Gå til innhold

Reservere seg mot henvisning til abort er en ting. Men å nekte å sette inn spiral, er ikke det litt drøyt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns dette reservasjonsgreiene legene driver med bare blir mer og mer teit. Kanskje de skulle finne seg et annet yrke?

Anonymous poster hash: a571a...5e5
Skrevet

Helt enig! Kan ikke forstå at de skal kunne reservere seg mot noe som helst, det er lovlige tjenester vi snakker om!!

Anonymous poster hash: 89876...59d

Skrevet

Enig. Jeg synes det er for dumt, alt som har med reservasjonsrett å gjøre, egentlig. Hvis det er så problematisk for deg å henvise kvinner til abort, så kan du for himmelens skyld finne deg en annen legejobb. Det finnes masse legejobber hvor man aldri vil komme borti problemstillingen abort, eller prevensjon, for den del. Hvis man på død og liv vil være fastlege, så må man kunne ta de arbeidsoppgavene det innebærer, inkludert henvisning til abort og å sette inn spiral. 

Det er pasientene som skal beskyttes her, ikke legen! Legen har tatt et bevisst valg å ta en legejobb som inkluderer slike oppgaver, og det må vedkommende ha visst da han/hun tok jobben. Det er mange andre jobber de kan ta i stedet. 

Anonymous poster hash: 6753b...03d
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Pluss av ved å gi kvinnene prevensjon som spiral osv forhindrer legene at kvinnene må ty til abort ved uønsket svangerskap. Forstår ikke logikken.

Skrevet

Da kan de jobbe som sykehjemsleger, ikke mange aborter og spiraler og forholde seg til der ;)

Skrevet

Hvis de skal ha rett til å nekte prevensjon så burde de ikke vært leger spør du meg. I alle fall ikke gynekologer eller allmennleger og sånt.

Skrevet

Pluss av ved å gi kvinnene prevensjon som spiral osv forhindrer legene at kvinnene må ty til abort ved uønsket svangerskap. Forstår ikke logikken.

Jeg forstod det som to forskjellige reservasjoner. Vil tro det er naturlig at man bare velger en av delene.

Skrevet

Helt enig. Det er altfor drøyt. De burde velge et annet yrke.

Skrevet

Om de kan nekte å sette inn spiral, så bør de vel nekte p-piller og sterilisering av menn også? 

Skrevet

Min første tanke var at dette dreier seg om kobberspiral. Noen definerer kobberspiral som abort, fordi den hindrer det befruktede egget i å feste seg. Den hindrer ikke befruktning.

For øvrig mener jeg at er man SÅ imot abort bør man finne seg en annen jobb. Gjerne en annen gren av legegjerningen, for all del.

Skrevet

Jeg forsvarer ikke reservasjonsretten her altså, bare så det er klart, men med spiral er det slik at man har eggløsing på vanlig måte, egget kan befruktes - det bare fester seg ikke i livmorveggen. Ved hormonbehandling (p-piller) eller sterilisering er det ikke snakk om befruktede egg, derfor denne prinsipielle forskjellen.

Skrevet

Dette dreier seg om kobberspiral, da den ikke hindrer befruktning av egget, men hindrer det befruktede egget i å feste seg.

Så du er jo faktisk allerede befruktet, og på den måten kan man jo forstå at de som er imot abort også vil reservere seg mot å sette inn kobberspiral.

Anonymous poster hash: 3f488...90f
Skrevet

Om de skal kunne reservere eg burde vel vi andre det også.

F.eks så kunne den personen som jobber i kassa på rema reservere seg mot å ekspedere de som vil handle øl eller røyk,

Eller sykepleier reservere seg mot å stelle pasienter som ikke dusjer daglig.

kokken mot å lage mat av gris

sov osv

Anonymous poster hash: e36a9...7a4
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Jeg forstod det som to forskjellige reservasjoner. Vil tro det er naturlig at man bare velger en av delene.

Enkelte religiøse leger velger visst begge deler siden de ikke ønsker å klusse med naturens gang for babylaging.

Skrevet

Enkelte religiøse leger velger visst begge deler siden de ikke ønsker å klusse med naturens gang for babylaging.

Ja, jeg skal ikke uttale meg om det. Så bare på nyhetene at i Bø var det to leger som reserverte seg mot innsetting av spiral og en mot abort. Var også en forklaring på kobberspiralen over her.

Mener fortsatt at de kanskje skulle finne seg noe annet.

Skrevet

Jeg vil reservere meg mot disse fastlegene som nevnes, jeg vil vite på forhold hvilken religiøs overbevisning fastlegen har så jeg kan ta ett veloverveid valg når jeg velger fastlege. Den informasjonen ligger vel ikke tilgjengelig og jeg har frem til nå tatt for gitt at legen har ett ønske om å yte helsehjelp til meg når jeg har behov for det.

Det jeg lurer på er hvorfor man vil at pasienter skal komme inn på ett legekontor med frykt for å bli avvist fordi legen har en personlig overbevisning som ikke er i samsvar med pasientens. Mulig informasjonen ligger tilgjengelig om reservasjonsretten som legen til enhver tid har, men hvorfor skal vi være nødt å forvente annet enn god helsehjelp og respekt hos legen. Jeg ville ikke vært høy i hatten om jeg skulle bli avvist og fått ny time hos ny lege uavhengig av hvilken helsehjelp jeg ønsket. Feil retning ved å åpne for denne muligheten, disse legene står ikke uten arbeidsmuligheter innenenfor sitt felt så behovet for å være allmennlege om de ikke kan utøve alle arbeidsoppgaver er kanskje ikke det som bør settes høyest.

Anonymous poster hash: dfcc0...089
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Tror jeg må høre med legen min hvor hun står i den saken om kobberspiral, ingen hormonprevensjoner fungerer på meg, blitt gravid på det 3 ganger, en gang på hormonspiral.. Hva i huleste gjør jeg og de som har det som meg, om legene våre nekter å gi oss den eneste prevensjonen som fungerer? Om alle legene går den veien til slutt, så må vi som har det slik velge: 30 barn, null sex eller å sterilisere oss uten å føle oss ferdige med å få unger..

Jeg kunne forstå dette med abort, som i og for seg er latterlig, for de må likefremt tilby en annen leges hjelp, eller si at du kan kontakte sykehuset uten legens hjelp, da er jo hele poenget på sett og vis borte.. Nei, om man ikke kan forholde seg til abort, som er lovlig, så bør man kanskje revurdere yrket sitt, eller i det minste hvilke sted man jobber.

Skrevet

Om de skal kunne reservere eg burde vel vi andre det også.F.eks så kunne den personen som jobber i kassa på rema reservere seg mot å ekspedere de som vil handle øl eller røyk,Eller sykepleier reservere seg mot å stelle pasienter som ikke dusjer daglig.kokken mot å lage mat av grissov osv Anonymous poster hash: e36a9...7a4

Hvor gammel er du? Sidestiller du liv/død-spørsmål med valg som en kassearbeider på Rema må gjøre? Herlighet, du har nok ikke mange refleksjoner innabords!

Anonymous poster hash: 6335c...163

Skrevet

Hei. Jeg er lege, og har tidligere vært fastlege. Dette dreier seg ikke om en ny runde med diskusjon om abortloven. Men uansett, det er mange, mange leger som ikke setter inn spiral, og dette er som oftest pga at de ikke kan det, og skyldes ikke at de ønsker å reservere seg av etiske grunner. Bare husk det før dere stiler fastlegen til veggs.

Skrevet

Hei. Jeg er lege, og har tidligere vært fastlege. Dette dreier seg ikke om en ny runde med diskusjon om abortloven. Men uansett, det er mange, mange leger som ikke setter inn spiral, og dette er som oftest pga at de ikke kan det, og skyldes ikke at de ønsker å reservere seg av etiske grunner. Bare husk det før dere stiler fastlegen til veggs.

Men da har vel ikke legen problemer med å fortelle at en ikke mestrer oppgaven, det blir noe annet enn å reservere seg pågrunn av personlig verdisyn og nekte å gjennomføre oppgaven. Såvidt jeg ser er ikke-mestringsfølelse grunnlag for å reservere seg mot å sette inn spiral. Ville lett godtatt det som en forklaring på henvisning videre, forstår og respekterer en slik forklaring faktisk.

Jeg personlig har lite lyst å stille min lege til veggs med noe som helst, men jeg forventer den samme respekten tilbake. Det er vl ikke en overraskelse at prevensjon er endel av arbeidsoppgavene i legejobben ?

Anonymous poster hash: dfcc0...089

Skrevet

Om de skal kunne reservere eg burde vel vi andre det også.

F.eks så kunne den personen som jobber i kassa på rema reservere seg mot å ekspedere de som vil handle øl eller røyk,

Eller sykepleier reservere seg mot å stelle pasienter som ikke dusjer daglig.

kokken mot å lage mat av gris

sov osv

Husker ikke helt hvilket land det var, men det er faktisk butikker hvor muslimer har reservert seg fra å selve svin og alkohol. (Ikke i Norge)

Skrevet

Fordi en spiral hindrer et befruktet egg å feste seg, ergo er det også en form for abort.

Anonymous poster hash: 65211...564

Skrevet

Om de skal kunne reservere eg burde vel vi andre det også.F.eks så kunne den personen som jobber i kassa på rema reservere seg mot å ekspedere de som vil handle øl eller røyk,Eller sykepleier reservere seg mot å stelle pasienter som ikke dusjer daglig.kokken mot å lage mat av grissov osv Anonymous poster hash: e36a9...7a4

Hvor gammel er du? Sidestiller du liv/død-spørsmål med valg som en kassearbeider på Rema må gjøre? Herlighet, du har nok ikke mange refleksjoner innabords!

Øl og røyk ER et liv/død spørsmål. 

Viste du ikke det?

Kanskje du som ikke har reflektert så mye :)

Skrevet

Hvor gammel er du? Sidestiller du liv/død-spørsmål med valg som en kassearbeider på Rema må gjøre? Herlighet, du har nok ikke mange refleksjoner innabords! Anonymous poster hash: 6335c...163

Det er et valg kvinnen har tatt. Fastlegen skal ikke velge eller ta stilling til noe som helst. Han/hun skal henvise til gynekologisk avdeling som hjelper kvinnen med hennes valg. Hvorfor det er så mye lettere for reservasjonslegenes samvittighet å henvise til annen fastlege som så henviser til gynekologisk avdeling skjønner jeg bare ikke. Utfallet blir det samme, men med et ekstra mellomledd.

Vil du ikke henvise til abort/utføre abort som lege, vel da må du velge en annen spesialitet enn fastlege/gynekolog.

Skrevet

Nei synes ikke det. MANGE som er imot abort og synes de skal få lov til det,men det med spiralen er jo mer spesielt da

Anonymous poster hash: fa00f...cd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...