Indigo 08-10-13 Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Hei. Starter jobb igjen etter permisjon og søker ammefri. Jobber hel dag i staten og har krav på inntil 2 timer betalt ammefri jfr statens personalhandbok. Det jeg ikke skjønner er at jeg ikke får ta ut to timer ammefri som en time i forkant av vakten og en time i etterkant av vakten. Her er det en time enten/eller. Til nød kan jeg også ta ut en time ammefri midt på dagen. Dvs. jeg får kun innvilget en time ammefri enten i starten eller i slutten av vakten, og til nød en time midt på dagen. Men selv ønsker jeg å ta ut ammefri en time i starten av vakten og en time på slutten av vakten, både av praktiske årsaker og ikke minst at det vil være veldig opprivende for min datter at jeg kommer hjem midt på dagen og ammer og så drar igjen. Hun kommer til å bli så lei seg.. Litt rotete, men håper dere skjønner spørsmålet; "har jeg rett til å få betalt to timer ammefri ved å ta ut en time i starten av vakten og en time i slutten av vakten?". Evt. hvorfor ikke?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Ja, du har rett til det, og krav til det. Ingen kan nekte deg å gjøre det, for det er tariffavtale. Stå på kravet! Anonymous poster hash: 1e13b...77c
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Du må avtale med nærmeste leder, men de skal vel tilpasse seg deres behov best mulig. Står det i personalhåndboka at du ikke kan ta en time i hver ende av vakta? Anonymous poster hash: 55dee...b45
DaTuMa Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Du har rett på to timer, men hvis det er til ulempe for arbeidsplassen din kan du ikke få det sånn du vil. Jeg jobber også i staten og skal ha ammefri. Ønsket 1 time i forkant og 1 time i etterkant. Men pga bemanning fungere det ikke på jobben vår og de vil jeg skal ta det ut midt på dagen. Noe de er i sin fulle rett til, men det fungerer ikke for meg pga reisevei. Så da blir det ikke mulig å ta ut frien....
Indigo 08-10-13 Skrevet 5. januar 2014 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2014 Nei, det er ingen ulempe for arbeidsplassen å ta ut en time i forkant og en time i etterkant, snarere tvert i mot. Det er mye mer upraktisk å ta en time midt på dagen pga arbeidssituasjonen. Det er min nærmeste leder også enig i. Skal møte avdelingsleder i morgen og diskutere ammefri. Tenkte det var greit å vite litt mer på forhånd i forhold til hva jeg har rett på. Klarer fortsatt ikke skjønne hvorfor jeg ikke skal få det innvilget. Har skjønt at gubbeveldet på jobben (jobber i et mannsdominert yrke) forsøker å innskrenke ammefrien. Dette er mitt tredje barn, og ved de to første barna mine var det aldri noe problem å få innvilget to timer ammefri. Hadde samme arbeidsgiver da. Jeg fikk "disponere" de to timene som jeg ville. Nå derimot innskrenker de på dette. Og jeg skjønner ikke hvorfor, spesielt pga "ammefrirettigheten" er blitt utvidet jfr. arbeidsmiljøloven og likestillingsdepartementet..
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 I kommunen her var det noen som samlet opp ammefri og tok fri på fredager... og de fikk de lov til.. Heldige unge som ble ammet på fredager!
DaTuMa Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 I kommunen her var det noen som samlet opp ammefri og tok fri på fredager... og de fikk de lov til.. Heldige unge som ble ammet på fredager! Det var veldig spesielt. Det blir jo misbruk av et gode
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå