Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Og/eller når er det for tidlig å få barn? Anonymous poster hash: 32b3a...460
Sydamen Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Når mammaen din fortsatt mottar barnetrygd for deg.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 I mine øyne er man for ung mens man går på skole (vgs/høyskole/universitet) og er uten jobb! Man må kunne forsørge barnet som kommer. Under 20 år vil jeg kanskje ha sagt, vet mange syns det er for ungt også! Men jeg synes det er en uting igjen når man blir førstegangsfødende i alder av 35-40... Men alle er forskjellige Anonymous poster hash: 6a492...1f5
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 FOR tidlig vil jeg si yngre enn 18. Ung er mellom 18-24år. Eldre enn det er helt normalt i mine øyne. Anonymous poster hash: 3bdc0...2f0
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Alt under 25 år. Hvorfor det i såfall? Om man er moden nok, har vært i et forhold lenge nok og er trygg, har alt på stell(økonomi, jobb, bil, bosted osv) og er klar for det livet, hvorfor skal alderen hindre da? Bare nysgjerrig Anonymous poster hash: 32b3a...460
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Under 18. Vil nok tro det er lurt å være ferdig med vgs i hvert fall. Jeg er selv ung mor, hadde to barn da jeg var 22. Det har gått helt fint det. Anonymous poster hash: 6d059...5c4
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Alt under 25 år. Hvorfor det i såfall? Om man er moden nok, har vært i et forhold lenge nok og er trygg, har alt på stell(økonomi, jobb, bil, bosted osv) og er klar for det livet, hvorfor skal alderen hindre da? Bare nysgjerrig Anonymous poster hash: 32b3a...460 Fordi at man som regel er et helt annet sted som 20 åring enn som 25 åring, man har levd voksenlivet i noen år og er tryggere på seg selv.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 Når man er avhengig av foreldre og stat for å klare å ta vare på barnet. Skal du ha barn får du ha råd til det. Du kan være moden nok når du er 20 i mine øyne. Anonymous poster hash: ad6dd...e06
lia87 Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 Jeg fikk datteren min når jeg var 17. Gikk på vgs og jobbet i tilleg. Bodde alene. Hun kom me hastekeisersnitt og dag 7 fikk hun diagnosen De george syndrom, dag 8 ble det åpen hjerteoperasjon. Tøff start for oss begge. Dette året blir hun 10 år, operert 2 ganger, ble storesøster for 2,5år siden. Og igjen skal de få søster/bror. Er en klar for det og har ting på plass så ser jeg ikke att alderen skal ha noe å si! Å de som sier att unge mødre ikke burde bli mødre burde skam seg!!
Gjest Julia1984 Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 Under 25! Jeg var selv 23, for ungt! Håper egne barn venter til de har studert ferdig, kjent litt på voksenlivet!
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 5. januar 2014 #12 Skrevet 5. januar 2014 Når man er tenåring, og fortsatt går på skole - som ungdomsskole og videregående. Jeg ser jo at jeg ikke har noe jeg skal ha sagt når min egen tenåring blir 18 år, men jeg håper i det lengste at hun venter til hun er ferdig med skole og kan forsørge seg selv og et barn.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 5. januar 2014 #13 Skrevet 5. januar 2014 Jeg mener at man er tidlig ute hvis man får barn før man er 25. Jeg ble selv gravid da jeg var 21, og det var altfor tidlig. Jeg er en god mor, for all del, men det er for tidlig Som en annen påpeker så har det mye å si hvor man står i livet. Hvis man bor hjemme i kjelleren hos sine foreldre,uten jobb og uten stødig grunn under beina, så sier det seg selv at det ikke er lurt å få barn. Ikke få barn, hvis du ikke kan tilby noe som helst til barnet.
MammantilNurket Skrevet 5. januar 2014 #14 Skrevet 5. januar 2014 (endret) Du vet at du er for ung til å få barn når ... : 1) ... du ikke rekker opp til barnevognen. 2) ... barnefaren sliter med å synge nattasanger for babyen grunnet stemmeskiftet. 3) ... du ikke kan komme på påskefrokost i barnehagen fordi du skal ha tentamen. 4) ... du og datteren din ikke blir enige om hvem som er kjekkest i "One Direction". 5) ... du låner din datters "Hannah Montana"-parykk fordi den er såååå kul. 6) ... moren din må skrive beskjed i meldingsboken din at du har vært hjemme med sykt barn. 7) ... du har bleier i skolesekken. 8) ... folk tror at du er "trillepike" (for dine egne barn). 8) ... du irriterer deg over at det ikke er mulig å oppdrive mammaklær med Justin Bieber-motiv på. 9) ... faren din setter på barnesete på sykkelen din i samme slengen som han tar av støttehjulene dine. 10) ... du synes det er en god idé å være med på "Unge Mødre" og "Charterfeber". Endret 5. januar 2014 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #15 Skrevet 5. januar 2014 Under 20 vil jeg si. Fikk barn selv når jeg var nesten 22, og det var helt passe. Men da hadde jeg mann (med fast jobb), rekkehus, bil, jobb osv, det er vel ikke så mange i den alderen som har det på plass. Anonymous poster hash: 561e4...309
Mamma4livet Skrevet 5. januar 2014 #16 Skrevet 5. januar 2014 Man bør vel ikke få barn før man er ferdig med den første delen av voksenlivet. Aldersmessig vil dette vel variere fra person til person. Jeg og mannn min ble uplanlagt gravid som 17 og 18 åringer og det er utrolig hvordan man tilpasser seg en slik stor endring av tilværelsen. Vi ble bråmodne over kort tid og med god hjelp av familie så har det gått strålende. Men vi sier jo til sønnen vår på 22 år at det ikke skader å vente noen år med å planlegge å få barn.
Dr. Fyll Skrevet 5. januar 2014 #17 Skrevet 5. januar 2014 Du er for ung til å få barn når du ikke har de mentale og økonomiske ressursene som trengs for å gi et barn en trygg og god oppvekst. Med andre ord er dette individuelt, og enkelte vil aldri bli gamle nok.
Mother Gothel Skrevet 5. januar 2014 #18 Skrevet 5. januar 2014 Du vet at du er for ung til å få barn når ... : 6) ... moren din må skrive beskjed i meldingsboken din at du har vært hjemme med sykt barn. Hahahaha, nydelig!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #19 Skrevet 5. januar 2014 Jeg ble mamma som nittenåring. Da hadde jeg ett år igjen på vgs, men det klarte jeg fint sammen med resten av kullet. Jobbet også deltid ved siden av skolen. Det har gått helt fint, men jeg vet jo ikke hvordan det er å få barn når man er ferdig med skole og kun har jobb. Året etter tok jeg matte, naturfag og pedagogikk deltid mens jeg jobbet. Nå er jeg snart 22, og nummer to er på vei ;-) Jeg var for ung. Det første året var det masse følelser som rev og slet i meg når jeg ikke kunne dra på spontantur med venner, eller komme på alle jentekvelder og julefester. Jeg vil si at jeg modnet med barnet. Og for meg var det en stor bonus. For barnet hadde det sikkert vært bedre om jeg hadde vokst fra meg disse nykjene før. Nå er jeg mye mer tålmodig, og gleder meg heller på to-tre fester i året (når jeg ikke er gravid og har liten baby), enn å sitte å surmule for alle fester jeg IKKE kan gå på. Nå liker jeg å være hjemme, jeg er ikke rastløs. Denne diskusjonen kan pågå opp og ned i mente, og det vil være forskjellige meninger. Min mening er at man bør være ferdig med videregående, og helst høgskole om det er en videre plan. Jeg ser for meg at det er enklere, men alt går an. Det har jeg bevisst. Såklart må man ha en jobb, og en plass og bo (helst ikke hjemme eller i kollektiv ;-) Sååååå..... Man er ung mellom 18 og 24, og ekstremt ung mellom 14-17. Men alt er relativt, og hvordan det går med unge mødre og deres barn, kommer alt ann på hvilken innsats mamman (og pappen) gjør for å skape et godt miljø og oppvekstkår for ungen(e). Anonymous poster hash: 9040d...331
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #20 Skrevet 5. januar 2014 Ser det er mange som skriver at man bør være ferdig med høyskole, den ser ikke jeg helt. Så lenge man har hus/leilighet, mann og grei økonomi ser ikke jeg problemet med å få barn under studier. Jeg går en master og mannen er i full jobb. Vi har god økonomi, eget hus og to biler selv om jeg ikke jobber ved siden av studiene. Jeg har forelesning 4 timer om dagen, 4 dager i uka. Hadde jeg vært ute i jobb hadde jeg ikke hatt like mye tid til barnet, og hun/han måtte ha tilbragt mye mer tid i barnehagen. Nå skal det sies at jeg liker å være student, og ser ikke på skole som et slit Anonymous poster hash: d5744...28f
sug lut Skrevet 5. januar 2014 #21 Skrevet 5. januar 2014 Du vet at du er for ung til å få barn når ... : 1) ... du ikke rekker opp til barnevognen. 2) ... barnefaren sliter med å synge nattasanger for babyen grunnet stemmeskiftet. 3) ... du ikke kan komme på påskefrokost i barnehagen fordi du skal ha tentamen. 4) ... du og datteren din ikke blir enige om hvem som er kjekkest i "One Direction". 5) ... du låner din datters "Hannah Montana"-parykk fordi den er såååå kul. 6) ... moren din må skrive beskjed i meldingsboken din at du har vært hjemme med sykt barn. 7) ... du har bleier i skolesekken. 8) ... folk tror at du er "trillepike" (for dine egne barn). 8) ... du irriterer deg over at det ikke er mulig å oppdrive mammaklær med Justin Bieber-motiv på. 9) ... faren din setter på barnesete på sykkelen din i samme slengen som han tar av støttehjulene dine. 10) ... du synes det er en god idé å være med på "Unge Mødre" og "Charterfeber". Det siste punktet er nok det vektigste.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #22 Skrevet 5. januar 2014 Jeg syntes generelt under 20 år er for tidlig å planlegge barn. Men for all del, alle er forskjellige og de fleste klarer det strålende selv om de er unge. Her var alt på stell, hus, bil, jobb og ekteskap da jeg var 22, førstemann kom da jeg var 24. For oss var det helt perfekt. Andre har ikke de tingene før 10 år senere, og det er og helt greit tenker jeg. Det viktigste er å få barn med rett mann, de andre tingene faller som regel på plass etterhvert:) Anonymous poster hash: c5b4d...2af
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #23 Skrevet 5. januar 2014 Når man bare MÅ ut og feste to uker etter babyen er født. Ikke vet når man skal bruke hvem/hvilken og når/da. Fortsatt bruker sms språk når man skriver. Legger ut bikinibilder på FB. Anonymous poster hash: dae21...965
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #24 Skrevet 5. januar 2014 Når man bare MÅ ut og feste to uker etter babyen er født. Ikke vet når man skal bruke hvem/hvilken og når/da. Fortsatt bruker sms språk når man skriver. Legger ut bikinibilder på FB. Anonymous poster hash: dae21...965 Her er jeg faktisk uenig i de tre siste "punktene" dine. Selvom man er 50 år, så kan det hende man aldri har lært eller forstått forskjellen på hvem/hvilken eller da/når. Og de med dysleksi og andre lese- og læreproblemer/vanskeligheter, skal de aldri kunne få barn da? Sms språk trenger ikke å ha noe å si på hvordan personen er som mor/far, sms språk er også noe mange bruker fordi det går fort og er lett, ikke bare for å være "kul". Å legge ut et bikinibilde der både øynene og nesa er kuttet vekk, man ikke får se stranden etc. bak, og man skriver "Har en kjempe fin dag på stranda", eller "åå, savner sommeren!", det er jeg enig i at er upassende. Men å legge ut vanlige bikinibilder på en strand eller på et annet sted der man er på ferie hvor man er i aktivitet, eller sier at man koser seg på stranda, skryter av at det er så godt og varmt, det ser jeg ikke noe galt i. Om man derimot gjør det 5 ganger i løpet av ferien, da blir det upassende igjen. Anonymous poster hash: 32b3a...460
meg-og-mine Skrevet 5. januar 2014 #25 Skrevet 5. januar 2014 (endret) under 18år. I norge er man myndig og skal etter lovene være selvstendig og voksen. Så om man kan få bestemme uten at det skjer ved uhell så er alt under 18år vell ungt til å skal kunne klare ta vare på et barn da man i bunn å grunn er et barn selv.... Økonmisk sett burde ikke alder spille så stor rolle, om man tar barn først for så utdanning 1år etterpå spiller liten rolle i mitt syn så lenge det blir gjort til syvende å sist. Et barn krever ikke store greiene av ekstra ting første leveårene bortsett fra det man også trenger som voksen, klær,mat, leker,tak over hode, kjærlighet,nærhet. Endret 5. januar 2014 av meg-og-mine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå