Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Jeg har det siste året igjen for å få studiekompetanse og vil virkelig komme meg inn på voksenopplæring, men problemet er at jeg er for ung til å være først i køen (24 år). Har enda ungdomsretten så tror ikke det er noe problem og komme inn på vanlig vgs. Kjenner jeg IKKE har lyst til å gå vanlig vgs med fravær og en gjeng i klassen på 18-19 år. Har en datter på 4 og jeg er redd for at det blir en del fravær hvis hun blir syk som de fleste barnehagebarn er + pluss at jeg kanskje får sykdommene som hun drar med seg hjem. Alternativet er jo å være privatist, men jeg har bestandig hatt mest utbytte av å ha undervisning og prøver o.l slik at jeg får satt fingern på hva jeg gjør galt.Erfaringer tas imot med stor takk! Anonymous poster hash: ecb3f...ad7
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Ei vennine av meg gikk vg 2 som 24 åring. Hun sa at det gikk greit, jentene i klassen var jo på et helt annet nivå i hodet. Men de kom greit over ens og hun trivdes. Hun fikk bare 2 og 3 da hun gikk på vgs som 16 åring, men fikk både 4, 5 og 6 da hun gikk som 24 år. Hun kom godt over ens med lærere, hun kunne jo oppføre seg var mer klar og moden og fikk gode resultater. Ble heller ikke påvirket av de andre hvis de bestemte seg for å skulle osv. Hun syns det var mye lettere denne gangen. Hun hadde da et barn og var gravid med nummer to. Hadde en mann som også kunne passe barn ved sykdom. Har du noen som kan stille opp ved barns sykdom ved eventuelt eksamener ol? Anonymous poster hash: 27fc1...c56
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Tok studiekompentanse når jeg var 23 Snart to år siden, og datteren min fyller 5 i år. Det gikk helt fint, noen syktbarn dager var det jo såklart. En gang det året fikk hun vannkopper og da var vi hjemme en hel skoleuke, men mener jeg fikk det fraskrevet fra fraværet siden jeg var alenemor. Gikk i klasse med andre som hadde fagbrevet, så flere av de var på min alder heldigvis. Ellers kan du jo vurdere "voksenskole"? Anonymous poster hash: 21d21...a9d
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Jeg fikk begynne på voksenopplæring selvom jeg var 24 år, kom inn på det jeg ville både i vanlig vgs klasse og voksenopplæring. Valgte voksenopplæring, var på skole 1 dag i uken Anonymous poster hash: ec24a...093
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Ei vennine av meg gikk vg 2 som 24 åring. Hun sa at det gikk greit, jentene i klassen var jo på et helt annet nivå i hodet. Men de kom greit over ens og hun trivdes. Hun fikk bare 2 og 3 da hun gikk på vgs som 16 åring, men fikk både 4, 5 og 6 da hun gikk som 24 år. Hun kom godt over ens med lærere, hun kunne jo oppføre seg var mer klar og moden og fikk gode resultater. Ble heller ikke påvirket av de andre hvis de bestemte seg for å skulle osv. Hun syns det var mye lettere denne gangen. Hun hadde da et barn og var gravid med nummer to. Hadde en mann som også kunne passe barn ved sykdom. Har du noen som kan stille opp ved barns sykdom ved eventuelt eksamener ol? Anonymous poster hash: 27fc1...c56 Takk for svar! Har jo en samboer som kan stille opp til tider - han går på universitet så tror noen ganger at han blir prioritert fremfor meg... men - men. Tror jeg kommer sånn sett til å gå godt overens med de i klassen og lærerne slik din vennine ettersom jeg kan oppføre meg også Hadde din vennine barn? Anonymous poster hash: ecb3f...ad7
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Ei vennine av meg gikk vg 2 som 24 åring. Hun sa at det gikk greit, jentene i klassen var jo på et helt annet nivå i hodet. Men de kom greit over ens og hun trivdes. Hun fikk bare 2 og 3 da hun gikk på vgs som 16 åring, men fikk både 4, 5 og 6 da hun gikk som 24 år. Hun kom godt over ens med lærere, hun kunne jo oppføre seg var mer klar og moden og fikk gode resultater. Ble heller ikke påvirket av de andre hvis de bestemte seg for å skulle osv. Hun syns det var mye lettere denne gangen. Hun hadde da et barn og var gravid med nummer to. Hadde en mann som også kunne passe barn ved sykdom. Har du noen som kan stille opp ved barns sykdom ved eventuelt eksamener ol? Anonymous poster hash: 27fc1...c56 Ups, leste litt fort her, ser nå at hun hadde barn HI Anonymous poster hash: ecb3f...ad7
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Jeg fikk begynne på voksenopplæring selvom jeg var 24 år, kom inn på det jeg ville både i vanlig vgs klasse og voksenopplæring. Valgte voksenopplæring, var på skole 1 dag i uken Anonymous poster hash: ec24a...093 Hørtes ut som himmelen med 1 dag i uken HI Anonymous poster hash: ecb3f...ad7
★julestjerne★ Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Når du bikkar 30 innser du at 19 og 24 er jamngammalt Go for it!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 Når du bikkar 30 innser du at 19 og 24 er jamngammalt Go for it! Akkurat det er jeg IKKE enig i. Det skjer mye i hodet mellom 18 og 25! Anonymous poster hash: aaab5...dfd
★julestjerne★ Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 Når du bikkar 30 innser du at 19 og 24 er jamngammalt Go for it! Akkurat det er jeg IKKE enig i. Det skjer mye i hodet mellom 18 og 25! Anonymous poster hash: aaab5...dfd Eigentleg ikkje. Litt skjer det jo, men 5 års aldersforskjell er ikkje mykje. I alle fall ikkje på dei områda som er relevante i ein studiesituasjon.
Syrin84 Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 Jeg tok siste året på vgs når jeg var 24. Vurderte ikke voksenopplæring:P Knegg. Syns sikkert jeg var for ung. Begynte da datteren min var 10 mnd. I klassen var det ei som var eldre enn meg (faktisk). Jeg ble ikke bestevenn med noen, men vi gikk alle overens. Syns ikke det gjorde noe å omgås de som var litt yngre, og jeg fikk en god tone med alle lærerene. Elevene inviterte meg med i kantina/butikken rett som det var En stor prosent av fraværet mitt var ikke på vitnemålet mitt, da jeg var alenemor. Etter jeg fikk studiekompetanse, tok jeg en bachelor. Har ikke angret på det! Stå på
Syrin84 Skrevet 5. januar 2014 #12 Skrevet 5. januar 2014 Og hvis du skal være russ, kan det stå dinosauruss på kortet ditt Jeg droppet det…..
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #13 Skrevet 5. januar 2014 Jeg gikk når jeg var 24:) kom godt overens med de i klassen! Hadde ett supert år:) jeg hadde to barn! Anonymous poster hash: 40c3a...28a
*Smiley* Skrevet 5. januar 2014 #14 Skrevet 5. januar 2014 Går voksenopplæring videregående 3 dager uka.Har barn og mann.Det er lærerikt og morsomt:)
me_87 Skrevet 5. januar 2014 #15 Skrevet 5. januar 2014 (endret) Jeg går første året på vgs å har ett barn. Det største problemet er at han er så mye syk at jeg har fått varsel i visse fag at jeg står i fare for å stryke pga mye fravær :S Ellers går det helt greit å gå i klasse med folk som er yngre enn meg,selv om det irriterer meg grenseløst at de klager på ALT! Men sånn ellers så syns jeg de virker voksen for alderen å koselig å snakke med Endret 5. januar 2014 av me_87
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #16 Skrevet 5. januar 2014 Takk for svar dere tøffe damer! Var ikke så svart for meg nå når jeg høres deres erfaringer. Håper enda jeg kommer inn på voksenopplæringa, men så lenge det andre alternativet er levelig så går det vell bra HI Anonymous poster hash: ecb3f...ad7
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #17 Skrevet 5. januar 2014 Jeg går på voksenopplæring, det er et veldig bra tiltak. Når du går på voksenopplæring skriver de fortsatt fravær, man må møte på alle prøver og være så mye man kan i time slik at lærerne har vurderingsgrunnlag på deg, ellers kan man få varselbrev om at man ikke får karakter. Men fraværet kommer ikke på vitnemålet. Anonymous poster hash: bbf7a...d7a
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #18 Skrevet 5. januar 2014 Jeg tok allmenn påbygg for noen år siden, da var jeg 22/23 år, og hadde et barn på 5. Et par andre i klassen hadde også barn, men jeg fikk et knippe venner som var både 18, 19 og 20 år. Helt supert at de ikke hadde barn, sånn at jeg fikk være kun meg, og ikke mamma. Savner den tiden! Ble vel en slags "favoritt" blant lærerne, sikkert fordi jeg jobbet godt, var interessert i å faktisk lære noe på skolen, oppførte meg og fungerte bra i klassen. Når man viser interesse og respekt til lærerne, får man mye tilbake. Jeg fikk mange av sykt barn-dagene gjort om til studiedager, siden lærerne visste at jeg jobbet med skoleoppgaver når jeg måtte være hjemme. Heldigvis sendes oppgaver på nett i dag, så det var null problem Var også russ med dem, og til og med med i russestyret, så jeg ble inkludert nok og sett på som en i klassen, og ikke bare hun der som møtte opp for å få godkjent året Jeg gikk på en liten skole, og jeg tror det er en fordel. Ble godt kjent med lærerne som også visste om min situasjon, slik at samarbeidet gikk strålende Anonymous poster hash: 59c6a...4c9
Mother Gothel Skrevet 5. januar 2014 #19 Skrevet 5. januar 2014 Jeg tok studiespes og påbygg som 24-åring med en på tre, og ei jeg akkurat rakk å føde i sommerferien mellom de to årene Gikk helt ok da jeg fikk litt frihet i forhold til innleveringer og vurderinger, men jeg skal ikke si at det var lett. Men verdt det? Jepp! Er du motivert får du det til. Jeg regnet med å være skikkelig "outsider" i klassen med bare 16-åringer, men jeg hadde to supre år, og sitter igjen med flere gode venninner.
me_87 Skrevet 5. januar 2014 #20 Skrevet 5. januar 2014 Å må bare nevne at når jeg holder ut så gjør garantert du det også! Jeg har begynt 2 år uten å fullføre,men nå når jeg begynte etter 10 år så LIKER jeg meg faktisk på skolen. Er ikke skolelei engang! Deilig å endelig få begynt på utdannelsen min
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #21 Skrevet 5. januar 2014 Når du bikkar 30 innser du at 19 og 24 er jamngammalt Go for it! Akkurat det er jeg IKKE enig i. Det skjer mye i hodet mellom 18 og 25! Anonymous poster hash: aaab5...dfd Eigentleg ikkje. Litt skjer det jo, men 5 års aldersforskjell er ikkje mykje. I alle fall ikkje på dei områda som er relevante i ein studiesituasjon. Som 25-åring (og 24-åring for del del) kan du være ferdig utdannet lektor og undervise nittenåringene på vgs. Anonymous poster hash: 51e96...adf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå