Gå til innhold

Helt ærlig- hvor mye har dere i billån?

Anbefalte innlegg

For de som har lyst til å svare... Vurderer å kjøpe ny bil til 350 000 og lurer på om det er galskap?!? Skulle gjerne likt å visst om det er vanlig blant folk.. Har forøvrig huslån på 1,9 mill og inntekt på ca 700 000 til sammen.

Hvor mye betaler dere i mnd og hvor lang nedbetaling har dere?

Anonymous poster hash: d8212...e75

Fortsetter under...

Vi har 220 000 i billån. Bilen kostet 420 000, fikk 140 000 i innbytter for den vi hadde, resten hadde vi spart. Det er da ikke galskap å kjøpe ny bil, og 350 000 for en NY bil er ikke veldig dyrt.

Anonymous poster hash: 8f6c1...fd7

Annonse

Jeg vil påstå at det er dumt å ta opp så høyt lån med deres inntekt. Sier ikke at dere tjener dårlig, men dere har allerede boliglån som er relativt høyt ift inntekt. Hva med en billigere bil? Bil er et tapsprosjekt uansett.

Anonymous poster hash: 57b1b...f94

1.9 i huslån og husstands inntekt på 700.000

Det blir det i meste laget med et billån på 350.000,-

Dere må jo ikke ligge på Max gjeldsgrad. Dere kan fint få, fin, trygg og god bil for mye mindre enn 350.000

Hvor mange barn? Hvilke andre kreditter?

Vi har en netto på 55.000 i måneden, tror det er mer enn 700.000? Barnetrygden er ikke tatt med, da vi sparer den. Vi har 1.7 i lån, inkludert studielån. Vi har nedbetale biler, de er ikke lenger nye. Frykter billån, vil ikke ha det. Sparer til ny brukt bil nå. Da blir det med tid og stunder bare en bil.

Anonymous poster hash: 46041...d61

Vi har tatt opp 400 000 kr i bilån, men vi fikk det inn på husånet pga billigere rente.

Så da har vi egentlig ikke billån. Men har jo det likevell.  :) Det er jo lån på bilen. ;)

Vi betaler det ned fortere ved at vi betaler flere tusen kr mere ned på huslånet(eller billånet) hver mnd. Det fordi vi ikke vil bruke 20 år på å betale ned en bil. 

Anonymous poster hash: 638ca...ada

Ingenting. Vi skrapte sammen så mye vi kunne (ca. 50 000) og kjøpte den bilen vi hadde råd til, vurderte å ta opp lån men fant ut at det var best for oss å klare seg uten billån. Bil er tapsprosjekt uansett, og billån er dyrt.

Vi tjener ca. 1 mill og har 3 mill i boliglån, og to høye studielån.

Anonymous poster hash: fc7ba...3da

Jeg vil påstå at det er dumt å ta opp så høyt lån med deres inntekt. Sier ikke at dere tjener dårlig, men dere har allerede boliglån som er relativt høyt ift inntekt. Hva med en billigere bil? Bil er et tapsprosjekt uansett.

Anonymous poster hash: 57b1b...f94

Glemte å si at vi har leieinntekt på 6000 kr i mnd. Har billån nå også og det går jo bra. Bare lurer på hva andre har :) skjønner ikke at folk klarer å spare til å kjøpe seg biler til flere hundre tusen kroner...

Annonse

0 kr nå, to nedbetalte biler, men må trolig bytte ut en etterhvert nå til større, blir trolig tatt litt lån men på ramma i stedenfor, men nedbetalt kjapt. Mannen vil ha helt ny bil, jeg mener en 2 år gammel bil er mer fornuftig....sparer da ca 100 000...

Anonymous poster hash: a6407...b8f

1.9 i huslån og husstands inntekt på 700.000

Det blir det i meste laget med et billån på 350.000,-

Dere må jo ikke ligge på Max gjeldsgrad. Dere kan fint få, fin, trygg og god bil for mye mindre enn 350.000

Hvor mange barn? Hvilke andre kreditter?

Vi har en netto på 55.000 i måneden, tror det er mer enn 700.000? Barnetrygden er ikke tatt med, da vi sparer den. Vi har 1.7 i lån, inkludert studielån. Vi har nedbetale biler, de er ikke lenger nye. Frykter billån, vil ikke ha det. Sparer til ny brukt bil nå. Da blir det med tid og stunder bare en bil.

Anonymous poster hash: 46041...d61

Ligger på ca. 42 000 inn i mnd. Har nåværende billån som snart er nedbetalt og huslån. Ingen andre lån. Kredittkort og andre type lån er bannlyst her i gården! Vet ikke om det er så veldig lurt å ta opp lån på huset for å kjøpe bil?! Har en god slant egenkapital i huset. Men er det ikke dumt å rote bort dette på en bil når vi etterhvert trenger å pusse opp. Da får vi jo mye mindre lån til det....

Vi har ikke billån på noen av bilene. Men vi kjører ikke super fancy biler heller. Har hver vår touran.

Vi har kun lån på selve huset. Lån er dyrt på sånne ting som faller i verdi slik som en bil. Vi har heller ikke lån på campingvogna.

Om dere har hele låneutgiftene og litt til til overs hver mnd hadde jeg heller gått for en lik bil som er 1-3 år. Du vet at en bil til 350 000kr ikke er verd mer enn 300 000kr når du kjører ut av forretningen? Det er ikke kult å ha ny fancy bil på bekostning av andre ting dere har lyst å gjøre hver mnd i alle fall :)

Har 0,- i billån, men har til gjengjeld to gamle" vrak" :) Men vi bruker bilene mest på småkjøring. Hadde vi kjørt mye, lang vei til jobben f.eks, så ville vi nok tatt opp lån til en nyere bruktbil.

Anonymous poster hash: a9410...f1f
Gjest ronja røverdatter

Vi har ikke billån på noen av bilene. Men vi kjører ikke super fancy biler heller. Har hver vår touran.

Vi har kun lån på selve huset. Lån er dyrt på sånne ting som faller i verdi slik som en bil. Vi har heller ikke lån på campingvogna.

Om dere har hele låneutgiftene og litt til til overs hver mnd hadde jeg heller gått for en lik bil som er 1-3 år. Du vet at en bil til 350 000kr ikke er verd mer enn 300 000kr når du kjører ut av forretningen? Det er ikke kult å ha ny fancy bil på bekostning av andre ting dere har lyst å gjøre hver mnd i alle fall :)

Det betyr da ingenting hva bilen er verdt når man forlater butikken så lenge man ikke har en ny kjøper som står på utsiden og skal kjøpe den.  Dessuten er det ikke riktig at bilen synker i verdi så fort du begynner å kjøre den. Det stemmer heller ikke at det nødvendigvis lønner seg å kjøpe brukt bil eller bil som er 1-2-3 år gammel.  Riktignok er verdifallet på bilen størst de første 2 årene, men samtidig er det de årene som det også er minst reparasjoner og utgifter ellers på bilen.  Verdifallet betyr dessuten ikke noe før bilen skal selges igjen, det er de årlige utgiftene som betyr noe.

Når vi har regnet på hva våre brukte biler har kostet oss, så er det neimen ikke lite, og da har man ikke en gang gleden av nybilfordelene.  

Kr 0,- 

Tenk hvor mye buss og drosje man kan kjøre for de 350 000+drivstoff+verkstedregninger+forsikring.

Jeg har i tillegg en elsykkel som gjør det supermorsomt å ut å sykle :-)

Anonymous poster hash: a213b...a0a

Kr 0! Har aldri hatt billån, men har hatt bil siden jeg var 20 omtrent. Før det fikk jeg låne bil.

Begynte med en billig en og har etterhvert spart så jeg kan få kjøpt ny når det er på tide å bytte. litt dyrere bil for hver gang.

Anonymous poster hash: 9f007...7da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...