Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Vi skal kjøpe oss leilighet og som ferskinger på boligjakt har vi noen spørsmål. Vi venter vårt første barn i juli, og er derfor litt usikker på hvor stor plass vi trenger. Slik vi ser det har vi to alternativer: 1. Relativt nyoppusset 3-roms med god standard på alle rom. Der vi ikke trenger å gjøre noe selv. Ca. 65 kvadratmeter. 2. Slitt 4-roms hvor det må gjøres en del arbeid før vi trives. Ca. 110 kvadratmeter. Med barn i vente ønsker vi egentlig minst mulig oppussing, da et barn er en stor nok omveltning i seg selv. Men samtidig virker det litt dumt å kjøpe en mindre leilighet. Er 65 kvadratmeter nok til en liten familie? Regner med at det blir minst 3-4 før vi vil ha en til. Hvilke erfaringer har dere? Anonymous poster hash: b6cf7...0d2
Gjest cd0da Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Vi har en leilighet på 67 kvm. og har klart oss fint her med et barn Mer enn nok plass for oss. Nå skal vi selge den for å få noe større ettersom familien vil øke etterhvert Vi kjøpte forresten denne leiligheten mens jeg var gravid for første gang og det var vår første leilighet også Lykke til
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Det kommer ann på hvor dere skal bo, og hva dere er vandt til.. Etter min mening er 65 for lite.. Jeg hadde 70 alene, kunne klart meg med mindre men trives ikke med "liten" plass. Nå har jeg og lillemor 130 kvm, og det er passe til oss.. Anonymous poster hash: a1913...eb5
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Det er sikkert litt avhengig av hvor man bor:) Bor sentralt i oslo og måtte hatt mange flere millioner for å få over 100 kvadrat. Har 67 og det holder fint for oss. 1 barn og planlegger et til:) Anonymous poster hash: 28d4c...59b
Gjest meg&mini Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Det kommer selvfølgelig an på hvor mye oppussing dere må gjøre. Jeg hadde tatt det viktigste først og heller tatt litt etter litt:) Dere får igjen for det (mest sannsynlig), når dere selger. Hvis dere selger da:) Jeg ville også tenkt på området der leiligheten ligger. Hva er finest og mest barnevennlig? Men utifra det du skriver så hadde jeg valgt den største og heller brukt tid på å gjøre det om til min drømmeleilighet. Vi har treroms på ca 70 kvm og vi drømmer om noe større. Har en fireåring og en baby. Akkurat nå funker det, men skulle gjerne hatt et (eller to) rom til. Lykke til med boligkjøp og svangerskapet:)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Vi kjøpte treroms da jeg ble gravid. Ble plutselig gravid og skulle inderlig ønske at vi hadde litt mer is i magen og kjøpte noe større. Bare pass på at det er nok plass til oppbevaring av vogn, sykler, utetøy osv. Jeg ville gått for fireromsen. Vi har forresten totalrenovert treromsen vår Det gikk fint. Begynte noen måneder før fødsel og tatt litt etter litt etterhvert. Anonymous poster hash: 626a2...2f3
beibilykke Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 vi har bodd på 65 kvm nå i 4 år. venter snuppe nr 2 og er på jakt etter 4roms nå. ville definitivt gått for 4romsen jeg
NormaJean Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Av (dyrekjøpt) erfaring ville jeg definitivt gått for alternativ 2! 65 Kvm er lite og du må raskere flytte på deg. Det koster jo mye penger bare til megler. Med 4 rom har familien mer boltreplass og hvis man heeeeeelt tilfeldigvis blir gravid altfor fort igjen 😝 så slipper man å flytte så raskt!!!!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 Vi bodde på 65 kvm det første året med første ungen og det syns vi var fryktelig trangt. Barne utstyret tar mye plass og jeg syns vi gikk oppå hverandre hele tiden. Anonymous poster hash: 333c9...a06
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 Vi hadde leilighet med to soverom på ca 70 kvm da vi fikk første barnet, det gikk helt greit. Da vi fikk andre barnet ble det trangt.. Endte med å kjøpe større da andre barnet var 8-9 mnd gammelt og å drive oppussing med to små barn er langt fra ideelt det heller. Jeg hadde gått for større med en gang og bodd der, å flytte rundt med små barn er slitsomt. Anonymous poster hash: ac528...fc2
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 Takk for mange gode svar:) Vi bor i storby og prisene er høye. Vi tjener ca. 820 000 tilsammen i året, så vi burde nok ikke ta opp et lån som er større enn 2,5-2,6. Derfor blir det vanskelig å kjøpe en 4-roms med god standard. Disse leilighetene ligger på rundt 2,6 og da blir det lite penger igjen til oppussing.. Har ikke lyst til "å bo oss ihjel" heller Det er jammen ikke lett å vite hva som er best. Skjønner at det fort blir trangt å bo på 65 kvadrat også. Med tanke på at vi ikke vet hvordan boligmarkedet kommer til å utvikle seg heller, så er det vel kanskje tryggest å gå for mest mulig plass med en gang, så risikerer vi ikke å bli stående fast i den på 65:) Anonymous poster hash: b6cf7...0d2
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #12 Skrevet 5. januar 2014 Det kommer litt an på planløsning og bodplass om leiligheten på 65m2 vil føles liten. Jeg hadde selv en leilighet på 68m2 og hadde stooor stue på 32m2, eget vaskerom, 3 boder (kjeller og loft), felles tørkeloft og det var plass til vogner i fellesområdet nede. Den kunne man hadd lenge før man følte det ble trangt. Soverommene var ikke så stor men syns ikke man trenger så mye plass til garderobeskap og seng heller. Men har dere råd til 4roms ville jeg absolutt gått for det. Anonymous poster hash: 383a0...238
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #13 Skrevet 5. januar 2014 Alternativ 2. Anonymous poster hash: 8dd24...a67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå