre jeg kjenner som jobber/har jobbet i utelivsbransjen. Servitører i Norge, hvertfall i byen jeg jobbet, har ganske greit med penger i løpet av en mnd, pga tipsen. Jeg jobbet masse ved siden av studier, og hadde mellom 5 - 10.000 i tips i mnd. Kommer litt ann på sesongen faktisk. Men i norge tipser de fleste mer ved bordservering enn f.eks i bar. Anonymous poster hash: 4eb5f...987 Har du vært servitør i Kroatia? Det er der jeg snakket om og vi har flere venner og kjente defra som sier at det er mer enn nok. Tipsen er inkl. og man skal ev. gi ekstra for å vise at man er fornøyd med servisen. Og når jeg mener at vi gir rikelig så mener at vi kanskje gir 200kr i tillegg til vanlig tips den siste dagen vi er der. Det er nokså masse for dem og vi blir behandlet som spesielle gjester og blir oppvartet til de grader pga tipsen vi gir. På nye plasser vi går kan kelnerne nesten hive seg over oss for å få oss til et av sine bord.
★julestjerne★ Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 Som regel ikkje, då må mat og service vere overt det eg meinar ein kan forvente. Og tipsglas på disken til ein meir eller minder sjølvbetjent cafe finn eg direkte frekt. Generelt synes eg tips er ein uting, det undergrev tariffen og opnar for svart økonomi på restauranten.
★julestjerne★ Skrevet 5. januar 2014 #12 Skrevet 5. januar 2014 Må legge til at eg sjølvsagt gir tips i land der dette utgjer lønna til servitøren. Eg sjekkar på nettet kva som er vanlig i landet før eg reiser (sa ho som er på tredje året utan pass).
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #14 Skrevet 5. januar 2014 Servitører og bartendere får ikke noe tips utenom det gjesten gir selv. Vi får ikke noe prosenter utifra regningene som blir betalt. Sånn er det bare ikke. Kanskje på noen internasjonale hoteller, men ikke i utelivsbransjen. Anonymous poster hash: 4eb5f...987
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå