Gå til innhold

Inspirert: hva gjør DU om DITT barn hyler når det legger seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjer ho 9 av 10 kveldar for tida, gir seg etter 1-2 min. Det er kun protest mot å måtte legge seg. Går det lenger tid eller hylinga går over frå sinne til redsel eller sorg går vi inn att. Det har ikkje skjedd heime sida oktober, men hjå besteforeldra før jul vart ho lei seg når ho måtte legge seg når alle hadde det kjekt. Det var heller ikkje hennar vante seng. Då låg tanta med henne i nesten 1 time.

Fram til 18 mnd kom ho glad og fornøyd inn til senga si etter ole brumm og ville legge seg. Skulle ønske det framleis var slik.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her avslutter alle sammen alltid dagen som venner. Og med et smil.

Så så lenge barna skriker, enten det er av trass eller redsel, så tar jeg meg den tiden det tar å få slappet ordentlig av slik at de kan sovne trygge og gode.

Jeg bare orker ikke tanken på en trist avslutning på en dag. Samme gjelder meg og mannen. Har vi noe uoppgjort så tar vi det med en gang. Vi er ikke langsinte og legger oss aldri sinna på hverandre. Aldri.

Helt på linje med deg. Her skal dagen avsluttes på en god måte, uansett hva det måtte innebære av "stress" for meg/pappaen. Om det betyr at hele kvelden vår går med til å sitte innepå rommet til ungene, så so be it. 

Vi har ALLTID gått inn når ungene gråter (med mindre det bare er knirking i halvsøvne), og går ikke ut igjen før de er rolige eller sover. 

Fireåringen sovner nå i løpet av to minutter når hun får beskjed om at det er natta- og hun hyler aldri ved leggetid, minien roer seg etterhvert. 

Med minsten må jeg inn noen ganger ila kvelden, fordi han har et urolig søvnmønster, men det tar kortere og kortere tid før han roer seg og sovner igjen. 

Jeg tror faktisk det at unger gjerne roer seg lettere om de VET at mamma og pappa kommer om det er noe, og at de får den nærheten de trenger. I starten kan det være at det tar noe tid, men etterhvert som de skjønner "konseptet", roer de seg fort. 

Men mine får ikke komme opp eller ut av soverommet (med mindre de må på do, er syke osv),  vi er på rommet med dem. Ligger gjerne inntil, tar på dem, synger for dem og er NÆR dem. Sjeldent det er problem å legge dem. Som sagt, minsten våkner noen ganger ila kveld og natt, men sovner igjen etter kort tid. 

Skrevet

Hva når barnet på 2 år er redd hver natt da?

Kan ikke hver kveld sitte flere timer på rommet hennes!

Anonymous poster hash: d4b5e...73b

Min jente på to begynte også slik for noen uker siden. Ble hysterisk på kvelden og ropte skummelt skummelt redd...

Så jeg prøvde ut/inn metoden. Funket IKKE.

Hun spratt opp i vertikal stilling om jeg gikk ut døra og var helt hysterisk

Så da satt jeg med henne til hun sovnet.

Men så begynte hun å våkne på natten og holde på.

Så nåsitter jeg med henne til hin sovner og henter henne til min seng om natten.

Hun er liten ennå og er det redsel, så skal hun slippe å være alene. Jeg var nye redd som liten og husker hvor fælt det var.

Og jeg fikk ligge hos mamma da.

Tar kampen senere jeg. Har flere barn, så jeg vet det er en periode og at det ordner seg etterhvert:)

Anonymous poster hash: 0b518...ace

Skrevet

Visst jeg tar han opp for å roe han så blir han 1000 ganger verre når jeg legger han igjen.

Han ligger alltid i sin seng,men visst det har vært noe spesielt så har han av og til ligget hos meg.

Neste kveld når han skal legge seg går han rett i min seng å forventer å få sove der igjen.

Når han ikke får lov til det så hylskriker lenge.

Derfor syns jeg det er best å ikke begynne med sånne uvaner.

For ja i mitt hodet så er det uvane å venne ett barn til å ligge i foreldrene sin seng.

Jeg bruker å gå inn og ut metoden jeg.

Det er jo klart en vane, men uvane? Ganske naturlig spør du meg. I de fleste kulturer sover barn sammen med foreldrene og det er også det de minste barna er "programmert" til ved fødsel. De ønsker å være nær foreldrene fordi det er trygt.

Anonymous poster hash: 9656b...290

Skrevet

Visst jeg tar han opp for å roe han så blir han 1000 ganger verre når jeg legger han igjen.

Han ligger alltid i sin seng,men visst det har vært noe spesielt så har han av og til ligget hos meg.

Neste kveld når han skal legge seg går han rett i min seng å forventer å få sove der igjen.

For ja i mitt hodet så er det uvane å venne ett barn til å ligge i foreldrene sin seng.

HVIS jeg tar han opp...

...men HVIS det har vært noe spesielt..

Vanskelig?

Anonymous poster hash: 7ccfd...dcf

Skrevet

Vi koser, trøster, og sitter der til de har sovnet. Har fungert veldig bra hos oss. Vi er fullstendig imot at barn skal gråte alene, så det har aldri vært et alternativ for oss.

Så får folk synes akkurat hva de vil om måten vi gjør ting på. Det viktigste for oss er at vi gjør det vi mener er best for våre barn

Gjest Julia1984
Skrevet

Hva når barnet på 2 år er redd hver natt da?Kan ikke hver kveld sitte flere timer på rommet hennes! Anonymous poster hash: d4b5e...73b

Hvis ditt lille barn er redd hver kveld....hva er viktigere enn å gjøre barnet trygt å være hos henne?? Noe på TV du må se? Som er viktigere enn en redd 2-åring?

Forferdelige prioriteringer enkelte har

Skrevet

Min på 1, 5 år har alltid vert flink å legge seg. Legger han ned og går. Men det var en periode han var urolig, og da fikk han kos i senga til han sovna. Om han gråter så er det noe som ikke er som det skal så da får han opp til han har det bra igjen, evt for trøtt til å vere våken :)

Skrevet

Hva når barnet på 2 år er redd hver natt da?Kan ikke hver kveld sitte flere timer på rommet hennes! Anonymous poster hash: d4b5e...73b

Hvis ditt lille barn er redd hver kveld....hva er viktigere enn å gjøre barnet trygt å være hos henne?? Noe på TV du må se? Som er viktigere enn en redd 2-åring?

Forferdelige prioriteringer enkelte har

Akkurat det har jeg også lurt på- hva er det som er så mye viktigere enn å gjøre ungen trygg? TV?

Det er jo klart det er irriterende når jeg må inn til minien for fjortende gang den kvelden, og spesielt om han våkner akkurat i det det skjer noe voldsomt spennende på favoritt-tv-serien min. Jeg innrømmer glatt det, og det hender jeg freser litt mellom tenna og himler med øya for meg selv. 

Men så tar jeg meg sammen, og tenker at dette er BARNET mitt. Det viktigste i verden, de menneskene jeg er aller mest glad i. Og jeg vil bare at de skal ha det bra. Om det betyr at jeg ikke får med meg slutten på Greys Anatomy eller noe slik, ja, så får det nå bare være.

Forøvrig finnes det nå opptaksmuligheter på de fleste tv-er! ;)

Skrevet

HVIS jeg tar han opp...

...men HVIS det har vært noe spesielt..

Vanskelig?

Anonymous poster hash: 7ccfd...dcf

Skjønner virkelig ikke hvorfor man retter på skrivefeil her inne! Men det er en annen diskusjon...

Skrevet

Sitter der og gir dem trygghet til de sovner :)

Skrevet

Her går vi aldri fra gråtende barn, samme hva grunnen er. Vi forlater ikke rommet før hun er rolig eller helst sover.

Skrevet

mi jente på nå 6år har alltid sovnet fint selv i egen seng, var en periode hun trengte sang og kos.

Min andre på nå 26mnd sovner inne i foreldresengen før hun blir flyttet til sin seng, av og til kommer hun tilbake på natten men det er helt ok :)

Skrevet

alle unger tåler og grine litt. mine gråt 10minutter hver kveld fra de var 9 mnd til ca 2,men roet seg etter det og vi vinner MYE på det. nå er det supert og legge de :) er  nå 4,8 og 14

Anonymous poster hash: 4b203...e60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...