Gå til innhold

Er ikke sjalu, men får ikke dette til å gå opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stusser over min 18årige sønn's kompis og familien. Foreldrene tjener ca 800.000 til sammen, har ingenting i formue.

Barna er 18 og 21, begge studenter. Familien (besteforeldre) er ikke rike de heller.

Likevel har de kjøpt seg nytt hus til 6mill, solgte sitt gamle for 2,5. Kjøper tredje splitter nye bilen på rad. Har nettopp renovert hele hytten. De har også stor båt (Princess 50?eteller annet, tipper 1,5mill)

Gutten på 18 har 3år gammel Mercedes og leilighet til 1,6 mill og gutten på 21 har bygd nytt hus på 150kvm og har splitter ny bil.

Som sagt ikke sjalu, men lurer på hvor pengene kommer fra?!?!?! Burde sett noe av dette i skattelistene vel?

Anonymous poster hash: 114ea...50e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjalu eller ikke, dette er ikke ne du har noe med. Hvorfor bry seg?

Anonymous poster hash: 585ab...ac0
Skrevet

RIMELIG spesielt å ha stålkontroll på en annen families inntekt og utgiftrnpå den måten som du viser her!

Sjalu eller ikke, dette er ikke helt normalt.

De er vel flinke til p spare og låner max av han de kan da? Eller vil du frem til at de driver med noe kriminelt? Skjønner ikke hva du forventer at vi skal bidra med her. Vi har da ikke mer oversikt og kunnskap om denne familiens økonomi.

Har du tenkt på å fokusere litt mer på eget liv?

Anonymous poster hash: 3619b...5db

Skrevet

Enig med deg HI, hørtes veldig spesielt ut det der!!

21 år og bygger seg hus? 18 år og nesten ny Mercedes?

Har de arvet penger nettopp?

Anonymous poster hash: 13632...74d

Skrevet

Mange som låner mye.

Anonymous poster hash: ffdaa...e5f

Skrevet

På grunn an fotskjell på likningstakst og lånetakst kan man ha ganske stor formue uten at det fremkommer som formue i likningen.

Skrevet

Hvordan vet du at de ikke har formue? Hvordan vet du at de ikke har arvet noen?

Hvordan vet du at de ikke har et selskap de tjener penger på feks?

Det du finner på skattelistene er ikke folks reelle økonomi, om du innbiller deg det.

Anonymous poster hash: 63b93...61d
Skrevet

Lotto?

Anonymous poster hash: 9d07a...c8d

Skrevet

Snakk om å snoke i andres saker.

Er dette basert på sladder/rykter/skattelister har du neppe alle fakta.

Er dette noe denne familien har fortalt deg, så har du virkelig ikke fortjent den tilliten.

Pass dine egne saker.

Anonymous poster hash: 78c46...0ee

Skrevet

Haha. Seriøst? Har du så god kontroll på naboen?

Du høres skikkelig skummel ut å ha som nabo. Hva mer snoker du i?

Anonymous poster hash: 22319...889

Skrevet

Omg!! Ikke si at du har tittet i skattelistene til denne familien og sittet og regnet ut?? DET er rimelig spesielt!!

Du har absolutt ingenting med deres økonomi. Hva vet vel du om de har arvet, vunnet i Lotto eller har gjeld oppetter ørene???

Hadde jeg vunnet i Lotto, hadde jeg ikke sagt det til noen, men jeg hadde likevel kjøpt meg både hus, hytte, båt og bil.

Anonymous poster hash: b6887...a75

Skrevet

Vi kjenner de ikke veldig godt, men de er foreldre til min sønn's kompis(siden barnehagen). De bor riktig nok på andre siden av komunen, men barna forteller/skryter av alt det materialistiske de skaffer seg/gjør. Og når man vet hva foreldrene jobber med, er det ikke vanskelig å vite sånn ca hva de tjener. Alt hva ting koster, er slikt de har fortalt til alle. Ikke jeg som er merkelig her vil jeg si.

Dere forstår ikke helt hva jeg vil frem til!

Hvordan forklarer man tenåringer (mine er 16,18,20) hvorfor vi som tjener 1/3 mer enn de, ikke har nytt hus, hytte, stor båt, nye biler eller kan kjøpe hus/leilighet til barna?

Barna forstår ikke hva som skjer de heller. Kompisen forteller om ny utebad til 150.000kr og går i armani bukser, men har aldri hatt sommerjobb eller jobbet på annet vis for penger selv.

Blir et forklaringsproblem bare. Forstår ikke hvorfor dere blir så sinte? Her spør jeg anonymt, kanskje noen andre anonyme her kjenner seg igjen og kan gi et hint? Men uten å bli så sint kanskje?

Må fortsatt presisere at jeg ikke er sjalu. Vi har et stort pent hus bygd for 14 år riktig nok, to syk biler som er 2010,2011 modeller, kjøper dyre ting innimellom men prioriterer heller reiser og opplevelser med barna. Og det er faktisk vanskelig å forklare hvorfor vi ikke kjøper/bruker mange hundre tusen hvert år på synlige ting, slik som de. Ungdom er opptatt av penger, men kanskje vanskelig å forstå hvor hardt man må jobbe for pengene? Selv har mine barn hatt sommerjobb siden de startet på vgs og jobber ved siden av studiene.

Hi

Anonymous poster hash: 114ea...50e

Skrevet

Hvorfor skal de ha en forklaring på dette?

Dette er ikke din eller barna dine sin sak.

Anonymous poster hash: 78c46...0ee

Skrevet

Kanskje de har aksjer med god avkastning? Arv? Gode investeringer i bolig? Lotto?

Anonymous poster hash: 408b3...0de

Skrevet

Kan være mange grunner til hvordan de finansierer dette. Vi har båter, hytter og flere biler, andre tror vi vasser i penger, men det meste er firmaeiendom til mannen min. Altså belånt i store summer. Ikke har vi vanvittig stor lønn heller. Skjønner ikke hvorfor det skulle være et stort forklaringsproblem for deg ovenfor såpass store barn/voksne.

Anonymous poster hash: 023ed...998
Skrevet

Jeg forstår ikke problemet jeg egentlig... Men du må jo si det samme til ungene, som du får beskjed om her; folk er forskjellige, ting er ikke alltid slik det virker og folks økonomi er et privat anliggende man ikke har noe med.

Skrevet

Her har du fått ganske mange frekke og rett og slett rævva svar.

Jeg lurer selv mange ganger på hvordan folk har råd ferier osv, uten at jeg er sjalu av den grunn. Barna våre syns selvfølgelig det er dumt at vi ikke kan gjøre som mange andre og kjøpe det vi vil. Jeg vet ikke hva annet det kan være. Noen annerledes prioriteringer må de nødvendigvis gjøre. I tillegg kan mange ting kjøpes på avbetaling.

I slike tilfeller må man jo bare stå på sitt og forklare for ungene at man selv ikke har mulighet til å kjøpe disse tingene, eller at man rett og slett avstår fra å prioritere dem fordi man ikke trenger dem for å ha et godt liv.

Skrevet

For noen frekke svar! 

Jeg ville også vært nyskjerrig og lurt på dette om jeg var deg HI.

Men det finnes så mange muligheter.. Lotto? Arv? At de tjener mer enn du trur? Rike slekninger? Invisteringer med saftig gevinst? osv.. Det finnes mange forklaringer! 

Du er jo bare nødt til å forklare for sønnen din at folk prioriterer pengene sine forskjellig. Når han blir eldre så ser han at selv om kompisen hans har det sånn, så er det absolutt ikke slik de fleste har det.

P.S: Mye bedre grunnlag for guttens framtid at han bl.a har hatt sommerjobb så lenge. Viktig å lære barna  verdien av å tjene egne penger. Har selv sett med egne øyne hvor hjelpesløse voksne de blir, de barna som får alt i hendene med en gang de ber om det og aldri  trenger å jobbe for ei krone.

Anonymous poster hash: cf27a...599
Skrevet

Men hvor har du tallene fra? Skattelistene er jo ikke riktige i så måte. 

Skrevet

Personlig så er jeg så dritt lei av folk som deg! Pass på dine egen saker. Dette har du ingenting noe med!

Anonymous poster hash: 98590...660

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...