Gå til innhold

Er dette gyldig grunn til fravær fra jobb i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har "hanglet" hele jula. Helt sykt svimmel, sliten i kropp og føler jeg besvimer hvis jeg reiser meg fort, snur meg fort etc.

I romjula gikk jeg til legen og tok blodprøve. Fredag fikk jeg svar. Husker ikke tallene, men som fastlegen sa: Jeg var "skrapet for jern og hadde en sjokkerende lav blodprosent", noe som da er årsaken til svimmelhetetn og utmattelsen... Hun lurte på "hvordan fungerer du i hverdagen med disse nivåene?"

Jeg har blitt satt på en "hestekur" med jerntilskudd og B12. Begynte i går, lørdag.

Jeg er spesialpedagog og har ansvar for en utagerende gutt. Med min svimmelhet og at jeg føler meg helt utslitt føler jeg at jeg ikke bør være på jobb imorgen, ta det med ro. FAstlegen sa jeg burde ta det med ro, at tilskuddene jeg tar vil begynne å gi  virkning etter noen dager.

Hva mener du? Er det gyldig fraværsgrunn?

Huff...kunne ønske jeg ikke tenkte så fælt!!

Anonymous poster hash: c02dd...749
Skrevet

Jeg hadde gått på jobb likevel.

Anonymous poster hash: 2bd17...9aa

Gjest Julia1984
Skrevet

Ja, så aboslutt! å være svimmel pga at du er anemtisk er absolutt ikke noe du skal spøke med. Har vært der selv flere ganger. Jeg går på jern nesten hele året pga dette.

Ta det med ro 1-2 dager, så ser du. Verden går ikke under for at du tar vare på deg selv en dag. Heller motsatt, man skal ta vare på seg slev.

Skrevet

Selvsagt er det gyldig grunn!

Anonymous poster hash: fab58...379
Gjest Julia1984
Skrevet

Det er forskjell på kontorjobb og en lærerstilling. Temmelig høyt tempo å være lærer!! Særlig hvis du jobber med utagerende barn.

Skrevet

Ring legen i morgen og få en sykemld. Du må være på topp for å ta varme på gutten du jobber med. Jobber på en spesialskole, så skjønner hva det dreier seg om ;)

God bedring .

Skrevet

Hei, jeg har "hanglet" hele jula. Helt sykt svimmel, sliten i kropp og føler jeg besvimer hvis jeg reiser meg fort, snur meg fort etc.

I romjula gikk jeg til legen og tok blodprøve. Fredag fikk jeg svar. Husker ikke tallene, men som fastlegen sa: Jeg var "skrapet for jern og hadde en sjokkerende lav blodprosent", noe som da er årsaken til svimmelhetetn og utmattelsen... Hun lurte på "hvordan fungerer du i hverdagen med disse nivåene?"

Jeg har blitt satt på en "hestekur" med jerntilskudd og B12. Begynte i går, lørdag.

Jeg er spesialpedagog og har ansvar for en utagerende gutt. Med min svimmelhet og at jeg føler meg helt utslitt føler jeg at jeg ikke bør være på jobb imorgen, ta det med ro. FAstlegen sa jeg burde ta det med ro, at tilskuddene jeg tar vil begynne å gi  virkning etter noen dager.

Hva mener du? Er det gyldig fraværsgrunn?

Huff...kunne ønske jeg ikke tenkte så fælt!!

Fikk du ikke sykemelding av legen? Spurte du ikke om det? Er du gravid? Jeg ville aldri ha dratt på jobb i den tilstanden om jeg var gravid i allefall!

Skrevet

Nei, jeg er ikke gravid - bare fryktelig svimmel hele tiden og "utslitt".

Jeg var hos legen i romjula og fikk bare tlf fra henne på fredag. Jeg tenkte ikke tanken på sykemelding. Trenger sikkert bare 1-2 dager før tilskuddene begynner å virke.

Skrevet

Hvis legen mente du ikke behøver sykemelding, så er det antatt at du innen i morgen skal være kapabel nok til å gå på jobb.

Å handle er ikke grunn nok til å være hjemme, vi er alle i dårlig for til tider. Er du så dårlig at du selv mener du ikke vil kunne fungere på jobb, så må du ringe lege i morgen og konferere med han. Eventuelt benytte egenmelding.

Det er ingen her som kan svare deg på om du er i god nok form til å jobbe. Men jeg tror det at om du hadde følt deg elendig nok, så hadde du ikke behøvd å spørre noen til råds på nettet.

Anonymous poster hash: 8443a...2c7

Skrevet

Bruk egenmelding et par dager hvis du trenger det. Er du fortsatt dårlig etter det er det jo bare å be om sykemelding.

Anonymous poster hash: 2178d...9cd

Skrevet

Hvis legen mente du ikke behøver sykemelding, så er det antatt at du innen i morgen skal være kapabel nok til å gå på jobb.

Å hangle er ikke grunn nok til å være hjemme, vi er alle i dårlig formtil tider. Er du så dårlig at du selv mener du ikke vil kunne fungere på jobb, så må du ringe lege i morgen og konferere med han. Eventuelt benytte egenmelding.

Det er ingen her som kan svare deg på om du er i god nok form til å jobbe. Men jeg tror det at om du hadde følt deg elendig nok, så hadde du ikke behøvd å spørre noen til råds på nettet.

Skrevet

Med en slik jobb som du har hadde jeg nok holdt meg hjemme.

Skrevet

Dersom du lurer så går du på jobb. Er du skikkelig syk og må være hjemme ville du ikke måtte spørre andre.

Legen hadde gitt deg sykemelding om hun mente det var behov.

Jeg hadde gått på jobb.

Anonymous poster hash: 89e02...fd4

Skrevet

Å hangle er ikke grunn nok til å være hjemme, vi er alle i dårlig formtil tider. Er du så dårlig at du selv mener du ikke vil kunne fungere på jobb, så må du ringe lege i morgen og konferere med han. Eventuelt benytte egenmelding.

Jøss! Dette har du ikke opplevd skjønner jeg. Bli hjemme HI. Ingen vits å svime av på jobb heller. Sliter selv med lave jernlager, og det er forferdelig slitsomt! Eventuelt ring å få sm.

Anonymous poster hash: 9d52a...839

Skrevet

Ja!

Anonymous poster hash: 8b7b0...be9
Skrevet

Legen sa jeg måtte ta det med ro, hun vet hvilken type jobb jeg har.

Blir hjemme i morgen.

Skrevet

Hadde også meldt avbud med en sånn jobb. Heller bli hjemme en dag eller to og la medisinene virke og være tilbake i fin form på tirsdag/ onsdag. Evt be om sykemelding om det tar lengre tid. Jeg er sykepleier og hadde også lett blitt hjemme. Det er ikke stas å besvime når man jobber med syke mennesker heller.

Anonymous poster hash: 7591f...c2a
Skrevet

Hadde du hatt sjokkerende lav blodprosent ville du nok fått både sykmld og blodoverføring, så jeg ville gått på jobb.

Anonymous poster hash: 85b22...545

Skrevet

Hadde du hatt sjokkerende lav blodprosent ville du nok fått både sykmld og blodoverføring, så jeg ville gått på jobb.

Det skal ganske mye til før man får blodoverføring, men skal ikke så mange prosentene ned i blodprosent og jernmangel før man føler seg svimmel og ubehag.

Hadde HI jobbet på kontor eller noe rolig, så ja - da ville jeg vurdert jobb. Men å være lærer med ansvar for 20-30 elever eller en liten gruppe elever hvor utagering er sentralt - da bør man faktisk være alt annet enn svimmel.

Ta vare på deg selv, bli en dag hjemme. Du er ingen god pedagog i morgen hvis du ikke kan yte maks når elever kommer tilbake etter ferie....spesielt mht utagering som du jobber med.

Man trenger ikke spy, ha 40 i feber etc for å være syk.

Selv skal jeg tilbake til jobb i morgen, men jeg er 100% i form og klar.

Skrevet

Fastlegen spurte på fredag om jeg trengte sykemelding, men jeg sa nei siden det da var 3 dager til jobb igjen

Skrevet

Det skal ganske mye til før man får blodoverføring, men skal ikke så mange prosentene ned i blodprosent og jernmangel før man føler seg svimmel og ubehag.

Hadde HI jobbet på kontor eller noe rolig, så ja - da ville jeg vurdert jobb. Men å være lærer med ansvar for 20-30 elever eller en liten gruppe elever hvor utagering er sentralt - da bør man faktisk være alt annet enn svimmel.

Ta vare på deg selv, bli en dag hjemme. Du er ingen god pedagog i morgen hvis du ikke kan yte maks når elever kommer tilbake etter ferie....spesielt mht utagering som du jobber med.

Man trenger ikke spy, ha 40 i feber etc for å være syk.

Selv skal jeg tilbake til jobb i morgen, men jeg er 100% i form og klar.

Regelen her jeg jobber er under 8 på hjertefriske. Under 10 på hjertesyke. Samme regel på Ullevål. Litt andre regler hvis det feks er blødning etter/under fødsel. Da er de mer restriktive med overføring pga at det er unge friske kvinner og de vet hva blødninger kommer av.

Skrevet

Hvor står det at hun er lærer?!

Anonymous poster hash: 36992...70c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...