mbea Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Sliter litt med søvnen for øyeblikket. Snuppa på 11 måneder er våken opp til to timer hver natt. Legger seg greit i 18-1830 tiden, trenger litt hjelp for å sovne men jobber med dette. Sover fint frem til ca midnatt, (noen ganger må jeg gi smokken) men så våkner hun, sitter og står i senga.. Oller og styrer. Prøver i det lengste å få henne til å sovne igjen uten å ta henne opp. Men ender opp med å gi opp etter ca 1 time da hun bare blir mer hysterisk. Så sitter vi på sofaen ett par timer å koser, drikker melk før hun sovner igjen og sover til ca 6-630. Mistenker at problemet kan være utviklingssprang, evt tenner, men har nå pågått lenge! Eller sover hun for mye på dagtid? Eksempel Våkner. 6, Kvil 830-1130 Kvil 1330-1530 Legger seg ca 18 Hvordan er soverutinen til deres på samme alder? Noen gode tips til å bryte uvanen med lang våkentid på natta?
Cosinus3 Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Det med sovn er jo veldig individuelt, men jeg synes at det er mye søvn på en så stor baby. Babyen vår på 3 måneder sover gjerne mellom 3-5 timer i løpet av dagen. Dere har jo fått en uvane som jeg tror det er en kamp å bli kvitt med kos på sofaen midt på natta. Her har vi fulgt prinsippet med minst mulig oppmerksomhet om natta. Ikke ta opp kun for amming, ikke lys ikke prata med babyen egentlig vært veldig kjedelige å trøtt. I en periode har vi hatt madrass på rommet til barna og sovet der dersom de roer seg bedre da. Barna våre har vært lite våkne på den tiden da, gjerne at de har ville stått opp litt for tidlig.
mbea Skrevet 4. januar 2014 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2014 Det med sovn er jo veldig individuelt, men jeg synes at det er mye søvn på en så stor baby. Babyen vår på 3 måneder sover gjerne mellom 3-5 timer i løpet av dagen. Dere har jo fått en uvane som jeg tror det er en kamp å bli kvitt med kos på sofaen midt på natta. Her har vi fulgt prinsippet med minst mulig oppmerksomhet om natta. Ikke ta opp kun for amming, ikke lys ikke prata med babyen egentlig vært veldig kjedelige å trøtt. I en periode har vi hatt madrass på rommet til barna og sovet der dersom de roer seg bedre da. Barna våre har vært lite våkne på den tiden da, gjerne at de har ville stått opp litt for tidlig. Ja, vet at det er mye søvn. Men så har hun alltid vært ett lite dovendyr. Sov 20 timer i døgnet frem til ca 4 mnd.. Så er nok av den typen barn som trenger masse søvn. Men nå må vi snu det litt sånn at all våkentid er på dagen. Og ja, er en kjempe uvane.. Har nok komt av at hun vekker storesøster (de deler soverom), så får å skåne henne så har vi tatt henne ut av rommet. Men vurderer nå å ta storesøster ut av rommet heller, for hun er eldre å forstår mer. Hun kan sove litt i vår seng sammen med den av oss voksne som ikke er med lillesøster. For jeg tror vi barer må ta kampen om å ikke ta henne opp. Og som deg så er det kjedelig å være våken på natta hos oss. Minste kan få melk, men ellers er det ingen snakking, leking osv.. Men er jo en belønning å sitte på fanget til mamma alikevel. Og vi har en madrass på jenterrommet, men selv om jeg ligger der så klarere hun ikke roe seg. Reiser seg, setter seg opp. Sovner neste sittende... Krysser fingrene for en bedre natt i natt
Cosinus3 Skrevet 4. januar 2014 #4 Skrevet 4. januar 2014 Uff det er vanskelig når storesøsken blir vekket. Her har begge de eldste sovnet sittende en periode, så har vi lagt dem ned. Irriterende nok. Lykke til med de kommende nettene. Ofte går det jo lettere å snu en uvane bare en har bestemt seg for en strategi!
elma82 Skrevet 6. januar 2014 #5 Skrevet 6. januar 2014 Hun sover mye på dagen i forhold til vår som akkurat har bikka ett år. Men hun er nok i andre enden av skalaen, og trenger ikke så mye søvn som andre. Slik har hun sovet et par mnd nå: I seng ca 18 - 18.30. Nå er hun akkurat nattavvent, men da hun var 11 mnd sov hun da til ca 6-7 med alt fra to til mange oppvåkninger hver natt. Var som regel bare å amme eller trøste litt,da, så sovna hun raskt igjen. Ikke lange våkenperioder med mindre hun var syk eller tenner som pressa veldig. Typisk dagsøvn var 1,5 t på formiddagen og ca 30-40 min mellom 14 og 15. Ikke lett å vite hva det kan være... Tenner, utviklingssprang, dårlig vane... Det er jo ikke så lett å vite med disse små! Skjønner det er slitsomt når søsken blir vekka, men du er jo inne på en lur løsning på det problemet. Lykke til!
mbea Skrevet 6. januar 2014 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2014 Prøvte i desperasjon i helgen å legge henne i vognen i stua. For å unngå at hun får belønning med å sitte på mammas fang. Pluss, mamma kan legge seg på sofaen.... Det funka mye bede enn å holde henne.. Vi sovna begge to. I vogna er hun spent fast.. Og kan ikke snu seg rundt reise seg, sette seg opp.. Så mistenker at hun holder på med ett stort utviklingssprang som gjør at kroppen lever sitt eget liv i de lette søvnfasene. Ellers så har hun jo to tenner på vei også.. Så det er kanskje en løsning, men føler i grunnen ikke det er greit at hun sover nattesøvnen i vogna.. Tror jeg skal ta en tur innom helsestasjonen denne uka å høre litt der også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå