Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Er det noe spesielt vi kan gjøre for å forhindre ny smitte fra barnehagen (hvid vi antar det kommer derfra) er kvitt det her hjemme, men er litt engstelig for å bli smittet igjen og igjen fra bhg. har informert bhg og spurt om de kan henge opp lapp. Ellers er vi såklart nøye med håndhygiene her hjemme. Men bør vi skifte klær rett etter bhg hver dag? Er ekstra hysterisk for dette siden vi venter baby om 5 uker. slitsomt å sanere hus og koke klær døgnet rundt i tre uker igjen.. Anonymous poster hash: 9958c...149
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Vet ingenting om dette men syntes veldig synd på deg... Æs. dytter... Anonymous poster hash: a037a...c84
midgard Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Nei, det er ikke noe spesielt en kan gjøre borsett fra vaske hender, dusje rumpa til barnet om morningen (skylle vekk eventuelle egg), skifte sengetøy og generelt god hygiene. Vi har hatt barnemark 3 ganger i løpet av et år, kan si at jeg ble ganske så forbanna på bhg. Jeg informerte hver gang, men de hang ikke opp lapp eller noe, så det endte med at jeg sa i fra til alle foresatte som mitt barn leker med. Det smitter fort, er nok at en har klødd seg i rompa og tar på en leke som en annen putter i munn - eggene kan leve opptil 3 uker uten en vert.... Jeg vaket og desinfiserte hele huset (syyyykt slitsomt - men også ganske unødvendig ifølg. legen min, men jeg blir lettere hysterisk...) Det kommer av katter som pisser og driter i sandkasser, vi skal aldri ha katt! Det går over, lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Hvordan ser de ut? Ser man det i avføringen? Beveger de seg?? Her går barnemark i bhg, så vidt jeg vet kan man ha det uten symptom også....æsj altså! Anonymous poster hash: 71e4f...219
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Jeg tok, i samråd med lege, kur et par ekstra runder. Da tar du knekken på evt ny smitte. Anonymous poster hash: 90e97...ece
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Du ser marken tidlig morgen eller sent på kvelden. Da kommer " moren" til åpningen for å legge egg den ser ut som en hvit litt gjennomsiktig sytråd. Det holder som regel å koke sengeklær og hånduker. En ekstra rundvask gjør jo ikke noe men trenger ikke å desinfisere huset ellers er det utrolig viktig med hånd hygiene. Kjøp reseptfri kur på apoteket. Prat med barnet om å ikke klø seg direkte i rompa . Går helt fint! Høres værre ut enn det er. Lykke til! Anonymous poster hash: e3cf2...ea2
NormaJean Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Her har jeg behandlet uten å "avsløre" noen mark bare på bakgrunn av at det gikk i bhg og grinete unge som klaget over vondt i rumpa. Fant aldri noen mark, men når det er så enkelt å behandle var det like greit å gi familien kur og vaske litt. 😀
dolsi Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Glemte å si at hele familien må på kur! Viktig!!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 takk for svar:) det kommer ikke fra dyr/dyreavføring, vanlig missforståelse. Det er en annen type mark! Denne lever kun i mennesker. Men dyr kan være smittekilde ved at egg fester seg i pelsen, og vi tar på de. oppdaget det ved at eldste på 5 klødde i rumpa kun hver kveld/natt i en ukes tid. pratet med lege og observerte de selv. ingen av oss tre andre har symptomer, men er behandlet fordet. skjekker også avføringen etter toalettbesøk (æsj ja!) for å se om vi har hatt uten å merke det, men heldigvis ingenting å se hos meg, mannen og toåringen. Det er så innmari ekkelt, men visstnok ganske vanlig, som lus ol. men er jo ikke så vanlig å prate om. markene er tynne, hvite. noen mm tykke og ca en cm lang. De dør fort med kur, men er de hersens egga som kan leve så lenge dom er slitsomt. Er jo helt ufarlig, men likevel.. jeg har satt meg godt inn dette, og vi tar forhåndsregler og vel så det hjemme. grundig håndvask, kokvask av sengetøy, håndklær og undertøy. Alle sover med undertøy, skifter og dusjer hver morgen. kortklipte negler, og ofte vask av bad og toalett. skikkelig slitsomt. Men jeg gjør iallefall det jeg kan for å forhindre smittespredning hjemme og fra oss til bhg. de har første dag i bhg etter ferie imorgen. Ringte å pratet med bhg torsdag, de hadde ikke fått opplyst om andre tilfeller, men skulle henge opp lapp. De er heldigvis veldig greie de ansatte der. ble langt dette, men tenkte mest på hva jeg kunne gjøre for å hindre at vi blir smittet igjen og igjen fra bhg, om det er der det kommer fra. forventer at de henger opp lapp, hvis ikke får jeg ta et møte med de. Det er vel kanskje lite jeg kan gjøre med hva andre foreldre gjør, men kan jo spørre om de ansatte orker å overvåke mine litt ekstra ved håndvask før måltid f.eks. Anonymous poster hash: 9958c...149
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 vi kommer også til å ta to ekstra kurer foresten, i samråd med lege. så vi er sikker på at vi ikke kan bli smittet igjen her hjemme hvertfall. men det hjelper jo ikke på eksterne smittekilder desverre. er nok litt hysterisk, men det er så slitsomt. jeg som hadde angst for omgangssyke et år tidligere.. anytime! Anonymous poster hash: 9958c...149
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 hilsen HI, de to siste innleggene:) vi er alt ferdig med andre kur vermox/vanquin her hjemme, men angsten ogvaskemanien slipper ikke taket før tre uker etter siste symptom. Anonymous poster hash: 9958c...149
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #12 Skrevet 5. januar 2014 En vanlig kilde kan også være fra frukt eller grønnsaker som ikke er vasket godt nok Anonymous poster hash: e3cf2...ea2
Tired mama Skrevet 5. januar 2014 #13 Skrevet 5. januar 2014 Herregud, dette er min store skrekk! Finne en lang mark i bleia til barnet eller se at det stikker ut marker av rompa på de andre. Får jeg det selv, kommer jeg ikke til å ane hvor jeg skal gjøre av meg!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #14 Skrevet 5. januar 2014 takk for svar:) det kommer ikke fra dyr/dyreavføring, vanlig missforståelse. Det er en annen type mark! Denne lever kun i mennesker. Men dyr kan være smittekilde ved at egg fester seg i pelsen, og vi tar på de. oppdaget det ved at eldste på 5 klødde i rumpa kun hver kveld/natt i en ukes tid. pratet med lege og observerte de selv. ingen av oss tre andre har symptomer, men er behandlet fordet. skjekker også avføringen etter toalettbesøk (æsj ja!) for å se om vi har hatt uten å merke det, men heldigvis ingenting å se hos meg, mannen og toåringen. Det er så innmari ekkelt, men visstnok ganske vanlig, som lus ol. men er jo ikke så vanlig å prate om. markene er tynne, hvite. noen mm tykke og ca en cm lang. De dør fort med kur, men er de hersens egga som kan leve så lenge dom er slitsomt. Er jo helt ufarlig, men likevel.. jeg har satt meg godt inn dette, og vi tar forhåndsregler og vel så det hjemme. grundig håndvask, kokvask av sengetøy, håndklær og undertøy. Alle sover med undertøy, skifter og dusjer hver morgen. kortklipte negler, og ofte vask av bad og toalett. skikkelig slitsomt. Men jeg gjør iallefall det jeg kan for å forhindre smittespredning hjemme og fra oss til bhg. de har første dag i bhg etter ferie imorgen. Ringte å pratet med bhg torsdag, de hadde ikke fått opplyst om andre tilfeller, men skulle henge opp lapp. De er heldigvis veldig greie de ansatte der. ble langt dette, men tenkte mest på hva jeg kunne gjøre for å hindre at vi blir smittet igjen og igjen fra bhg, om det er der det kommer fra. forventer at de henger opp lapp, hvis ikke får jeg ta et møte med de. Det er vel kanskje lite jeg kan gjøre med hva andre foreldre gjør, men kan jo spørre om de ansatte orker å overvåke mine litt ekstra ved håndvask før måltid f.eks.Anonymous poster hash: 9958c...149 Det kan jo være 5 klassingen som drar det inn ikke fra bhg... Anonymous poster hash: bad54...375
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #15 Skrevet 5. januar 2014 vi skreller all frukt hjemme, og mine er kresne og spiser ikke det med skall i bhg:p ja det er min skrekk og. taklet det overraskende bra. er jo borte fort, er bare det at jeg ikke kan vaske og kontrollere barna i bhg som freaker meg ut:/ HI Anonymous poster hash: 9958c...149
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #16 Skrevet 5. januar 2014 har jeg skrevet 5. klassing? da er det feil. er 5 åringen. De går på samme avdeling begge to. misstenker hun har fått smitten fordi hun har vært fæl med å spise på fingrene, men har tatt oss en prat om det igjen nå. kan såklart komme fra venner, idrett ol. og, men mest sannsynlig bhg. HI Anonymous poster hash: 9958c...149
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå