Gå til innhold

Hva "bør" man ha betalt for å være tilgjengelig døgnet rundt?

Anbefalte innlegg

Mannen er tilgjengelig for jobben konstant, men har ikke ekstra betalt for det. Nå har han skjønt at han må endre på det, men tør ikke "kreve" noe spesiellt... Der han jobbet før hadde han 4500 pr uke i grunnbetalt, også fikk han betalt pr time han jobbet.

Hva er normalt vakttillegg? Jobber i it-bransjen med software...

Anonymous poster hash: 89b83...d1d

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hva som står i kontrakten hans. Står det at normal arbeidstid er 7.5t pr dag pluss vakt hver fjerde uke feks er betaling for vakttimene inkludert i grunnlønna. Står det derimot at arbeidstiden er 7.5t pr dag, 37.5t pr uke el så vil jeg tro at han har krav på ekstra betalt for vakttimene. Les hva som står i kontrakten og kontakt evt fagforeningen hvis han er organisert for å høre hvordan de tolker det før han går videre til arbeidsgiver. Er dumt å lage masse styr og bråk hvis han allerede får betalt for det gjennom grunnlønna..

Anonymous poster hash: 032c2...001

Annonse

Men er han tilgjengelig fordi han vil, eller må han?

Han vil ikke, men konsekvensene blir fort at kunden finner andre leverandører. Kundene betaler for å ha support 24/7, men det fikk ikke de ansatte vite før nå. Dersom han ikke svarer på telefon når kundene ringer kan i verste fall kunden tape myyyye penger, og da vil de ijo finne andre....

Anonymous poster hash: ebe1f...fd5

Han bør ha minst 4-5000 kroner i vakttillegg pluss timesbetalt for jobber som må gjøres.

Ok, takk. Da er det omtrent det samme som han hadde i tidligere jobb.

Når det ikke er bakt inn i grunnlønna så er det vanlig å ha en prosentandel av timelønna si som vakttillegg og 100% tillegg for de timene han jobber. Så jo høyere timelønn han har til vanlig jo høyere blir vakttillegget. Høres jo helt villt ut at bedriften plutselig har innført en slik ordning. Dette er absolutt en sak for fagforeningene!!

Når det ikke er bakt inn i grunnlønna så er det vanlig å ha en prosentandel av timelønna si som vakttillegg og 100% tillegg for de timene han jobber. Så jo høyere timelønn han har til vanlig jo høyere blir vakttillegget. Høres jo helt villt ut at bedriften plutselig har innført en slik ordning. Dette er absolutt en sak for fagforeningene!! Anonymous poster hash: 032c2...001

Okey,så det er "reglene"? Mye som burde vært tatt med fagforeninga der, men dessverre har ikke de voksne mannfolka baller nok til å si ifra...

De har hatt det i en viss grad tidligere, men ikke noe som er satt i system. De har og ekspandert noe voldsomt. Tidligere har og mesteparten av dette falt på en kollega. En kollega som har 300.000 mer i årslønn enn min mann ;)

Må si jeg synes det høres helt vanvittig ut med vakt hver dag annenhver uke. Tviler sterkt på at fagforeningene har godtatt en slik ordning og jeg blir veldig overrasket om det ikke er brudd på arbeidsmiljøloven. Og husk at arbeidstakere også er pliktig til å følge arbeidsmiljøloven.

Må si jeg synes det høres helt vanvittig ut med vakt hver dag annenhver uke. Tviler sterkt på at fagforeningene har godtatt en slik ordning og jeg blir veldig overrasket om det ikke er brudd på arbeidsmiljøloven. Og husk at arbeidstakere også er pliktig til å følge arbeidsmiljøloven. Anonymous poster hash: 032c2...001

Som sagt, det er mye som ikke er riktig der. 350 timer overtid uten betalt iløpet av året, feks. Det er ingen tillitsvalgt der som kan ta tak i slike ting, enda. Håper det kommer på plass nå snart, med ny daglig leder.

Annonse

Min mann har 200 kr døgnet i ukedagene, 400 kr helg og helligdager for å ha vakttelefon,timelønn med 100% overtid dersom han rykker ut.

han er elektriker.

Anonymous poster hash: 29dc2...f88

Det finnes ingen lov som sier hvor mye han skal ha for hjemmevakt/bakvakt. Det er imidlertid ganske vanlig med 1/5 av timelønna + lønn for de timene han evt. må jobbe. Han må enten forhandle fram dette selv, eller fagforeningen kan frohandle fram lønn på vegne av alle. Det siste er mest vanlig dersom de har tariffavtale.

Overtidsbetaling har han imidlertid krav på - minst 40% iførlge arbeidsmiljøloven

Anonymous poster hash: f748f...ac4

Det finnes ingen lov som sier hvor mye han skal ha for hjemmevakt/bakvakt. Det er imidlertid ganske vanlig med 1/5 av timelønna + lønn for de timene han evt. må jobbe. Han må enten forhandle fram dette selv, eller fagforeningen kan frohandle fram lønn på vegne av alle. Det siste er mest vanlig dersom de har tariffavtale.

Overtidsbetaling har han imidlertid krav på - minst 40% iførlge arbeidsmiljøloven

Anonymous poster hash: f748f...ac4

Det vet jeg, derav "bør" :)

De har ikke tariff.

Takk for svar :)

Mannen skriver timer når de ringer han.

Han skal selvfølgelig ha betalt for å jobbe Jobber ikke gratis.

Anonymous poster hash: 0af8a...d18

Det gjør min og, men synes han bør ha betalt for å være tilgjengelig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...