Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Planla dere barn i forhold til studier og karriere? Hvor gamle var dere? Fikk dere flere ila studietiden? Var det ungt å fullføre eventuellt studie med barn? Gikk det greit rent økonomisk? Ville dere ventet lengere i retrospekt? Anonymous poster hash: 96d49...789
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Studerte i 7 år og var klar på at jeg ville vente med barn til jeg hadde fått fast jobb. Hadde selvfølgelig ikke tatt abort hvis jeg hadde blitt gravid før. Hadde god økonomi da jeg bodde gratis under store deler av utdanningen samt at jeg jobbet mye hver sommer. Møtte mannen min da jeg var 19 og vi fikk barn da jeg var 28. Anonymous poster hash: 46ed1...341
sug lut Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Ventet med barn til ferdig høyere grad og fast jobb. Har studert igjen siden, men da med store barn. -ville aldri studert m små barn.
Vil Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Fikk første barn da vi var 28 og 29 år. Da hadde jeg akkurat begynt i jobb (bare vært et lite år i jobb) og mannen min var fremdeles student. Synes det var helt glimrende. Man kunne sikkert ha argumentert for at det rent karrieremessig hadde vært lurt å vente et par år til, men jeg er likevel så glad for at vi valgte å få barn "tidlig". Men jeg er glad en av oss hadde begynt i jobb, og hadde en sikker inntekt. Vi var så vente med å leve som studenter at økonomien aldri var noe problem. Kjøpte mye babyutstyr på Finn og levde billig.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Er igang med 10ende året som student. Har tre bachelorgrader og snart en master (byttet beite etter 5 år og er nå nesten ferdig). Vi fikk planlagt barn mellom bachelor og master der jeg hadde et års permisjon. Har vært tungt synes jeg, spesielt i perioder der sønnen min har sovet dårlig. I tillegg har vi ikke fått barnehageplass i nabolaget men må reise en time med t-banen (en vei), nå på andre året. Synes jeg sliter med konstant dårlig samvittighet - aldri fri og aldri tid til barnet (ganske ambisiøs student da), mye tid går bort til transport. Snart ferdig da, skal bli godt med penger på konto hver måned! Samboeren min har jobbet full tid hele veien, turnus frem til i sommer. Mye enklere nå som han jobber vanlig kontortid og kan hente og levere oftere. Anonymous poster hash: cdd7a...2e9
tante grusom master of law Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Jeg har 8 års utdannelse fra universitetet, og fikk min første i starten av tredje studieåret. For oss var det helt ypperlig å få barn under studiene, og angrer på at vi ikke fikk nr to mens vi fortsatt studerte. Jeg synes det er mye tøffere å være i fulltidsjobb og ha et lite barn, mest pga alt stress, tidsnød og slikt. Da vi var studenter begge to så kunne vi ha lange avslappende starter på dagene, levere og hente i bhg når vi ønsket uten å måtte være på jobb innen fuglene fiser. Vi studerte mens gutten var i bhg samt etter at han hadde lagt seg. I eksamensperiodene leste vi på skift også i helgene og hadde farmor til å sitte litt barnevakt. Drømmetilværelse spør du meg! Det eneste aberet var jo at vi hadde dårlig råd, men gutten fikk det han trengte. Det ble ikke så mye nye klær på oss voksne akkurat:)
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Jeg har 8 års studier bak meg og for meg var det aldri aktuelt å få barn under studiene. Jeg nøt studietiden til det fulle med masse kjekke aktiviteter, uteliv, konserter, studentarrangementer og reiser. Har aldri angret! Men vi er jo ikke like, så om du ønsker barn ila høyere studier så er det fullt mulig å fullføre med godt resultat og ikke minst stort utbytte.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Hmm - jeg tok utdannelse og giftet meg faktisk ikke før jeg hadde vært i jobb i en del år. Det gjelder jo å finne den rette mannen å få barn med! Anonymous poster hash: 48df8...d53
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 Fikk et barn da jeg hadde ett år igjen. Økonomisk gunstig om du har jobbet litt ved siden av, da kan du få støtte både fra lånekassen og foreldrepenger fra Nav. Deilig med rolig oppstart i bhg (mer fleksibel som student). Likevel tøft å følge studiet videre. Var glad jeg kun hadde ett år igjen etter permisjon, for og si det slik. Anonymous poster hash: b14db...342
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 Planla dere barn i forhold til studier og karriere? Planla ingenting, Hvor gamle var dere? Fikk unger da jeg var 19 og 21, studerte på deltid fra jeg var 20. Fikk dere flere ila studietiden? Fortsatt bare deltid. Men studerte videre med nr 2. Var det tungt å fullføre eventuellt studie med barn? ble bedre da jeg ble heltidsstudent, og ungene var i barnehage, da hadde jeg dagene til å studere. Det krever at man er strukturert. Synes kanskje det er tøffest nå som jeg studerer 50% ved siden av full jobb. Gikk det greit rent økonomisk? Jepp, hadde overgangsstønad og studielån Ville dere ventet lengere i retrospekt? Helt klart. Jeg ville studert først og fått unger etterpå. Så kunne jeg reist, vært med venner, vært ung og gal.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 Planla, og fikk, tre barn i studietiden. Synes det fungerte veldig godt. Hadde mye mer tid med de barna jeg fikk som student enn med minsten som jeg fikk da jeg var i jobb. Man er mer fleksibel som student. Var ferdig med alle barna og 6 år med studer i midten av 20-årene. Nå er jeg i begynnelsen av 30-årene, har fått mange års arbeidserfaring og barna begynner å bli store. Angrer ikke på noe. Anonymous poster hash: 5e459...f4d
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #12 Skrevet 5. januar 2014 Møtte mannen min da jeg var 21 år. Jeg var ferdig med mastergraden da jeg var 25. Fikk mitt første barn da jeg var 29 år. Jeg ville ha fast jobb og bryllup før jeg fikk barn. Anonymous poster hash: 0bdcb...112
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #13 Skrevet 5. januar 2014 Planla dere barn i forhold til studier og karriere? Ingen av barna var planglagt. Hvor gamle var dere? Jeg var 20 med første, 22 med andre. Fikk dere flere ila studietiden? Fikk første barnet etter første året på bachelor, andre barnet etter andre året på bachelor. Var det tungt å fullføre eventuellt studie med barn? Nei, tvert i mot. Syns studiehverdagen som mamma var fantastisk. Studerte ved Universitetet og har bare hatt en dag i uken med obligatorisk undervisning da jeg gikk på bachelor. Mer på master. Ellers noen kortere praksisperioder. Vi hadde late morgener hjemme, korte dager i barnehagen og fridager da det passet seg. Men det krever struktur, det er mye pensum som skal leses. Gikk det greit rent økonomisk? Ja, vi kjøpte leilighet da vi fant ut at jeg var gravid. Mannen er noen år eldre enn meg og han har jobbet 100% så lenge jeg har kjent han. Leiligheten steg i verdi og vi hadde også betalt ned noe på lånet. En fin start med litt egenkapital da vi skulle kjøpe hus. Jeg hadde som sagt mye "fritid" da det var lite obligatorisk undervisning så har jobbet litt ved siden av. Ville dere ventet lengere i retrospekt? Nei, veldig fornøyd med hvordan livet har blitt. Alle valgene og utfordringene på veien har formet meg, men også oss som par og familie. Anonymous poster hash: f1292...a63
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #14 Skrevet 5. januar 2014 Er det noen som gikk medisin og fikk barn? Hvor gamle var dere? Hvordan gikk det? Anonymous poster hash: 96d49...789
Miamimom Skrevet 5. januar 2014 #15 Skrevet 5. januar 2014 Ventet med barn til ferdig høyere grad og fast jobb. Har studert igjen siden, men da med store barn. -ville aldri studert m små barn.Signerer.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #16 Skrevet 5. januar 2014 Tok 8 års utdannelse uten barn. Tok doktorgrad med 2 åring og nyfødt. Genialt. Fleksibel arbeidstid, anbefales på det varmeste. Er i ferd med å avslutte nå, hardkjør, men de 4 årene med flexi var verdt det! Anonymous poster hash: bbab1...ae3
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #17 Skrevet 5. januar 2014 Jeg studerte i 5.5 år først (embetsstudium), og fikk barn ca tre år etter at studiene var ferdig. Det var aldri aktuelt å få barn under studiet - det var praktisk ekstremt vanskelig mtp gjennomføring av studiene (studerte i utlandet, ingen muligheter for barnepass hvis man ikke har rike foreldre som betaler for gildet, studium ikke lagt opp til at man kan ha barn etc etc), og uansett hadde jeg ikke møtt mannen i mitt liv da. Jeg studerte videre (årsstudium) mens jeg var i permisjon med andremann, og nå studerer jeg videre igjen (doktorgrad). Blir visst aldri ferdig med studiene, jeg. Anonymous poster hash: b4daa...6b7
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #18 Skrevet 5. januar 2014 Vi planla ikke barna i forhold til utdanningen. Vi snakket egentlig aldri om det før etter at vi var ferdig med utdannelsen, og hadde jobbet et par år. Mannen har forresten tatt videre høyere utdanning mens de 2 eldste var små. Jeg var ferdig med min 7 årig utdannelse da jeg var 26. Giftet oss sommeren jeg avsluttet studiene, og fikk barn 2 år etter det. Begge hadde da fast jobb og god inntekt Anonymous poster hash: e4ced...cc5 Anonymous poster hash: e4ced...cc5
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #19 Skrevet 5. januar 2014 5 års utdanning uten barn. Møtte mannen min 2. året, når jeg var 21 år og var ferdig med studiene når jeg var 24 år. Vi ønsket å vente med barn til vi hadde vært i jobb en stund og har en stabil økonomi. Giftet oss når jeg var 27 gammel og førstemann ble født året etter. Andremann kommer om noen uker, nesten 2 år etter første. Er veldig glad vi gjorde det slik og kunne leve livet i studietiden. Synes og det er greti å ha jobbet så lenge at jeg viste hva jeg kunne (og jobbet mye) før jeg fikk barn, slik at jeg nå kan ha en god balanse mellom jobb og familie. Tar en ekstra mastergrad gjennom jobben nå, og er sjeleglad jeg ikke hadde barn da jeg studerte fullt, slitsomt nok med ett fag Anonymous poster hash: d5b00...391
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #20 Skrevet 5. januar 2014 Er det noen som gikk medisin og fikk barn? Hvor gamle var dere? Hvordan gikk det? Anonymous poster hash: 96d49...789 Jeg fikk et barn ila medisinstudiet. Det gikk kjempefint. Det var mange som fikk barn ila det studiet, alle fikset det fint. Anonymous poster hash: b8440...65a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå