Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #1 Del Skrevet 4. januar 2014 Kan dere fortelle meg hvordan dere gjorde det, hvor lenge gråt barna før dere gikk inn? Jeg står/sitter utenfor døra, men klarer ikke å vente lenge. Jeg hater at han gråter Men etter 6 mnd med håpløse kvelder /sovevegring, og våkenperioder hver eneste natt (!!) så er jeg så sliten at jeg ikke makter mer :/ Hvor lang tid tok det før det ble bedre, og ble nettene bedre av dette? Dagsoving går veldig bra, det er kveldene og nettene som er et mareritt Han er 7 mnd. Anonymous poster hash: f82b8...4ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kmama Skrevet 4. januar 2014 #2 Del Skrevet 4. januar 2014 Opp/ned-metoden innebærer ikke at du skal vente utenfor døren, men at du skal gi barnet den trøsten det trenger ved å ta barnet opp av sengen og holde det til barnet roer seg - men så legge barnet ned igjen med en gang gråten er stilnet (ikke bli stående og bysse). Hvis barnet begynner å gråte igjen, gjentas prosessen, og du må kanskje gjøre det en del ganger - derav navnet opp/ned-metoden (pick up-put down på engelsk). Normalt skal du måtte ta barnet opp færre og færre ganger for hver kveld. Hvor mange ganger en må gjøre det tror jeg er veldig individuelt. Mitt tips er - uansett metode - å bevare roen selv og ha tro på det du gjør; barnet merker hvis du er usikker eller stresset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #3 Del Skrevet 4. januar 2014 Problemet er bare at han gråter mer om jeg står ved sengen. Han "trasser" (kall det hva du vil) på meg. Det slår ikke feil. Om han gråter/surver litt, så øker det i styrke så fort han ser meg. Derfor har jeg stått utenfor døren til han begynner å gråte/sutre, og går da inn igjen med en gang. Men om du mener at dette er riktig som du skriver over her, så skal jeg prøve det. Jeg er rolig, og er veldig bestemt på at jeg skal klare dette. Jeg har rett og slett ikke noe valg lenger :/ Jeg har ei datter på snart 8 år som jeg ikke får noe tid med på kvelden, og jeg rekker knapt nok å bre over henne dynen og si god natt før jeg må løpe inn til minstemann igjen :/ Så dette er ikke brukbart på mange måter.. Takk for svar Anonymous poster hash: f82b8...4ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 4. januar 2014 #4 Del Skrevet 4. januar 2014 Hva med å la pappaen gjøre en leggeinnsats? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #5 Del Skrevet 4. januar 2014 Jeg er alene.. Anonymous poster hash: f82b8...4ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 4. januar 2014 #6 Del Skrevet 4. januar 2014 Aaaa, da blir det noe annet. Har du mulighet til å flytte leggingen hans til etter hun har lagt seg? Antar du er i permisjon, og da har du jo mulighet til å sove litt på dagtid. Anbefalt leggetid for en 8åring er vel i 20-21 tia... Høres forresten litt ut som tenner. Da vår eldste fikk tenner sovnet han greit, men våknet og hylte relativt ofte ila natta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 4. januar 2014 #7 Del Skrevet 4. januar 2014 (endret) Hvis han bare sutrer, hadde jeg forresten latt han sutre. Gråt er noe annet. Litt gråt kan jo også være et stadie på innsovningen, så hadde prøvd å gitt han litt tid. Beste tipset måtte vært å gni gummene mye ila dagen. Da er de ofte litt mindre plagsomme på kvelden Endret 4. januar 2014 av Kenga Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rytme Skrevet 5. januar 2014 #8 Del Skrevet 5. januar 2014 Vi gjør det på denne måten: Vi gir melk i stuen, pusser tennene, går inn på soverommet og legger han i sengen. Synger en sang eller to mens vi stryker på han, sier god natt og går ut. Så venter vi og ser om han sovner, hvis han ikke sovner så venter vi med å gå inn til han gråter (ikke når han bare sutrer). Da går vi inn og gir smokk og går ut igjen hvis han roet seg av det. Hvis ikke prøver vi å trøste i sengen ved å stryke på han (men vi sier aldri noe annet enn sjjj sjjjj, da det bare stimulerer han til å våkne mer). Hvis ikke han slutter å gråte da heller så tar vi han opp og trøster til han slutter å gråte, og legger han ned igjen. Dette gjentas til han sovner. De første ukene måtte vi inn og ut av rommet et par ganger (kansje opp mot 5-6 ganger), men det ble raskt færre og færre ganger, etter kanskje en mnd eller halvannen sovnet han stort sett alltid enten selv eller vi må inn en gang og gi smokk. Det er bare hvis han er syk eller noe annet spesielt at jeg må ta han opp. (Vi har aldri tenkt at dette er en spesiell metode, men det ligner jo litt på opp-ned-metoden, og det er vanlig at opp-ned-metoden tar litt lenger tid enn en skrikekur, men den er litt mer behagelig å forholde seg til da....) Vår blir også bare stimulert til å våkne mer hvis vi er der inne med han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påfuglbarn Skrevet 5. januar 2014 #9 Del Skrevet 5. januar 2014 Hvor tidlig kan man begynne med dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandy84 Skrevet 7. januar 2014 #10 Del Skrevet 7. januar 2014 Tdette hørtes ut som en god metode, men ett spr.. Min sliter mye med luft og gulp.. Vet jo aldri hva det er... Er det uro, gulp evt luft som skal ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påfuglbarn Skrevet 8. januar 2014 #11 Del Skrevet 8. januar 2014 Tdette hørtes ut som en god metode, men ett spr.. Min sliter mye med luft og gulp.. Vet jo aldri hva det er... Er det uro, gulp evt luft som skal ut... Samme lurer jeg på! Har forsøkt meg litt på den babyspråk-metoden for å finne ut av det, men vanskelig å skille lydene. (Dunstan baby language, var noen fine filmer på youtube). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandy84 Skrevet 9. januar 2014 #12 Del Skrevet 9. januar 2014 Sjekker det ut! takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulte med to små Skrevet 9. januar 2014 #13 Del Skrevet 9. januar 2014 Tdette hørtes ut som en god metode, men ett spr.. Min sliter mye med luft og gulp.. Vet jo aldri hva det er... Er det uro, gulp evt luft som skal ut... Samme lurer jeg på! Har forsøkt meg litt på den babyspråk-metoden for å finne ut av det, men vanskelig å skille lydene. (Dunstan baby language, var noen fine filmer på youtube). Neeehh, så jenta vår mye. Da var hun sulten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edelweis Skrevet 12. januar 2014 #14 Del Skrevet 12. januar 2014 Dunstan filmen hjalp meg mye. Nå er hverdagen enklere. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå