Gå til innhold

Revamtikere eller andre med peiling...

Anbefalte innlegg

Gjest enlitenfraatilå
Skrevet

Jeg har vært syk den siste tiden og gammle legen min ønsket blandt annet å ta en revma-faktor prøve på bakgrunn av mine symtomer.

Jeg fikk resultatene før helgen, de viste et utslag på 162, normal område er under 20. Legen min er ny og hadde lite peiling på hva dette egentlig betyr....

Men han mente at dette tallet var altfor høyt til at det kan være en falsk positiv.

Han skulle sende meg videre til en annen lege, og muligens revmatolog for utredning.

Hvite blodlegemer var også høye, husker ikke hvor mye men det var visst høyt.

Noen som vet noe hva dette tyder på?? Eller som selv har hatt utslag på denne revma-faktoren??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dersom du er reumatisk så er antallet hvite blodlegemer høyt ettersom reumatisme er betennelsestilstander. Det ser vel ut som om du er reumatisk? 

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Gjest enlitenfraatilå
Skrevet

Ja, det er vel det prøvene viser :/ men jeg er ikke helt fan av den tanken selv da...

Lurte vel egentlig på om det var noen andre som hadde opplevd slike resultater med et godt(bedre) utfall enn en reumatisk diagnose!

Synes det virker fryktelig skremmende å få en slik diagnose som 30 åring :( Ikke har jeg uføreforsikring og jeg har 1 år igjen av masterstudiet. Skummelt med tanke på fremtiden, spesielt med tanke på hvor syk man _kan_ bli med foreksempel RA. Har en venn med den diagnosen og hun sitter i rullestol store deler av året og trenger hjelp til det meste. Ikke helt forenlig med livet som enslig mor.

Me takk for svar :)

Skrevet

Det er virkelig ikke noe man ønsker seg, men samtidig mange med raumatisk sykdom lever bra med riktig medisinering. Jeg har vært utredet selv, men har ikke raumatisme, og kan til en viss grad skjønne deg. Men på den andre siden, med riktig diagnose kan du få riktig behandling. 

Skrevet

Ikke ta sorgene på forskudd, det finnes mange former for revmatisme og det er ikke alle man blir helt handikappet av altså.

I vår familie er det mange som har bechterews, og selv om det gir smerter og krever at man tar godt vare på kroppen sin, medisiner og trening er en del av hverdagen,  men det er det ingen som sitter i rullestol og alle er i jobb (selv om noen jobber redusert).

Men håper noen som leser dette tar lærdom av din feil, man vet aldri når sykdom rammer, og en uføreforsikring må tegnes før utredning starter....

Anonymous poster hash: 67dfc...c04
Gjest enlitenfraatilå
Skrevet

Ikke ta sorgene på forskudd, det finnes mange former for revmatisme og det er ikke alle man blir helt handikappet av altså. I vår familie er det mange som har bechterews, og selv om det gir smerter og krever at man tar godt vare på kroppen sin, medisiner og trening er en del av hverdagen,  men det er det ingen som sitter i rullestol og alle er i jobb (selv om noen jobber redusert). Men håper noen som leser dette tar lærdom av din feil, man vet aldri når sykdom rammer, og en uføreforsikring må tegnes før utredning starter.... Anonymous poster hash: 67dfc...c04

Grunnen til jeg ikke har uføreforsikring er ikke tankeløshet, men avslag pga ADHD diagnose...

Mulig det finnes noen som gir til dem med ADHD diagnose, men ihvertfall ikke gjennom de jeg har forhørt meg med. Kanskje noen her vet??

Er jaggu noe å tenke for dem som utreder barna sine, det er faktisk konsekvenser med feks ADHD diagnose som følger en resten av livet. For meg ble drømmen om en forsvars karriere skrinlagt og ingen mulighet for forsikring mot uføre. Jeg har aldri vært medisinert så skulle ønske jeg ikke hadde diagnosen på papiret heller..

Skrevet

Man må ikke bli ufør det kommer helt an på hvor hardt rammet man er.Kjenner noen med leddgikt som jobber full tid.Håper du får svar på hva slags revmatisme du har og ikke ta sorgene på forskudd.

Skrevet

Som flere her sier, HI du må ikke ta sorgene på forskudd :) Det er masse man kan gjøre for å bedre hverdagen sin, men blandt medisiner, trenging å mat! :) Får man en diagnose er det bare å akseptere at livet ikke blir det samme, man må bare lære seg å leve med diagnosen. Fikk selv fått diagnosen fibromyalgi i en alder av 22, men jeg viste at muligheten var der, pga FM er arvelig. (Selv om ekspertene er uenige, men alt tyder på at FM er arvelig.) Heldigvis var mamma lur og sa at jeg måtte søke ufør da jeg ikke lenger gikk under mine foreldre sin forsikring :) Så Uføre har jeg i tilfelle:) Er enda i full jobb :)

Men du kan søke Kritisk! Der er det masse å hente på andre diagnoser om du skulle bli utsatt for; kreft, hjerneslag osv :)

Gjest enlitenfraatilå
Skrevet

Takk for positive svar!

Tar ikke sorgens på forskudd, men jeg håper vel egentlig at disse prøvene tyder på noe annet. Gjerne lykkeønskninger, men allikavel!

Satser jo på at det ikke blir så rent ille og det er jo utvilsomt positivt om dette blir fanget opp tidlig og jeg evt får oppstart på behandling så fort det lar seg gjøre om det blir en diagnose innenfor reumatisme.

Skrevet

Mener at min var på

Anonymous poster hash: 06737...245

Skrevet

Ta absolutt ikke sorgene på forskudd. Det er ingen blodprøver som kan konkludere med revmatisk sykdom. Blodprøvene er bare en del av bildet. Om du har positiv revmatoidfaktor så betyr det ikke at du har en revmatisk sykdom. Rart, jeg vet :) Det er bare en viss prosent andel av de som har positiv prøve som har revmatisk sykdom.

Men om det skulle vise seg at det er det du har så kan du vite at behandlingen for mange revmatiske sykdommer har vært revolusjonerende de siste 10 år. Om sykdommen blir oppdaget tidlig og behandlet tidlig er det ikke sikkert du blir preget av denne sykdommen i større grad.

Uannsett lykke til og god bedring :)

Gjest enlitenfraatilå
Skrevet

Men er det noen her som har tatt denne prøven? Hva var verdiene deres?

Venter på plass i Lillehammer nå... Blitt vurdert som rettighetspasient, så satser på at jeg kommer inn veldig snart!

Skrevet

Ta absolutt ikke sorgene på forskudd. Det er ingen blodprøver som kan konkludere med revmatisk sykdom. Blodprøvene er bare en del av bildet. Om du har positiv revmatoidfaktor så betyr det ikke at du har en revmatisk sykdom. Rart, jeg vet :) Det er bare en viss prosent andel av de som har positiv prøve som har revmatisk sykdom.

Men om det skulle vise seg at det er det du har så kan du vite at behandlingen for mange revmatiske sykdommer har vært revolusjonerende de siste 10 år. Om sykdommen blir oppdaget tidlig og behandlet tidlig er det ikke sikkert du blir preget av denne sykdommen i større grad.

Flesteparten av dem som har klart forhøyet prøve har revmatoid artritt. Det er bare en viss prosentandel som er klinisk upåfallende til tross for positiv prøve.

Anonymous poster hash: 9f204...cee

Gjest enlitenfraatilå
Skrevet

Flesteparten av dem som har klart forhøyet prøve har revmatoid artritt. Det er bare en viss prosentandel som er klinisk upåfallende til tross for positiv prøve. Anonymous poster hash: 9f204...cee

Vet du hvor høy denne prøven _kan_ være? 162 høres så veldig høyt ut normal grensen går ved 20.

Skrevet

Men er det noen her som har tatt denne prøven? Hva var verdiene deres?

Venter på plass i Lillehammer nå... Blitt vurdert som rettighetspasient, så satser på at jeg kommer inn veldig snart!

Jeg har tatt en slik prøve. Her ble den på 30 og noe. Jeg venter på utredning.

Lykke til, til oss :) God bedring

Anonymous poster hash: 359f1...bfd

Skrevet

Flesteparten av dem som har klart forhøyet prøve har revmatoid artritt. Det er bare en viss prosentandel som er klinisk upåfallende til tross for positiv prøve.

Anonymous poster hash: 9f204...cee

Skal ikke si så mye om klart forhøyet, for det husker jeg ikke. Men av de som får positiv faktor påvist er det bare 25 % som har RA for eksempel. Det er ikke uten grunn for at revmatologene har gått bort fra revmatoidfaktor da den er så uspesifikk og gått over til å måle anti-CCP i stedet.

Skrevet

Jeg mener at min var på 75 og det var visst regnet som klart forhøyet. Og da er det en svært sterk indikator, men ikke ensbetydende med ra. Fikk diagnose 1 år etter første blodprøve.

Over 150 er ofte et tegn på at sykdomsforløpet vil være aggressivt.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 06737...245

Gjest enlitenfraatilå
Skrevet

Men er det noen her som har tatt denne prøven? Hva var verdiene deres?Venter på plass i Lillehammer nå... Blitt vurdert som rettighetspasient, så satser på at jeg kommer inn veldig snart!

Jeg har tatt en slik prøve. Her ble den på 30 og noe. Jeg venter på utredning. Lykke til, til oss :) God bedring Anonymous poster hash: 359f1...bfd

Takk og lykke til videre til deg også :)

Hvor lang ventetid på utredningen din?

Gjest enlitenfraatilå
Skrevet

Flesteparten av dem som har klart forhøyet prøve har revmatoid artritt. Det er bare en viss prosentandel som er klinisk upåfallende til tross for positiv prøve. Anonymous poster hash: 9f204...cee

Tror ikke det du sier der stemmer ved sterk forhøyet prøve. Det legen min mente, at 162 var uforenlig med å være frisk/symtomfri.

Skrevet

Tenkte jeg bare skulle tipse om at mange revmatikere blir bedre i syden.
Vet om flere som måtte sitte i rullestol om vinteren i Norge, men som kunne jobbe nesten fulltid i syden ;)

Anonymous poster hash: 81f32...47c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...