Gå til innhold

Hva hadde dere gjort i min situasjon? Studert i mange år, men sitter igjen som et dumt brød!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har yrkesretta utdannelse, så generell studiekompetanse, så 2årig høyskole, så 3 kurs så 1 kurs til, men sitter her og føler jeg ikke har lært NOE som helst.

Og har kunn arbeidserfaring i 3 siste kursa jeg tok, men denne jobben egner jeg meg ikke i, tåler den ikke. Så prøver å finne ut av hva i huleste jeg skal gjøre.

På den yrkesretta utdannelsen jeg tok er det køøø etter å få jobb. Så der ligger jeg lavt, men prøver å søke på de ledige stillingene som dukker opp, men som sagt uten arbeidserfaring vil ingen ansette meg.

Skal jeg satse på enda en ny skole gang? Og jeg faller mellom 2 stoler da jeg har fullført videregående og høyskole det føler jeg at blir for vanskelig.

Så har et stort ønske om å få gå videregående om igjen, siste året. Det er hodet mitt egnet til, men jeg har ikke krav på det da jeg har fullført videregående skole.

Baah.... Hvordan løse problemet? (Jeg har nok studiegjeld fra før oppi 300 000kr) tok også 2 år som jeg ikke fullførte på noe som helst, så har vel levd på studielån. 

Anonymous poster hash: 57c1e...2ff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket studie tok du på høyskolen? Hadde helt klart prøvd å satse på det. Hadde aldri i livet tatt videregående om igjen når du faktisk har fullført allmennfag+ yrkesutdannelse. Hva med nytt studie eventuelt?

Anonymous poster hash: f08d9...99b
Skrevet

Det spiller ingen rolle hvilket studie jeg tok på høyskolen, fordi jeg fullførte bare 2år, og ingen bachelor.

Nytt studie på høyskolen blir for tøft, da hodet mitt tror jeg neppe er egnet for høyskole. Det er endel mer krevende og man må kunne ordlegge seg veldig bra. 

Noen fler som kan svare meg?

HI

Skrevet

Hva ender du opp med om du tar ett år på vgs?

Hva med å fullføre bachelor?

Eventuelt finn deg enn jobb som ikke er relatert til noe du driver med, eller start på en helt ny utdannelse.

Anonymous poster hash: c923d...119

Skrevet

Takk for svar, okei så da har jeg 2 valg.

Starte på ny utdannelse eller søke på stillinger som jeg ikke kvalisfiserer meg til.

Jeg vil starte på ny utdannelse, men da har jeg kunn ett valg (bortsett fra å betale for utdannelsen da på f.eks NKI), det er høyskolen. Og jeg tror ikke jeg klarer til å fullføre bachelor i noen fag på høyskolen. Jeg har ikke hode til det og har alt for mye å gjøre på hjemmefronten med 3 barn.

Skulle ønske jeg kunne ta videregående om igjen :(

Dessuten det å komme inn på en linje forså å finne ut at dette forstår jeg aldeles ingenting av, det blir å tape masse penger.

HI

Skrevet

Hva ønsker du å ta på videregående? En del fag kan du ta helt selv, uten å følge undervisning, uten å søke, du betaler kun eksamensavgiften på noen hundrelapper. Du melder deg opp på privatistweb.no. Ta kontakt med en rådgiver på nærmeste videregående, eller opplæringskontoret i fylket/kommunen, de kan hjelpe deg. 

Skrevet

To år er ikke mange år, alt annet er vanlig skolegang og kurs er ikke studier. Du har jo knapt starta.

Skrevet

Åh? Men med den svære studiegjelda så føler jeg at jeg ikke har sjans til å prøve å studere mer.

Jeg kunne ha tenkt meg til å ta noe av det jeg har studert om igjen, siste året innen yrkesretta linja jeg tok i 2001/2002. Som helsesekretær. 

Da hadde jeg fått frisket opp, men det er kunn teorien og det koster penger ;( føler at jeg har satset nok penger til studier.

HI

Skrevet

"Følelsesvims" Trenger jeg da å bare kjøpe bøker etter boklista (om jeg får den av videregående skolen), så lese selv? Hadde vært fint å fått undervisning igjen, da tror jeg at jeg hadde gått ut med femmere og seksere hehe....

Og forstått endel mer enn det jeg forstod for 11 år siden da jeg var ung og dum.

HI

Skrevet

Hva med å begynne på en bachelor ved et universitet? Der har du ofte en friere studiehverdag enn ved høyskoler. Det er i hvert fall min erfaring.

Anonymous poster hash: 06520...b3f
Skrevet

Å ta siste året på vgs, gir deg jo ingenting, annet enn mer lån, fortsatt ingen arbeidserfaring, og ikke blir du bedre kvalifisert til noe. Du kan bli russ, da, om det er et mål. Ikke tror jeg at du vil føle deg særlig smartere heller. Jeg synes at du enten bør satse på at du kan mer enn du tror, og ta siste året på den utdanningen du har påbegynt, eller så bør du prøve å få deg litt arbeidserfaring. Arbeidserfaring ser uansett bedre ut på en cv enn "klatteutdanning".

Skrevet

"Følelsesvims" Trenger jeg da å bare kjøpe bøker etter boklista (om jeg får den av videregående skolen), så lese selv? Hadde vært fint å fått undervisning igjen, da tror jeg at jeg hadde gått ut med femmere og seksere hehe....

Og forstått endel mer enn det jeg forstod for 11 år siden da jeg var ung og dum.

HI

Du trenger ikke kjøpe bøkene engang hvis du ikke vil det (men det er en fordel) :P Du melder deg opp til eksamen, leser selv, og møter på eksamen, vips, ferdig! Kun for noen hundrelapper. 

http://www.udir.no/Spesielt-for/Privatister/

http://utdanning.no/tema/soknad_og_opptak/privatist

Skrevet

Som de over sier: du kan gå opp som privatist og det eneste du gjør er å skaffe deg pensum, lese på egenhånd og melde deg opp til eksamen (det er en liten avgift).

Du kan også finne ut hva du vil og forsøke å få fagbrev som praksiskandidat. Da slipper du studielån. Da jobber du i en viss tid og så avlegger du eksamen etter en samlingsbasert studie. Da er det arbeidsgiver som betaler fagbrevet :). Dette gjelder i hvert fall for den næringen jeg er i.

Anonymous poster hash: dd91e...915

Skrevet

Jeg vil høre mer om fagbrev som praksiskanditat, hvordan og hvor starter jeg for å få til det?

HI

Skrevet

Ta kontakt med opplæringskontoret der du bor på mandag du, så får du det forklart skikkelig av noen som kjenner mulighetene lokalt, og som kan mer om situasjonen din :)

Skrevet

Jeg vil høre mer om fagbrev som praksiskanditat, hvordan og hvor starter jeg for å få til det?

HI

Ta kontakt med voksenopplæringen for vgs i ditt fylke. De kan gjøre en relakompetansevurdering av deg og dersom du innfrir kan du få praksiskandidateksamen. Denne er sentralgitt og på vg3-nivå. 

Skrevet

Ja, ta kontakter opplæringskontor.

Forresten, hva med å ta en tur på utdanningsmessen der du bor. Det var alltid moro å jobbe på disse messene, og da får man jo pratet med masse forskjellige folk som kan mye om ulike utdanninger og muligheter.

Skrevet

hvis fu forteler alle kurs og utdanninger du har tatt kan vi kansje se noen nye kombinasjiner og muligheter du ike har tenkt på.

Anonymous poster hash: d4264...c80

Skrevet

Jeg snakket faktisk med utdanningskontoret på høsten her, dette var lillestrøm (der jeg tilhører) og de sa ikke at jeg kunne ta opp igjen videregående hvis det var ledig plass. Noe så irriterende for da kunne jeg ha begynt i august som var! 

Jeg tok først autorisert helsesekretær (GK helse og sosial, VG1 Helseservicefag og VG 2 Helsesekretær. Så hadde jeg opphold på noen år med barn og jobbet bittelitt. kanskje 3mnd tilsammen. 

Så tok jeg valget om å ta generell studiekompetanse. Tok dette. Så startet jeg på høyskole og det jeg kom inn på var Husøkonomi. Dette studiet var alt for tøft og spredt. Vi lærte alt mulig rart. Det ble for tøft og jeg vet jeg ikke hadde klart bachelor i dette studiet. Jeg stod såvidt de 2 åra og måtte få hjelp på siste eksamen.

Jeg gikk ut i permisjon derfra, så fikk jeg jobb som noe helt annet (sikkerhetskontrollør) Dette var betalt utdanning og fast jobb og kursing underveis. Og nå pga helsemessige årsaker så kan jeg ikke fortsette i jobben lenger. Fikk bekreftelse av legen i dag, men velger å ikke sykemelde meg, men å bli reserve.

Sånn da har jeg fortalt alt :)

HI

Skrevet

Har også tatt trucksertifikatet nå høsten som var.

HI

Skrevet

Er hun ikke sammen med Håkon lenger? Hva har skjedd? :/

Skrevet

Ups. Feil tråd. Hihi

Skrevet

Selv om husøkonom ikke var noe for deg så kan du eventuelt ta en annen høyere utdanning. Jeg har tatt en bachelor i spesped ved uio. Første årets var jeg på skolen en gang i uka. Fulgte ikke forelesningene da de ikke var obligatoriske. Andre året var det likt, men to uker praksis i februar. Tredje året det samme, men fire uker praksis i november, to uker praksis i mai og en bacheloroppgave. Ellers var det en eksamen i hvert fag ved slutten av hvert semester. Jeg jobbet ved siden av som lærervikar, det er relativt bra betalt for lite jobbing. Ellers har jeg jobbet ekstra i bolig, der er det godt betalt, spesielt i helg. Da trenger man kanskje ikke studielån, i hvert fall ikke alt.

Ser at du kunne tenke deg å fullføre vgs, men det finnes mange andre muligheter. Ved uio er det mange studier hvor hverdagen er ganske fri.

Høgskolen i Østfold og høgskolen i Hedmark har flere samlingsbaserte utdanninger. Da har man mulighet til å jobbe ved siden av.

Anonymous poster hash: c923d...119

Skrevet

Du må jo la legen sykemelde deg hvis du ikke har helse til å fortsette i jobben din! Hvis ikke, risikerer du å tape masse penger. Og når du er sykemeldt, kan du heller bruke tiden til å finne ut hva du skal gjøre. Kanskje du kan få omskolering gjennom Nav?

Tror ikke nødvendigvis høgskoler i seg selv er for vanskelig, men heller at du har studert et fag som ikke passer så godt for deg. Tror ikke en potensiell arbeidsgiver vil se det som positivt at du har tatt opp igjen videregående når du allerede har studert på høgskole.

Og du, tro på deg selv og det du kan! Alle glemmer, og helt umulig å huske alt man har studert! Det er heller ikke alltid meningen- man blir flink til å tilegne seg ny kunnskap, sortere informasjon etc. Har selv 20 år på skolebenken, men slett ikke alltid jeg føler at jeg kan så mye.... Har mastergrad etc. Typisk kvinner; vi tenker at vi ikke kan noe- skal bli avslørt for at vi ikke kan nok etc. Du er helt sikkert flink nok!

Lykke til!

Anonymous poster hash: 4e743...0d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...