Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Aller først: samboer har vært hos legen. I løpet av julen fikk min samboer sterke smerter som sitter i venstre skulder/arm som sprer seg ned til brystet og utover på venstre side på kroppen. Også til dels bak på ryggen, også venstre side. Var hos legen på torsdag, han mente sannsynligvis muskelsmerter. Men han ville sende han til hjertespesialist, grunnet hjerteproblemer i familien til min samboer. Samboer fikk ingen smertestillende fra legen, så tygger nå store mengder ibux/paracet. Dette lindre noe, men langtfra nok. Smertene blir ikke bedre, heller motsatt. Bør også nevne at min samboer er litt overvektig, røyker, trener ikke, spiser altfor dårlig/usunn mat... Jeg er bekymret !! Livredd for at dette kan ha noe med hjertet å gjøre! Vet ikke når han får time hos hjertespesialist. Noen som har erfaring med dette? Burde jeg bekymre meg? Ringe legevakt siden smertene ikke avtar?? Anonymous poster hash: 024b5...62b
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Tok legen noen blodprøver eller EKG? Evt hva viste det? Anonymous poster hash: 247d2...4a5
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 Ring legevakt eller 113 med ein gong!! Brystsmerter av sånn karakter skal alltid undersøkast på sjukehus!! Straks!! Anonymous poster hash: ab008...67a
Nullstress;) Skrevet 4. januar 2014 #5 Skrevet 4. januar 2014 For det første, jeg ville ringt 113. Fortell de det du forteller her. De vil da avgjøre om det er behov for en ambulanse og sykehus-sjekk. Hjerte skal man ikke tulle med! Men når det er sagt, svogeren min hadde kraftige smerter, akkurat slik som du forteller om. Hans far, min svigerfar, kjører ambulanse og hadde da gjort det i 20 år. De dro rett ned på sykehuset med svogeren min. Der fikk han beskjed om at aller mest sannsynlig var luftsmerter. (Etter noen tester så klart!) og det var faktisk luft som hadde "vandret" oppover i farmene hans. Men ring 113. De vil vurdere det. Lykke til og god bedring
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #6 Skrevet 4. januar 2014 Forverring av brystsmertene gjer det ekstra alvorleg. Hjarteinfarkt er svært farleg, men han kan reddast om han kjem inn på sjukehus i tide. Ring 113 og sei han har blitt verre. Dei sender sikkert ambulanse. Og dersom det skulle visa seg at smertene ikkje har samanheng med hjarta er det like viktig å utelukka hjarta som årsak. Hjarteabdelibga har innlagt folk med brystsmerter heile tida, dei er vant med at mange ikkje har hjarteproblem likevel. Ikkje ver redd for å ringa 113 i dette tilfellet. Anonymous poster hash: ab008...67a
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #7 Skrevet 4. januar 2014 Saken er at han gått sånn i flere dager, det hadde han også gjort da han var hos legen. Ville ikke legen sendt han rett på sykehuset hvis han mente det var nødvendig? Smertene hans blir som sagt ikke bedre, heller litt værre, selv om det ikke er mye værre. Han er forresten midt i 30-åra... Vurderer legevakt/113 hvis ting ikke bedrer seg raskt... Men han NEKTER selv at det er nødvendig!! HI Anonymous poster hash: 024b5...62b
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #8 Skrevet 4. januar 2014 Han tok ingen prøver hos legen... HI Anonymous poster hash: 024b5...62b
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #9 Skrevet 4. januar 2014 Er han tungpustet da? Og hva med huden? Klam, kald? Blir han blålig rundt nese/munnbør du hvertfall ringe 113? Evt legevakten for å konferere med de Anonymous poster hash: 58bea...ebf
Nullstress;) Skrevet 4. januar 2014 #10 Skrevet 4. januar 2014 Jeg ville nå ringt 113 uansett... Tror du han blir sint om du sier du har ringt? Si du er redd! Vis han at du er redd for å miste han. For OM det er hjertet, bør dere få hjelp så fort som mulig.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #11 Skrevet 4. januar 2014 Du kan ringe og konfere med legevakten på 22932293 (Oslo). Beskriv hvordan d er til spl i telefonen, og så vil de avgjøre om dere trenger legetilsyn/ ambulanse. Det føles kanskje litt enklere enn å ringe 113 direkte? Anonymous poster hash: a74b7...72d
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #12 Skrevet 4. januar 2014 Han er ikke mer tungpustet enn vanlig...ikke spesielt klam/kald osv, ihvertfall ikke ifølge han selv, ikke noe forandring på huden heller... Tror jeg ringer legevakt hvis ikke ting forandrer seg... HI Anonymous poster hash: 024b5...62b
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #13 Skrevet 4. januar 2014 Har han spist ibux lenge, evt for andre plager? Ibux kan gi magesår, magesår kan gi smerter som tilsvarer hjerteinfarkt. EKG, ble det tatt hos legen? Anonymous poster hash: d4195...595
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #14 Skrevet 4. januar 2014 Han har ikke spist overdrevent mye Ibux nei. Har ikke tatt EKG. HI Anonymous poster hash: 024b5...62b
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #15 Skrevet 4. januar 2014 Merkelig at det ikkeble tatt ekg. Det gjør de her ved den minste mistanke om noe. Jeg ville ringt legevakt. Anonymous poster hash: 46118...f9e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #16 Skrevet 4. januar 2014 Har du ringt legevakt? :-) Anonymous poster hash: ab008...67a
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #17 Skrevet 4. januar 2014 Merkelig at det ikke ble tatt EKG eller blodprøver (infaktstatus) hos legen, spesielt når han/hun vurderer det som alvorlig nok til å sende henvisning videre til spesialist. Ring legevakten, og forhør dere. Fortell alle symptomer, så vil de vurdere det. Ikke vent til mandag, ihvertfall. Anonymous poster hash: 247d2...4a5
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #18 Skrevet 4. januar 2014 Samboer har lovet å ringe legevakt hvis ikke formen blir bedre i løpet av natten/morgenen... Jeg også synes det var rart at legen ikke tok noen som helst prøver... Får håpe han vet hva han gjør... Takk for svar HI Anonymous poster hash: 024b5...62b
Nullstress;) Skrevet 4. januar 2014 #19 Skrevet 4. januar 2014 Samboer har lovet å ringe legevakt hvis ikke formen blir bedre i løpet av natten/morgenen... Jeg også synes det var rart at legen ikke tok noen som helst prøver... Får håpe han vet hva han gjør... Takk for svar HI Anonymous poster hash: 024b5...62b Hold et ekstra godt øye med han i natt da
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #20 Skrevet 4. januar 2014 Passer på han så godt jeg kan... HI Anonymous poster hash: 024b5...62b
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #21 Skrevet 5. januar 2014 Korleis gjekk det i natt? Anonymous poster hash: ab008...67a
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #22 Skrevet 5. januar 2014 Merkelig at det ikke ble tatt EKG eller blodprøver (infaktstatus) hos legen, spesielt når han/hun vurderer det som alvorlig nok til å sende henvisning videre til spesialist. Ring legevakten, og forhør dere. Fortell alle symptomer, så vil de vurdere det. Ikke vent til mandag, ihvertfall. Anonymous poster hash: 247d2...4a5 De fleste fastleger tilbyr ikke infarktstatus som ØH-hjelp. De må nok sende inn prøvene til nærmeste sykehuslab og det tar jo gjerne 1-3 dgr før svaret kommer. Derfor ingen vits i å ta Troponin på et fastlegekontor da man må ta avgjørelsen innen det. EKG burde vært gjort, men nå vet vi ikke hvilken vurdering legen har gjort. Anonymous poster hash: c51e1...110
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #23 Skrevet 5. januar 2014 Han har knapt sovet i natt, men sier selv smertene ikke har blitt verre. Han har sovet/hvilt delvis sittende/liggende på soffan. Nå som jeg har stått opp med minstemann, ville han prøve å legge seg i senga for å sove, bedre plass uten meg der...må støtte seg opp med puter osv... Når han har sovet så tenker jeg han ringer legevakt. Han kan jo uansett ikke gå flere døgn med minimalt med søvn. HI Anonymous poster hash: 024b5...62b
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #24 Skrevet 5. januar 2014 Hvordan går det? Anonymous poster hash: ab008...67a
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #25 Skrevet 5. januar 2014 Synes det er merkelig at legen ikke tok EKG og blodtrykk. Hadde ikke gått sånn med mannen. Kan det være at han er redd at han ikke vil ta kontakt med legevakt? Anonymous poster hash: e689e...334
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå