Gå til innhold

Er det lurt å spise havregrynsgrøt to ganger hver dag når jeg skal ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 dl havregryn kokt på vann med kanel på.

Og så middag som er f.eks kyllingfilét (2 stk ) eller en kotelett eller to laksebiter osv i den gaten, med en boil in bag pose ris, eller en pk nudler pluss litt grønnsaker.

Er det ok?

Hvor mange kalorier?

Anonymous poster hash: 90879...e3a

Ladt ned appen shapeup hvis du har mulighet. Der scanner du strekkoden å får opp kaloriene med en gang :) hva som er målet ditt å gå ned, samt dagbok du lagrer alt du spiser. Så ser du hvor mange kalorier du har spist og hvor mange du har igjen å spise. Den er gratis, kan kjøpe en større utgave, velger du den gratis får du ikke med alt som feks hvor mye vann du drikker, lagrer matoppskrifter osv. Men funker fint uten å kjøpe.

Anonymous poster hash: e64e3...995

Og så middag som er f.eks kyllingfilét (2 stk ) eller en kotelett eller to laksebiter osv i den gaten, med en boil in bag pose ris, eller en pk nudler pluss litt grønnsaker.

Er det ok?

Hvor mange kalorier?

Synes middagsporsjonene dine er litt store. Ville tatt mindre porsjoner da og heller hatt et mellommåltid eller to ekstra.

Anonymous poster hash: 896f5...cf9

Annonse

Er det ok?

Hvor mange kalorier?

Laks er det veldig mye kalorier i faktisk.

Jeg fulgte vg vektklubb for et år siden(gikk ned 20kg) og for å holde inntaket på ca 1600 pr dag så var det ca 450kcl frokost, 200 lunch, 200 mellomåltid, 450 middag 100 mellommåltid og 200 kvelds.

Og jeg kunne ikke spise laks til middag med tilbehør uten å gå over grensa for inntak (da bare en laksefilet), men da er % på næringinnhold og vesentig.

En laksefilet (ferdig pakket i butikk) inneholder ca 300 kcl.

Anonymous poster hash: 01116...3f9

Er det ok?

Hvor mange kalorier? Anonymous poster hash: 90879...e3a

Synes middagsporsjonene dine er litt store. Ville tatt mindre porsjoner da og heller hatt et mellommåltid eller to ekstra. Anonymous poster hash: 896f5...cf9

Er det virkelig mye med f.eks en kyllingfilét og en pose ris? Virkelig?

Hmm.... Okei, da lærte jeg noe nytt. Trodde det var en grei porsjon liksom. Får vel kutte ut halvparten da :)

Hva skal jeg spise til mellommåltid da?

To porsjoner havregrynsgrøt pluss denne middagen er det jeg spiser på en dag, men hvordan ville du lagt opp en dagsplan for meg?

Frokost: 2 knekkebrød (de runde med kanel er gode) med feks mager skinkeost 1 glass vann

Lunch: 1dl havregryn med en neve blåbær 1 glass vann

Mellom måltid: 1 eple, 5-6 mandler og ett glass appelsin juice

Middag: 200g ferdig kokt spagetti med champignon, pesto og ca 4 ss av dolmio's glass med pastasaus (husker ikke eksakt hva den heter, men du ser lett hvilken av de med minst kaloriinnhold)

Mellommåltid: 1 dl cottagecheese med 2 ss blåbærsyltetøy

Kvelds:1 knekkebrød med brunost og en neve druer.

Det er et ca kaloriinntak på 16-1700.

Holder du deg rundt der hver dag vil du gå ned ca 1 kg i uka.

Husk at om du trener, så kan du spise litt mer, men da burde du sette deg inn i hver mye du forbrenner på forskjellige aktiviteter slik at du vet hvor mye ekstra du kan spise.

Det er veldig tungt å telle kalorier i begynnelsen, men det blir fort en vane ;)

Anonymous poster hash: 01116...3f9

kyllingfilet er bra, det er risen du må kutte. ingen næring, bare kalorier. og du skriver 2 fileter, ikke 1. 1 pakke nudler syns jeg også er mye som tilbehør til annen mat. vi lager to pakker nudler til en familie på 4, og vi har to store gutter

Anonymous poster hash: ff185...46c

Jeg kan godt spise laks selv om jeg slanker med.

Da blir det 1 filet a 100 g = 200 kcal

100g kokt fullkornris = 148 kcal

100 g salat = 15 kcal

40 g paprika = 11 kcal

1 ss sweetchilli  = 20 kcal

0.5 ss ekstra lett rømme = 15 kcal

Dette blir 408 kcal

Steker fisken i ovnen så slipper å steke i olje eller smør.

Anonymous poster hash: 9acee...c17

Annonse

1 pose ris bruker vi på to persjoner. På vektklubb tror jeg at jeg skulle ha 100 g kokt ris? og 150 g kyllingfile. En porsjon med havregryn, 40 g. 

Anonymous poster hash: 0892d...038

Nei vettu, registrer deg på grete roede og vær nøye med å føre inn hva du spiser i en periode. Da får du oversikt over hvor kaloriene ligger! Du får deg noen overraskelser :-)

Ris, potet, pasta og brød har veldig mye kalorier og høy GI, så om du bytter dette med grønnsaker kommer du langt på kalorisiden. Bytt brødet med knekkebrød, en skive sport fra wasa gir ca 50 kcal. En god middag kan fint være en kyllingfilet, grønnsaker/salat og evt litt skysaus eller dressing, har du til en pose med ris blir du plutselig vesentlig mer energi og vesentlig mindre næringsstoffer.

Havregrøt blir mer næringsrikt om du har oppi melk og eple - og ellers spis variert! Jeg har byttet et brødmåltid med en vegetarrett som grønnsakslasagne.

Selv om man slanker seg må man ha i seg næringsstoffer, og du får ikke så veldig mye fra havregryn alene... Og så er det sikkert lurt å spre måltidene over hele dagen slik at du ikke plutselig går på en smell på grunn av for lavt blodsukker.

Grete Roede er gratis om du bare vil registrere maten din - og det er masse fine oppskrifter og tips på siden deres :-)

Du må hellere prøve å endre livsstilen din fremfor å nå til din målvekt på rekordtid og ta det hele på igjen etterpå (ved å leve av havregrøt og til slutt spy bare ved synet).

Anonymous poster hash: ddf86...5de

Nei vettu, registrer deg på grete roede og vær nøye med å føre inn hva du spiser i en periode. Da får du oversikt over hvor kaloriene ligger! Du får deg noen overraskelser :-)

Ris, potet, pasta og brød har veldig mye kalorier og høy GI, så om du bytter dette med grønnsaker kommer du langt på kalorisiden. Bytt brødet med knekkebrød, en skive sport fra wasa gir ca 50 kcal. En god middag kan fint være en kyllingfilet, grønnsaker/salat og evt litt skysaus eller dressing, har du til en pose med ris blir du plutselig vesentlig mer energi og vesentlig mindre næringsstoffer.

Havregrøt blir mer næringsrikt om du har oppi melk og eple - og ellers spis variert! Jeg har byttet et brødmåltid med en vegetarrett som grønnsakslasagne.

Selv om man slanker seg må man ha i seg næringsstoffer, og du får ikke så veldig mye fra havregryn alene... Og så er det sikkert lurt å spre måltidene over hele dagen slik at du ikke plutselig går på en smell på grunn av for lavt blodsukker.

Grete Roede er gratis om du bare vil registrere maten din - og det er masse fine oppskrifter og tips på siden deres :-)

Du må hellere prøve å endre livsstilen din fremfor å nå til din målvekt på rekordtid og ta det hele på igjen etterpå (ved å leve av havregrøt og til slutt spy bare ved synet).

Helt enig. Jeg bruker den siden. Super

Jeg har 5 måltider

Frokost

lunsj

mellommåltid

middag

kveldsmat

Anonymous poster hash: 9acee...c17

Er det ok?

Synes middagsporsjonene dine er litt store. Ville tatt mindre porsjoner da og heller hatt et mellommåltid eller to ekstra. Anonymous poster hash: 896f5...cf9

Hmm.... Okei, da lærte jeg noe nytt. Trodde det var en grei porsjon liksom. Får vel kutte ut halvparten da :)

To porsjoner havregrynsgrøt pluss denne middagen er det jeg spiser på en dag, men hvordan ville du lagt opp en dagsplan for meg?

Du skrev ikke en kyllingfilet, men to. To er for mye, en er greit.

Og en pose ris er to porsjoner. Du bør holde det til en liten porsjon ris. Og du bør ha mye grønnsaker til.

Mellommåltider ellers bør være feks:

- en frukt (men bare en om dagen)

- rå grønnsaker

- knekkebrød eller rugsprø med mager ost eller makrell i tomat og agurk eller lignende

- cottage cheese med eplebiter eller annen smakstilsetting

- yoghurt naturell med bær

- en liten håndfull nøtter

Anonymous poster hash: 896f5...cf9

Kan forresten anbefale en nødløsning til å dempe søtsuget eller misunnelsen over resten av familiens dessert:

1 dl gresk yoghurt (kan sikkert bruke naturellyoghurt også)

50 g frosne blåbær

50 g frosne bringebær

0,5 dl melk 

Jeg bruker ca 6 vaniljesteviadråper og 1 ts bjørkesøt (xylitol), men går an å bruke 1 ss sukker, sukrin eller annet om du vil. Til sammen ca 1 ss eller tre ts. 

Kjør med stavmikser til det er noenlunde jevnt - VOILA! Nydelig softis som til og med teller positivt i forhold til næring :-) Synes ikke det er noe bittert, metalsmak eller kald følelse med denne sammensetningen av søtestoffer, og så er de jo naturlige :-)

Hva med å spise ris/pasta/potet bare i helgene eller iallfall ikke alle dager? Og litt, ikke en hel pose. Bytt ut risen med masse brokkoli og salat(men ikke masse dressing, avokado ol). Ville heller ikke spist havregrøt hver dag, iallfall ikke to ganger. Hva med cottage cheese? Bland med youplait 0,1 % så har du to små måltider.

Anonymous poster hash: 47b71...f71

Er det ok?

To porsjoner havregrynsgrøt pluss denne middagen er det jeg spiser på en dag, men hvordan ville du lagt opp en dagsplan for meg? Anonymous poster hash: 90879...e3a

spiser du virkelig en hel pose ris? Det er jo masse... Jeg laget meg en kyllingfilet i går med agurk og gulerot. Litt kesam :) er også på slankern ;)

Anonymous poster hash: e64e3...995

Her er litt matte til deg HI siden jeg synes sånt her er veldig gøy:

Sjekket akkurat Uncle Bens boil-in-a-bag ris. Det er 125 gram ris hvilket gir ca 440 kcal. Altså et helt måltid i seg selv. Legger du på dine to kyllingfileter får du ca 110 kcal per 100g hvilket gir 330 på to 150g kyllingfileter. Totalt med ris: 770 kcal. Dette er uten fettstoff til tilberedning, salat, dressing eller saus... Det er veldig mye på et måltid!

Normalt spiser man 3/4 dl løse ris per porsjon hvilket, som Uncle Ben anbefaler, er ca 60 gram eller halvdelen av hva du spiser. Er du på slankeren bør du kanskje halvere dette igjen tenker jeg (om du ikke kan leve uten ris da!) og hellere spe på med grønnsaker. Du bør også bytte risene dine til fullkornsris om du ikke allerede har gjort det siden vanlig ris inneholder stort sett null næringsstoffer. 1 kyllingfilet + 30 gram ris er da ca 165 + 110 = 275 kcal hvilket er helt akseptabelt om du legger til grønnsaker og litt (lett) saus eller (lett) dressing. :-)

Treffer du mellom 400 og 500 kcal på middagen din har du et godt utgangspunkt for å ikke gå sulten resten av dagen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...