Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #1 Skrevet 3. januar 2014 Gutten min snakker som en foss, har alltid gjort det og skikkelige ord kom tidlig. Men han snakker ikke rent. R blir l, og f blir s bla. Men ordforådet er veldig stort, kan vel de fleste ord han trenger til vanlig, og også endel litt mer spesielle ord. Preposisjoner er på plass, farger, pronomen, flertall og verb bøyes. Han kan også veldig mange sanger, med mer eller mindre riktig tekst og melodi. Han kan nesten alle bokstavene, kan si ord som begynner på feks s og kan telle til 13. Har også skjønt at 3 er flere enn 2, så ikke bare pugget tallremsa heller. Er dette vanlig progresjon for en på 2, 5? Burde jeg bekymre meg for uttalen? Han har slitt mye med ørebetennelse. Anonymous poster hash: 59349...480
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #2 Skrevet 3. januar 2014 Jenta mi er litt over 2 nå, men har snakket flytende siden hun var to. Den eneste lyden hun ikke behersker er L. Gutten min snakket også flytende da han fylte 2, og behersket alle lydene, så tror det er relativt vanlig. Anonymous poster hash: 79298...5de
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #3 Skrevet 3. januar 2014 Gutten min er ett år eldre enn din og er sent ute språklig. Han kan fremdeles ikke alt av det du remset opp. Så slapp av, gutten din er nok helt normal Anonymous poster hash: 7ac06...374
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #4 Skrevet 3. januar 2014 Jenta mi er litt over 2 nå, men har snakket flytende siden hun var to. Den eneste lyden hun ikke behersker er L. Gutten min snakket også flytende da han fylte 2, og behersket alle lydene, så tror det er relativt vanlig. Anonymous poster hash: 79298...5de Så de snakket rent fra 2år ja. Og de snakket også bra ordforrådmessig og gramatisk? Anonymous poster hash: 59349...480
me_87 Skrevet 3. januar 2014 #5 Skrevet 3. januar 2014 (endret) Gutten min er bare 2 år men snakker overhodet ikke rent. Han kan vel de mest vanlige ordene men uttalen er ofte så dårlig at jeg må oversette ovenfor andre. Han går også i barnehage der alle på han gruppen er 2 år,å det er mange av disse som heller ikke snakker rent. Er ofte jeg ikke skjønner hva de sier fordi uttalen er dårlig. Så er ikke alle 2 åringer som snakker rent Endret 3. januar 2014 av me_87
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #6 Skrevet 3. januar 2014 Høres ut som gutten din ligger godt over snittet. Du kan ta det helt med ro Lydene kommer etter hvert skal du se. Siden han har hatt mye ørebetennelser skader det ikke å ta en hørselstest på han. Anonymous poster hash: 2eb1f...666
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #7 Skrevet 3. januar 2014 Høres ut som gutten din ligger godt over snittet. Du kan ta det helt med ro :)Lydene kommer etter hvert skal du se. Siden han har hatt mye ørebetennelser skader det ikke å ta en hørselstest på han. Anonymous poster hash: 2eb1f...666 Når jeg tok det opp med helsesøster så sa hun bare at han ikke hadde hattvgodt språk om hørselen var dårlig, men kjenner jeg er veldig bekymret for denne uttalen altså. Hvordan får jeg tatt hørseltest? Anonymous poster hash: 59349...480
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #8 Skrevet 3. januar 2014 Høres ut som gutten din ligger godt over snittet. Du kan ta det helt med ro :)Lydene kommer etter hvert skal du se. Siden han har hatt mye ørebetennelser skader det ikke å ta en hørselstest på han. Anonymous poster hash: 2eb1f...666 Når jeg tok det opp med helsesøster så sa hun bare at han ikke hadde hattvgodt språk om hørselen var dårlig, men kjenner jeg er veldig bekymret for denne uttalen altså. Hvordan får jeg tatt hørseltest? Anonymous poster hash: 59349...480 Jenta mi som nå er 4 år har dårlig hørsel. Hørselen ble dårlig ved ca 2 år. Etter en del ørebetennelser... Hun snakket likevel flytende, stort ordforråd og uten lydfeiler. Hun var uvanlig tidlig ute. Men hørselen var likevel veldig dårlig. Vi merket at hun la hodet på skakke og måtte konsentrere seg skikkelig for å få med seg hva som ble sagt. Når hun satt å lekte så sleit vi med å få kontakt med henne når hun satt med ryggen til. Vi trodde det var fordi hun var så dypt konsentrert, men det var tydeligvis fordi hun ikke hørte hva vi sa. Uansett, etter en del ørebetennelser ble vi henvist av fastlegen til øre, nese, hals lege. Og da hørte hun dårlig pga væske i mellomøret. Anonymous poster hash: 2eb1f...666
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #9 Skrevet 3. januar 2014 Gutten min på samme alder er akkurat sånn som du bekskriver, både når det gjelder ordforråd og uttale. Eneste forskjellen er at han ikke kan bokstaver og si ord som begynner med en bestemt bokstav. Det har gått i rekordfart med ordforråd, setninger, bøying og riktig oppbygning i det siste, jeg blir stadig overrasket over hvor mye han kan. Og plutselig synger han en hel sang som jeg ikke har hørt før. Men det med uttale har gått litt saktere, og noen ganger er det bare jeg som forstår hva han sier. Jeg bekymrer meg ikke for det, hører i barnehagen at det er veldig vanlig på den alderen. Det er ingen på avdelingen hans (småbarnsavdeling) som snakker helt rent. Anonymous poster hash: 3af4a...c38
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #10 Skrevet 3. januar 2014 Gutten min på samme alder er akkurat sånn som du bekskriver, både når det gjelder ordforråd og uttale. Eneste forskjellen er at han ikke kan bokstaver og si ord som begynner med en bestemt bokstav. Det har gått i rekordfart med ordforråd, setninger, bøying og riktig oppbygning i det siste, jeg blir stadig overrasket over hvor mye han kan. Og plutselig synger han en hel sang som jeg ikke har hørt før. Men det med uttale har gått litt saktere, og noen ganger er det bare jeg som forstår hva han sier. Jeg bekymrer meg ikke for det, hører i barnehagen at det er veldig vanlig på den alderen. Det er ingen på avdelingen hans (småbarnsavdeling) som snakker helt rent. Anonymous poster hash: 3af4a...c38 Håper du har rett. Jeg kan ikke huske å ha hørt noen som snakker "flytende" som snakker urent. De med dårlig uttale "babler" mest liksom. Anonymous poster hash: 59349...480
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 3. januar 2014 #11 Skrevet 3. januar 2014 Min kan det samme som din hi. Ikke alle ordene er rene, men tar det helt med ro fordi det kommer etter hvert Min kan også litt engelsk bla kan han telle til 10 også kaller han meg mummy fordi 6 åringen i huset har lært han det.
Honningmelon Skrevet 3. januar 2014 #12 Skrevet 3. januar 2014 Jenta mi snakker også rent. Klarer også å uttale R riktig nå. Hun kan derimot ikke bokstaver o.l. Har skjønt at telling dreier seg om antall. Syns gutten din er flink og syns det høres normalt ut med noen småfeil.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #13 Skrevet 4. januar 2014 Toåringen min skriver haiku-dikt og regner trigonometri. Han kniper av og til igjen drt ene øyet. Tror dere han ksn være blind? Eller er han sent ute? Anonymous poster hash: 8fae3...4ba
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #14 Skrevet 4. januar 2014 Noen fler med saklige svar? Noen logopeder? Anonymous poster hash: 59349...480
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå