Lammelåret Skrevet 3. januar 2014 Forfatter #51 Skrevet 3. januar 2014 Jeg tror ikke du kan finne gode debattfora i nettverdenen. Det blir for tabloid, for kjapt og for lite interaksjon. Jeg er medlem i et par små nettsamfunn, men de blir for konfliktsky. Slipper unna det dummeste dog. Arbeidsplassen er super! Jeg skulle ønske at flere så på blogg som debattarena, men også forum. Å diskutere i sitt miljø blir ofte å diskutere med likesinnede, noe som virker dempende. Å diskutere i jobbsammenheng, kan også bli snevert. Det som er unikt med nett er at man får kontakt med folk som ellers er utilgjengelige.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #52 Skrevet 3. januar 2014 Men hvorfor kan du ikke bare opprette tråder om det du vil diskutere da Lammelåret? Anonymous poster hash: e9330...13d
Lammelåret Skrevet 3. januar 2014 Forfatter #53 Skrevet 3. januar 2014 Men hvorfor kan du ikke bare opprette tråder om det du vil diskutere da Lammelåret? Anonymous poster hash: e9330...13d Det hender at jeg gjør, det blir gjerne kortutgaven av noe jeg har tatt opp andre steder. I blant blir det fin dialog ut av det, noen ganger diskusjon. Denne tråden synes jeg har utviklet seg fint. Det er litt kjedelig å lage diskusjoner dersom jeg er alene om å synes det er interessant, så det handler også litt om hvor jeg legger igjen tid.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #54 Skrevet 3. januar 2014 Men hvorfor kan du ikke bare opprette tråder om det du vil diskutere da Lammelåret? Anonymous poster hash: e9330...13d Det var det første som slo meg også! Hvis jeg har overskudd til det, hvis det er et tema som fenger og jeg i tillegg har tid til deg, så kan jeg godt kaste meg inn i en mer "seriøs" debatt her inne, og har også gjort det. Det er jo bare å kaste ut en diskusjon, Lammelåret - noen ganger får du en real diskusjon ut av det, andre ganger får du sabottører og fjasedukker som ødelegger diskusjonen med vilje.... Akkurat på dette forumet så tror jeg det er tilfeldig - hvem er logget på, er de interessert i temaet, har de overskudd akkurat da til akkurat en slik diskusjon, har de tid osv.... Du skriver i svaret over her at "Det er litt kjedelig å lage diskusjoner dersom jeg er alene om å synes det er interessant, så det handler også litt om hvor jeg legger igjen tid." Kan jo hende du har prøvd å sette i gang slike diskusjoner, og som sagt, det kan være tilfeldigheter som har avgjort hvilken respons du har fått. Men hvis du selv ikke "legger igjen tid" her så kan du strengt tatt ikke forvente noe mer av andre her inne heller... Jeg er egentlig ikke uenig med deg i at flere kanskje "burde" bli mer samfunnsengasjerte utad. Men, det er mange måter å vise samfunnsengasjement, noen gjør karriere av det og blir profilert politiker (har en slik i familien), andre engasjerer seg i debatter på nett, noen skriver innlegg i aviser og fagblad eller lager dokumentarer eller diskusjonsprogram på tv. Andre viser det landsdekkende, andre kun lokalt. I lokalavisene rundt om i landet kommer det mange svært gode refleksjoner fra personer som ikke er særlig synbare utenfor lokalsamfunnet - selv om de tar opp saker og har syn som flere definitivt hadde hatt nytte av. Andre jobber mer i det stille - når kommunen ikke gjør det de skal gjøre for å ta vare på innbyggerne sine eller naturen, da er det folk som stiller opp og lager aksjoner... andre stiller opp i mengden for å vise støtten. Atter andre "setter seg" på kommunale ansatte inntil de har vært så "plagsomme" at kommunen til slutt skifter standpunkt og endrer praksis til en som fungerer bedre. Andre har diskusjoner med kollegaer, familie, venner... som igjen vil spre diskusjonen. Hvem vet, kanskje det var middagsdiskusjonen til en av de "mindre engasjerte" her inne som førte til at mannen tok det videre med på jobb, hvor en kollega tok det hjem til kona hvis venninne har en jobb hvor viktige saker blir tatt opp... og at det er det som fører til endring. Atter andre viser sitt engasjement kun ved å gå foran som gode eksempler. Ikke alle kan eller ønsker å gå inn i diskusjoner på nettet - selv om det i noen tilfeller kunne vært både ønskelig og interessant. Noen har store sperrer for å uttrykke seg skriftlig - men kan være fremst i rekkene på andre mer verbale samfunnsarenaer. Jeg tror det egentlig er mange her som gjerne kunne tenkt seg en mer seriøs debatt her inne, og som kaster seg med - hvis det passer akkurat den dagen. Og uansett så kommer det alltid til å være noen som føler at slike diskusjoner vil de i hvert fall ikke ha her, så de forsøker å ødelegge diskusjonene. Men der synes jeg at brukermodereringen har hjulpet en del, så det er ikke like ille som før. Start diskusjon når du føler for det, vi andre gjør det hvis vi føler for det. Kanskje kan det bli mer av det, kanskje ikke. Resultatet kommer uansett an på hvem som er pålogget når og hva de føler for akkurat der og da. Anonymous poster hash: b10af...685
Lammelåret Skrevet 3. januar 2014 Forfatter #55 Skrevet 3. januar 2014 Anonym #54 Og der er mitt dilemma tatt på kornet: Jeg blogger og lager diskusjoner på bloggen, men er litt på bærtur, for mange lesere nøyer seg med å lese. Jeg vil ikke kopiere innleggene mine og legge dem inn her, for da eies de av Klikk. Og hvis jeg lenker til blogginnlegg, blir det oppfattet som reklame og eventuelt slettet, eller så kommer et hylekor som gnåler om at jeg bare vil promotere blogg, istedenfor å se på hva jeg tar opp. Dermed står jeg igjen med å bruke mer energi/tid enn jeg har eller å forflytte fokuset til noe som kanskje bærer frukter. For meg er det vitkigere å diskutere seriøst enn å skravle (vanligvis), men hvis jeg må bruke mye skravletid før diskusjonstiden kommer, så har jeg ikke kapasitet igjen til det jeg synes er viktigst. Skjønner? Det er egentlig et spørsmål om hva som skal få tiden min, og om hva som gir mest mening. Og da trenger jeg meningsfulle samtaler. Spørsmålet er hvor jeg får det i størst mulig grad. Må si jeg er fornøyd med utviklingen av denne tråden. Kanskje jeg hadde flaks i kveld?
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #56 Skrevet 4. januar 2014 Anonym #54 Og der er mitt dilemma tatt på kornet: Jeg blogger og lager diskusjoner på bloggen, men er litt på bærtur, for mange lesere nøyer seg med å lese. Jeg vil ikke kopiere innleggene mine og legge dem inn her, for da eies de av Klikk. Og hvis jeg lenker til blogginnlegg, blir det oppfattet som reklame og eventuelt slettet, eller så kommer et hylekor som gnåler om at jeg bare vil promotere blogg, istedenfor å se på hva jeg tar opp. Dermed står jeg igjen med å bruke mer energi/tid enn jeg har eller å forflytte fokuset til noe som kanskje bærer frukter. For meg er det vitkigere å diskutere seriøst enn å skravle (vanligvis), men hvis jeg må bruke mye skravletid før diskusjonstiden kommer, så har jeg ikke kapasitet igjen til det jeg synes er viktigst. Skjønner? Det er egentlig et spørsmål om hva som skal få tiden min, og om hva som gir mest mening. Og da trenger jeg meningsfulle samtaler. Spørsmålet er hvor jeg får det i størst mulig grad. Må si jeg er fornøyd med utviklingen av denne tråden. Kanskje jeg hadde flaks i kveld? Men du trenger da ikke kopiere det du skriver på bloggen din inn hit. Ikke alltid du trenger å skrive så mye for å få napp. Ser du at andre vil diskutere så diskuter i vei - da har du ikke brukt mye tid på det. Men av det du skriver i første avsnitt så sitter jeg igjen med at du ikke vil legge ut noe som du ikke selv får noe igjen for... slik du gjør på bloggen din. Klikk skal også tjene penger. Det virker som om du ser på dem som konkurrenter, noe de kanskje er på sett og vis. Hvis folk som leser bloggen din ikke vil diskutere der, så er jo spørsmålet hvorfor. Er de ikke interessert nok i det du skriver - eller er det bare akkurat slik jeg tror det er her, at det er tilfeldig hvem som er pålogget nå, hvilket humør, overskudd og tid de har akkurat da. Kanskje har du lesere som liker å lese bloggen din, men som er en av de "stille" engasjerte. Da må du i så fall se om du kan målrette deg enda mer mot personer som ønsker å delta i diskusjoner. Har du f.eks. hatt denne diskusjonen på din egen blogg? (jeg leser nesten aldri blogger, så har ikke vært inne på din heller). Jeg viser igjen til det jeg skrev over, jeg tror det er tilfeldigheter som ofte spiller inn. Jeg ser det med meg selv, av og til er det temaer som egentlig engasjerer meg og som jeg har mange tanker om, men så logget jeg meg kanskje bare inn fem minutter før jeg skulle legge meg, og orker ikke svare. Om dagen etter går i ett, så har tråden som regel forsvunnet på de to dagene det har tatt siden jeg sist var inne. Og hvis det da ikke var noe jeg virkelig følte jeg måtte dele om temaet så søker jeg ikke opp tråden på nytt.... trolig har jeg da glemt den også Av og til sporer gode diskusjoner her inne helt av pga flåsete kommentarer, og det er synd. Men slik er også den åpne nettverden. Anonymous poster hash: b10af...685
Camelot Skrevet 4. januar 2014 #57 Skrevet 4. januar 2014 Fordi det er et barn/foreldre forum? Når det er sagt så er det bra at det dukker opp diskusjoner utenfor den kategorien også, hadde blitt litt kjedelig ellers tror jeg. Jeg diskutere innimellom det som blir sagt her inne med de på jobben, altså holdninger, hvor henter folk informasjon osv, og for å følge litt med rett og slett. Vil jeg diskutere for eksempel landbrukspolitikk så gjør jeg det helst utenfor nettet.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #58 Skrevet 4. januar 2014 Bloggen din var sørgelig kjedelig, Lammelår.. Nerdete blogger selger desverre ikke:) Jeg anser denne tråden for et krampeaktige "pr stunt" i håp om å håve inn litt flere klikk.. Anonymous poster hash: 4cbe2...bdb
MammantilNurket Skrevet 4. januar 2014 #59 Skrevet 4. januar 2014 Da jeg fant ut at jeg var gravid bestemte jeg meg for å være SKIKKELIG gravid, men med et snev av ironisk distanse. Derfor var noe at det første jeg gjorde å lage profil på BiM. Planen var å lage litt spetakkel og deretter trekke meg tilbake i stillhet. Det ble ikke helt slik ... Nuvel ... Takket være BiM og DiB har jeg lært masse: eksempelvis om den mystiske og mytiske slimproppen, hvordan man bruker en ammepute, parkering av biler i feil garasje og mye annet! Ingen spørsmål er for tåpelige eller trivielle - og det er flott!!
