Gå til innhold

Hva kan vi forvente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor fikk i går diagnosen lungekreft uten mulighet for å behandle. Hun har kols og ca 60 % lungekapasitet. I den ene lunga har de funnet 8 svulster og derfor er eneste måte å kvitte seg med kreften å fjerne hele lunga, men med kols i tillegg går jo ikke det...

Hvordan er det å dø av lungekreft? Kveles man? Er det vondt? Når det har kommet så langt, hvor lang tid har man igjen? Tusen spørsmål i hue og klarer ikke å tenke klart.

Anonymous poster hash: ed3de...ea8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sender deg mine varmeste tanker, for en vond beskjed å få..

Min mor fikk diagnosen lungekreft i fjor høst, hun har også kols og nedsatt lungekapasitet. Heldigvis hadde ble det oppdaget tidlig hos henne, og hun hadde "bare" en svulst. Hun kunne heller ikke opereres, men fikk strålebehandling, og svulsten er nesten forsvunnet nå. Så vi har vært heldige foreløpig. 

Men jeg forstår tankene dine, og hvor redd du er for mammaen din nå, og jeg føler virkelig med deg.

Lungekreft er dessverre en diagnose med dårlige utsikter, og når det oppdages sent er det stort sett bare en utgang. 

Hvor lang tid hun har igjen er det bare legene som kan svare på, om de i det hele tatt kan det. Men de tilfellene jeg kjenner til har gått raskt..

Jeg synes du skal be om å få være med moren din neste gang hun skal til legen, eller be om en samtale alene. Der kan du spørre om alt du lurer på, slik at du også kan få skikkelige svar og kanskje luftet tankene dine litt.

Du kan også ta en tur inn på Kreftforeningens sider, der finnes egne infosider om lungekreft. Bare husk det at  det kan være skummelt å lese for mye på nett om sykdom..

Mange klemmer til deg <3

Skrevet

Hei,

Først og fremst veldig trist å høre om din mor. Beskjeden er relativt ny forstår jeg, og sjokket har nok ikke lagt seg. Dessuten surrer nok spørsmålene også rundt i hodet, det er helt normalt. Lungekreft kan behandles, avhengig om det er langtkommet eller ikke. Utfra det du sier så forstår jeg at det i ditt mors tilfelle ikke er muligheter for å helbrede henne, men livsforlengende behandling (cellegift) kan være en mulighet for noen. Det spørs om de vil tåle en slik kur, og dette vil legen hennes ev prate med henne om. I siste fasen av sykdommen er det palliativ (lindrende) behandling som er fokuset. Da fokuseres det på smertelindring, kvalmestillende, behandling av ev angst/tungpust. Vanligvis er det palliative team som driver slik behandling, og de vet hva de gjør. De er flinke med behandling av smerter og uro, tungpust vil også kunne behandles så godt det lar seg gjøre. Vanligvis vil de nærmeste pårørende involveres i samtaler og behandling. Det anbefales at din mor tar med seg noen til samtalene med helseapparatet, og kanskje du kan be din mor om å få være med?

Klem fra en pårørende som har opplevd lungekreft i nær familie.

Anonymous poster hash: 98edc...57f

Skrevet

Tusen takk for svar

Anonymous poster hash: ed3de...ea8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...