Gjest Helle_Høygir Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Det er jo krangle som er kilden til alt klokt her i verden, så jeg må bare spørre: Er det slik at dersom barn overnatter hos sine besteforeldre, så er det kun fordi foreldrene trenger barnevakt? Leste litt inne på anonym (fint lite vettugt der) og det kom frem - venner er det helt greit å være hos, men familien, nei det er kun for barnevakt. Husker jeg syns det var så stas å være hos mine besteforeldre at jeg var der fordi jeg ville og ikke nødvendigvis fordi mine foreldre skulle på tant og fjaserier! Nå venter besteforeldrene bare på at minsten kan bli stor nok til å komme på overnatting - vi snakker en hel helg med bare moro! Turer i skogen, kakao, pølser på bål, badeland, kino, aking - hvem vil ikke gjøre slikt og særlig med den iveren og kjærligheten en bestemor eller en mormor kan gi. (Og da skal mamma og pappa ikke på byen, men de skal sooooove, drikke varm te og kaffe, ligge på sofaen og lese bok eller se film! Ikke noe huslige plikter, bare kos og avslapning!!) Det er mye jeg ikke skjønner her i verden (dog fæle familier kan forstås), men at besteforeldre kun bli nesten brukt som en oppbevaring på nåde - den ser jeg ikke helt.
Iiiiik Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Mine unger har vært mye på overnatting hos mine foreldre. Mamma ringte støtt og stadig og sa at hun savnet dem og ville ha dem på besøk. Så var de der en natt eller to, en eller to av dem. Etter hvert som de har blitt stadig mer opptatte av venner her hjemme, kommer hun hit og vi voksne drar bort et sted. Enten fordi vi skal noe eller fordi hun vil være sammen med dem. Da serveres det frokost på senga, stekes vafler til kvelds og veldig ofte blir vinduene våre vasket. Vinn-vinn-vinn!
sug lut Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 Besteforeldrene har faktisk vært veldig lite barnevakt, ungene har vært der masse og mest bare fordi de er verdens fineste besteforeldre. Jeg har bevisst ikke villlet at ungene skulle være jobb og evig bønn om hjelp, og heller noe besteforeldrene gjorde fordi de hadde lyst og overskudd.
Gjest Helle_Høygir Skrevet 4. januar 2014 #4 Skrevet 4. januar 2014 Det varmer en besteforeldre fan å lese dette fikk hjem en idag som har vært på miniferie og fortellingene om alt de har gjort bare rant ut. Det var ikke voldsomme og kostbare saker, men morsomme ting som å spise pannekaker under et hjemmelaget teppetelt fordi det regnet ute:) Akkurat som at et av mine kjæreste minner fra mine besteforeldre turer er av bestefar som lagde popcorn i kjelen, hadde smeltet smør på og cola på glassflaske! Og ikke minst fyrte opp i peisen
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 4. januar 2014 #5 Skrevet 4. januar 2014 Min datter er ikke så ofte på overnatting hos svigers, men til gjengjeld er hun der hver lørdag på dagen, hele dagen. Og de leker og koser seg. Fordi hun vil, og ikke minst fordi bestefar ikke får nok av henne. Fortsatt etter 8 år er han helt tussete. Hun er noen ganger på overnatting hos min far, og da hender det vi er borte (weekend utenlands) eller bare hjemme. Det er også en gjensidig ting, og de koser seg veldig.
Anne-B. Skrevet 4. januar 2014 #6 Skrevet 4. januar 2014 Vi som ikke har besteforeldrene i umiddelbar nærhet, savner det fryktelig, barna aller mest. Både når det kommer til bare det å ha tid sammen og overnatting. Nå ser det ut for at det blir flytting i løpet av året og ungene snakker mye om besteforeldre, søskenbarn og familien.
ellen-propellen Skrevet 4. januar 2014 #7 Skrevet 4. januar 2014 Mine får være hos besteforeldre så mye de ( både barn og besteforeldrene ) ønsker. Pussig nok så passer det nesten aldri om jeg trenger barnevakt :-S
Ziva Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Mange gode minner Vi syklet til Åråsen og så på miniputtkamper mens vi spiste pølse i lompe og drakk solo. Herlige barndomsminner. Liten elsker å være hos farmor og farfar og svigers elsker å ha henne. Hun kommer hjem med mange gode og flotte opplevelser i "bagasjen".
frk Nilsen Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 Var en gang i uka på overnatting til farmor og farfar, ukas høydepunkt! Var innom dem en del ellers og Selv etter jeg ble voksen var jeg innom dem minst en gang i uka. Jobbet skift så kunne ta meg en tur innom for en kaffe før kveldsvakt eller komme på middag etter tidligvakt. Å komme til farmor eller mormor og få den gode, varme, kjærlige klemmen er vel det jeg har savnet mest fra dem etter de døde. Guttene storkoser seg når de er på overnatting til mormor eller farmor. Blir ikke så veldig ofte til mormor siden hun bor 50 mil unna. Mens farmor er 5-6 mil unna så hun får litt oftere besøk.
LilleBjella Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 Mine er så små at overnatting hos venner ikke er aktuelt enda. Og for min del kunne de gjerne overnattet hos besteforeldrene sine hver helg. Men jeg må innrømme at jeg sparer litt på henvendelsene, til de gangene vi skal noe. Det har hendt at de har blitt sendt forespørsel på låning, men de bor like ved og vi ser hverandre så ofte at de kanskje ikke har det behovet. Jeg dro som liten helt til mormor i Oslo, flere ganger. Alene på flyet, 6 år, spennende eventyr. Syrintrærne på Frogner, brannstasjonen på Briskeby, trikken til byen, lekeplassen i Frognerparken, Aftenposten på dørmatta. Napoleonskake og Solo på kafeen på Steen og Strøm. Husker jeg lå i mormors dobbeltseng i meget crispe dynetrekk (mormor rullet selvfølgelig sengetøyet) og hørte på trafikken ute i gata, og tenkte at dette var verdens beste plass å være. Da jeg var to pakket jeg forøvrig lekekofferten min og rømte til mormor. Jeg kom vel ikke lenger enn et par hundre meter fra huset (mamma fulgte etter i sjul), men jeg hadde nok større planer:)
LeTwinsA Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 Hæ? Nei her er de kun til besteforeldrene når de spør om å få dem på besøk Har en tante vi noen ganger ber om hun kan være barnevakt, men hun spørr også ofte om de kan komme på besøk ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå