Gå til innhold

Sykepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat begynt å jobbe 100% etter ett år med full og delvis sykemelding. Sykemeldingsperioden går ut i januar.

Vet at man da må jobbe i 26 uker for å tjene opp rett til sm igjen, men gjelder det dersom man får en annen diagnose? Har akkurat funnet ut at jeg er gravid, og sist svangerskap var jeg sm fra u 18 pga bekkenløsning. Er redd det samme skal skje og at jeg da ikke har rett på sykepenger?

Noen som vet hvordan dette fungerer?

Anonymous poster hash: 2a9f9...8dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme regler ja, selvom det er ny diagnose

Anonymous poster hash: 8b476...5a0

Skrevet

Veldig bra at du antar at du får det samme svangerskapet i reprise. Det er ikke rart at gravide ikke står i jobb svangerskapet ut med den innstillingen der.

Anonymous poster hash: b78df...5b2

Skrevet

Grensen er uansett om du får en annen diagnose.

Anonymous poster hash: b14e1...e86
Skrevet

Veldig bra at du antar at du får det samme svangerskapet i reprise. Det er ikke rart at gravide ikke står i jobb svangerskapet ut med den innstillingen der.Anonymous poster hash: b78df...5b2

Dust. Jeg antar ingenting, men er bekymret for bortfall av inntekt dersom jeg skulle bli syk.

Skrevet

Takk for svar #2 og #4. Uff, nå blir jeg enda mer engstelig :( Vil jo gjerne jobbe 100%, men er ikke alltid det lar seg gjøre desverre :(

Skrevet

Takk for svar #2 og #4. Uff, nå blir jeg enda mer engstelig :( Vil jo gjerne jobbe 100%, men er ikke alltid det lar seg gjøre desverre :(

Bortkastet tid å bekymre seg for noe som KANSKJE kan skje hvis du er uheldig. Skjer det, så finner du ut av det da.

Anonymous poster hash: a0d76...e5b

Skrevet

Jeg kontaktet NAV ang tilsvarende problemstilling. Det jeg fikk høre, var at eneste mulighet var å gå over på aap, selv om det i mitt tilfelle bare ville være snakk om et par uker før permisjonsstart. Jeg ble mindre sykmeldt enn jeg fryktet, og derfor ble det ikke aktuelt for meg likevel.

Anbefaler deg å kontakte NAV og forklare problemstillingen så du får riktig svar direkte fra dem.

Anonymous poster hash: 60de0...cb9

Skrevet

26 uker gjelder uansett om diagnosen endrer seg, og du eventuelt blir sykmeldt på grunn av noe annet enn tidligere. Hvis du blir sykmeldt før det har gått 26 uker vil jeg tro at du kan søke om AAP (arbeidsavklaringspenger), noe som tilsvarer ca 60% av inntektsgrunnlaget.

Anonymous poster hash: ba116...f31

Skrevet

26 uker gjelder uansett om diagnosen endrer seg, og du eventuelt blir sykmeldt på grunn av noe annet enn tidligere. Hvis du blir sykmeldt før det har gått 26 uker vil jeg tro at du kan søke om AAP (arbeidsavklaringspenger), noe som tilsvarer ca 60% av inntektsgrunnlaget.

permisjonspengene blir vel beregnet utifra lønnen du har når du går i permisjon, så derfor lønner det seg vel å prøve det du kan å unngå sykmelding før det har gått 26 uker. Prøv å tenke gjennom om du kan få det til ved å ta ut ferie, jobbe redusert en periode e.l. Sett deg godt inn i reglene (ikke baser deg på hva andre tror er riktig), og prøv å finne en løsning.

Anonymous poster hash: 60de0...cb9

Skrevet

Du kan få AAP inntil seks mnd dersom du blir syk på ny uten å ha opparbeidet nye rettigheter.

https://www.nav.no/Helse/Ytelser+ved+sykdom/Arbeidsavklaringspenger+(AAP).217377.cms

Ny diagnose endrer ikke kravet om å ha vært arbeidsfør i 26 uker før man har opptjent nye rettigheter.

En helt annen sak er at det er utrolig pussig at det for mange er nøyaktig 26 uker man greier å holde seg i jobb....

Skrevet

Jeg fikk noe sånn om tilrettelegging av jordmor pga bekkenløsning i mitt første svangerskap. Da ble jobben pliktet å legge til rette for meg. Det kunne de ikke og jeg "måtte" da gå hjemme de siste 2 månedene. Full lønn, ikke sm. Jobbet som nattevakt i helsesektoren og kunne knapt gå så var umulig om jeg ikke satt i en stol når jeg var på jobb.

Dette er da 8 1/2 år siden.

Skrevet

Bare for å legge til så var det ikke pga. oppbrukt sykemelding, mer som jordmors kontroll på at jeg tok bekkenløsningen på alvor siden jeg ikke ville høre på henne. Snill jordmor som passet på meg :)

Skrevet

Moota; da har du gått på noe som kalles svangerskapspenger. Det er den riktige ytelsen hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for deg på arbeidsplassen. Det er noe annet enn sykepenger. Ved svangerskapspenger er det ikke på grunn av sykdom hos deg du ikke kan jobbe, men hindringer hos arbeidsgiver som gjør at du ikke kan stå i jobben.

Skrevet

Hvis du plages med bekkenet så anbefaler jeg deg å gå til kiropraktor eller andre som behandler låsninger. De aller fleste smerter forbundet med bekkenet under graviditeten skyldes bekkenlåsninger og ikke bekkenløsning, eller en kombinasjon av låsning og løsning. Også stive muskler er en årsak til smerter i bekkenet. Så anbefaler virkelig at du går til noen som har spesialisert seg på bekkenplager for gravide og som kan låse opp evt låsninger. Lykke til:)

Anonymous poster hash: 23115...6f1

Skrevet

Du har faktisk en mulighet til: Dersom du skulle bli dårlig KAN du gå ut i permisjon inntil 3 måneder før termin. Det betyr jo at du mister verdifull tid med barnet ditt. Men dersom du SKULLE bli så dårlig at du ikke klarer å jobbe, kan det jo være at dette lønner seg økonomisk. Dessuten vil du da gjennom permisjonstiden tjene opp rett til nye sykepenger, dersom du skulle bli dårlig igjen av den andre diagnosen din ...

Anonymous poster hash: 5b5c8...1cf

Skrevet

Takk for svar alle sammen :) Håper jeg kan jobbe frem til permisjonen!!!

Skrevet

Virker som du planlegger neste sykemelding. Dårlig planlegging å bli gravid når du har begynt å jobbe.

Det som forundrer meg med disse som er sykemeldt ett år er at de mirakuløst blir frisk før de må over på AAP. Slår aldri feil det....

Anonymous poster hash: bcdf0...56d

Skrevet

#18 Hvordan i all verden klarer du å lese ut fra det jeg skriver at jeg "planlegger" neste sykemelding? Det hender faktisk at man blir gravid selv om det ikke var planlagt, men du er sikkert så perfekt at det aldri kunne skjedd deg.

Jeg skjønner du forundrer deg over ting du ikke har greie på. Det gjør de fleste, men du trenger ikke spy ut edder og galle av den grunn. Vitner om en navlebeskuende og lite empatisk person.

Skrevet

#18 Hvordan i all verden klarer du å lese ut fra det jeg skriver at jeg "planlegger" neste sykemelding? Det hender faktisk at man blir gravid selv om det ikke var planlagt, men du er sikkert så perfekt at det aldri kunne skjedd deg.

Jeg skjønner du forundrer deg over ting du ikke har greie på. Det gjør de fleste, men du trenger ikke spy ut edder og galle av den grunn. Vitner om en navlebeskuende og lite empatisk person.

Så forbanna også. Traff jeg et ømt punkt?

Synes det er merkelig at folk som er så alvorlig syk at de må være borte fra jobb ett helt år (da er man SYK) klarer å bli frisk 14 dager før man får kun utbetalt 60% av lønna. Er lite mirakel er det. Tenk å ha slik flaks liksom.

Skrevet

Så forbanna også. Traff jeg et ømt punkt?

Synes det er merkelig at folk som er så alvorlig syk at de må være borte fra jobb ett helt år (da er man SYK) klarer å bli frisk 14 dager før man får kun utbetalt 60% av lønna. Er lite mirakel er det. Tenk å ha slik flaks liksom.

Mange som spekulerer ja. Vi har en fast ansatt (statlig) som gjør dette. Har nå holdt på slik siden 2009 og vi har dessverre ikke mulighet til å bli kvitt ham. Man ser av kurvene på fraværet at han spekulerer (og ALLTID syk på rød-dager, maks uheldig er han), men er ikke oppsigelsesgrunn. Av og til har ansatte for sterke rettigheter  :(

Anonymous poster hash: 1a49d...4d2

Skrevet

#18 Hvordan i all verden klarer du å lese ut fra det jeg skriver at jeg "planlegger" neste sykemelding? Det hender faktisk at man blir gravid selv om det ikke var planlagt, men du er sikkert så perfekt at det aldri kunne skjedd deg.Jeg skjønner du forundrer deg over ting du ikke har greie på. Det gjør de fleste, men du trenger ikke spy ut edder og galle av den grunn. Vitner om en navlebeskuende og lite empatisk person.Anonymous poster hash: 2a9f9...8dd

Så forbanna også. Traff jeg et ømt punkt?Synes det er merkelig at folk som er så alvorlig syk at de må være borte fra jobb ett helt år (da er man SYK) klarer å bli frisk 14 dager før man får kun utbetalt 60% av lønna. Er lite mirakel er det. Tenk å ha slik flaks liksom.Anonymous poster hash: bcdf0...56d

Mange som spekulerer ja. Vi har en fast ansatt (statlig) som gjør dette. Har nå holdt på slik siden 2009 og vi har dessverre ikke mulighet til å bli kvitt ham. Man ser av kurvene på fraværet at han spekulerer (og ALLTID syk på rød-dager, maks uheldig er han), men er ikke oppsigelsesgrunn. Av og til har ansatte for sterke rettigheter  :(Anonymous poster hash: 1a49d...4d2

Sikkert mange som spekulerer ja, men det betyr ikke at alle gjør det.

Og til #18 igjen: det er en grunn til at man "mirakuløst" blir frisk ila ett år, det kaller BEHANDLING. Tenk det! Igjen; ikke uttal deg så kvasst om ting du tydligvis ikke har greie på. Bare et lite råd

Skrevet

Kjenner også at jeg blir veldig provosert over uttalelsen din, #18. HI planlegger vel ikke å bli syk bare fordi hun er oppmerksom overfor tidligere diagnoser ...? For øvrig: Er du KLAR over hvor mye arbeid det er å være sykemeldt over lang tid, dersom man i tillegg er dårlig? Oppfølging nav og arbeidsgiver, fastlege, utredninger, sykehusinnleggelser, og ikke minst jobben det er å være syk i seg selv. Selv har jeg fem ulike diagnoser å forholde meg til, men merker at jeg ikke er langt fra å skulle presse meg til å gå ut i jobb når maksdato er oppnådd i mai, til tross for at legen min egentlig nekter meg det (jeg blir altså nødt til å lyge til ham om at jeg har blitt bedre dersom han skal tillate det). Tror ikke dette er helt uvanlig. Men å skulle gå ned 1/3 i inntekt, og få økonomiske problemer, i tillegg til belastningene med å være syk i seg selv, det er ikke spøk! Man blir ikke nødvendigvis plutselig FRISK i stedet for AAP, man karrer seg på jobb uten å egentlig klare det, så sykdomsforløpet bare forlenges.Jeg skal LOVE deg at de fleste som er 100 % sykemeldte drømmer om en hverdag der de bare er på jobb hverdager mellom 8-16, er man 100 % syk har man nemlig ALDRI fri, og er på jobb 24 timer i døgnet 7 dager i uken!

Anonymous poster hash: 5b5c8...1cf

Skrevet

Men du hi, jeg hadde kjempe problemer med bekkenet med førstemann, klarte ikke og gå mere enn 5 min før jeg hadde så sykt vondt :( hadde problemer etter fødsel og, og ungen blir 3 år på mandag, ble gravid i sommer, fikk kjempe vondt i uke 6. Kjøpte bekken belte og prøvde akupunktur, og det hjelper veldig mye, får vondt vist jeg står for lenge, men ikke i nærheten av hva det var. Jeg kunne ikke jobbe med første, men kunne ha gjordt det nå, men får ikke lov pga fare for fostret. Så ikke sikkert det ser helt mørkt ut :) lykke til :)

Anonymous poster hash: 59fcb...3c5

Skrevet

#18 Hvordan i all verden klarer du å lese ut fra det jeg skriver at jeg "planlegger" neste sykemelding? Det hender faktisk at man blir gravid selv om det ikke var planlagt, men du er sikkert så perfekt at det aldri kunne skjedd deg.Jeg skjønner du forundrer deg over ting du ikke har greie på. Det gjør de fleste, men du trenger ikke spy ut edder og galle av den grunn. Vitner om en navlebeskuende og lite empatisk person.Anonymous poster hash: 2a9f9...8dd

Så forbanna også. Traff jeg et ømt punkt?Synes det er merkelig at folk som er så alvorlig syk at de må være borte fra jobb ett helt år (da er man SYK) klarer å bli frisk 14 dager før man får kun utbetalt 60% av lønna. Er lite mirakel er det. Tenk å ha slik flaks liksom.Anonymous poster hash: bcdf0...56d

Mange som spekulerer ja. Vi har en fast ansatt (statlig) som gjør dette. Har nå holdt på slik siden 2009 og vi har dessverre ikke mulighet til å bli kvitt ham. Man ser av kurvene på fraværet at han spekulerer (og ALLTID syk på rød-dager, maks uheldig er han), men er ikke oppsigelsesgrunn. Av og til har ansatte for sterke rettigheter :(Anonymous poster hash: 1a49d...4d2
Sikkert mange som spekulerer ja, men det betyr ikke at alle gjør det.

Og til #18 igjen: det er en grunn til at man "mirakuløst" blir frisk ila ett år, det kaller BEHANDLING. Tenk det! Igjen; ikke uttal deg så kvasst om ting du tydligvis ikke har greie på. Bare et lite råd

Kan ikke se at jeg ba om råd. ;-)

Jeg har faktisk greie på dette.

Det viser seg også at de som er opptatt av sykemeldingsperioder og hva man har krav på når også er de som blir sykemeldt.

Så det faktum at man kan starte på jobb 14 dager før man taper penger OG nå lurer på dette med ny eventuell sykemelding sier meg at HI nok blir "syk" snart.

Men hun vil jo aldri drømme om å gi meg rett i dette. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...