Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #1 Skrevet 3. januar 2014 Min sønn er to år og en måned. Han startet i barnehagen 15 mnd gammel og vi fikk da 80 % plass i en familiebarnehage. Vi prøvde å få 100 % plass, men fikk ikke dette. Noen måneder senere får naboens sønn plass i samme barnehage og de er i slekt med de som driver barnehagen og de får 100 % plass. Barnehagen drives av en menighet, men vi er ikke del av denne eller religiøse. Mange i barnehagen er i slekt med hverandre. Nå er det tre barn på to år i barnehagen (2 stk på 2 år og 1 mnd og 1 stk som akkurat ble to år) i tillegg til en på halvannet. Da er avdelingen etter loven full. I dag får jeg beskjed om at de har tatt inn en slektning av hun som driver barnehagen det neste halvåret fordi foreldrene manglet barnehageplass. Han er straks et år gammel. Min sønn stortrives i barnehagen og barnehagen er bare fantastisk!! Samtidig er det en grunn til at man bare skal ha fire barn (under 3 år) i en familiebarnehage... Bør jeg si i fra om at jeg ikke synes det er greit at de bryter loven? De prøvde nok å unnskylde seg i dag da de sa at han ikke skal være med på turdagene og skal være enkelte dager på andre avdelinger... Huff, vanskelig dette! Har dere noen erfaringer eller synspunkter? Anonymous poster hash: 34204...c88
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #2 Skrevet 3. januar 2014 Det er desverre ingen lov som sier at man ikke kan ha 4 barn under 3 år i en familiebarnehage. Barnehageloven regulerer kun pedagogtettheten. Den enkelte kommune kan ha en norm når det gjelder voksentettheten og i kommunens godkjenning av barnehagen kan det ligge føringer for voksentettheten. Barnehageloven regulerer også arealstørrelsen i forhold til antall barn. Sjekk i såfall med kommunen hvor mange barn barnehagen er godkjent for. Som regel er kommunen klar over hvor mange barn den enkelte barnehage har tatt inn i og med at barnehagen får støtte pr barn. Men du kan jo ta en telefon til barnehagekontoret i kommunen og høre. Anonymous poster hash: 8a426...2f4
skjotta Skrevet 3. januar 2014 #3 Skrevet 3. januar 2014 Dersom barnehagen drives av en menighet (altså en organisasjon) er det vel en privat barnehage? Ellers sier forskrifter om familiebarnehage at en familiebarnehage skal ha max 5 barn. Dersom flertallet av barna er under 3 år må antallet reduseres. Egnede hjem kan godkjennes for dobbel gruppe. I en familiebarnehage skal ett av barna være barn av hjemmet barnehagen drives i. Dersom du er misfornøyd med driften/sikkerheten kontakter du fylkesmannen. Egentlig skal du kontakte kommunen først, siden det er kommunen som har ettersyn med barnehager, men dersom der er barnehagemangel i kommunen er det som å sette bukken til å passe havresekken etter min erfaring. ..
skjotta Skrevet 3. januar 2014 #4 Skrevet 3. januar 2014 Det er desverre ingen lov som sier at man ikke kan ha 4 barn under 3 år i en familiebarnehage. Barnehageloven regulerer kun pedagogtettheten. Den enkelte kommune kan ha en norm når det gjelder voksentettheten og i kommunens godkjenning av barnehagen kan det ligge føringer for voksentettheten. Barnehageloven regulerer også arealstørrelsen i forhold til antall barn. Sjekk i såfall med kommunen hvor mange barn barnehagen er godkjent for. Som regel er kommunen klar over hvor mange barn den enkelte barnehage har tatt inn i og med at barnehagen får støtte pr barn. Men du kan jo ta en telefon til barnehagekontoret i kommunen og høre. Anonymous poster hash: 8a426...2f4 Feil. Der er egne foreskrifter om familiebarnehager som begrenser antall barn.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #5 Skrevet 3. januar 2014 Dersom barnehagen drives av en menighet (altså en organisasjon) er det vel en privat barnehage? Ellers sier forskrifter om familiebarnehage at en familiebarnehage skal ha max 5 barn. Dersom flertallet av barna er under 3 år må antallet reduseres. Egnede hjem kan godkjennes for dobbel gruppe. I en familiebarnehage skal ett av barna være barn av hjemmet barnehagen drives i. Dersom du er misfornøyd med driften/sikkerheten kontakter du fylkesmannen. Egentlig skal du kontakte kommunen først, siden det er kommunen som har ettersyn med barnehager, men dersom der er barnehagemangel i kommunen er det som å sette bukken til å passe havresekken etter min erfaring. .. Det medfører ikke nødvendigvis riktighet. Det trenger ikke være et bebodd hjem, og ett av barna må ikke være barnet i hjemmet. Anonymous poster hash: 8a426...2f4
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #6 Skrevet 3. januar 2014 Det er desverre ingen lov som sier at man ikke kan ha 4 barn under 3 år i en familiebarnehage. Barnehageloven regulerer kun pedagogtettheten. Den enkelte kommune kan ha en norm når det gjelder voksentettheten og i kommunens godkjenning av barnehagen kan det ligge føringer for voksentettheten. Barnehageloven regulerer også arealstørrelsen i forhold til antall barn. Sjekk i såfall med kommunen hvor mange barn barnehagen er godkjent for. Som regel er kommunen klar over hvor mange barn den enkelte barnehage har tatt inn i og med at barnehagen får støtte pr barn. Men du kan jo ta en telefon til barnehagekontoret i kommunen og høre. Anonymous poster hash: 8a426...2f4 Feil. Der er egne foreskrifter om familiebarnehager som begrenser antall barn. Det er riktig:) Men jeg forsto det som om det her dreide som om en organisasjon som drev barnehage - ikke en ordinær familiebarnehage i et eget hjem. Men jeg ser at jeg har skrevet familiebarnehage, så jeg var selvfølgelig ikke helt tydelig når jeg skrev:) Men i tillegg kan det jo være doble barnegrupper i en ordinær familiebarnehage også Anonymous poster hash: 8a426...2f4
skjotta Skrevet 3. januar 2014 #7 Skrevet 3. januar 2014 Dersom barnehagen drives av en menighet (altså en organisasjon) er det vel en privat barnehage? Ellers sier forskrifter om familiebarnehage at en familiebarnehage skal ha max 5 barn. Dersom flertallet av barna er under 3 år må antallet reduseres. Egnede hjem kan godkjennes for dobbel gruppe. I en familiebarnehage skal ett av barna være barn av hjemmet barnehagen drives i. Dersom du er misfornøyd med driften/sikkerheten kontakter du fylkesmannen. Egentlig skal du kontakte kommunen først, siden det er kommunen som har ettersyn med barnehager, men dersom der er barnehagemangel i kommunen er det som å sette bukken til å passe havresekken etter min erfaring. .. Det medfører ikke nødvendigvis riktighet. Det trenger ikke være et bebodd hjem, og ett av barna må ikke være barnet i hjemmet. Anonymous poster hash: 8a426...2f4 utdrag fra foreskrift om familiebarnehage: Virksomheten skal fortrinnsvis foregå i bebodde hjem. Ved godkjenning av det enkelte hjem og eventuelt baselokale skal det vurderes om hjemmet og lokalet egner seg for familiebarnehagedrift. Kommunen kan i særlige tilfeller godkjenne ubebodde lokaler som ett hjem i en familiebarnehage. Ved slik godkjenning skal lokalenes hjemlige kvaliteter vektlegges. Det kan ikke gis godkjenning til doble grupper i ubebodde lokaler.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #8 Skrevet 3. januar 2014 Jeg er selv advokat og er sikker på lovtolkningen... Spørsmålet jeg stiller er om jeg bør si ifra. Viser forresten til denne avklaringen på direktoratsnivå: http://www.udir.no/Barnehage/Regelverk/Tolkning-av-regelverket1/Godkjenning-av-barnehage/Krav-til-antall-barn-i-familiebarnehager/ HI Anonymous poster hash: 34204...c88
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #9 Skrevet 3. januar 2014 Jeg er selv advokat og er sikker på lovtolkningen... Spørsmålet jeg stiller er om jeg bør si ifra. Viser forresten til denne avklaringen på direktoratsnivå: http://www.udir.no/Barnehage/Regelverk/Tolkning-av-regelverket1/Godkjenning-av-barnehage/Krav-til-antall-barn-i-familiebarnehager/ HI Anonymous poster hash: 34204...c88 Kan du ikke se an hvordan det fungerer først? Kanskje blir det ikke noe problem. Og synes du det blir problematisk, så prøv å ta det opp direkte med barnehagen først. Kanskje kan dere finne en løsning som fungerer bedre. Å si ifra til noen utenforstående ville for meg vært siste mulighet, ser for meg at det lett kan skape dårlig stemning. Anonymous poster hash: 77a43...668
skjotta Skrevet 3. januar 2014 #10 Skrevet 3. januar 2014 Jeg er selv advokat og er sikker på lovtolkningen... Spørsmålet jeg stiller er om jeg bør si ifra. Viser forresten til denne avklaringen på direktoratsnivå: http://www.udir.no/Barnehage/Regelverk/Tolkning-av-regelverket1/Godkjenning-av-barnehage/Krav-til-antall-barn-i-familiebarnehager/ HI Anonymous poster hash: 34204...c88 Jeg synes du skal si fra. Loven er klar på vilket tilbud din sønn skal ha. For mange små barn i enhver barnehage reduserer kvaliteten på tilbudet for alle barna i gruppa. For ikke å snakke om sikkerhet.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #11 Skrevet 3. januar 2014 Jeg er selv advokat og er sikker på lovtolkningen... Spørsmålet jeg stiller er om jeg bør si ifra. Viser forresten til denne avklaringen på direktoratsnivå:http://www.udir.no/Barnehage/Regelverk/Tolkning-av-regelverket1/Godkjenning-av-barnehage/Krav-til-antall-barn-i-familiebarnehager/ HIAnonymous poster hash: 34204...c88 Kan du ikke se an hvordan det fungerer først? Kanskje blir det ikke noe problem. Og synes du det blir problematisk, så prøv å ta det opp direkte med barnehagen først. Kanskje kan dere finne en løsning som fungerer bedre. Å si ifra til noen utenforstående ville for meg vært siste mulighet, ser for meg at det lett kan skape dårlig stemning.Anonymous poster hash: 77a43...668 Ja, alternativet er å snakke med barnehagen. Det er ikke aktuelt å snakke med andre. Jeg kjenner flere av foreldrene til de andre barna og har vurdert å spørre de hva de mener, men har ikke fått meg til det enda... Dette fordi de er i "indre krets" i denne menigheten og også i slekt med det ny barnet... Det er forresten en kommunal familiebarnehage... Anonymous poster hash: 34204...c88
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #12 Skrevet 3. januar 2014 Hvor mange voksne er det i barnehagen da. Har selv hatt barn i familiebarnehage for noen år siden. Da var det fire barn og en voksen. Pluss pedagog som kom en dag i uka. Hvis det er fem så små barn på én voksen, er det veldig mye. Tenk hvor mye tid som da bare går til bleieskift og påkledning. Og når den voksne driver med det, mister den oversikten over de andre. Dersom det er en voksen på fem barn, synes jeg du kan spørre hvordan de får det til å fungere. Dersom det er to voksne mye av tiden, trenger du ikke si noe. Anonymous poster hash: f8d6c...855
Bustetroll Skrevet 3. januar 2014 #13 Skrevet 3. januar 2014 Det er jo 4 barn pr voksen? Slik er det i den jenta mi går i i alle fall
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #14 Skrevet 3. januar 2014 Ta en tlf til kommunen Anonymous poster hash: 51d1d...003
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #15 Skrevet 3. januar 2014 Er det bare din unge som har redusert tid eller er det flere. Er det kun en voksen hele tiden, eller har eieren hjelp noe av tiden av andre. Ungen som fikk 100% plass kan ha fått denne plassen før dere fikk plass selv om deres unge begynte før. Anonymous poster hash: 91cd1...280
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #16 Skrevet 3. januar 2014 Minsten hadde en kort karriere i en fam.bhg. Jeg tok han ut fordi det var for mange barn der, og jeg kom flere ganger uanmeldt eller til andre klokkeslett enn jeg oppga. Da fant jeg han gråtende i vogna si (lenge utenfor sovetiden sin) og med alt for lite klær på seg! Bare body og tynt teppe, i høst. Og de voksne brukte jakke :-/ Det var 5 barn under 2 år, og to som var mellom 2-3 år. Vår var under året. Tror ikke de hadde tid til å ta seg ordentlig av de minste. De var bare 2 voksne, noe jeg synes er alt for lite! Han gråt og var urolig hjemme,nattesøvn,måltider og alt ble vanskelig. Han ble klengete og sår for alt, han var ikke mange gangene der for å si det slik! Jeg hadde en skikkelig guffen magefølelse,og det føltes helt feil å la han være der. Det var deilig da vi bestemte oss for å ta han ut,og vi fikk den glade gutten vår tilbake! Bhg var sikkert fin og flott,men som sagt så tror jeg ikke at de hadde kapasitet til å ta vare på så mange av de aller minste. Jeg mistenker at gutten vår ble oppbevart i vogna fordi da slapp de å løpe etter han...huff det var så fælt de gangene jeg fant han der han var helt rød etter lang tids gråt. Synes at reglene rundt dette burde være tydeligere. Ingen av dem var førskolelærere,men de hadde en dame der 1 gang i uken som var veileder. Kompetanse nok? Hmm..vet ikke helt. Gode omsorgspersoner? Ja,det tror jeg,de var veldig hyggelige og gode mot barna. Men det var ikke godt nok for meg. Hønemor? Ja kanskje... Anonymous poster hash: b4bde...e47
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #17 Skrevet 3. januar 2014 Huff, kjipt å høre om din opplevelse av barnehagen til din minste # 16. Vi er veldig fornøyde som sagt,m en merker at han tilbringer en del tid i vogna. Gutten vår fikk en tøff start på livet og fikk en fødselsskade som hemmet han litt i utviklingen. Han krabbet først 15 mnd gammel og begynte å gå kort tid før han ble to. Jeg blir da ekstra hønemor og han er en stille og sjenert gutt og er nok enkel å bare sette i vogna mens de andre leker... Min gutt er jo den eldste i barnehagen, og ligger fortsatt tilbake i utvikling, så jeg har bestemt meg for å ta det opp med barnehagen på en høflig og grei måte. Til deg # 15: den ungen som fikk 100 % plass rett etter at vi fikk avslag på 100 % plass søkte etter at vi fikk avslaget. Dette er barnet til et vennepar av oss... HI Anonymous poster hash: 34204...c88
skjotta Skrevet 3. januar 2014 #18 Skrevet 3. januar 2014 Huff, kjipt å høre om din opplevelse av barnehagen til din minste # 16. Vi er veldig fornøyde som sagt,m en merker at han tilbringer en del tid i vogna. Gutten vår fikk en tøff start på livet og fikk en fødselsskade som hemmet han litt i utviklingen. Han krabbet først 15 mnd gammel og begynte å gå kort tid før han ble to. Jeg blir da ekstra hønemor og han er en stille og sjenert gutt og er nok enkel å bare sette i vogna mens de andre leker... Min gutt er jo den eldste i barnehagen, og ligger fortsatt tilbake i utvikling, så jeg har bestemt meg for å ta det opp med barnehagen på en høflig og grei måte. Til deg # 15: den ungen som fikk 100 % plass rett etter at vi fikk avslag på 100 % plass søkte etter at vi fikk avslaget. Dette er barnet til et vennepar av oss... HI Anonymous poster hash: 34204...c88 Hva sier kommunens vedtekter om opptak? Normalt at barn med % plass som ønsker økning skal prioriteres over nye barn...
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #19 Skrevet 3. januar 2014 Jeg er selv advokat og er sikker på lovtolkningen... Spørsmålet jeg stiller er om jeg bør si ifra. Viser forresten til denne avklaringen på direktoratsnivå:http://www.udir.no/Barnehage/Regelverk/Tolkning-av-regelverket1/Godkjenning-av-barnehage/Krav-til-antall-barn-i-familiebarnehager/ HIAnonymous poster hash: 34204...c88 Kan du ikke se an hvordan det fungerer først? Kanskje blir det ikke noe problem. Og synes du det blir problematisk, så prøv å ta det opp direkte med barnehagen først. Kanskje kan dere finne en løsning som fungerer bedre. Å si ifra til noen utenforstående ville for meg vært siste mulighet, ser for meg at det lett kan skape dårlig stemning.Anonymous poster hash: 77a43...668 Ja, alternativet er å snakke med barnehagen. Det er ikke aktuelt å snakke med andre. Jeg kjenner flere av foreldrene til de andre barna og har vurdert å spørre de hva de mener, men har ikke fått meg til det enda... Dette fordi de er i "indre krets" i denne menigheten og også i slekt med det ny barnet... Det er forresten en kommunal familiebarnehage... Anonymous poster hash: 34204...c88 Hvis det er en kommunal familiebarnehage, er du da sikker på at den drives under forskrift om familiebarnehager og ikke under barnehageloven? Vi har to kommunale familiebarnehager her i kommunen. De drives ikke i private hjem, men i privat bygning (som sikkert engang har vært et hjem).Det er ingen barn ansatte som bor i huset og ei helelr noen barn av ansatte i barnehagen. Alle ansatte er ansatt direkte i kommunen og barnehagene drives som ordinære småbarnsavdelinger med 9 småbarn..... Anonymous poster hash: 8a426...2f4
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #20 Skrevet 3. januar 2014 Min sønn er to år og en måned. Han startet i barnehagen 15 mnd gammel og vi fikk da 80 % plass i en familiebarnehage. Vi prøvde å få 100 % plass, men fikk ikke dette. Noen måneder senere får naboens sønn plass i samme barnehage og de er i slekt med de som driver barnehagen og de får 100 % plass. Barnehagen drives av en menighet, men vi er ikke del av denne eller religiøse. Mange i barnehagen er i slekt med hverandre. Nå er det tre barn på to år i barnehagen (2 stk på 2 år og 1 mnd og 1 stk som akkurat ble to år) i tillegg til en på halvannet. Da er avdelingen etter loven full. I dag får jeg beskjed om at de har tatt inn en slektning av hun som driver barnehagen det neste halvåret fordi foreldrene manglet barnehageplass. Han er straks et år gammel. Min sønn stortrives i barnehagen og barnehagen er bare fantastisk!! Samtidig er det en grunn til at man bare skal ha fire barn (under 3 år) i en familiebarnehage... Bør jeg si i fra om at jeg ikke synes det er greit at de bryter loven? De prøvde nok å unnskylde seg i dag da de sa at han ikke skal være med på turdagene og skal være enkelte dager på andre avdelinger... Huff, vanskelig dette! Har dere noen erfaringer eller synspunkter? Anonymous poster hash: 34204...c88 Jeg har selv drevet familiebarnehage og ut i fra det jeg leser fra innlegget ditt, så har de ett barn for mye. Et barn kan telles som tre år det året det fyller tre, men da må uansett hovedtyngden være tre barn over to år (de må være fylt to i fjor altså) også kan man ha to mindre barn. Men ut i fra ditt inlegg virker det som om det er tre barn under to? Spørs når det ene barnet fylte to, om det var i år eller i fjor. Vet ikke om du forsto helt hva jeg mente. Anonymous poster hash: 9a3c3...c01
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #21 Skrevet 3. januar 2014 Minsten hadde en kort karriere i en fam.bhg. Jeg tok han ut fordi det var for mange barn der, og jeg kom flere ganger uanmeldt eller til andre klokkeslett enn jeg oppga. Da fant jeg han gråtende i vogna si (lenge utenfor sovetiden sin) og med alt for lite klær på seg! Bare body og tynt teppe, i høst. Og de voksne brukte jakke :-/ Det var 5 barn under 2 år, og to som var mellom 2-3 år. Vår var under året. Tror ikke de hadde tid til å ta seg ordentlig av de minste. De var bare 2 voksne, noe jeg synes er alt for lite! Han gråt og var urolig hjemme,nattesøvn,måltider og alt ble vanskelig. Han ble klengete og sår for alt, han var ikke mange gangene der for å si det slik! Jeg hadde en skikkelig guffen magefølelse,og det føltes helt feil å la han være der. Det var deilig da vi bestemte oss for å ta han ut,og vi fikk den glade gutten vår tilbake! Bhg var sikkert fin og flott,men som sagt så tror jeg ikke at de hadde kapasitet til å ta vare på så mange av de aller minste. Jeg mistenker at gutten vår ble oppbevart i vogna fordi da slapp de å løpe etter han...huff det var så fælt de gangene jeg fant han der han var helt rød etter lang tids gråt. Synes at reglene rundt dette burde være tydeligere. Ingen av dem var førskolelærere,men de hadde en dame der 1 gang i uken som var veileder. Kompetanse nok? Hmm..vet ikke helt. Gode omsorgspersoner? Ja,det tror jeg,de var veldig hyggelige og gode mot barna. Men det var ikke godt nok for meg. Hønemor? Ja kanskje... Anonymous poster hash: b4bde...e47 Reglene er ganske klare. de var to voksne på 7 barn som er innenfor reglene og så skal det være førskolelærer tilstede i bhg 1 time og 15 min per uke per unge. Noe som på 7 barn blir gjennomsnittlig 8 timer og 45 min. Menge har da førskolelærer en dag i uken og så har de en og annen dag for å ta igjen det resterende. Ikke greit om de ikke får nok og rett oppmerksomhet. Anonymous poster hash: 91cd1...280
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå