Gå til innhold

Ung mor som 18-åring?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, egentlig. Var 19 selv, i ettertid ser jeg selv at det var alt for tidlig. Nå var det overhode ikke planlagt, jeg gjorde mitt bste og har tatt meg godt av barnet, men så mye jeg har gått glipp av.

En annen ting er st jeg merker svært godt nå at jeg har en annen ro, mye mer tålmodighet og greier å gjøre bedre vurderinger enn da jeg var yngre. Noe kommer av den erfaring jeg nå har, men mye kommer med alder også.

Jeg hadde et fortrinn da jeg fikk mitt første barn, kunnskap og praksis med barnestell og barnepass, som storesøster for 3 yngre søsken, hadde jobbet som dagmamma i skoleferier, praksis i barnehage, vært fast barnevakt kunne jeg mye om babystell, flaskekoking, hadde erfaring med kolikk, kunne førstehjelp på barn og hadde ingen naive romantiske tanker om at spedbarn var enkle og sov natten lang. Men tross det var det tøft ansvar for en 19 åring.

Helt ærlig? Ja, det synes jeg. Ser ikke poenget med et lite barn når man selv forsatt er bare barnet. En ting er om det er et uhell. Og ja, i mine øyne er man forsatt et barn selv når man er 18 og myndig. Det betyr ikke at man er voksen selvom. ;) man er forsatt en tenåring. 

Synes i grunn 20 også er veldig ungt jeg da. :P Men hver sin smak.

Hver sin smak. Jeg har alltid ønsket å bli mamma, og kunne gjerne blitt det i en alder av 18. Men da hadde jeg nettopp møtt kjæresten min, og det var derfor ikke veldig aktuelt. Fornuftig som jeg var skjønte jeg også at det er greit å ha fullført vgs. Nå 5 år senere er jeg gravid i en alder av 23, og veldig glad for at jeg blir en "relativt" ung mor. Har også vært klar på at jeg vil nyte tiden med bare oss to i paret, det er en tid man aldri får igjen. Og er jo greit å kjenne hverandre godt først, skilsmisse er vel neppe noen ønsker seg. Er kun du som har svaret, men husk at når man først får barn får man jo aldri parlivet alene igjen. Selv var det det jeg tenkte på, og økonomi og utdanning. Fest etc var jeg veldig ferdig med som 18 åring, så det var ikke noe å "gi opp". Mitt beste tips, vent til du er så klar for barn at kun DU har svaret på om det er passe å bli gravid nå.

Anonymous poster hash: b7e1e...f53

Er lett og tro man er klar som 18 åring, men tror det beste er og vente litt til. Og når du spørr her om det, kan du ikke være helt sikker selv :) som 18 åring er du ikke ferdig med utdanning heller.

Anonymous poster hash: 23247...a59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...