Gå til innhold

Helt ærlig- hvor mye har dere i billån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

0 kr. men så har vi en pitteliten nissan micra 02 modell. kjøpte brukt i nov 2012;)

Skrevet

Vi har ikke billån, men det trenger nødvendigvis ikke være ulønnsomt å kjøpe en ny eller nyere bil og ta opp lån i stedet for å bytte ut eldre biler. Eldre biler koster mye ofte mye i eu kontroll og verstedreginger. Mane biler holder seg i verdi og man kan bytte ut bilen og dekke gjelden, for så å få seg en nyere bil igjen. Å spare 3-400000 tar tid, det er ikke så mange som får det til. Å spare en god del ek er selvfølgelig gunstig i forholdt til betingelser på bilånet.

Skrevet

Er gøy når folk sier ny bil, også har dem den billigteste bilen man får ny ;)Anonymous poster hash: 5db41...873

Den er like ny om den koster 250 000 kr eller 850 000 kr. Anonymous poster hash: 148ed...877
Finnes vel en mellom ting av di talla da :) men man betaler for sikkerhet :) er det som teller syns jeg :)

Anonymous poster hash: 5db41...873

Skrevet

Den er vel like fullt ny...?!

Ja, like ny, men så har du sikkerheten deretter også.

Skrevet

1,3 på leilighet. 100 000,- igjen på bilen. Tjener 550 i året.

Anonymous poster hash: 2830b...542

Skrevet

Tre biler uten billån.

Anonymous poster hash: edbcd...a19

Skrevet

3,9 i huslån

Underkant av 500 totalt i studielån

Kjøpte brukt bil i 2011 til 560, står igjen ca 300, alt lånt (den ble kjøpt da vi trodde vi skulle bo billig i mange pr til)

En bil uten lån

Samlet inntekt 1,3 - nyutdannet og øker i lønn relativt betydelig i løpet av de neste 5 årene. Gleder meg til bilen er nedbetalt, men ellers lever vi bra og sparer ca 13000 i mnd. Ett barn.

Skrevet

To biler, 150.000 i lån på den ene. Huslån på ca 2,1. Inntekt rundt 800.000. Regner m vi er ferdige m billånet om ca 3,5-4 år. Klarer oss helt fint!

Anonymous poster hash: 29146...a2f

Skrevet

Samboeren hadde 70 000, ble ferdig i februar 2013, 5 år etter innkjøpet. Svigers derimot har på sine noe eldre dager "glimtet" til med billån på nærmere 400.000 :o

Anonymous poster hash: 56d5b...84c
Skrevet

Har igjen 95.000 i lån på min bil. Angrer som ei bikkje på at jeg ikke casha ut en rimeligere bil. Nå har nemlig verdien på bilen gått såpass ned at den er verdt mindre enn lånet, så om jeg skal selge den må jeg betale ut mellomlegget på ca 20.000. Kjipt, særlig siden vi har tre andre fullt brukbare biler. Kommer nok til å selge den når feriepengene kommer.

Skrevet

Har ikke, la det under huslånet

Anonymous poster hash: 1e13c...828
Skrevet

Er gøy når folk sier ny bil, også har dem den billigteste bilen man får ny ;)Anonymous poster hash: 5db41...873

Den er like ny om den koster 250 000 kr eller 850 000 kr. Anonymous poster hash: 148ed...877
Finnes vel en mellom ting av di talla da :) men man betaler for sikkerhet :) er det som teller syns jeg :)

Men nå var det ikke sikkerheten du tok opp. Hold deg til sak.

Mente du sikkerhet var det det du skulle tatt opp og ikke om bilen var ny eller ikke.

Anonymous poster hash: 148ed...877

Skrevet

Vi har ikke billån på noen av bilene. Men vi kjører ikke super fancy biler heller. Har hver vår touran.

Vi har kun lån på selve huset. Lån er dyrt på sånne ting som faller i verdi slik som en bil. Vi har heller ikke lån på campingvogna.

Om dere har hele låneutgiftene og litt til til overs hver mnd hadde jeg heller gått for en lik bil som er 1-3 år. Du vet at en bil til 350 000kr ikke er verd mer enn 300 000kr når du kjører ut av forretningen? Det er ikke kult å ha ny fancy bil på bekostning av andre ting dere har lyst å gjøre hver mnd i alle fall :)

Det betyr da ingenting hva bilen er verdt når man forlater butikken så lenge man ikke har en ny kjøper som står på utsiden og skal kjøpe den.  Dessuten er det ikke riktig at bilen synker i verdi så fort du begynner å kjøre den. Det stemmer heller ikke at det nødvendigvis lønner seg å kjøpe brukt bil eller bil som er 1-2-3 år gammel.  Riktignok er verdifallet på bilen størst de første 2 årene, men samtidig er det de årene som det også er minst reparasjoner og utgifter ellers på bilen.  Verdifallet betyr dessuten ikke noe før bilen skal selges igjen, det er de årlige utgiftene som betyr noe.

Når vi har regnet på hva våre brukte biler har kostet oss, så er det neimen ikke lite, og da har man ikke en gang gleden av nybilfordelene.

[/quote

Har kr 0 i bil lån ;)

Akkurat det med at eldre biler er dyrerer mtp reparasjoner og vedlikehold, er jo riktig men det kommer jo også på om en setter jobben bort eller om dere kan skru bil selv. Jeg har heldigvis en ekstremt handy mann som skrur bilene selv om noe er galt.

Bil er blitt et statussymbol for mange, ville lån en del har på bilene sine.

Anonymous poster hash: 30c1b...231

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Å skru på biler selv vil bli vanskeligere og vanskeligere, i alle fall biler som er forholdsvis nye.  Biler i dag "skrues" knapt nok på, de kobles på en datamaskin...   Men selvfølgelig har man en virkelig gammel bil, kan man spare penger om man kan "skru" selv.  

Skrevet

For de som har lyst til å svare... Vurderer å kjøpe ny bil til 350 000 og lurer på om det er galskap?!? Skulle gjerne likt å visst om det er vanlig blant folk.. Har forøvrig huslån på 1,9 mill og inntekt på ca 700 000 til sammen.

Hvor mye betaler dere i mnd og hvor lang nedbetaling har dere?

Anonymous poster hash: d8212...e75

Tok opp 350 000. betaler 3800 i mnd. Har huslån på 3,5 og ca 1 mill inn i året.

Anonymous poster hash: 6f26f...9aa

Skrevet

Har to biler, en 2010-modell som vi kjøpte ny (Toyota, 7-seter) og en audi fra årtusenskiftet (ca-husker ikke helt). Har ikke lån på noen av de, cashet de ut. Audien skal nok byttes ut med en el-bil etterhvert mens Toyotaen har vi ingen planer med å bytte ut.

Anonymous poster hash: 823f8...99a
Skrevet

Jeg vil påstå at det er dumt å ta opp så høyt lån med deres inntekt. Sier ikke at dere tjener dårlig, men dere har allerede boliglån som er relativt høyt ift inntekt. Hva med en billigere bil? Bil er et tapsprosjekt uansett.Anonymous poster hash: 57b1b...f94

Glemte å si at vi har leieinntekt på 6000 kr i mnd. Har billån nå også og det går jo bra. Bare lurer på hva andre har :) skjønner ikke at folk klarer å spare til å kjøpe seg biler til flere hundre tusen kroner... Anonymous poster hash: d8212...e75

Hvorfor skal du ha en bil til flere hundre tusen, når dere ikke har penger til det?

Anonymous poster hash: 46041...d61

Skrevet

Mellom 250 og 300 000. Innmari dritt å betale over 5000 i mnd i billån. Skulle gjerne vært foruten.

Anonymous poster hash: 115d9...38b

Skrevet

Å skru på biler selv vil bli vanskeligere og vanskeligere, i alle fall biler som er forholdsvis nye.  Biler i dag "skrues" knapt nok på, de kobles på en datamaskin...   Men selvfølgelig har man en virkelig gammel bil, kan man spare penger om man kan "skru" selv.

Ja nyere biler er det vanskeligere å gjøre så mye med selv, trenger ikke ha en virkelig gammel bil for å skru på det selv. Vi har en bil fra 2009, og den fikset vi selv ;). Men kjenner du riktige folkene så er det mye man kan få gjort på nyere biler også, om man har tilgang på riktig utstyr osv. Jeg kommenterte på innlegget hvor det sto at eldre biler kostet mye mtp reparasjoner :)

Skrevet

Å skru på biler selv vil bli vanskeligere og vanskeligere, i alle fall biler som er forholdsvis nye. Biler i dag "skrues" knapt nok på, de kobles på en datamaskin... Men selvfølgelig har man en virkelig gammel bil, kan man spare penger om man kan "skru" selv.

Ja nyere biler er det vanskeligere å gjøre så mye med selv, trenger ikke ha en virkelig gammel bil for å skru på det selv. Vi har en bil fra 2009, og den fikset vi selv ;). Men kjenner du riktige folkene så er det mye man kan få gjort på nyere biler også, om man har tilgang på riktig utstyr osv. Jeg kommenterte på innlegget hvor det sto at eldre biler kostet mye mtp reparasjoner :)

Signerer denne. Det handler om å ha det rette utstyret. Min samboer fikser også nyere biler - han har både data og feilsøkingsverktøy så han kan skanne og sjekke feilkoder selv. Bestiller alle deler rimelige fra USA og Tyskland. Sparer tusenvis av kroner i verkstedutgifter.

Skrevet

Jeg har per nå 30.000, men skal selge den bilen og får ca 40.000 for den. Jeg skal kjøpe ny bruktbil til ca 50.000, og vil da ha behov for lån på ca 20.000, nedbetalingstid på 2 år. Er alenemor med to barn, 430.000 i årsinntekt og 1,5 mill i huslån.

Anonymous poster hash: 231a1...439

Skrevet

Helt ærlig? Nada! 2 biler, en ny og en gammel.

Anonymous poster hash: 1a5b2...35f
Skrevet

Vi har akkurat tatt opp billån på 100.000kr. Har da spyttet inn en del egenkapital for å få en fin og sikker bruktbil med garanti fortsatt. Lånet er over 3 år med mnd. utgift på ca 3000 kr. Har 2 mill i boliglån og inntekt på ca 900.000 til sammen. Går fint med vår inntekt.

Anonymous poster hash: 37466...3e8

Skrevet

Jeg har 43 000 i billån.. Er alene og har inntekt på under 400'

Synes det er "galskap" å kjøpe ny bil når man kan kjøpe en et år eldre mod for 100' mindre..

Anonymous poster hash: c4a09...f11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...