Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #1 Del Skrevet 4. januar 2014 Vi skal ha dåp og bryllup samme dag av både praktiske grunner og økonomiske grunner. Er det noen her som har gjort det? Eller kjenner noen som har gjort det? Dette barnet er vårt tredje, så nå syns vi at det eneste som gjenstår er at vi gifter oss:-) Vi har tenkt på det flere ganger før, men har liksom ikke fått gjort det....hihi. Men nå bød anledningen seg når vi skulle bestille kirken for dåp og sånn. Er det noe spesielt man bør tenke på? I kirken og i selskapet. Vi skal egentlig ha det veldig enkelt, og vi vil ikke ha altfor mye oppmerksomhet denne dagen....... ikke mer enn dåpsbarnet i alle fall. Og jeg leste et sted at man kan få tak i en sånn kakefigur med brudepar som holder et dåpsbarn?? Men hvor?? Har ikke funnet den. Åssen har dere evt. gjort det med dåps/brudekaken? Pynting av lokalet? Må man pynte i kirken? (Eller er det bare på tv??) Må man ordne "musikk" i kirken selv? Jeg vil ha en brudekjole, men gjerne en enkel en. Må man gjøre så stort ut av det at man stivpynter barna sine med ordentlige dresser og kjoler? Jeg vil gjerne ha ordentlige brudebilder av oss. Hvordan gjør man det med fotograf. - har man det både i kirken under vielsen, eller i et lokale etterpå eller hva? Nå på vinteren har man vel ikke fotografering ute?? Vi tenkte å servere gryterett med tilbehør. Og kaker og kaffe etterpå. Og ha noen sanger, men ikke noen taler osv. Vil som sagt ikke gjøre så stort ut av dette - ikke mer enn en vanlig dåp liksom. Men kanskje greit å ha to gavebord? Er det vanlig å vente med å pakke opp gavene, eller gjør man det der og da? (Bare sett dette på tv i bryllup at de ikke pakker opp med en gang). Og man må vel ikke ha noe nytt, noe lånt og noe blått? Jeg mener for å ha det enkelt og greit er det vel greit å droppe enkelte ting.... Håper at noen kan komme med noen gode råd, forslag eller bare fortelle om sin opplevelse og lignende:) Anonymous poster hash: 381b7...2e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giss Skrevet 6. januar 2014 #2 Del Skrevet 6. januar 2014 Dere bestemmer det hele selv! Dere kan gjøre det så formelt eller uformelt som dere selv ønsker. Det går på pynting, påkledning, taler, tradisjoner osv. Alle disse regler for hva bruden skal ha på varierer faktisk også fra sted til sted og langt fra alle følger dem. Musikken i kirken må dere avtale med organisten. Noen ting må være der. (X antall salmer, inn-og utgangsmusik). Om dere ønsker noe ekstra kan man også gjøre avtale om det. Det kan være lurt å skrive hva dere ønsker i innbydelsen: F eks " Påkledning: lett pyntet, vi ønsker ingen taler men tar gjerne imot en sang". I de kombinerte dåb/brylluper jeg har vært i har gavebordet vært delt i to. Den ene gangen hadde de satt bilde av henholdsvis dåbsbarnet og brudeparet på de respektive bord. Det var veldig greit - og fint. Vi hadde bare litt blomster i kirken og de ble tatt med til festlokalet etterpå - det fungerte fint. Vi hadde fotograf i kirken og så en fotosession etterpå i festlokalet - men folk gjør det forskjellig. Noen kirker/prester vil ikke ha fotografer i kirken/foran i kirken osv, så det er lurt å snakke med presten om det om man ønsker bilder fra kirken. Noen har fotograf ut over festen også. Det er fullt mulig å ta bilde ute om vinteren også - dere må bare snakke med fotografen om hva dere ønsker og finne ut hvor lang tid dere vil betale for. Det viktige her er at dere finner ut hvordan dere gjerne vil det skal være - og så gjør dere det akkurat slik. Man kan gjøre det stort eller smått, stivpyntet eller uformelt helt som man selv ønsker. I dag kan man velge hvilke tradisjoner man vil følge. Lykke til og gratulerer med kommende bryllup og dåp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #3 Del Skrevet 8. januar 2014 Dere bestemmer det hele selv! Dere kan gjøre det så formelt eller uformelt som dere selv ønsker. Det går på pynting, påkledning, taler, tradisjoner osv. Alle disse regler for hva bruden skal ha på varierer faktisk også fra sted til sted og langt fra alle følger dem. Musikken i kirken må dere avtale med organisten. Noen ting må være der. (X antall salmer, inn-og utgangsmusik). Om dere ønsker noe ekstra kan man også gjøre avtale om det. Det kan være lurt å skrive hva dere ønsker i innbydelsen: F eks " Påkledning: lett pyntet, vi ønsker ingen taler men tar gjerne imot en sang". I de kombinerte dåb/brylluper jeg har vært i har gavebordet vært delt i to. Den ene gangen hadde de satt bilde av henholdsvis dåbsbarnet og brudeparet på de respektive bord. Det var veldig greit - og fint. Vi hadde bare litt blomster i kirken og de ble tatt med til festlokalet etterpå - det fungerte fint. Vi hadde fotograf i kirken og så en fotosession etterpå i festlokalet - men folk gjør det forskjellig. Noen kirker/prester vil ikke ha fotografer i kirken/foran i kirken osv, så det er lurt å snakke med presten om det om man ønsker bilder fra kirken. Noen har fotograf ut over festen også. Det er fullt mulig å ta bilde ute om vinteren også - dere må bare snakke med fotografen om hva dere ønsker og finne ut hvor lang tid dere vil betale for. Det viktige her er at dere finner ut hvordan dere gjerne vil det skal være - og så gjør dere det akkurat slik. Man kan gjøre det stort eller smått, stivpyntet eller uformelt helt som man selv ønsker. I dag kan man velge hvilke tradisjoner man vil følge. Lykke til og gratulerer med kommende bryllup og dåp. Tusen takk for svar:-) Jeg føler at enkelte forventer at jeg skal pynte sånn og sånn............og kjøpe ditten og datten.......... føler liksom litt forventningspress, og det er ikke noe moro når man egentlig bare ville slå to fluer i en smekk. Vi er ikke så glade i oppmerksomhet noen av oss, så vi vil ikke gjøre så mye ut av dette. Det er det liksom enkelte familiemedlemmer som ikke forstår. Men veldig godt å få andres meninger/syn på dette - hva dere har gjort osv. :-) Anonymous poster hash: 381b7...2e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giss Skrevet 8. januar 2014 #4 Del Skrevet 8. januar 2014 Dere bestemmer det hele selv! Dere kan gjøre det så formelt eller uformelt som dere selv ønsker. Det går på pynting, påkledning, taler, tradisjoner osv. Alle disse regler for hva bruden skal ha på varierer faktisk også fra sted til sted og langt fra alle følger dem. Musikken i kirken må dere avtale med organisten. Noen ting må være der. (X antall salmer, inn-og utgangsmusik). Om dere ønsker noe ekstra kan man også gjøre avtale om det. Det kan være lurt å skrive hva dere ønsker i innbydelsen: F eks " Påkledning: lett pyntet, vi ønsker ingen taler men tar gjerne imot en sang". I de kombinerte dåb/brylluper jeg har vært i har gavebordet vært delt i to. Den ene gangen hadde de satt bilde av henholdsvis dåbsbarnet og brudeparet på de respektive bord. Det var veldig greit - og fint. Vi hadde bare litt blomster i kirken og de ble tatt med til festlokalet etterpå - det fungerte fint. Vi hadde fotograf i kirken og så en fotosession etterpå i festlokalet - men folk gjør det forskjellig. Noen kirker/prester vil ikke ha fotografer i kirken/foran i kirken osv, så det er lurt å snakke med presten om det om man ønsker bilder fra kirken. Noen har fotograf ut over festen også. Det er fullt mulig å ta bilde ute om vinteren også - dere må bare snakke med fotografen om hva dere ønsker og finne ut hvor lang tid dere vil betale for. Det viktige her er at dere finner ut hvordan dere gjerne vil det skal være - og så gjør dere det akkurat slik. Man kan gjøre det stort eller smått, stivpyntet eller uformelt helt som man selv ønsker. I dag kan man velge hvilke tradisjoner man vil følge. Lykke til og gratulerer med kommende bryllup og dåp. Tusen takk for svar:-) Jeg føler at enkelte forventer at jeg skal pynte sånn og sånn............og kjøpe ditten og datten.......... føler liksom litt forventningspress, og det er ikke noe moro når man egentlig bare ville slå to fluer i en smekk. Vi er ikke så glade i oppmerksomhet noen av oss, så vi vil ikke gjøre så mye ut av dette. Det er det liksom enkelte familiemedlemmer som ikke forstår. Men veldig godt å få andres meninger/syn på dette - hva dere har gjort osv. :-) Anonymous poster hash: 381b7...2e2 Det er alltid mange meninger om hvordan det skal være. Vi hadde et lite bryllup - og da var det så mange som hadde sterke meninger om hvornår man absolutt ikke kunne ha taler unner middagen at toastmasteren bestemte at alle taler skulle skje over kaffen etterpå rundt salongbordet. Det syntes jeg personlig var litt rart - men oss var det ingen som spurte.... Noen ganger må man bare gjøre seg opp hva som er viktigst: Ens egne ønsker eller husfreden man kanskje kan få ved å gjøre som en annen ønsker - bare husk at det så kan være andre igjen som har andre ønsker og skal man følge de også da ender man fort opp veldig langt fra det bryllup man egentlig selv gjerne ville ha. Lykke til med alle forberedelsene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #5 Del Skrevet 10. januar 2014 Dette er helt opp til dere selv! Når det gjelder det i kirken, så snakker du rett og slett med kirkekontoret. Der får du all info du trenger. Det er vanlig å ha program for kirken (for det er jo faktisk der dere gifter dere - festen etterpå er jo bare en ekstra markering). Det må man ordne selv. Husk å få noen til å lese korrektur! Fotograf - vi tok bilder dagen etter og selv om det var litt "pes" å pynte seg igjen, ble det en fin ro over det i stedet for å vite at gjestene ventet. Gryterett er ikke akkurat vanlig bryllupsmat, men er det det dere vil, så er det slik det skal være. Tenk over hvordan dere skal gjøre det med drikkevarer. Pakker: Det er vanlig at noen er "pakkeansvarlig" (venninner, litt fjernere slektninger) og merker pakkene med nummer og skriver opp i en bok (fra hvem og med nr). Med både dåp og bryllup på en dag, er det naturlig med to gavebord. Jeg har vært toastmaster i et slikt bryllup - det ble MYE fokus på brudeparet og lite på dåpsbarnet. Det skjønner jo fint lite uansett. Lykke til! Anonymous poster hash: 4319a...716 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå