Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #1 Skrevet 3. januar 2014 Ønsker ikke å fortelle ledelsen om graviditeten, da mye kan skje ennå. Jeg trenger ikke sykemelding, men vil gjerne fortelle det til teamet mitt slik at de forstår hva som skjer om jeg plutselig må forlate arealet for å kaste opp. Kan jeg gjøre dette? Eller er det slik at ledelsen skal vite det da også? Er førstegangsgravid, så vet ikke hva som gjelder. Anonymous poster hash: 2457d...992
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #2 Skrevet 3. januar 2014 Du kan godt gjøre det, men da må du regne med at alle får vite det, inklusiv ledelsen og elevene. Anonymous poster hash: 7acd9...b68
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #3 Skrevet 3. januar 2014 Ønsker ikke å fortelle ledelsen om graviditeten, da mye kan skje ennå. Jeg trenger ikke sykemelding, men vil gjerne fortelle det til teamet mitt slik at de forstår hva som skjer om jeg plutselig må forlate arealet for å kaste opp. Kan jeg gjøre dette? Eller er det slik at ledelsen skal vite det da også? Er førstegangsgravid, så vet ikke hva som gjelder. Anonymous poster hash: 2457d...992 selvfølgelig kan du bare informere teamet ditt. Du bestemmer selv hvem du vil fortelle det til. Men det du bør gjøre er å fortelle ledelsen i god tid slik at de får skaffet en vikar før du skal ut i permisjon. Lykke til med graviditeten:-) Anonymous poster hash: 5298e...3e6
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #4 Skrevet 3. januar 2014 Du kan godt gjøre det, men da må du regne med at alle får vite det, inklusiv ledelsen og elevene. Anonymous poster hash: 7acd9...b68 Hvorfor må jeg regne med det? Anonymous poster hash: 2457d...992
MrsMilla Skrevet 3. januar 2014 #5 Skrevet 3. januar 2014 Tipper du må regne med det fordi slik informasjon har en tendens til å spre seg uansett....
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #6 Skrevet 3. januar 2014 Jeg hadde villet vente til jeg var 12 uker på vei, grunnet faren forgå abortere. Anonymous poster hash: b504a...0ae
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #7 Skrevet 3. januar 2014 Du kan godt gjøre det, men da må du regne med at alle får vite det, inklusiv ledelsen og elevene. Anonymous poster hash: 7acd9...b68 Hvorfor må jeg regne med det?Anonymous poster hash: 2457d...992 Sikkert fordi ikke alle er til og stole på.... Anonymous poster hash: e8869...206
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #8 Skrevet 3. januar 2014 Det kommer jo veldig an på kollegene dine. Jeg synes det er å lurt å fortelle dem det, og si klart i fra om at du ikke vil at flere skal få vite det. Kjedelig om noen "sladrer" selvfølgelig, veldig ufint. Jeg tror nok de fleste har nok forståelse og respekt til å ikke dele det med andre. Anonymous poster hash: 99de5...b22
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #9 Skrevet 3. januar 2014 Det er jo et poeng, selv om jeg føler meg ganske trygg på kollegaene mine. Hva med å informere kun trinnleder? Anonymous poster hash: 2457d...992
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #10 Skrevet 3. januar 2014 Det er jo et poeng, selv om jeg føler meg ganske trygg på kollegaene mine. Hva med å informere kun trinnleder? Anonymous poster hash: 2457d...992 Bare du kjenner kollegene dine, så det kan bare du vurdere. Synes du skal si det til dem du selv synes det er riktig om vet det og som du tror ikke sier det videre. De fleste vil ta det som en tillitserklæring å få vite det tidlig. Hvis det skulle gå galt, så er det kanskje fint om dine nærmeste kolleger vet om hva som skjer også? Anonymous poster hash: ec7f5...ae5
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #11 Skrevet 3. januar 2014 Jeg fortalte det til min nærmeste kollega (vi var lærere på samme trinn) da jeg var i uke 8 pga kvalme. Hun sa for øvrig at hun hadde skjønt det for lengst Informerte ledelsen i uke 11 (pga julebord). Anonymous poster hash: cab1e...b4c
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #12 Skrevet 3. januar 2014 Jeg har alltid informert teamet før ledelsen. Sladring er ikke et stort problem på vår skole, så har ikke hatt betenkligheter til det. Så lenge man ikke er veldig dårlig, og derfor har mage sykedager eller er sykmeldt, har ikke ledelsen behov for å vite det de 12 første ukene akkurat. Men fint at teamet er informert, slik at de forstår hvorfor du er trøtt/sliten/har humørsvingniger ol. (Har forøvrig alltid informert rektor rundt uke 12 - man vet ikke hvordan et svangerskap utvikler seg, og det er godt for han å ha en klar tanke om hva som evt skal skje om man blir sykmeldt) Anonymous poster hash: d9a87...053
Iiiiik Skrevet 3. januar 2014 #13 Skrevet 3. januar 2014 Ja, det kan du, men jeg skjønner ikke helt poenget. Jeg synes det er ugreit at kollegene skal være byrden av at du kanskje yter mindre enn du pleier uten at de skal kunne be om hjelp hvis det er nødvendig. Jeg tenker at enten forventer man å fungere som normalt (eller tett opptil det) eller så involverer man lederen sin ved graviditet. Hvis det skulle komme til å gå galt og du blir sykemeldt, får jo også ledelsen vite at du er borte fra jobb. Min erfaring er at det faktisk er godt at folk vet i den situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #14 Skrevet 3. januar 2014 Ja, det kan du, men jeg skjønner ikke helt poenget. Jeg synes det er ugreit at kollegene skal være byrden av at du kanskje yter mindre enn du pleier uten at de skal kunne be om hjelp hvis det er nødvendig. Jeg tenker at enten forventer man å fungere som normalt (eller tett opptil det) eller så involverer man lederen sin ved graviditet. Hvis det skulle komme til å gå galt og du blir sykemeldt, får jo også ledelsen vite at du er borte fra jobb. Min erfaring er at det faktisk er godt at folk vet i den situasjonen. Som jeg sa i hovedinnlegget mitt er det ikke nødvendig med en sykemelding, og jeg synes absolutt ikke at jeg presterer dårligere. Det er bare det at det av og til kommer noen overaskende og kraftige kvalmekast, som gjør at jeg er litt bekymret for hva de vil tenke om jeg må løpe for å spy. Vil ikke fortelle ledelsen da jeg fortsatt har igjen to uker med prøvetid. Anonymous poster hash: 2457d...992
Iiiiik Skrevet 3. januar 2014 #15 Skrevet 3. januar 2014 Hvis du tror at de andre synes at de kan forvente det samme av deg hvis du kan risikere å måtte løpe og spy midt i arbeidstiden, da undervurderer du betydningen av at du faktisk er til stede. Det er klart det merkes hvis en kollega må forlate arbeidet for å kaste opp. Ikke yter man fullt rett etterpå heller og sannsynligvis ikke i forkant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå