Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #1 Skrevet 3. januar 2014 Vi har brutt samlivet. Jeg bor fremdeles i boligen med våre to felles barn. Han står som eneeier på huset, jeg er medlånetager. Han er villig til å la seg kjøpe ut av boligen slik at barna og jeg kan bli boende. Hva skjer om jeg får ny takst på huset..? Dersom gjelden på huset er 2 mill og taksten blir på 2.5 mill. Skal jeg da overta lån og betale ham ut med 500k? (Tallene er eksempler). Er det det som betyr å 'kjøpe ut'? (Ja, jeg er totalt ukjent med dette.. :/ ) Anonymous poster hash: 0782d...a87
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #2 Skrevet 3. januar 2014 Hvis han eier huset alene, er det riktig ja. Men hvorfor i all verden står du som medlånetaker hvis huset kun er hans? Dersom huset hadde vert eid i fellesskap (50/50), skulle du i ditt eksempel betalt han kr 250.000. Anonymous poster hash: e30d2...30e
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #3 Skrevet 3. januar 2014 Du betaler ham hans halvdel av verdien av boligen minus lånet, og overtar lånet, altså i ditt eksempel 250000, vanligvis. Men om han står som eneeier er det opptil ham, faktisk. Anonymous poster hash: 66842...778
Virginia. Skrevet 3. januar 2014 #4 Skrevet 3. januar 2014 Vi har brutt samlivet. Jeg bor fremdeles i boligen med våre to felles barn. Han står som eneeier på huset, jeg er medlånetager. Han er villig til å la seg kjøpe ut av boligen slik at barna og jeg kan bli boende. Hva skjer om jeg får ny takst på huset..? Dersom gjelden på huset er 2 mill og taksten blir på 2.5 mill. Skal jeg da overta lån og betale ham ut med 500k? (Tallene er eksempler). Er det det som betyr å 'kjøpe ut'? (Ja, jeg er totalt ukjent med dette.. :/ ) Anonymous poster hash: 0782d...a87 Nei, da skal du i så fall overta hans lån på 1 mill + betale ham 250 000 som er hans andel av verdistigningen.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #5 Skrevet 3. januar 2014 Takk for svar.. Hvorfor? Nei.. Vi skulle liksom gifte oss, da. På den måten hadde jeg blitt medeier på rimeligst måte. Så viste det seg at han han andre planer istedet. Anonymous poster hash: 538dd...13b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #6 Skrevet 3. januar 2014 Til det rette kan han hive deg ut og du sitte med den delen av lånet. På bar bakke. Anonymous poster hash: 23702...193
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #7 Skrevet 3. januar 2014 Takk for svar.. Hvorfor? Nei.. Vi skulle liksom gifte oss, da. På den måten hadde jeg blitt medeier på rimeligst måte. Så viste det seg at han han andre planer istedet. Anonymous poster hash: 538dd...13b Medeier på rimeligste måte? En blir da ikke automatisk medeier selv om en gifter seg. Det som en tar med inn i ekteskapet, tar en med ut igjen også.... Hva sier ex'en din da? Er han villig til å la deg få deler av overskuddet? Kjøpte han huset før dere ble sammen/flyttet sammen? Anonymous poster hash: e30d2...30e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #8 Skrevet 4. januar 2014 Det ble sagt oss at det ble rimeligere på 'en eller annen måte' (husker ikke hvordan dette hang sammen og nå er det jo uaktuelt uansett) at jeg ble sameier da vi giftet oss enn om vi gjorde det da jeg kun var samboer.. Rådgiveren i banken som sa det. Jeg gikk det ikke nærmere i sømmene, så jeg kan ikke si noe mer enn det. Min ekssamboer er villig til å la meg kjøpe ham ut.. Vi har bodd i huset like lenge og dermed betalt like mye. Takk for svar. Jeg skal finne ut av dette og se om jeg har mulighet til å beholde huset på en eller annen måte. Det er jeg som betaler lånet nå og det går greit, men det vil jo bli noen hundretusener til i tillegg om jeg skal kjøpe han ut, da. Spørs hva banken sier til det. Anonymous poster hash: 538dd...13b
Tipp topp Skrevet 4. januar 2014 #9 Skrevet 4. januar 2014 Grunnen til at det er gunstigere å kjøpe seg inn når man er gift er st man slipper å betale dokumentavgift til staten. Men likevel et utrolig dårlig råd av han i banken å gode en til å være medlånetaker på en bolig man ikke eier.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2014 #10 Skrevet 4. januar 2014 Det ble sagt oss at det ble rimeligere på 'en eller annen måte' (husker ikke hvordan dette hang sammen og nå er det jo uaktuelt uansett) at jeg ble sameier da vi giftet oss enn om vi gjorde det da jeg kun var samboer.. Rådgiveren i banken som sa det. Jeg gikk det ikke nærmere i sømmene, så jeg kan ikke si noe mer enn det. Min ekssamboer er villig til å la meg kjøpe ham ut.. Vi har bodd i huset like lenge og dermed betalt like mye. Takk for svar. Jeg skal finne ut av dette og se om jeg har mulighet til å beholde huset på en eller annen måte. Det er jeg som betaler lånet nå og det går greit, men det vil jo bli noen hundretusener til i tillegg om jeg skal kjøpe han ut, da. Spørs hva banken sier til det. Anonymous poster hash: 538dd...13b Helt utrolig at banken kan ansette så ubrukelige folk. Anonymous poster hash: e30d2...30e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå