Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Vi har fått en ny nabo. Byttet ut enslig eldre dame med familie med to små barn. Det er ikke gjerde mellom tomtene. Det har fungert helt supert tidligere, men disse nye er naturlig nok mer interessert i huskene, klatretrærne, sandkassa, lekehuset osv enn den eldre damen var. Nå er nabobarna daglig i vår hage og leker og jeg kjenner det irriterer meg så veldig. Det er vel ikke normalt å la barna leke i andres hage? Eller er det bare jeg som er sær? Anonymous poster hash: 009cb...e9e
Superdolly Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Det er inne normalt nei, spesielt ikke uten å spørre om lov. Ta en prat med dem.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 Min svigerinne hadde inngjerdethage. Hun kom titt og ofte hjem fra jobb og fant hagen full av nabobarn og voksne. Jeg hadde tiltet i vinkel. Min hage er IKKE offentlig lekeplass. Snakk med naboen. Ikke sikkert de tenker over at det er deres hage siden den ikke er inngjerdet. Anonymous poster hash: 6ae37...68c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #4 Skrevet 4. januar 2014 Hagen er privat, og jeg hadde reagert om andre bare kom og brukte den uten å spørre eller at de leker med barna som bor der. Dårlig folkeskikk og en uting at foreldre ikke lærer barna at andres hager ikke er en offentlig lekeplass. Jeg hadde gitt beskjed til foreldrene om mulig, og i hvert fall gjerdet inn hagen så det ble mer tydelig at det er en hage og ikke offentlig område. Anonymous poster hash: e6487...df9
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #5 Skrevet 4. januar 2014 Hvor lenge har det vært uten gjerde? De har lov til å gå over tomta om det har vært godtatt før over 20 års periode. Foreldrene burde her snakke til barna. Anonymous poster hash: 81de0...8ea
Ugl@ ruger... Skrevet 4. januar 2014 #6 Skrevet 4. januar 2014 Ikke normalt hvis de da ikke leker med husets barn...jeg hadde gitt beskjed, trolig satt opp hekk eller gjerde til våren.
sug lut Skrevet 4. januar 2014 #7 Skrevet 4. januar 2014 Si fra, fort, før det blir helt umulig å noengang få et godt forhold.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #8 Skrevet 4. januar 2014 Sett opp gjerde og gi beskjed at de ikke får være der uten å spørre om lov da vel! Få en landmåler til å måle opp slik at tomtegrensa blir rett. Anonymous poster hash: b1df7...558
Følelsesvims Skrevet 4. januar 2014 #9 Skrevet 4. januar 2014 Etter å ha vært her ei tid blir jeg mer og mer forbausa over hva folk får seg til å gjøre. Hva skjedde med gode gamle regelen om å spørre FØR du bruker/låner noe som tilhører andre?
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #10 Skrevet 4. januar 2014 Hvor lenge har det vært uten gjerde? De har lov til å gå over tomta om det har vært godtatt før over 20 års periode. Foreldrene burde her snakke til barna. Anonymous poster hash: 81de0...8ea Hahaha! Kjekt å lage sin egen versjon av reglene....! Anonymous poster hash: fa9bb...dd7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #11 Skrevet 4. januar 2014 Som sug lut skriver må dere si fra nå med en gang. Blir bare trøbbel om dere lar de holde på i flere mnd før dere sier fra. Og sett opp gjerde til våren. Anonymous poster hash: f86df...ca9
sug lut Skrevet 4. januar 2014 #12 Skrevet 4. januar 2014 Hvor lenge har det vært uten gjerde? De har lov til å gå over tomta om det har vært godtatt før over 20 års periode. Foreldrene burde her snakke til barna. Anonymous poster hash: 81de0...8ea Hahaha! Kjekt å lage sin egen versjon av reglene....! Anonymous poster hash: fa9bb...dd7 man kan hevde bruksrett etter tjue år, men da kun om det foreligger god tro. vanskelig å kalle det god tro i dete tilfellet, heller frekkhetens nådegave.
BareMas Skrevet 4. januar 2014 #13 Skrevet 4. januar 2014 Hvor lenge har det vært uten gjerde? De har lov til å gå over tomta om det har vært godtatt før over 20 års periode. Foreldrene burde her snakke til barna. Anonymous poster hash: 81de0...8ea Hahaha! Kjekt å lage sin egen versjon av reglene....! Anonymous poster hash: fa9bb...dd7 man kan hevde bruksrett etter tjue år, men da kun om det foreligger god tro. vanskelig å kalle det god tro i dete tilfellet, heller frekkhetens nådegave.Mener også at det er forskjell på å gå over tomta og det å benytte naboens eiendeler som sitt eget, så etter mitt skjønn er dette et klassisk tilfelle av frekkhet, mulig også en litt arbitrær folkeskikk i nabohuset!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #14 Skrevet 4. januar 2014 Vi måtte sette opp gjerde da vi fikk en ny nabo med barn, som mente at vår tomt kunne man gå over som det passet. Ergret meg noe grenseløst. Etter vi fikk opp gjerdet løfta de ungene over noen ganger, og det kokte inni meg, men jeg sa aldri noe. Nå har de bygget seg gangsti selv, så nå går de heldigvis aldri over noe mer. Glad jeg ikke sa noe. Anonymous poster hash: 59cb5...188
sug lut Skrevet 4. januar 2014 #15 Skrevet 4. januar 2014 Hvor lenge har det vært uten gjerde? De har lov til å gå over tomta om det har vært godtatt før over 20 års periode. Foreldrene burde her snakke til barna. Anonymous poster hash: 81de0...8ea Hahaha! Kjekt å lage sin egen versjon av reglene....! Anonymous poster hash: fa9bb...dd7 man kan hevde bruksrett etter tjue år, men da kun om det foreligger god tro. vanskelig å kalle det god tro i dete tilfellet, heller frekkhetens nådegave.Mener også at det er forskjell på å gå over tomta og det å benytte naboens eiendeler som sitt eget, så etter mitt skjønn er dette et klassisk tilfelle av frekkhet, mulig også en litt arbitrær folkeskikk i nabohuset! nettopp. men det kan hevdes bruksrett til beitemark, fx.
BareMas Skrevet 4. januar 2014 #16 Skrevet 4. januar 2014 Hvor lenge har det vært uten gjerde? De har lov til å gå over tomta om det har vært godtatt før over 20 års periode. Foreldrene burde her snakke til barna. Anonymous poster hash: 81de0...8ea Hahaha! Kjekt å lage sin egen versjon av reglene....! Anonymous poster hash: fa9bb...dd7 man kan hevde bruksrett etter tjue år, men da kun om det foreligger god tro. vanskelig å kalle det god tro i dete tilfellet, heller frekkhetens nådegave.Mener også at det er forskjell på å gå over tomta og det å benytte naboens eiendeler som sitt eget, så etter mitt skjønn er dette et klassisk tilfelle av frekkhet, mulig også en litt arbitrær folkeskikk i nabohuset! nettopp. men det kan hevdes bruksrett til beitemark, fx.Grei den, men la nå traktoren stå i fred da, mener jeg 😝
sug lut Skrevet 4. januar 2014 #17 Skrevet 4. januar 2014 Hvor lenge har det vært uten gjerde? De har lov til å gå over tomta om det har vært godtatt før over 20 års periode. Foreldrene burde her snakke til barna. Anonymous poster hash: 81de0...8ea Hahaha! Kjekt å lage sin egen versjon av reglene....! Anonymous poster hash: fa9bb...dd7 man kan hevde bruksrett etter tjue år, men da kun om det foreligger god tro. vanskelig å kalle det god tro i dete tilfellet, heller frekkhetens nådegave.Mener også at det er forskjell på å gå over tomta og det å benytte naboens eiendeler som sitt eget, så etter mitt skjønn er dette et klassisk tilfelle av frekkhet, mulig også en litt arbitrær folkeskikk i nabohuset!nettopp. men det kan hevdes bruksrett til beitemark, fx.Grei den, men la nå traktoren stå i fred da, mener jeg hehe.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #18 Skrevet 4. januar 2014 Jeg har vokst opp i rekkehus og der har de som bor i midten krav på å kunne gå gjennom hagene til endeleilighetene for å kunne komme til sin egen hage, men de har selvfølgelig ikke krav på å kunne leke i de andres hager. Anonymous poster hash: e722b...ad0
MrsMilla Skrevet 4. januar 2014 #19 Skrevet 4. januar 2014 Kommer an på avtalene som blir gjort. Her er det fritt leide, og fungerer godt, .en det er avtalt mellom husstandene
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #20 Skrevet 4. januar 2014 HI her: For lenge siden var det én tomt som to fettere eller no' bygde på. Vi har bodd her i åtte år og det har ikke vært gjerde mellom. Siden det bodde en gammel dame i det andre huset, var det ikke nødvendig for vår del. Vi spurte henne og hun syntes ikke det var nødvendig, tvert imot har hun oppfordret våre barn til å plukke markjordbær og blomster hos henne. Hun er selv barnløs. Så problemet har ikke vært til stede før nå. Naboen har selv foreslått gjerde til våren, så vi får bare passe på å få det opp så fort det er mulig. Det ene barnet går rundt og sier at h*n har epletrær i hagen til det nye huset sitt og at h*n gleder seg til høsten. Dessuten sier h*n at de ikke trenger å kjøpe trampoline, for det har de allerede. Begge deler er da altså vårt... Jeg er ørlite sær, jeg vet det og lurte derfor litt på om det var jeg som var for kantete eller om andre også ville reagert. Godt å høre at denne gangen var jeg ikke helt på jordet. Anonymous poster hash: 009cb...e9e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #21 Skrevet 4. januar 2014 hvis naboen har foreslått gjerde så er vel det greit da? ikke lag problem av noe du ikke må! Anonymous poster hash: 82e1d...748
sug lut Skrevet 4. januar 2014 #22 Skrevet 4. januar 2014 HI her: For lenge siden var det én tomt som to fettere eller no' bygde på. Vi har bodd her i åtte år og det har ikke vært gjerde mellom. Siden det bodde en gammel dame i det andre huset, var det ikke nødvendig for vår del. Vi spurte henne og hun syntes ikke det var nødvendig, tvert imot har hun oppfordret våre barn til å plukke markjordbær og blomster hos henne. Hun er selv barnløs. Så problemet har ikke vært til stede før nå. Naboen har selv foreslått gjerde til våren, så vi får bare passe på å få det opp så fort det er mulig. Det ene barnet går rundt og sier at h*n har epletrær i hagen til det nye huset sitt og at h*n gleder seg til høsten. Dessuten sier h*n at de ikke trenger å kjøpe trampoline, for det har de allerede. Begge deler er da altså vårt... Jeg er ørlite sær, jeg vet det og lurte derfor litt på om det var jeg som var for kantete eller om andre også ville reagert. Godt å høre at denne gangen var jeg ikke helt på jordet. Anonymous poster hash: 009cb...e9e Hvis du ikke har sagt noe vil jeg ikke kalle deg sær, snarere englemild.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #23 Skrevet 4. januar 2014 Hvor lenge har det vært uten gjerde? De har lov til å gå over tomta om det har vært godtatt før over 20 års periode. Foreldrene burde her snakke til barna. Anonymous poster hash: 81de0...8ea Hahaha! Kjekt å lage sin egen versjon av reglene....! Anonymous poster hash: fa9bb...dd7 Nå kom jeg på noen som hadde kjøpt nytt hus og naboen mente de ikke kunne fjerne ripsrunningene fordi hun i alle år hadde fått plukke hos den forrige eieren og nå hadde hun "rett" til det. Anonymous poster hash: 5dedc...a0c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #24 Skrevet 4. januar 2014 Hvor lenge har det vært uten gjerde?De har lov til å gå over tomta om det har vært godtatt før over 20 års periode.Foreldrene burde her snakke til barna. Anonymous poster hash: 81de0...8ea Dette stemmer ikke. Det er riktig at hevd kan opparbeides etter 20 år, men det er ikke slik at om den gamle naboen fikk lov til å gå der så vil automatisk den nye naboen ha samme rett. Du kan bare opparbeide hevd på egne vegne.Det er heller ikke slik at du automatisk har rett til å fortsette å gjøre noe som du har gjort i 20 år. Det kreves mer i forhold til god tro og at det ikke er sakt noe om forbehold ol. I virkeligheten er det relativt få tilfeller der folk faktisk har opparbeidet seg slike hevdvunnene rettighete selv om en del tror de har det. Anonymous poster hash: 1f2ef...f0b
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #25 Skrevet 4. januar 2014 Her i nabolaget leker alle barna i alle hagene.. Koselig synes jeg. Synes det er blitt for mye fokus på meg og mitt og er derfor veldig glad for at jeg har de naboene jeg har.. Anonymous poster hash: 1862b...f28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå