Gå til innhold

Samlivsbrudd med baby, redd for 50/50

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver dette på vegne av en venninne.

Hun er redd det går mot samlivsbrudd og de har en liten baby. Har har i tillegg et barn fra før. Grunnen til bruddet er fordi far ikke bryr seg om barnets sikkerhet (lar barnet leke med farlige ting, kler ikke ordentlig på i kulde etc.)

Barnet han har fra før bor 50/50 hos mor og far, og er et ødelagt barn. Pga omstendighetene vet ikke barnet hvor det bor, hva som er barnets hjem.

Nå er min venninne livredd for at det skal bli 50/50 eller at far skal få hovedomsorg fordi hun har lest om at de helst ikke skiller søsken. Men far er ikke tilstede 90% av tiden fordi han jobber så mye. Hun er stort sett alene med barnet, også stebarnet når det er tilstede.

Jeg har sett før at man ikke dømmer 50/50 på så små barn (under et år) og i tillegg at man ikke har samvær med overnatting før fylte 2 år. Stemmer disse tingene? Hvor kan jeg eventuelt finne dokumenter/informasjon om dette, som jeg kan vise henne? Jeg har googlet men klarer ikke å finne noe.

På forhånd takk for svar.

Anonymous poster hash: e21dd...efb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hi!

Aller først; be venninna di slappe HELT AV, det er ikke sånn det funker :)

Det BLIR ikke 50/50 bare fordi man ikke skiller søsken, 50/50 må godtas av begge foreldre. Ønsker hun ikke dette må far gå rettens vei. Jeg regner med hun fortsatt er i permisjon siden det er snakk om en baby? Babyen har bodd i hennes mage i 9 måneder, det er hun som er dens hovedomsorgsgiver og det er noe som kalles biologi. Selv med delt foreldreansvar så er det som oftest vi mødrene som har tatt oss av barna, oss de er mest kjent med, og oss de er tryggest på (selv om far er tilstedeværende og en flink pappa). 

En domstol dømmer aldri 50/50 for så små barn. Det er ikke anbefalt før tidligst 7 år, og selv da må alt ligge til rette for det. Foreldrene må bo nær hverandre, samarbeide godt osv. Og med tanke på at foreldrene møtes i retten, så er jo det et klart tegn på at det ikke er et bra samarbeid ;)

Bufetat.no har oversikt over diverse anbefalinger, og igjen, slapp helt av. Mor er ikke pliktig til å signere noe som helst, og hun må IKKE la seg presse. La far true med rettssak, han vil aldri vinne allikevel, det er jo snakk om en baby.

Jeg kom i snakk med en mann på en datingside, han hadde truet igjennom 50/50 for en baby på 4 MÅNEDER! Mor hadde gått med på dette fordi han truet med rettssak. Og nå lekte han med tanken på å gå for 100% omsorg "jeg elsker jo gutten min og ønsker jo bare å være sammen med ham hele tiden", var argumentet hans. Bare å tenke dette betyr at han ikke eier virkelighetsbegrep! Og vet du, en sånn mann er så egoistisk at jeg blir helt uvel. Jeg sa til ham at jeg ikke ønsket å bli kjent med ham da han tydeligvis ikke evner å se hva som er det beste for sitt eget barn. Og at han vær så god fikk prøve å gå for 100% omsorg med disse argumentene, man at han ville bli avvist i en eventuell rettssak. Han forsto fortsatt ikke hvorfor det var rart! Enkelte menn tenker bare ikke.........

Anonymous poster hash: 6be7d...5d0
Skrevet

Aner ikke hvor du finner informasjon skriftlig om dette, men jeg/vi var på Familievernkontoret selv i dag og hun vi snakket med sa at det ikke anbefales 50/50 løsning på små barn (vårt nærmer seg 3 år). Videre forutsettes 50/50 løsning at foreldrene samarbeider bra - og at denne løsningen er til barnets beste.

Anonymous poster hash: 04421...b33

Skrevet

Det stemmer. Ingen rett vil dømme 50/50 når det gjelder så små barn. Ang det andre barnet ville jeg, om jeg var venninnen din, tatt det opp med moren til stebarnet at far er så fraværende. Be henne ta kontakt med familievernkontoret for samtale alene, vil tippe hun får svar på det hun lurer på der. Jeg har ikke vært gjennom dette, så aner ikke hvor man finner informasjon. Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk til dere alle for gode svar. Jeg har selv prøvd å forklare at det ikke blir 50/50 men jeg forstår frykten hennes, så det var derfor jeg prøvde å lete etter noe skriftlig.

Jeg tror hun har bestilt time til familievernkontoret, og jeg har sagt at hun må gå selv om mannen ikke vil være med.

hi

Skrevet

Dytter denne litt jeg, flere som har erfaringer? 

hi

Skrevet

Det blir ikke 50/50:)

Jeg ble alene med baby på 2 mnd, de anbefalte ikke engang overnatting hos far første året. Det var altså familievernkontoret vi var hos, ingen rettssak.

Men barna skal være relativt store for at 50/50 er aktuelt.

Det anbefales vel generelt ikke så ofte da heller.

Anonymous poster hash: 3a60d...4e5

Skrevet

Hun er redd det går mot samlivsbrudd og de har en liten baby. Har har i tillegg et barn fra før. Grunnen til bruddet er fordi far ikke bryr seg om barnets sikkerhet (lar barnet leke med farlige ting, kler ikke ordentlig på i kulde etc.)

Barnet han har fra før bor 50/50 hos mor og far, og er et ødelagt barn. Pga omstendighetene vet ikke barnet hvor det bor, hva som er barnets hjem.

Nå er min venninne livredd for at det skal bli 50/50 eller at far skal få hovedomsorg fordi hun har lest om at de helst ikke skiller søsken. Men far er ikke tilstede 90% av tiden fordi han jobber så mye. Hun er stort sett alene med barnet, også stebarnet når det er tilstede.

Jeg har sett før at man ikke dømmer 50/50 på så små barn (under et år) og i tillegg at man ikke har samvær med overnatting før fylte 2 år. Stemmer disse tingene? Hvor kan jeg eventuelt finne dokumenter/informasjon om dette, som jeg kan vise henne? Jeg har googlet men klarer ikke å finne noe.

Og venninnen din har kanskje kjempet sammen med denne faren for å få 50% på stebarnet?

Husker ei her for mange år siden som skrev flere tråder om biomor som de sloss mot nærmest for å få ha stebarnet 50%. De fikk fellesbarn og da var det så viktig at de hadde barnet mye. Så ble det slutt og var ikke måte på hvor fæl faren var- han var så fæl at hun ønsket ikke han hadde samvær overhodet.

Jeg finner det merkelig at en får ven med en som er så dårlig far. Og det gjør at jeg stiller spørsmålstegn ved grunnen her.

50/50 anbefales IKKE for babyer. At faren har søsken hos seg kan ha betydning ja.

Anonymous poster hash: ff09f...dba

Skrevet

Man dømmer ikke 50/50 på barn under 7 år, og sjelden etter det også. Og ja man har ikke samvær med overnatting for barn under 2 år. Hun kan ta det helt med ro. Be henne bestille time hos familievern kontoret så sier de det samme der.

Anonymous poster hash: 54ed8...b9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...