Lammelåret Skrevet 4. januar 2014 Forfatter #60 Skrevet 4. januar 2014 Anonym #56 Klikk er ingen konkurrent. Jeg er ikke kommersiell. Nå har jeg spurt på Ris og ros om det kan bli mulig å lage sin egen lenkesamling til gode tråder og innlegg her. Det vil gi meg en bedre oversikt over det som er bra og der jeg selv har bidratt. Det vil være noe mer spesifikt enn "Mitt innhold" som er alt jeg har bidratt i. Det er noen gode tråder innimellom som jeg ikke bidrar i selv, men som kan være gode å hente opp igjen. Da blir det også lettere å skille ut det interessante fra det som bare er sosialt tidsfordriv. Jeg tror også det er en tilfeldigheter som gjør at folk er fleipete eller virkelig vil diskutere ting. Klart det! Ingen er like hele tiden. Jeg synes bare det er så rart at dibbere så til de grader lever i sin egen boble, og ikke tar del i det som skjer utenfor. Kanskje forundrer jeg meg særlig over damer i barselpermisjon, at denne tiden bare fylles av babyprat. Selv følte jeg at hjernen smuldret opp da jeg var i barselperm og bare ble møtt av sånt prat. Helsesøstre hevder at graviditet og barseltid er den tiden i kvinners liv der de er mest åpne for endringer. En skulle da tro at dette også var en tid der kvinner ble interessert i ens egne valg i sammenheng med politikk og at samfunnsengasjementet økte. Jeg tar visst feil igjen.
*Miss Marple* Skrevet 4. januar 2014 #61 Skrevet 4. januar 2014 Anonym #56 Klikk er ingen konkurrent. Jeg er ikke kommersiell. Nå har jeg spurt på Ris og ros om det kan bli mulig å lage sin egen lenkesamling til gode tråder og innlegg her. Det vil gi meg en bedre oversikt over det som er bra og der jeg selv har bidratt. Det vil være noe mer spesifikt enn "Mitt innhold" som er alt jeg har bidratt i. Det er noen gode tråder innimellom som jeg ikke bidrar i selv, men som kan være gode å hente opp igjen. Da blir det også lettere å skille ut det interessante fra det som bare er sosialt tidsfordriv. Jeg tror også det er en tilfeldigheter som gjør at folk er fleipete eller virkelig vil diskutere ting. Klart det! Ingen er like hele tiden. Jeg synes bare det er så rart at dibbere så til de grader lever i sin egen boble, og ikke tar del i det som skjer utenfor. Kanskje forundrer jeg meg særlig over damer i barselpermisjon, at denne tiden bare fylles av babyprat. Selv følte jeg at hjernen smuldret opp da jeg var i barselperm og bare ble møtt av sånt prat. Helsesøstre hevder at graviditet og barseltid er den tiden i kvinners liv der de er mest åpne for endringer. En skulle da tro at dette også var en tid der kvinner ble interessert i ens egne valg i sammenheng med politikk og at samfunnsengasjementet økte. Jeg tar visst feil igjen. Men igjen så antar du at nivået på diskusjonene her inne speiler vårt samfunnsengasjement ute i den virkelige verden. Hvorfor tar du ikke inn svarene til både meg og andre om at dib brukes til ren underholdning og tidtrøyte og at det ikke på noen måte speiler våre interesser og meninger når det gjelder mer seriøse ting? På meg virker det som du har bestemt deg for at ditt syn er det eneste riktige og alle svar som ikke støtter ditt syn argumenterer du ihjel. At du ikke klarer å ha pause fra arbeidslivet uten å føle at hjernen din smuldrer bort får være din sak, men du burde kanskje være litt åpen for at ikke alle har behov for å være "på" hele tiden for å ta vare på sitt intellekt og sitt engasjement utenfor hjemmets fire vegger.
Vinterlilje Skrevet 4. januar 2014 #62 Skrevet 4. januar 2014 Jeg synes bare det er så rart at dibbere så til de grader lever i sin egen boble, og ikke tar del i det som skjer utenfor. Kanskje forundrer jeg meg særlig over damer i barselpermisjon, at denne tiden bare fylles av babyprat. Selv følte jeg at hjernen smuldret opp da jeg var i barselperm og bare ble møtt av sånt prat. Helsesøstre hevder at graviditet og barseltid er den tiden i kvinners liv der de er mest åpne for endringer. En skulle da tro at dette også var en tid der kvinner ble interessert i ens egne valg i sammenheng med politikk og at samfunnsengasjementet økte. Jeg tar visst feil igjen. Nå synser og furter du voldsomt her. Har du lest svarene du har fått? De fleste bruker Dib til tidsfordriv og friminutt. Det gjennspeiler ikke så mye mer enn akkurat det.
Lammelåret Skrevet 4. januar 2014 Forfatter #63 Skrevet 4. januar 2014 Fordi det er et barn/foreldre forum? Når det er sagt så er det bra at det dukker opp diskusjoner utenfor den kategorien også, hadde blitt litt kjedelig ellers tror jeg. Jeg diskutere innimellom det som blir sagt her inne med de på jobben, altså holdninger, hvor henter folk informasjon osv, og for å følge litt med rett og slett. Vil jeg diskutere for eksempel landbrukspolitikk så gjør jeg det helst utenfor nettet. Foreldre lever ikke i et vakum, det er lov å engasjere seg i noe mer enn bleier, smokk og amming. Ikke at det er noe galt i slike temaer, altså, men et er kjekt med noe mer, litt større mangfold. Bloggen din var sørgelig kjedelig, Lammelår.. Nerdete blogger selger desverre ikke:) Jeg anser denne tråden for et krampeaktige "pr stunt" i håp om å håve inn litt flere klikk.. Anonymous poster hash: 4cbe2...bdb Hva er nerdete med bloggen, anonym? Jeg lever helt greit med at den ikke er elsket av alle, altså. Tråden er ikke et pr.stunt, den er et oppriktig forsøk på å få innsikt i hvorfor mødre ikke interesserer seg for/diskuterer samfunnsrelaterte temaer. Heldigvis skjønner de fleste som deltar her det. Da jeg fant ut at jeg var gravid bestemte jeg meg for å være SKIKKELIG gravid, men med et snev av ironisk distanse. Derfor var noe at det første jeg gjorde å lage profil på BiM. Planen var å lage litt spetakkel og deretter trekke meg tilbake i stillhet. Det ble ikke helt slik ... Nuvel ... Takket være BiM og DiB har jeg lært masse: eksempelvis om den mystiske og mytiske slimproppen, hvordan man bruker en ammepute, parkering av biler i feil garasje og mye annet! Ingen spørsmål er for tåpelige eller trivielle - og det er flott!! Det er jeg enig i, dib fungerer helt flott som bablearena og er en utmerket arena for å snakke om ting folk i rl-miljøet ellers ville blitt drittlei. Innimellom er det bare søte folk her inne som er støttende og som gjør en trygg. Det er supert! Jeg har dessuten sett flere ganger at folk oppriktig bryr seg om hverandre og vil hjelpe. Dessverre rammes en del av disse forsøkene av mistenksomhet.
Lammelåret Skrevet 4. januar 2014 Forfatter #64 Skrevet 4. januar 2014 Anonym #56 Klikk er ingen konkurrent. Jeg er ikke kommersiell. Nå har jeg spurt på Ris og ros om det kan bli mulig å lage sin egen lenkesamling til gode tråder og innlegg her. Det vil gi meg en bedre oversikt over det som er bra og der jeg selv har bidratt. Det vil være noe mer spesifikt enn "Mitt innhold" som er alt jeg har bidratt i. Det er noen gode tråder innimellom som jeg ikke bidrar i selv, men som kan være gode å hente opp igjen. Da blir det også lettere å skille ut det interessante fra det som bare er sosialt tidsfordriv. Jeg tror også det er en tilfeldigheter som gjør at folk er fleipete eller virkelig vil diskutere ting. Klart det! Ingen er like hele tiden. Jeg synes bare det er så rart at dibbere så til de grader lever i sin egen boble, og ikke tar del i det som skjer utenfor. Kanskje forundrer jeg meg særlig over damer i barselpermisjon, at denne tiden bare fylles av babyprat. Selv følte jeg at hjernen smuldret opp da jeg var i barselperm og bare ble møtt av sånt prat. Helsesøstre hevder at graviditet og barseltid er den tiden i kvinners liv der de er mest åpne for endringer. En skulle da tro at dette også var en tid der kvinner ble interessert i ens egne valg i sammenheng med politikk og at samfunnsengasjementet økte. Jeg tar visst feil igjen. Men igjen så antar du at nivået på diskusjonene her inne speiler vårt samfunnsengasjement ute i den virkelige verden. Hvorfor tar du ikke inn svarene til både meg og andre om at dib brukes til ren underholdning og tidtrøyte og at det ikke på noen måte speiler våre interesser og meninger når det gjelder mer seriøse ting? På meg virker det som du har bestemt deg for at ditt syn er det eneste riktige og alle svar som ikke støtter ditt syn argumenterer du ihjel. At du ikke klarer å ha pause fra arbeidslivet uten å føle at hjernen din smuldrer bort får være din sak, men du burde kanskje være litt åpen for at ikke alle har behov for å være "på" hele tiden for å ta vare på sitt intellekt og sitt engasjement utenfor hjemmets fire vegger. Du ser vel at jeg har lest alle svarene? Det blir ingen diskusjon dersom man bare ser samme side av saken som andre. Jeg snakker ikke om samfunnsengasjement andre steder, men her på dib. Jeg synes bare det er så rart at dibbere så til de grader lever i sin egen boble, og ikke tar del i det som skjer utenfor. Kanskje forundrer jeg meg særlig over damer i barselpermisjon, at denne tiden bare fylles av babyprat. Selv følte jeg at hjernen smuldret opp da jeg var i barselperm og bare ble møtt av sånt prat. Helsesøstre hevder at graviditet og barseltid er den tiden i kvinners liv der de er mest åpne for endringer. En skulle da tro at dette også var en tid der kvinner ble interessert i ens egne valg i sammenheng med politikk og at samfunnsengasjementet økte. Jeg tar visst feil igjen. Nå synser og furter du voldsomt her. Har du lest svarene du har fått? De fleste bruker Dib til tidsfordriv og friminutt. Det gjennspeiler ikke så mye mer enn akkurat det.
Vinterlilje Skrevet 4. januar 2014 #65 Skrevet 4. januar 2014 Du ser vel at jeg har lest alle svarene? Det blir ingen diskusjon dersom man bare ser samme side av saken som andre. Jeg snakker ikke om samfunnsengasjement andre steder, men her på dib. Jeg synes bare det er så rart at dibbere så til de grader lever i sin egen boble, og ikke tar del i det som skjer utenfor. Kanskje forundrer jeg meg særlig over damer i barselpermisjon, at denne tiden bare fylles av babyprat. Selv følte jeg at hjernen smuldret opp da jeg var i barselperm og bare ble møtt av sånt prat. Helsesøstre hevder at graviditet og barseltid er den tiden i kvinners liv der de er mest åpne for endringer. En skulle da tro at dette også var en tid der kvinner ble interessert i ens egne valg i sammenheng med politikk og at samfunnsengasjementet økte. Jeg tar visst feil igjen. Nå synser og furter du voldsomt her. Har du lest svarene du har fått? De fleste bruker Dib til tidsfordriv og friminutt. Det gjennspeiler ikke så mye mer enn akkurat det. Alt til sin tid og enkelte ting har kun en misjon: Tidtrøyte. At man bruker et, eller flere rom, til hobby eller fritid sier verken at man lever i en boble, at man er fordummet eller ikke interessert. Mulig jeg tar feil, men jeg opplever en slags arroganse fra deg. Alle står fritt til å bruke forumet som de ønsker. Du står også fritt til å opprette tråder du finner interessant og så er det opp til andre om de (vi) ønsker å svare på dem. Du kan eventuelt teste ut Kvinneguiden. Det er det ofte politiske og samfunsaktuelle diskusjoner.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 4. januar 2014 #67 Skrevet 4. januar 2014 For meg er DiB det samme som Se og Hør er i forhold til seriøse bøker, befriende deilig å lese på toget, bussen, båten eller flyet eller andre ganger hvor man bare har lyst til å flykte fra den seriøse verden. For den er det nok av ellers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå