Gå til innhold

Dib-boble - med stor avstand til samfunnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Omtrent aldri diskuteres det samfunnsrelaterte temaer her inne. Hvorfor ikke? Er dere virkelig så langt inne i deres verden at det som preger nyhetsbildet ikke angår dere? Ser dere ikke at deres valg betyr noe for helheten, for hvordan samfunnet utvikler seg?

Det er ganske villt at dere overhode ikke viser noen interesse for det som skjer utenfor deres egne lille sfære.

Det har ikke slått deg at vi kanskje er flere som vanker på flere ulike diskusjonsfora? 

Her diskuterer jeg barn og familie og alt annet fjas, på Canis diskuterer jeg hund, på en bloggplattform er jeg med og debatterer de temaer de ulike brukerne skriver om og på endel utenlandske debattsider diskuterer jeg politikk og annet. 

Jeg har også, utrolig nok, en vennekrets der vi kan ha samtaler om både "dibtema", religion, politikk og samfunn. :P

Jeg foretrekker helt ærlig å diskutere samfunnsrelaterte/dypere ting på fora der man gjerne får litt mer nyanserte og mindre sort/hvitt svar enn her. ;)

Interessant! 

Din erfaring er altså at folk grupperer seg etter temaer. Det interessante er at et forum gjøres av folk som deltar og dermed skapes den stemningen og kulturen som de dominerende har. Hvilke steder diskuterer du temaer som foreldrepersmisjon, kontantstøtte, likestilling i et litt større perspektiv enn hva akkurat du velger å gjøre? Jeg synes det er overraskende og skuffende hvor lite engasjement det er for slike temaer et sted som dette hvor en skulle tro at interessen var stor. 

Så hvor finner du diskusjonsvillige, engasjerte, oppegående mennesker å diskutere med?

Akkurat nøyaktig hvilke fora jeg vanker i varierer litt etter dagsformen og hva jeg ønsker å diskutere. Noen ganger svarer jeg i debatter, andre ganger er jeg inne på diskusjonsfora. 

Hvilke har jeg ikke tenkt å liste opp, jeg har nemlig opplevd halvstalkere som "forfølger" meg fra side til side (kanskje jeg burde bli flinkere å signere som anonym ;)). 

Jeg velger forum etter "tema" til en viss grad, men også etter hve jeg forventer av vettuge svar. Her inne blir det helt ærlig slik at jeg ikke alltid orker å gå inn i diskusjoner omkring dypere ting, nettopp fordi det er så mange som svarer som om de har huet i ræva og ikke ser annet enn seg selv. 

Da hender det jeg heller kommer med en kort setning som tilkjennegir hva jeg mener om temaet, uten å legge ut i det vide og det brede. Rett og slett fordi jeg vet av erfaring at man sjeldent når frem til dem som ikke ser annet enn seg selv. 

Det er ikke det samme som å ikke være samfunnsengasjert, hvis det var det du mente å insinuere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg diskuterer mer seriøse ting med mann, venner, kollegaer og i offentlige rom når det passer.

Her inne skriver jeg som regel mens jeg ser på tv, går til og fra mellom matlaging, husarbeid og lek med barna - altså ikke tid til å gå dypt inn i seriøse saker, bortsett fra om noen er i virkelig knipe og jeg føler at jeg har noe å bidra med, da tar jeg meg tid til å legge litt omtanke i svarene.

At du trekker konklusjonen at vi ikke er samfunnsengasjerte på bakgrunn av et så lite seriøst forum er faktisk litt imponerende og korttenkt.

Å ja? Småbarnsforeldre/gravide er midt i samfunnsdebatten hele tiden. Om dere ikke selv deltar, blir dere diskutert. Det er meg en gåte hvordan det er mulig å kun interessere seg for seg selv (og fotballfrue, da). Det er drepende kjedelig.

Korttenkt? Hvordan da? 

Skrevet

LillaGorilla♥♥

Full forståelse for at du ikke vil fortelle hvilke fora du bruker! 

Jeg skjønner hva du mener i innlegg #26, det kan bli mange som diskuterer på et helt annet nivå enn en selv befinner seg. Litt slitsomt å henge på etter en drøss innlegg som ikke tilfører noe som helst. 

Skrevet

Jeg diskuterer mer seriøse ting med mann, venner, kollegaer og i offentlige rom når det passer.

Her inne skriver jeg som regel mens jeg ser på tv, går til og fra mellom matlaging, husarbeid og lek med barna - altså ikke tid til å gå dypt inn i seriøse saker, bortsett fra om noen er i virkelig knipe og jeg føler at jeg har noe å bidra med, da tar jeg meg tid til å legge litt omtanke i svarene.

At du trekker konklusjonen at vi ikke er samfunnsengasjerte på bakgrunn av et så lite seriøst forum er faktisk litt imponerende og korttenkt.

Å ja? Småbarnsforeldre/gravide er midt i samfunnsdebatten hele tiden. Om dere ikke selv deltar, blir dere diskutert. Det er meg en gåte hvordan det er mulig å kun interessere seg for seg selv (og fotballfrue, da). Det er drepende kjedelig.

Korttenkt? Hvordan da?

Jeg skjønner faktisk ikke hva du vil frem til (kanskje fordi jeg følger med på Mesternes mester samtidig). Det virker som du bare er opptatt av å arrestere oss i stede for å ta svarene våre til etterretning.

Korttenkt Pga at du tror at nivået på diskusjonene her inne speiler samfunnsengasjementet til småbarnforeldre.

Skrevet

Bruker Dib som en "lekeplass". Bruker andre fora til å diskutere og debattere andre ting. For meg er ikke Dib et sted til det formålet.

Å gå derfra til at du antar at når jeg ikke diskuterer noe seriøst her inne til å tro at da er jeg overhodet ikke interessert er en ganske vid tolkning fra din side. Om jeg skal driste meg til å tolke så tror jeg at svært mange bruker Dib og Bim på samme måte som jeg gjør.

Det er ganske tydelig hvordan dib blir brukt. Det sammen gjelder på brorparten av blogger jeg kjenner til. Hvorfor er det slik? Hvorfor denne manglende interessen for å diskutere når man er gravid/i barselperm/har små unger? Eller er det bare slik damer er?

Hvor drar du for å diskutere, Vinterlilje?

Med venner, kollegaer eller naboer. Liker en frisk diskusjon ansikt til ansikt. Å debattere på nett har jeg ikke så mange gode erfaringer med og ender stort sett alltid opp med stråmannsargumentasjon. Eneste blogg jeg leser er Martha Breen sin (hun er en venninne av meg).

Skrevet

*Miss Marple*

Vel, når det ikke vises, så fins det ikke - you see?

Det hjelper ikke å være smart, hvis man holder det for seg selv. 

Jeg tar imot svarene, men sender dem ut igjen i en annen drakt - også kalt diskusjon. Jeg synes trenden til kos og babling er underlig, litt trist, egentlig, at det er alt.

Skrevet

Bruker Dib som en "lekeplass". Bruker andre fora til å diskutere og debattere andre ting. For meg er ikke Dib et sted til det formålet.

Å gå derfra til at du antar at når jeg ikke diskuterer noe seriøst her inne til å tro at da er jeg overhodet ikke interessert er en ganske vid tolkning fra din side. Om jeg skal driste meg til å tolke så tror jeg at svært mange bruker Dib og Bim på samme måte som jeg gjør.

Det er ganske tydelig hvordan dib blir brukt. Det sammen gjelder på brorparten av blogger jeg kjenner til. Hvorfor er det slik? Hvorfor denne manglende interessen for å diskutere når man er gravid/i barselperm/har små unger? Eller er det bare slik damer er?

Hvor drar du for å diskutere, Vinterlilje?

Med venner, kollegaer eller naboer. Liker en frisk diskusjon ansikt til ansikt. Å debattere på nett har jeg ikke så mange gode erfaringer med og ender stort sett alltid opp med stråmannsargumentasjon. Eneste blogg jeg leser er Martha Breen sin (hun er en venninne av meg).

Martha kunne gjerne skrevet oftere, spør du meg, men hun bruker stort sett tiden sin i andre medier, har jeg inntrykk av. 

Skrevet

Vi trenger en offentlig kvinnestemme mot spoling av ob i do!

Anonymous poster hash: 803fe...86a

Noen har blitt veldig såre på at det har blitt påpekt at de har dårlige vaner med tampongene sine.

Anonymous poster hash: 479a2...098

Skrevet

Dib er for moroskyld. Diskutere det som skjer ellers i samfunnet gjør jeg med mann, venner og kollegaer.

Anonymous poster hash: a9ce6...07a

Hvorfor diskuterer du ikke i det offentlige rom?

Hvis jeg er medlem av et politisk parti, hjelper det? Dib og anonymforum egner seg ikke til slike diskusjoner. Leste en tråd om utdanning og dødfødsel her for ikke så lenge siden. Søk den opp, så ser du at det er umulig å ha en diskusjon her inne.

Skrevet (endret)

Jeg bruker dib for underholdningen og for å spørre/svare på spørsmål som omhandler barn, foreldre, samliv og litt til. De store samfunnsdebattene er ikke her, men de tar jeg på jobb, med venner, familie og kollegaer. Syns det er mer interessant og givende å gjøre det når jeg er sammen med dem. Da får en raskere tilbakemelding og diskusjonen går raskere om du skjønner. Hvorvidt en er samfunnsengasjert eller ikke kan en ikke se utifra diskusjonene som er på et forum som dette.

Endret av Jojo x3
Skrevet

Dib er for moroskyld. Diskutere det som skjer ellers i samfunnet gjør jeg med mann, venner og kollegaer.

Hvorfor diskuterer du ikke i det offentlige rom?

Hvis jeg er medlem av et politisk parti, hjelper det? Dib og anonymforum egner seg ikke til slike diskusjoner. Leste en tråd om utdanning og dødfødsel her for ikke så lenge siden. Søk den opp, så ser du at det er umulig å ha en diskusjon her inne.

At du er medlem av et politisk parti er da irrelevant dersom det ikke vises her? Det er tematikken på forumet jeg kritiserer, eller etterspør. Jeg synes det er rart at folk bare vil kosemose og snakke om tamponger. 

Skrevet

Omtrent aldri diskuteres det samfunnsrelaterte temaer her inne. Hvorfor ikke? Er dere virkelig så langt inne i deres verden at det som preger nyhetsbildet ikke angår dere? Ser dere ikke at deres valg betyr noe for helheten, for hvordan samfunnet utvikler seg?

Det er ganske villt at dere overhode ikke viser noen interesse for det som skjer utenfor deres egne lille sfære.

Jeg bruker DIB som fjaseplass. Jeg er engasjert i mange saker som er viktige og "samfunnsrelatert", men de tingene dikutererer jeg i andre fora enn her på dib ;). Lov å ta litt pause fra alt alvoret innimellom, vettu. Så bare senke skuldrene og slapp av. Om du syns det blir for dumt, så er det frivillig å være her. 

Skrevet

At du er medlem av et politisk parti er da irrelevant dersom det ikke vises her?

Jeg gikk inn på bloggen din. Hva var det som viste seg der? En politisk engasjert og samfunnsinteressert person? Nei. En stor, feit rumpe. Hva sier det om deg da? Litt ironisk at du har en blogg som tar for seg fjas samtidig som du kritiserer andre for å fjase. På seg selv... osv.

Skrevet

Jeg bruker DIB som fjaseplass. Jeg er engasjert i mange saker som er viktige og "samfunnsrelatert", men de tingene dikutererer jeg i andre fora enn her på dib ;). Lov å ta litt pause fra alt alvoret innimellom, vettu. Så bare senke skuldrene og slapp av. Om du syns det blir for dumt, så er det frivillig å være her. 

Jammen meg godt at det er frivillig opphold her!  :hjertesmil: 

Fint hvis du gidder tipse meg om hvor du diskuterer "ordentlig" saker (bruk pm om du ikke vil fortelle alle). 

Sant det der med å senke skuldre og ikke tenke noe særlig, bare være sosiale. En slags balanse trengs. 

Skrevet

At du er medlem av et politisk parti er da irrelevant dersom det ikke vises her?

Jeg gikk inn på bloggen din. Hva var det som viste seg der? En politisk engasjert og samfunnsinteressert person? Nei. En stor, feit rumpe. Hva sier det om deg da? Litt ironisk at du har en blogg som tar for seg fjas samtidig som du kritiserer andre for å fjase. På seg selv... osv.

Haha! Du ble nysgjerrig? Du får lese litt til istedenfor å henge deg opp i rumpa mi! 

Skrevet

Jammen meg godt at det er frivillig opphold her!  :hjertesmil:

Fint hvis du gidder tipse meg om hvor du diskuterer "ordentlig" saker (bruk pm om du ikke vil fortelle alle). 

Sant det der med å senke skuldre og ikke tenke noe særlig, bare være sosiale. En slags balanse trengs. 

haha ja, ikke sant? Dib er faktisk genialt når det koker i toppen etter en strevsom dag på jobben. Jeg har en type jobb som krever mye av meg mentalt, og der er det i alle fall nok av diskusjoner i og med at vi er en sterkt politisk styrt næring. Men nok om det. 

Det som engasjerer meg er miljøspørsmål, bærekraft (er også yrkesrelatert), landbruk, dyrevelferd (også yrkesrelatert), kvinnekamp, familiepolitikk, mm. Jeg brenner nok mest for miljøspørsmål, og er hellig overbevist om at vi bør gjøre alt vi kan for å endre det vannvittige forbruksmønsteret vi har. Det handler da ikke bare om å vrake ipaden fra i fjor til fordel for den nyeste modellen. Det handler om måten vi definerer vellykkethet på, hvordan samfunnet definerer fremgang og hva som må til for at Norge skal gå fremover (jobbe mer, tjene mer, produsere mer, mer mer mer, hva er det vi streber etter??). Jeg blir kvalm, og tenker at å følge denne malstrømmen absolutt ikke er min definisjon på lykke eller vellykkethet. Heldigvis er det en motkultur som blir sterkere og sterkere, men fortsatt hører vi politikere daglig jamre den samme visa om å jobbe mer, produsere mer, forbruke mer. Ja, jeg kunne jo fortsatt i det uendelige om hvor meningsløst jeg syns det er. 

Desverre leser jeg mer enn jeg diskuterer på nett. Jeg er heldig å ha mange meningsfeller rundt meg, men kunne nok deltatt litt mer i samfunnsdebatten. Jeg kommenterer blogger, er medlem i ulike grupper og foreninger, men syns det blir altfor mye dritt i kommentarfelt til at jeg orker å delta der. Eksempelvis skyr jeg dagbladet, vg og til dels aftenpostens kommentarfelt som pesten. Makan til troll som vanker der finner du ikke engang på DiB ;) 

Jaja, god debatt ;) 

Skrevet

sommerfugl11

Synes du kommentarfeltet til Ap er ille fremdeles? Jeg synes det er blitt mye bedre etter anonyme ytringer ble kraftig begrenset. 

Har hatt mange fruktbare diskusjoner på bloggen min og vet at det er mulig, men det er vanskelig å finne "de rette" folkene som mener og som ser helheten og ikke bare små biter av den.

Litt av det som ligger bak dette innlegget er frustrasjoner over den manglende kvinneandelen i samfunnsdebatten, jeg søker etter hvorfor. Det er ikke bare min frustrasjon, men også noe som etterlyses generelt. Jeg synes det er viktig at mange sider av samfunnet blir synliggjort, og at manges stemmer blir hørt - ikke bare ressurssterke mennesker med verv og toppledere. Hvis vi andre ikke sier noe, så forsvinner vi. Derfor synes jeg det er viktig at vi diskuterer i det offentlige rom.  

Kan du tipse meg om blogger du leser? 

Redusere forbruket, ja. Jeg er også opptatt av det og at av de materielle forskjellene mellom oss reduseres. Der den ene sutrer over å ikke kunne dra på sydenferie, skammer den andre seg over å ikke kunne kjøpe vanntette sko til ungen sin. Da er det mye som ikke er bra. Jeg tenker at vi alle har et ansvar for dette hver gang vi vurderer å dra kortet. 

Det er et dilemma det med høyt forbruk kontra behov for arbeidskraft. Det er ingen tvil om at vi trenger både hender og hjerner til helsevesenet i tiden som kommer, men mange vil ikke jobbe turnus og mange vil ikke tjene mer enn de trenger selv. Hvordan oppfordre folk til å bidra mer til BNP? Jobbe mer, men forbruke mindre. Vanskelig.

Skrevet

Mannen min er statsviter, deilig å slippe og snakke om samfunn...

Anonymous poster hash: 53374...8dd

Skrevet

Jeg brenner nok mest for miljøspørsmål, og er hellig overbevist om at vi bør gjøre alt vi kan for å endre det vannvittige forbruksmønsteret vi har. Det handler da ikke bare om å vrake ipaden fra i fjor til fordel for den nyeste modellen. Det handler om måten vi definerer vellykkethet på, hvordan samfunnet definerer fremgang og hva som må til for at Norge skal gå fremover (jobbe mer, tjene mer, produsere mer, mer mer mer, hva er det vi streber etter??). Jeg blir kvalm, og tenker at å følge denne malstrømmen absolutt ikke er min definisjon på lykke eller vellykkethet.

Jeg tror denne dokumentaren er noe som vil gi deg litt "nettopp!"-følelse.

https://www.youtube.com/watch?v=bOKl04TWVsU

For øvrig, hva tror du er grunnen til at folk assosierer "materielt overforbruk" med "vellykkethet"? Jeg har en teori på hva det er som ligger bak. Rent menneskelig sett. Ikke bare sett ut fra hvordan kommersialismen fungerer, men på et rent personlig nivå. Hva tror du er grunnen til at et menneske (idag) assosierer "nyeste ipad og iphone" med "jeg er så vellykket"?

Skrevet

Interessant! 

Din erfaring er altså at folk grupperer seg etter temaer. Det interessante er at et forum gjøres av folk som deltar og dermed skapes den stemningen og kulturen som de dominerende har. Hvilke steder diskuterer du temaer som foreldrepersmisjon, kontantstøtte, likestilling i et litt større perspektiv enn hva akkurat du velger å gjøre? Jeg synes det er overraskende og skuffende hvor lite engasjement det er for slike temaer et sted som dette hvor en skulle tro at interessen var stor. 

Så hvor finner du diskusjonsvillige, engasjerte, oppegående mennesker å diskutere med?

Morsomt at du likte svaret ditt selv! 

Men altså, akkurat det med deling av foreldrepermisjon, kontantstøtte og hvor lenge det er bra å være hjemme, diskuteres på DiB. Det er et tema mange av brukerne mener noe om, men jeg vet ikke om det er noe med formatet eller noe med kulturen som gjør at det svært sjelden blir en diskusjon der folk faktisk hører på andres argumenter og deretter tar hensyn til dem før de svarer selv. Det blir flest argumenter av typen "Mamma var hjemme med meg og jeg har blitt et flott menneske" eller "Mannen min vil ikke ta fri, derfor er jeg mot tvungen deling av permisjon". Jeg deltar innimellom, men tror dessverre det er sånn at når folk er veldig personlig engasjerte, så mister de gjerne evnen til å diskutere på et generelt nivå. 

Jeg har venninner jeg aldri snakker om annet enn filmer og matoppskrifter med. Enkelt og greit fordi det er sånn vårt samvær har utviklet seg og kanskje også fordi vi ikke har flere treffpunkter. Det er greit det, for jeg har også venner jeg snakker med veldig mye annet om, som utvider mitt syn på verden, som beriker meg med sine synspunkter og verdier. I den metaforen er nok DiB i større grad en fjasevenninne enn en berikende venninne. Først og fremst fordi de berikende, de som mener noe, de som tenker utenfor boksen, de som klarer å forstå at korrelasjon og kausalitet er to helt ulike ting, de drukner i morsmelk og toalettskylling. 

Innimellom synes jeg DiB blir stupid, da tar jeg meg en pause. Og ofte synes jeg det er godt å være et sted der terskelen er lav, der prestasjonsfokuset er tilnærmet fraværende og der de sterkeste meningene som uttrykkes handler om merket på parkdressen. Dessuten gir det meg et rikt innsyn i mangfoldet som jeg ellers ikke får. På jobben diskuteres fagrelaterte temaer. De omhandler veldig ofte familie, samfunnsstrukterer og enkeltmenneskers tilpasning til dette. Det er nokså homogent, med fire fem fagretninger representert og nokså intellektuelt. Hjemme har jeg en smart mann og heldigvis også en smart tenåring som det går an å diskutere veldig mye med, men på de aller fleste punkter er vi enige. I hvert fall i de store linjene. De fyller DiB et stort hull - jeg får høre hva folk med helt motsatt politisk orientering mener, jeg får høre hva som skjer på mikronivå og jeg får med meg litt sladder om diverse kjendiser. 

Skrevet

anonym #44 

Fordi det koster penger og er status å alltid ha nyeste. Mange kjøper for å demonstrere eller vise at de "er med", noen for å være som "alle" andre. Å være såkalt vellykket er for mange forbundet med å tjene (iallfall ha tilgang på) mange penger. Det sender signaler til andre. Akkurat hva slags signaler varierer fra miljø til miljø. 

Skrevet

anonym #44 

Fordi det koster penger og er status å alltid ha nyeste. Mange kjøper for å demonstrere eller vise at de "er med", noen for å være som "alle" andre. Å være såkalt vellykket er for mange forbundet med å tjene (iallfall ha tilgang på) mange penger. Det sender signaler til andre. Akkurat hva slags signaler varierer fra miljø til miljø. 

M-mm, en god observasjon! Men hvorfor ønsker folk å være vellykket? Jeg tror det har å gjøre med noe som stikker veldig dypt i alle mennesker, kjærligheten. Jeg tror det har å gjøre med at mange lærer seg og oppfatter det å være en suksess, bli beundret eller sett opp til, er det samme som å være elsket.

Det er også derfor sex selger, folk forbinder det med kjærlighet (bevisst eller ubevisst). Angst folk føler på er jo angst for at folk skal snu ryggen til, ikke bry seg, ikke "elske" en.

Skrevet

Iiiiik

haha.. jeg kom borti liker-knappen da jeg skulle legge til en uteblitt bokstav i innlegget. Litt teit at det går an å like egne innlegg, da!

Jeg henter mye inspirasjon herfra og dib er en unik kilde til folks virkelige holdninger. Når man leser her over tid, blir enkelte tendenser svært synlige. Jeg synes det er spennende og tar det gjerne med som en bit av blogginnleggene mine. Å bruke mye tid her, synes jeg blir slitsomt, Jeg trenger å få intellektuelt påfyll og bli litt utfordret og da kan jeg ikke være her for mye. Hvor de skikkelig gode debattfora er, skulle jeg gjerne visst.

Takk for langt og utfyllende svar. For en bra arbeidsplass du har, høres det ut som. 

Skrevet

anonym #44 

M-mm, en god observasjon! Men hvorfor ønsker folk å være vellykket? Jeg tror det har å gjøre med noe som stikker veldig dypt i alle mennesker, kjærligheten. Jeg tror det har å gjøre med at mange lærer seg og oppfatter det å være en suksess, bli beundret eller sett opp til, er det samme som å være elsket.

Det er også derfor sex selger, folk forbinder det med kjærlighet (bevisst eller ubevisst). Angst folk føler på er jo angst for at folk skal snu ryggen til, ikke bry seg, ikke "elske" en.

Folk ønsker å være vellykket fordi det bekrefter (evt opponnerer mot) selvbildet og dem en ønsker å bli inkludert av. 

Å være vellykket og å lykkes, er nært beslektet. Å ha status er å bli sett opp til og å bli inkludert (evt beundret), noe som sikrer en sosialt. Å tilhøre er essensielt for psykisk helse og generelt velvære. 

For noen handler det om å være bedre enn andre, som er psykologisk nødvendig for å føle seg verdifull i det hele tatt. 

Det å være vellykket materialistisk sett er for mange en bekreftelse på ens egen verdi. 

Skrevet

Jeg tror ikke du kan finne gode debattfora i nettverdenen. Det blir for tabloid, for kjapt og for lite interaksjon. Jeg er medlem i et par små nettsamfunn, men de blir for konfliktsky. Slipper unna det dummeste dog.

Arbeidsplassen er super!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...