Gå til innhold

når sluttet dere å legge barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 8-åring jeg legger hver kveld. Hjelper til med tannpuss og bretter dyna rundt og gir nattakos og snakker et par minutter på sengen før jeg går ned i stua.

Svigerfar mente at det var tull at hun ikke la seg selv da vi var på besøk i julen. Jeg synes det er helt naturlig å gjøre dette og 8-åringen vil dette selv.

Anonymous poster hash: 668d7...628

Skrevet

Her i huset bestemmer ungene dette.

Min ellers så tøffe 10 åring er ikke så veldig tøff likevel ;) Det beste han vet er at jeg breier dyna godt rundt han, synger en voggesang etterfulgt av en god klem. Han hadde dødd hvis kompisene hans visste om dette ;) Hele prosessen tar ikke mer enn et par minutter. 

Ellers er han travelt opptatt på dagtid med det ene og det andre så det blir ikke så mye tid til prat og refleksjon. På sengekanten ved leggetid har vi de beste samtalene og han er i det filosofiske hjørnet. Er også ofte da han tar opp ting som plager han og ting han ellers lurer på.

Skrevet

Om du må hjelpe 8-åringen med tannpuss mener jeg det må være noe galt med 8-åringen. Mine har klart både tannpuss og legging selv da de har vært 8, men jeg pleide jo å stikke hodet inn og gi nattaklem alikevell.

Anonymous poster hash: 4ceb1...004
Skrevet

Jeg legger min åtteåring

Anonymous poster hash: 627d1...cb0

Skrevet

Om du må hjelpe 8-åringen med tannpuss mener jeg det må være noe galt med 8-åringen. Mine har klart både tannpuss og legging selv da de har vært 8, men jeg pleide jo å stikke hodet inn og gi nattaklem alikevell.

Ifølge tannpleier og tannlege, så skal faktisk barn ha hjelp til tannpuss frem til de er 11 år.

Anonymous poster hash: 392c5...108

Skrevet

Det er anbefalt av tannleger at man hjelper barn med tannpuss til de er 12.. Og det er jo HJELPE ikke gjøre det for de det er snakk om..

Jeg "legger" min 13 åring. Altså: vi går sammen inn på rommet når hun har stelt seg og klemmer godtatt og avtaler hvor lenge hun kan lese på senga.. Hun synes det er "teit, men koselig" og jeg synes det er godt at hun trenger meg litt:)

Anonymous poster hash: 1b54c...079

Skrevet

Vi gjør som dere med vår åtteåring. Fortsett med det, det vil vi gjøre til han selv sier at vi ikke trenger det. Det er nok lenge til.

Anonymous poster hash: 5bd52...2ae

Skrevet

Mine ordner seg på badet selv, men jeg ser over tannpussen og jeg må , selvfølgelig, sende dem på badet når det er på tide å legge seg. Deretter leser vi for dem enten på stua eller i vår seng før ungene selv går inn og legger seg i sine senger. Ofte tar det 5 minutter før vi kommer inn og sier god natt, gir en klem og slukker taklyset. Noen ganger leser de litt på senga eller hører en lydbok etterpå og noen ganger legger de seg bare til å sove. Det blander ikke vi oss i. De er 7 og 8. Vi har ingen planer om å slutte med høytlesning eller å komme inn og si god natt på mange år.

Anonymous poster hash: 24052...6a4

Skrevet

Har bare en ettåring foreløpig, men husker mamma og pappa kom innom og sa natta og ha klem til vi sa fra at de ikke trengte det lenger. Altså har det variert noe fra søsken til søsken, men hvertfall opp i tenårene. De går fortsatt innom og sier natta til de to yngste som nå er 12 og 15, gutter. Dette er jo ikke "kult" men de syns det er koselig begge to. Yngstemann er litt mørkeredd enda og kommer absolutt til å ønske å fortsette slik enda en god stund. Eldstemann melder seg nok av snart tenker jeg :-P

Anonymous poster hash: ae960...b29

Skrevet

En på 10 og ei på 4. Han på 10 steller seg selv. Hun på 4 steller jeg. Men jeg legger begge to, synger nattssangen (IKKE om 10åringen har overnatting!) ;) og ber fader vår. Håper jeg kan gjøre det i mange år til :)

Skrevet

Guttungen på 7,5 steller seg selv. Men vi er alltid med inn til han. Leser bok og synger. Prater. Bruker minimum 20 min.

Synes det er veldig koselig og kommer nok til å gjøre det til han selv kaster oss ut ;)

Anonymous poster hash: 6b66f...36f
Skrevet

Guttungen på 7,5 steller seg selv. Men vi er alltid med inn til han. Leser bok og synger. Prater. Bruker minimum 20 min.

Synes det er veldig koselig og kommer nok til å gjøre det til han selv kaster oss ut ;)

Forresten så husker jeg at mamma alltid stakk hodet innom og sa godt natt, og gjerne etterfulgt av at i morgen MÅ du rydde rommet ditt.. helt til jeg var 16 år å flyttet hjemmefra :)

Skrevet

Jøss, så mange som lar såpass små barn stelle( pusse tenner) selv?

Anonymous poster hash: c4214...4c7

Skrevet

Jøss, så mange som lar såpass små barn stelle( pusse tenner) selv?

Anonymous poster hash: c4214...4c7

Synes ikke det er nødvendig at vi pusser når han er både nøyaktig med pussen og tanntråden på egen hånd.

Skrevet

jeg pusser hver kveld og så pusser hun selv hver morgen. Det er ingenting galt med henne

Jeg følger anbefalinger fra tannlegen om å pusse barnas tenner til de er minst 10 år.

h.i

Skrevet

Har en 8-åring jeg legger hver kveld. Hjelper til med tannpuss og bretter dyna rundt og gir nattakos og snakker et par minutter på sengen før jeg går ned i stua.

Svigerfar mente at det var tull at hun ikke la seg selv da vi var på besøk i julen. Jeg synes det er helt naturlig å gjøre dette og 8-åringen vil dette selv.

Min på 16 år må jeg fortsatt fortelle at nå må han legge seg. Heldigvis pusser han tenna selv ;)

Anonymous poster hash: 65f8c...7eb

Skrevet

Ikke hør på svigerfar! Han har sikkert aldri pusset noens tenner og ikke deltatt i leggeprosessen (som er noe av det viktigeste for å opprettholde et nært forhold til barna når de blir større og få vite hva de tenker på når de legger seg).

Skrevet

Har også en åtteåring. Han går opp i 2. etg, og pusser tenner, steller seg osv selv. Jeg går opp når han er ferdig og ligger gjerne noen minutter i senga sammen med han. Prater litt, eller leser litt, eller ser på en youtubevideo på ipaden.

Anonymous poster hash: 61a1f...09a

Skrevet

Mine blir fulgt på badet og vi voksne pusser tennene deres. Om morgenen pusser de selv.

De har ikke uttrykt noe ønske om å legge seg på egenhånd, og jeg vil gjerne gjøre det. Dvs, der og da kan det være litt ork, men det er en fin avslutning på kvelden. Mine er 7 og 10 år.

Skrevet

Vår på 4 går på badet og kler av seg,vasker seg og pusser tenner selv når det nærmer seg leggetid. Kommer i stua når han er ferdig og sier ifra. Og da blir jeg eller mannen med inn på badet og pusser over tenna hans en gang til og ser om han har vasket ordentlig.

Det er en ordning som funker kjempe fint her :) Pratet med HS om det og de synes det var en bra løsning hvis 4åringen ville det. De mente han følte seg "større" og var bra han fikk litt "ansvar" :)

Vi kommer nok til og pusse over tenna hans hvertfall til han er 12,da min tannlege anbefalte det.

Skrevet

Og selvfølgelig følger vi barnet inn på rommet,brer over dyna og sier natta og at vi elsker han

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...