mamma95 Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Det har seg sik at vi egentlig bor i Oslo fordi samboeren jobber der, men akkurat nå er vi hjemme der vi er ifra for vi har feiret jul her og terminen var for 5 dager siden og jeg vil være rundt familie første tiden og da er det lettest at vi er her og ikke at de kommer til Oslo. Og uansett kunne jeg ikke reist tilbake når jeg er på overtid. Så har det ikke skjedd noe enda, og samboeren begynner egentlig på jobb igjen på mandag i Oslo. Det er 10 timer herifra bare sånn det er klart... Han spurte de om han kunne få begynne de to ukene han uansett skal ha fra mandag av for vi skal på overtidskontroll da og blir uansett satt igang senest torsdag. Men neida, hun daglige lederen sa det at han må komme tilbake på jobb på mandag om det ikke har skjedd noe. Så finner jeg dette på regjeringen.no " Far har rett til 2 uker ulønnet permisjon i forbindelse med fødselen. Dette gjelder enten mor er yrkesaktiv eller ikke. Denne retten gjelder dersom han bor sammen med moren og bruker tiden til omsorg for familie og hjem. Ukene kan enten tas før barnet blir født, etter at det er født eller etter at moren og barnet er kommet hjem fra sykehuset. Permisjonen må likevel være avsluttet senest 2 uker etter at mor og barnet er kommet hjem fra sykehuset." Stemmer dette?? At han faktisk KAN begynne på de to ukene allerede nå? At det blir litt mindre etter han er født er ikke så farlig, så lenge han er med på fødselen....
Gjest ronja røverdatter Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Da kjenner tydeligvis ikke sjefen hans til denne regelen, så da får han presentere den for henne da.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 Arbeidsmiljøloven sier: § 12-3.Omsorgspermisjon (1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren. Anonymous poster hash: b6b05...8a8
mamma95 Skrevet 4. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2014 Arbeidsmiljøloven sier: § 12-3.Omsorgspermisjon(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren. Anonymous poster hash: b6b05...8a8 Ja så i forbindelse med.. Kan han ta den nå før fødselen da eller MÅ ungen være ute..?
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #5 Skrevet 4. januar 2014 Arbeidsmiljøloven sier: § 12-3.Omsorgspermisjon(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren. Anonymous poster hash: b6b05...8a8 Ja så i forbindelse med.. Kan han ta den nå før fødselen da eller MÅ ungen være ute..? Normalt skal permisjonen tas 2 uker før fødsel eller 2 uker etter fødsel. Om det er enten eller, vet jeg ikke. De fleste tar den nok etter at barnet er ute, og mor og barn har kommet hjem fra sykehuset. Anonymous poster hash: b6b05...8a8
mamma95 Skrevet 4. januar 2014 Forfatter #6 Skrevet 4. januar 2014 Arbeidsmiljøloven sier: § 12-3.Omsorgspermisjon(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren. Anonymous poster hash: b6b05...8a8 Ja så i forbindelse med.. Kan han ta den nå før fødselen da eller MÅ ungen være ute..? Normalt skal permisjonen tas 2 uker før fødsel eller 2 uker etter fødsel. Om det er enten eller, vet jeg ikke. De fleste tar den nok etter at barnet er ute, og mor og barn har kommet hjem fra sykehuset. Anonymous poster hash: b6b05...8a8 Ja, det vet jeg.. men i denne situasjonen er det litt annet.. er ikke sikkert han rekker tilbake fra oslo i tide når han får beskjed om at det er i gang.. Synst bare jobben er lite forståelsesfulle her.....
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 4. januar 2014 #7 Skrevet 4. januar 2014 Jeg synes kanskje du prioriterer feil. Fint å ha med far på fødsel, men på den andre siden, du har mer bruk for han etterpå enn før.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #8 Skrevet 4. januar 2014 Arbeidsmiljøloven sier: § 12-3.Omsorgspermisjon(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren. Anonymous poster hash: b6b05...8a8 Ja så i forbindelse med.. Kan han ta den nå før fødselen da eller MÅ ungen være ute..? Nei i forbindelse med fødselen menes etter fødsel. Far har faktisk ikke en lovlig rett på fri under fødselen heller, men de fleste arbeidsgivere lar far ta ut ferie eller avspasering denne tiden. Anonymous poster hash: be351...9b0
Planleggendemamma Skrevet 4. januar 2014 #9 Skrevet 4. januar 2014 Dette kommer nok an på hvor fleksibel arbeidsgiver er. I vårt tilfelle fikk samboer velge om han bare ville ta permisjon fra termindato eller velge å vente til fødselen er. Men så skal det sies at ved forrige fødsel fikk han også lov til å ta de 2 ukene en mnd etter mini var født, selv om de egentlig skal tas rett etter fødsel.. Men mulig som noen andre sier her at han må ta ferie eller be om ulønnet i disse dagene før kontrollen om ingenting skjer. Skjønner godt at du heller vil ha han med på fødsel da du uansett har familie rundt deg den første tiden som kan hjelpe til. Lykke til med fødsel i alle fall!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #10 Skrevet 4. januar 2014 Det har seg sik at vi egentlig bor i Oslo fordi samboeren jobber der, men akkurat nå er vi hjemme der vi er ifra for vi har feiret jul her og terminen var for 5 dager siden og jeg vil være rundt familie første tiden og da er det lettest at vi er her og ikke at de kommer til Oslo. Og uansett kunne jeg ikke reist tilbake når jeg er på overtid. Så har det ikke skjedd noe enda, og samboeren begynner egentlig på jobb igjen på mandag i Oslo. Det er 10 timer herifra bare sånn det er klart... Han spurte de om han kunne få begynne de to ukene han uansett skal ha fra mandag av for vi skal på overtidskontroll da og blir uansett satt igang senest torsdag. Men neida, hun daglige lederen sa det at han må komme tilbake på jobb på mandag om det ikke har skjedd noe. Så finner jeg dette på regjeringen.no " Far har rett til 2 uker ulønnet permisjon i forbindelse med fødselen. Dette gjelder enten mor er yrkesaktiv eller ikke. Denne retten gjelder dersom han bor sammen med moren og bruker tiden til omsorg for familie og hjem. Ukene kan enten tas før barnet blir født, etter at det er født eller etter at moren og barnet er kommet hjem fra sykehuset. Permisjonen må likevel være avsluttet senest 2 uker etter at mor og barnet er kommet hjem fra sykehuset." Stemmer dette?? At han faktisk KAN begynne på de to ukene allerede nå? At det blir litt mindre etter han er født er ikke så farlig, så lenge han er med på fødselen....[/quote Jeg skjønner at jobben vil ha han på jobb hvis dette ikke er avklart før nå. Det normale er jo å avklare slikt en god stund i forveien. Hadde dere spurt i november hadde det sikkert vært null problem. Vet ikke hva dere kan kreve i denne situasjonen siden fars rettighet er to uker i forbindelse med fødsel og at en kan velge når. Samtidig, med respekt for arbeidsgiver og håp om fleksibilitet fra arbeidsgivers side, ville jeg som sagt avklart dette for flere måneder siden. Anonymous poster hash: 71a5f...fbe
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #11 Skrevet 4. januar 2014 Tro meg, du vil være glad ETTER fødselen hvis han tar permisjonen da. Tror forøvrig de aller fleste tar det som en selvfølge. Anonymous poster hash: 78e12...c40
mamma95 Skrevet 4. januar 2014 Forfatter #12 Skrevet 4. januar 2014 Aat det går and! Det hele var vist bare en misforståelse! Hun trodde jeg skulle føde i Oslo så det var derfor hun sa han måtte på jobb igjen og det hadde jo vært logisk for der hadde han jo rukket det! Så da har han fått fri til 20.januar og uansett om det kanskje blir mindre tid etterpå så er jeg veldig lettet over at jeg får ha han med på fødselen og han er jo her en stund etter også. Og når han må på jobb igjen har jeg både min og hans familie i nærheten og han kommer når han har fri i helgene til vi alle reiser til Oslo igjen.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #13 Skrevet 4. januar 2014 Aat det går and! Det hele var vist bare en misforståelse! Hun trodde jeg skulle føde i Oslo så det var derfor hun sa han måtte på jobb igjen og det hadde jo vært logisk for der hadde han jo rukket det! Så da har han fått fri til 20.januar og uansett om det kanskje blir mindre tid etterpå så er jeg veldig lettet over at jeg får ha han med på fødselen og han er jo her en stund etter også. Og når han må på jobb igjen har jeg både min og hans familie i nærheten og han kommer når han har fri i helgene til vi alle reiser til Oslo igjen. Der var dere veldig heldige at det ordnet seg for dere. Neste gang planlegger dere bedre. Anonymous poster hash: be351...9b0
mamma95 Skrevet 4. januar 2014 Forfatter #14 Skrevet 4. januar 2014 Aat det går and! Det hele var vist bare en misforståelse! Hun trodde jeg skulle føde i Oslo så det var derfor hun sa han måtte på jobb igjen og det hadde jo vært logisk for der hadde han jo rukket det! Så da har han fått fri til 20.januar og uansett om det kanskje blir mindre tid etterpå så er jeg veldig lettet over at jeg får ha han med på fødselen og han er jo her en stund etter også. Og når han må på jobb igjen har jeg både min og hans familie i nærheten og han kommer når han har fri i helgene til vi alle reiser til Oslo igjen. Der var dere veldig heldige at det ordnet seg for dere. Neste gang planlegger dere bedre. Anonymous poster hash: be351...9b0 Ja vi var nok heldige ja! Hehe, neste gang det kommer en slik situasjon der det skal komme et barn til har vi nok flyttet til hjemstedet uansett.
Hjertefru Skrevet 4. januar 2014 #15 Skrevet 4. januar 2014 Er vel en selvfølge at mannen får fri fra jobb under fødselen vel. Jeg har i alle fall ikke villet ha en person på vakt der kona ligger i fødsel. Hvordan det ordnes rent formelt blir vel en sak for seg .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå