Elskerhøsten2014 Skrevet 6. januar 2014 #26 Skrevet 6. januar 2014 Tåler de ikke det,burde de heller ikke valgt og bli leger,mener jeg
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #27 Skrevet 6. januar 2014 Om de skal kunne reservere eg burde vel vi andre det også.F.eks så kunne den personen som jobber i kassa på rema reservere seg mot å ekspedere de som vil handle øl eller røyk,Eller sykepleier reservere seg mot å stelle pasienter som ikke dusjer daglig.kokken mot å lage mat av grissov osv Anonymous poster hash: e36a9...7a4 Hvor gammel er du? Sidestiller du liv/død-spørsmål med valg som en kassearbeider på Rema må gjøre? Herlighet, du har nok ikke mange refleksjoner innabords!Anonymous poster hash: 6335c...163 Øl og røyk ER et liv/død spørsmål. Viste du ikke det? Kanskje du som ikke har reflektert så mye Anonymous poster hash: e36a9...7a4 [/quote Joda, selvsagt kan du komme med det argumentet, men det faller i fisk. Og det tror jeg du skjønner selv. Abort ER alltid liv eller død, og en avgjørelse som tas over hodet på en tredjeperson, nemlig embryoet/fosteret. Alkohol og tobakk over disk er gjelder ikke annet enn ekspeditør og kjøper. Hilsen filosof. Anonymous poster hash: 6335c...163
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #28 Skrevet 6. januar 2014 Om de skal kunne reservere eg burde vel vi andre det også.F.eks så kunne den personen som jobber i kassa på rema reservere seg mot å ekspedere de som vil handle øl eller røyk,Eller sykepleier reservere seg mot å stelle pasienter som ikke dusjer daglig.kokken mot å lage mat av grissov osv Anonymous poster hash: e36a9...7a4 Hvor gammel er du? Sidestiller du liv/død-spørsmål med valg som en kassearbeider på Rema må gjøre? Herlighet, du har nok ikke mange refleksjoner innabords! Anonymous poster hash: 6335c...163 Det er et valg kvinnen har tatt. Fastlegen skal ikke velge eller ta stilling til noe som helst. Han/hun skal henvise til gynekologisk avdeling som hjelper kvinnen med hennes valg. Hvorfor det er så mye lettere for reservasjonslegenes samvittighet å henvise til annen fastlege som så henviser til gynekologisk avdeling skjønner jeg bare ikke. Utfallet blir det samme, men med et ekstra mellomledd. Vil du ikke henvise til abort/utføre abort som lege, vel da må du velge en annen spesialitet enn fastlege/gynekolog. Her tar du feil. Fastlegen lager ikke bare en henvisning, men må utføre en begjæring om abort. Med den følger samtale med pasient, informasjon om rettigheter kvinnen har enten kvinnen beholder barnet eller ikke, klinisk undersøkelse med mer. Dette skal legen skrive under på at er gjort, og det er viktig at kvinnen får en så nøytral og fullverdig informasjon som mulig. Dette tror jeg ikke at reservasjonslegene klarer, og da er bedre for en kvinne å komme til en annen. Derfor er det ikke det samme "men med et ekstra mellomledd", som du sier. Begjæringen er et juridisk dokument. Du tar også feil med din siste setning. Gynekologene er vel de eneste legene som etter forskriftene KAN reservere seg mot abort, selv om dette selvsagt ikke er populært blant kolleger. De fleste gynekologer liker ikke å utføre aborter, men det må gjøres. Et viktig moment som denne debatten får frem hos mange er at et embryo/foster faktisk ikke bare er en celleklump, men begynnelsen på et fullverdig liv. Noen lengre i stadiet enn andre, noen så langtkommet (ved senaborter) at de legges til side på benken for å dø uten at noen gjør noe for å hjelpe dem med strevet eller gjøre det mer verdig. Det er noe med holdningene til hva som faktisk utføres som må utfordres her, selv om jeg med det IKKE sier at jeg er imot abort i seg selv. Anonymous poster hash: 6335c...163
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #29 Skrevet 6. januar 2014 Hva blir det neste liksom? Tannleger som reserverer seg mot og rotfylle? Synes også de burde funnet seg andre jobber, jobber som sykepleier selv, skulle jeg kanskje ha reservert meg fra og skifte bleier og tørke folk i rompa for avføring?? Er det mulig liksom??? Anonymous poster hash: 2c031...9eb
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #30 Skrevet 6. januar 2014 Om de skal kunne reservere eg burde vel vi andre det også.F.eks så kunne den personen som jobber i kassa på rema reservere seg mot å ekspedere de som vil handle øl eller røyk,Eller sykepleier reservere seg mot å stelle pasienter som ikke dusjer daglig.kokken mot å lage mat av grissov osv Anonymous poster hash: e36a9...7a4 Hvor gammel er du? Sidestiller du liv/død-spørsmål med valg som en kassearbeider på Rema må gjøre? Herlighet, du har nok ikke mange refleksjoner innabords! Anonymous poster hash: 6335c...163 Det er et valg kvinnen har tatt. Fastlegen skal ikke velge eller ta stilling til noe som helst. Han/hun skal henvise til gynekologisk avdeling som hjelper kvinnen med hennes valg. Hvorfor det er så mye lettere for reservasjonslegenes samvittighet å henvise til annen fastlege som så henviser til gynekologisk avdeling skjønner jeg bare ikke. Utfallet blir det samme, men med et ekstra mellomledd. Vil du ikke henvise til abort/utføre abort som lege, vel da må du velge en annen spesialitet enn fastlege/gynekolog. Her tar du feil. Fastlegen lager ikke bare en henvisning, men må utføre en begjæring om abort. Med den følger samtale med pasient, informasjon om rettigheter kvinnen har enten kvinnen beholder barnet eller ikke, klinisk undersøkelse med mer. Dette skal legen skrive under på at er gjort, og det er viktig at kvinnen får en så nøytral og fullverdig informasjon som mulig. Dette tror jeg ikke at reservasjonslegene klarer, og da er bedre for en kvinne å komme til en annen. Derfor er det ikke det samme "men med et ekstra mellomledd", som du sier. Begjæringen er et juridisk dokument. Du tar også feil med din siste setning. Gynekologene er vel de eneste legene som etter forskriftene KAN reservere seg mot abort, selv om dette selvsagt ikke er populært blant kolleger. De fleste gynekologer liker ikke å utføre aborter, men det må gjøres. Et viktig moment som denne debatten får frem hos mange er at et embryo/foster faktisk ikke bare er en celleklump, men begynnelsen på et fullverdig liv. Noen lengre i stadiet enn andre, noen så langtkommet (ved senaborter) at de legges til side på benken for å dø uten at noen gjør noe for å hjelpe dem med strevet eller gjøre det mer verdig. Det er noe med holdningene til hva som faktisk utføres som må utfordres her, selv om jeg med det IKKE sier at jeg er imot abort i seg selv. Anonymous poster hash: 6335c...163 Det er feil. Vi som er anestesileger, anestesisykepleiere og operasjonssykepleiere kan også reservere oss mot å delta på abort. Anonymous poster hash: 12408...6d8
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2014 #31 Skrevet 6. januar 2014 Ser det er mange her som fremstiller kobberspiral som abortmiddel/at den "bare" hindrer befruktede egg i å feste seg. Dette er relativt godt tilbakevist i studier. Kobberet i spiralen virker ved å drepe sædcellene. http://en.wikipedia.org/wiki/IUD_with_copper (følg kildehenvisningene i teksten). Dog, hvis man har en veldig sterk personlig overbevisning og leser "kanskje en sjelden gang" som for mye, er det opp til en selv å velge. Men ikke spre feilinformasjon ved å fremstille utstøting som eneste virkningsmekanisme til kobberspiral, når det kun er en (liten) mulighet for det, og virkningsmekanismene faktisk er noe helt annet. Anonymous poster hash: 965ad...065
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå