Gå til innhold

Stesøsken og mobbing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stebror er 5år eldre en min sønn, og jeg føler han er ute etter å sette sønnen min i dårlig lys hele tiden! Hvis han bare er borti han blir det bråk, skubbing og klyping. Beskyldninger om at min har skubbet han når han bare var tilfeldig borti.

Både jeg og kjæresten min har vitnet at eldstemann sitter å forteller minsten at han skal hoppe i sofaen når minsten akkorat fikk beskjed om å ikke hoppe. Hvis minsten tar i tingene hans hyler han æsj og det er ekkelt når han tar i tingene osv.

Jeg tok det opp med eldstemann at han må kunne tåle at minsten er borti han, og at han kansje gjør litt mer nummer utav det en det egentlig er. Så sitter han bare å gliser uten å se på meg!

Jeg begynner få rimelig nok av dette, synest situasjonen er vanskelig og jeg er usikker på hvordan takle det. :(

Jeg har så vondt av det!

Minien min er ikke alltid like uskyldig han heller men eldstemann er litt mer utspekulert og jeg føler jeg må være på vakt hele tiden.

Noen råd om hva jeg kan gjøre for å få situasjonen bedre??

Tror det ligger litt sjalusi inni her, siden min bor fast her og eldstemann bor litt her og der. :(

Anonymous poster hash: d8b61...3e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mobbing? De er søsken, sånt er helt vanlig! Mitt råd er å la barna selv ordne opp i ting som ikke går på helsen løs.

Endret av mamma_til_gutt
Skrevet

Der er da helt vanlig at søsken holder på sånn...!

Her tror jeg det er du som har et problem.

Anonymous poster hash: b0eb9...2c7

Skrevet

Er dette normalt mellom søsken, mener dere?? Mine gjør ikke sånn, selv om de ikke akkurat er perlevenner hele tiden. Noen ting må man la gå (f.eks det med å få lillebror til å hoppe i sofaen), men jeg hadde ikke godtatt dette med å si æsj og oppføre seg dårlig hve gang lillebror er borti eldste eller tingene hans.

Anonymous poster hash: 81136...f65

Skrevet

Er dette normalt mellom søsken, mener dere?? Mine gjør ikke sånn, selv om de ikke akkurat er perlevenner hele tiden. Noen ting må man la gå (f.eks det med å få lillebror til å hoppe i sofaen), men jeg hadde ikke godtatt dette med å si æsj og oppføre seg dårlig hve gang lillebror er borti eldste eller tingene hans.

Anonymous poster hash: 81136...f65

At dine to ikke gjør det, betyr ikke at det ikke er vanlig og normalt. Det at det er normalt betyr heller ikke at man skal akseptere det. Men å kalle stesønnen for mobber er å gå langt over streken! Det er også svært trolig at den minste gjør mer enn mor tror, det er hvertfall veldig vanlig...

Skrevet

Mange søskenforhold er blitt ødelagt på grunn av mobbing fra den eldre/sterkere. Synes det er bra du er observant på dette. Ta en alvorsprat med mannen slik at dere kan stå samlet i taktikken overfor barna. Viktig at begge barna føler seg sett og ivaretatt. Helt riktig å sette grenser for eldste sin oppførsel (innerst inne vet han jo at han gjør noe galt -så han vil få større respekt for dere dersom dere sier ifra og håndterer dette riktig).

Anonymous poster hash: ebe32...9c9

Skrevet

Ikke misforstå. Har selvt vokst opp i søskenflokken på 5 stk.

Problemet er at dette er 95% av tiden, og den eldste er bevisst ute etter at den minste skal få kjeft. Det er et problem!

Hi

Skrevet

Så dette er normalt mener dere? Og akseptabelt? For noen ufordragelig barn dere må ha eller få med en slik holdning.Ingen som vil lære barna sine normal sosial oppførsel godtar slikt ! Her i huset har også stestorebror forsøkt seg, men det gjorde han kun to ganger da han skjønte at dette var totalt uakseptabelt. Skjerp dere, dere er FORELDRE, noe dere umulig kan skjønne hva innebærer.

Anonymous poster hash: a7985...d4a

Skrevet

Seriøst mener dere virkelig at dette er normalt... stesønnen er 5 ÅR ELDRE, han vet bedre!!! Jeg har søsken og vokst opp med stesøsken og har aldri opplevd slik - faktisk når jeg tenker på det så kranglet jeg og min (bioligiske) bror endel til tider, men det var han jeg var tryggest på (han er 1 år eldre enn meg).

Men HI og mannen må være enige, faren må sette seg ned å prate med han. Fortelle han at han ser han og at han er glad i han, men at han ikke kan velge hvem pappa skal være glad i.... at HI og HI`s sønn har kommet for å bli.

Skrevet

Vil meine oppførselen er normal, men at omfanget er unormalt slik HI beskriver det. Faren til eldste bør kanskje jobbe litt med å få slutt på dette gjennom oppdragelse og kanskje også med å fjerne mulig årsak (opplever han at han er stebarn i huset og ikkje fullverdig medlem av familien?).

Skrevet

Vil meine oppførselen er normal, men at omfanget er unormalt slik HI beskriver det. Faren til eldste bør kanskje jobbe litt med å få slutt på dette gjennom oppdragelse og kanskje også med å fjerne mulig årsak (opplever han at han er stebarn i huset og ikkje fullverdig medlem av familien?).

Som jeg skriver, han eldste kommer og går litt mens han minste bor her fast. Det er ikke umulig at det er sjalusi pga at minsten får være her hele tiden. Han eldste vil somregel ikke til moren sin.

Hi

Skrevet

Som jeg skriver, han eldste kommer og går litt mens han minste bor her fast. Det er ikke umulig at det er sjalusi pga at minsten får være her hele tiden. Han eldste vil somregel ikke til moren sin.

Hi

Men kjenner han seg som femte hjul på vogna når han er der? Kan det jobbast med å få han til å forstå at han har same "status" i familien som stebror?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...