Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Jeg har hatt gallesteinsanfall i flere år, og fått påvist masse grus i galleblæra. Anfallene har kommet ca. 6 ganger i året. For 5 uker siden ble jeg mamma og siden jul har jeg hatt gallesteinsanfall nesten hver eneste dag. I jula ble jeg lagt inn på sykehuset fordi jeg også hadde fått betennelse i galleblæra (de ville da ikke operere pga. infeksjonen.) Jeg står nå i kø for å få operert bort galleblæra men det kan jo ta noen måneder. De siste dagene har jeg hatt kraftige anfall som varer i 6-7 timer, det er så vondt at jeg ikke klarer å ta meg av dattera mi. Mannen min har hatt lang juleferie, så han har tatt seg av lillejenta. Det jeg nå lurer på er hva, i alle dager, jeg skal gjøre da han starter å jobbe igjen til uka! Han pendler, så han er bare hjemme i helgene. Da anfallene kommer har jeg jo ikke sjans til å f.eks gi henne mat, skifte bleie og leke/kose. Smertene er så store at jeg stort sett ligger i fosterstilling og griner, i flere timer! Jeg prøvde å forklare dette for legene på sykehuset men det eneste de sa var at "om det blir værre må du be fastlegen purre på opersjon...." Fastlegen har selvsagt to måneders ventetid, men fikk time hos en annen lege på mandag. Nå er jeg bare redd for at legen ikke skal ta meg på alvor. FØler meg jo som en bedriten mor, da jeg bare går rundt med smerter, griner og ikke klarer å ta meg av henne. Hva skal jeg gjøre da ikke pappaen er der? Jeg spiser bare knekkebrød, men også det gjør at jeg får anfall.... Aner ikke hva jeg skal gjøre! Noen som har noen råd? Anonymous poster hash: f1c53...50d
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Hvis du ikke kan ta deg av barnet må du sykemeldes og far overta permisjonen. Legen må ta deg inn når det er akutt. God bedring!
overlord Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 Mannen din kan overta permisjonen din dersom du er for syk til å ta deg av barnet. God bedring!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #4 Skrevet 4. januar 2014 har ikke fastlegen din akutt-timer hver dag?Hos min lege får man som regel akutt-time om man ringer klokken 8 (når de åpner) og det er noe akutt.... Anonymous poster hash: b9758...920
Guttaboys Skrevet 4. januar 2014 #5 Skrevet 4. januar 2014 Huff...du må sykmelde deg, og far overtar permisjonen, som andre her sier. Jeg har selv fjernet deler av galleblæra. De kunne ikke ta hele, fordi det var for betent. Jeg vet hvordan du har det, og det er forferdelige smerter. Synes det er rart at du ikke blir tatt på alvor. Min erfaring er at det går relativt fort å få både legetime, MR og operasjonen. Har blitt tatt på alvor hele veien. Har også blitt innlagt med smerter for å få morfin. Du må bare mase og kreve helt til du får den hjelpen du trenger. Stå på! Føler med deg...
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #6 Skrevet 4. januar 2014 Forklar det nøøyaktig slik det er til legen, ikke legg noe mellom. Når det er så ille skal du prioriteres til operasjon. Du kan også sykemeldes, så tar far over permisjonen. Anonymous poster hash: d469b...d95
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #7 Skrevet 4. januar 2014 Gallestein er jævlig vondt MASSE LYKKE TIL Anonymous poster hash: 7dbbe...91e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #8 Skrevet 4. januar 2014 Gallesteinsanfall er grusomt vonde, tro meg, jeg vet! Fosterstilling, og grein av smerte i timesvis. Jeg har også hatt betennelse, ikke i galleblæra, men i bukspyttkjertelen, og DA var jeg syk, da! Måtte legges inn på sykehus og lå der i over en uke. Etterpå måtte jeg vente på operasjon for å fjerne galleblæra og, kryss i taket!, jeg holdt meg anfallsfri, takket være fettfri kost. Men fy, så stusslig mat... Tørre brødskiver med magert kjøttpålegg, leverpostei og syltetøy. Rent kjøtt, poteter, grønnsaker og saus på maisenna... :-( Men det var viktigere å holde anfallene unna, så det gikk. Du bør nok sykemeldes, slik at mannen din er hjemme med barnet, for under anfallene er du IKKE egnet som omsorgsperson, nei. Du må for all del ikke trekke fra noe når du snakker med legen. Anonymous poster hash: 66084...350
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #9 Skrevet 4. januar 2014 Huff...du må sykmelde deg, og far overtar permisjonen, som andre her sier. Jeg har selv fjernet deler av galleblæra. De kunne ikke ta hele, fordi det var for betent. Jeg vet hvordan du har det, og det er forferdelige smerter. Synes det er rart at du ikke blir tatt på alvor. Min erfaring er at det går relativt fort å få både legetime, MR og operasjonen. Har blitt tatt på alvor hele veien. Har også blitt innlagt med smerter for å få morfin. Du må bare mase og kreve helt til du får den hjelpen du trenger. Stå på! Føler med deg... Jeg tok MR da jeg var innlagt med betennelse i galleblæra og den viste masse stein og grus. Fikk bare beskjed om at galleblæreoperasjon ikke ble tatt akutt (dette var 1. juledag). Etter å ha fastet i ett døgn og ikke hatt noen anfall (pga. at jeg ikke spiste noe) ble jeg skrevet ut og satt i operasjonskø. Har bestemt meg for å ikke gi meg på mandag, da får den legen ta kontakt med sykehuset for dette er helt uholdbart. Blir jo helt ødelagt psykisk også! Anonymous poster hash: f1c53...50d
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #10 Skrevet 4. januar 2014 Huff...du må sykmelde deg, og far overtar permisjonen, som andre her sier. Jeg har selv fjernet deler av galleblæra. De kunne ikke ta hele, fordi det var for betent. Jeg vet hvordan du har det, og det er forferdelige smerter. Synes det er rart at du ikke blir tatt på alvor. Min erfaring er at det går relativt fort å få både legetime, MR og operasjonen. Har blitt tatt på alvor hele veien. Har også blitt innlagt med smerter for å få morfin. Du må bare mase og kreve helt til du får den hjelpen du trenger. Stå på! Føler med deg... Jeg tok MR da jeg var innlagt med betennelse i galleblæra og den viste masse stein og grus. Fikk bare beskjed om at galleblæreoperasjon ikke ble tatt akutt (dette var 1. juledag). Etter å ha fastet i ett døgn og ikke hatt noen anfall (pga. at jeg ikke spiste noe) ble jeg skrevet ut og satt i operasjonskø. Har bestemt meg for å ikke gi meg på mandag, da får den legen ta kontakt med sykehuset for dette er helt uholdbart. Blir jo helt ødelagt psykisk også! Anonymous poster hash: f1c53...50d Be legen ta kontakt med sykehuset. Du kan også sjekke fritt sykehusvalg, http://www.frittsykehusvalg.no/Rettigheter/ , for å se om det finnes sykehus i nærheten som har kortere ventetid. Anonymous poster hash: d469b...d95
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #11 Skrevet 4. januar 2014 Hvor tilhører du da? Anonymous poster hash: 8da51...6ac
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #12 Skrevet 4. januar 2014 Hvor tilhører du da? Anonymous poster hash: 8da51...6ac Drammen Anonymous poster hash: f1c53...50d
Guttaboys Skrevet 4. januar 2014 #13 Skrevet 4. januar 2014 Huff...du må sykmelde deg, og far overtar permisjonen, som andre her sier. Jeg har selv fjernet deler av galleblæra. De kunne ikke ta hele, fordi det var for betent. Jeg vet hvordan du har det, og det er forferdelige smerter. Synes det er rart at du ikke blir tatt på alvor. Min erfaring er at det går relativt fort å få både legetime, MR og operasjonen. Har blitt tatt på alvor hele veien. Har også blitt innlagt med smerter for å få morfin. Du må bare mase og kreve helt til du får den hjelpen du trenger. Stå på! Føler med deg... Jeg tok MR da jeg var innlagt med betennelse i galleblæra og den viste masse stein og grus. Fikk bare beskjed om at galleblæreoperasjon ikke ble tatt akutt (dette var 1. juledag). Etter å ha fastet i ett døgn og ikke hatt noen anfall (pga. at jeg ikke spiste noe) ble jeg skrevet ut og satt i operasjonskø. Har bestemt meg for å ikke gi meg på mandag, da får den legen ta kontakt med sykehuset for dette er helt uholdbart. Blir jo helt ødelagt psykisk også! Anonymous poster hash: f1c53...50d Jeg fikk heller ikke akutt operasjon. Men køen var vel ikke så lang da, antagelig. For hele prosessen gikk ganske fort! Jeg måtte også fjerne to stener gastroskopisk senere, som var igjen i galleblæren. Det gikk også fort. Du kan sjekke ut ventelistene på de forskjellige sykehusene, og be om henvisning til et annet sykehus. Jeg ble operert på ahus.
Meg og alle gutta Skrevet 4. januar 2014 #14 Skrevet 4. januar 2014 jeg har også slitt med gallestein flere ganger i året siden jeg var ganske liten. Mine anfall har vart fra 6-7 timer og opptil nesten et døgn før det har gitt seg. fryktelig vondt! Fikk et kraftig anfall da minste sønnen min var 5 uker som varte i over et døgn. Kravla rundt på gulvet, hylgrein og viste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg i mange timer. Smertene ga seg ikke og jeg fikk ganske høy feber. Fikk hastetime hos fastlegen som sente meg rett ned på drammen sykehus. der satt jeg i 5 timer med en liten baby å ventet med høy feber og kjempe smerter før jeg fikk komme inn og det ble konstatert betennelse i galleblæra. Kunne ikke opperere mens den var betent så fikk antibiotika og beskjed om å ta smertestillende til d gikk over så skulle jeg settes opp til operasjon og forundersøkelse til dette. Diagnosen ble satt mtp symptomer og at de klemte på magen. Nå er dette 15 mnd siden, og jeg har ikke hørt fra drammen enda. Har levd fettfattig og kun spist rene og magre produkter og har gudskjelov ikke fått flere anfall så har ikke purret på de selv. Lever gladlig på diett resten av livet om det er det som funker for å unngå slike anfall. All medfølelse til deg. Du må bare mase! sånn kan du ikke ha det. Da får mannen ta over din permisjon i mellomtiden. Håper du får hjelp fort!
Nullstress;) Skrevet 4. januar 2014 #15 Skrevet 4. januar 2014 Hvor tilhører du da? Anonymous poster hash: 8da51...6ac Drammen Anonymous poster hash: f1c53...50d Ring Tønsberg i morgen! Vi tilhører også Drammen, men fikk time på Tønsberg (gjaldt operasjon til datteren vår) Drammen hadde flere mnd ventetid, Tønsberg kunne ta oss inn så fort de fikk henvisningenfr legen. Men blir man ikke akutt operert ved stadige anfall? En jeg kjenner ble det. Andre gang han ble hentet i ambulanse, ble han lagt inntog operert dagen etter. (Han er alene, så ringe ambulanse da ingen kunne hjelpe han)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå